Blogy z LA: Některé Xbox One hry běžely na PC. Je to normální.
zdroj: tisková zpráva

Blogy z LA: Některé Xbox One hry běžely na PC. Je to normální.

16. 6. 2013 19:38 | Téma | autor: Miloš Bohoněk |

Internetem se začala valit fotka, která zachycuje E3 stánek s Xbox One a na jedné televizi tam běží… Windows 7. Svět opět začal kydat na nový Xbox hnůj, ale v tomto případě Microsoft zasluhuje oddych. Nejde totiž o žádný skandál, ale o běžnou věc. Zvláště v době bezprostředně předcházející vydání zbrusu nových konzolí.

Počítačů využívaly i některé tituly, k nimž byl připojen DualShock 4 a budily dojem, že v uzamčené skříni pod TV leží PS4. To je případ NFS: Rivals, mimo jiné. Upozornil na něj Jeff Gertsmann z Giant Bomb a správně podotkl, že nejde o žádnou novinku.

Na E3 2005, kde byly poprvé představovány hratelné verze titulů pro Xbox 360 a PS3, docházelo k podobným praktikám (konkrétně X360 ukázky z roku 2005 běžely na Apple G5). Akorát tehdy neexistovaly sítě Twitter a Reddit ve stejné podobě jako dnes, aby informaci masově a bezmyšlenkovitě rozšířily. Microsoft je dostatečně soudný, k věci se nestavěl zády a otevřeně jí přiznal skrze cvrlikající účet XboxSupport. Ležérně zopakoval starou pravdu, že jde o běžnou praxi.

Vysvětlení je zcela prosté. Xbox One i PS4 jsou stále nehotovými kousky hardwaru. K launchovým nebo prominentním vývojářům se dostaly zřejmě někdy v průběhu loňska, k ostatním third-party tvůrcům až letos nebo ještě vůbec. Např. Adrian Ciszewski z Techlandu mi řekl, že jejich Dying Light sice poputuje i na next-gen konzole, ale doteď je trápí zásobování ze strany MS.

Žádný ze startovních titulů tedy ještě není, s ohledem na finální podobu next-gen konzolí, hotový, poněvadž žádná z next-gen konzolí ještě není stoprocentně doladěná. Vývojáři tak logicky své tituly prezentují na strojích, které znají nejlépe, nemění se jim pod rukama, momentálně je považují za nejstabilnější, mají výkonnostní rezervu, a které se jim na výstavišti nikdo nebude pokoušet ukrást. Vývojáři jedou na PC.

V následujících letech tvůrci do next-gen platforem dostatečně proniknou a na výstavy se vrátí praxe, kdy konzolové hry poběží výhradně na konzolích. Ostatně, už letos tomu tak u řady titulů bylo. Minimálně inFamous: Second Son a indie PS4 hry běžely na přesných PS4 dev kitech, což není samozřejmé, ale úctyhodné.

Relevantní vlna kritiky by byla namístě až v momentě, kdy Ryse nebo NFS: Rivals vyjdou a ukáže se, že vypadají hůře nebo běží v nižším rozlišení, než na E3. Chápu, že po Aliens: Colonial Marines je toto téma citlivé, ale stalo se to už spoustě her předtím a nelze to zaměňovat se situací z roku 2005. Sony tehdy pustila do světa renderový filmeček z Motorsportu a dlouho jí trvalo, než potvrdila, že to nejsou záběry ze hry, nýbrž jen nástřel, jak by hra měla ve finále vypadat.

Nebo by snad běsnící internet byl radši, kdyby Microsoft ukazoval jenom CGI trailery? Je to jednoduché. Buď nehotové hry pro nehotový hardware předvede za běhu a na PC, nebo nepředvede nic. Zvolil první možnost jako fakticky jedinou možnou a rozumnou.

Nakonec nejabsurdnější je jistá konspirační teorie, která tvrdí, že ani Microsoft nepovažuje Windows 8 za operační systém vhodným pro hry, neboť xboxová next-gen dema běžela na Windows 7. Asi takhle: Šlo o dev kity, které vývojáři dostali již někdy vloni, kdy osmičky ještě nebyly venku, a není jediný důvod, proč by kvůli tvorbě exkluzivně konzolové hry měli přeinstalovat operační systém.

A tak jediné, co na celé věci můžeme považovat za pikantní, je informace o grafické kartě v PC stanicích na stánku Xbox One. Jak známo, v konzoli bude GPU od AMD, avšak počítače byly údajně osazené grafickými kartami GTX 780 od konkurenční Nvidie. Opět jde ale o pouhý střípek, který můžeme považovat přinejlepším za úsměvný (navíc jej někteří dementují a zmiňují Radeony 7970). Když to přeženu, nikdo také nedělá aféru z toho, že Sony tvoří na počítačích s operačním systémem od Microsoftu…

Nic se nestalo, „záhada“ vyřešena. Carry on, internet.

Nejnovější články