BLOGY Z LA: A jak to bude dál?
zdroj: tisková zpráva

BLOGY Z LA: A jak to bude dál?

10. 6. 2012 12:30 | Téma | autor: Pavel Dobrovský |

Ten obraz je apokalyptický. V posteli nehnutě leží oblečený člověk, obličej mu ozařuje obrazovka vybíjejícího se laptopu. U stolu sedí další – tvář položenou na klávesnici, ruce bezvládně visí kolem těla. Třetí zřejmě umírá na zombie infekci. Slabé světlo dodává všemu šedivý nádech. Aby byl výjev dokonalý, měly by po koberci běhat krysy z Dishonored a za zabedněnými okny by měla kralovat nukleární zima. Nic takového se nedělo. Byla to jen normální noc po posledním dni E3. A tohle píšu ještě v té další noci, když se snažím vyrovnat s tím, jaká byla E3 2012.

Z mnoha stran se ozývá, že letošní E3 nepřinesla nic nového, a když se to vezme kolem dokola jednou nebo dvakrát, tak zklamala. Jak mohou ale zklamat organizátoři, kteří z podstaty akce neslibují nic víc, než přehlídku současného herního průmyslu? Nikdy nikdo přeci nesliboval, že E3 je místem, kde se musí dělat velká oznámení. Zklamali se tak především lidé s návykem na dechberoucí novinky a zklamali jen sami sebe. Nás ostatní do toho prosím netahejte, děkuji.

Očekávat revoluční hardware a tituly každý rok je nesmyslné. Revoluce je mýtem herní současnosti pro lidi, kteří mají pocit, že je potřeba neustále bourat to běžné a na ruinách stavět nové věci. Ono to tak ale ve většině případů nefunguje. Navíc se zapomíná, že namísto revoluce je na lepší volat po inovaci.

Z pohledu inovací byla E3 pro PC hráče naprosto normální. Tedy: byly vidět. Konzoloví výrobci si řekli svoje, někteří to stihli ještě před E3 a co se her jako takových týče, tak se jen stěží dá nadávat. I takové ležáky jako Tomb Raider nebo Splinter Cell se posunuly v nových dílech o kus dál, alespoň to tak podle načančaných prezentací působí. Mrmlat se dá samozřejmě na nedostatek nových značek, což jedině napovídá, že se ševci raději drží jednoho kopyta, než aby riskovali ztrátu peněz vyzkoušením nového. Je to smutné, to ano, ale nikoliv naštvávací.

Budu teď nepřímo pálit do vlastních řad, protože se obávám, že E3 jako pomyslný středobod herního vesmíru bude ztrácet na významu. Vznikla v dobách, kdy pro herní producenty a odbornou veřejnost bylo extrémně důležité potkat se v jednu chvíli na jednom místě. Veteráni vzpomínají, že před dvaceti lety v podstatě ani nebyla jiná možnost, jak se dostat k informacím z oboru, než na herní výstavě! Bylo to setkání, které mělo praktický smysl.

Dnes žijeme v informačně decentralizovaném světě. To, co napíšu v Los Angeles, se navzdory časové a zeměpisné vzdálenosti objeví během chvilky na stránce v České republice. Je to úžasné, to ano, zároveň to však ukazuje, že nákladné akce typu E3 (tj. pro odbornou veřejnost) budou v budoucnosti přežívat především kvůli své tradici, pakliže vůbec.

Je tu jeden příklad za všechny. Jako o překvapení výstavy se mluví o Watch Dogs od Ubi „máme rádi přehlučený stánky“ Softu. Je to spravedlivé, protože nic jiného velkého, co by stálo za řeč (takže ne 1313) se neobjevilo. Ale! Jen chvilku před E3 oznámil polský CD Projekt svojí hru Cyberpunk. Dostalo se jí mediální i hráčské pozornosti, přestože nebyla na E3 – co by se stalo, kdyby byla a autoři třeba stačili dát dohromady nějakou tu ukázku? Jenže oni to neměli zapotřebí.

Poláci ušetřili na všech stranách: nemuseli pronajímat stánek na výstavišti, posílat své lidi za moře se vším všudy a ještě se nervovat, jestli náhodou nezůstanou ve stínu velkých producentů. Udělali si akci, kterou měli pod kontrolou a pro ty, kteří nemohli přijít nebo je nepozvali, vysílali tiskovou konferenci v živém přenosu. A všichni si přišli na své.

Dost dobře si umím představit, že za pár let už budou podobné oznamovačky běžné s tím, jak se autoři her budou vymaňovat z tradičních výstavních konceptů. E3 v takovém světě nemá v současné podobě místo. V podstatě má jen dvě šance, jak se obrodit: buď se ostře vyhraní jako obchodní setkání pouze pro skupinku zvaných anebo se změní na otevřenou výstavu.

To už ve Spojených státech ostatně je. Jmenuje se to PAX. Pořádá se dvakrát ročně, s návštěvností každé akce větší než má E3 (ta si letos zase nesáhla na těch padesát tisíc a zůstala u pětačtyřiceti – mimochodem, hotely v Los Angeles zaznamenaly během E3 pronájem třiceti tisíc pokojů). V Evropě je to pak gamescom. E3 ve srovnání s nimi vypadá divně, protože ve výstavních halách jsou show, které by se normálním návštěvníkům určitě líbily víc, než vystresovaným individuím s kamerami, foťáky a zápisníky, kteří se snaží přeřvat nejbližší reproduktor, aby vývojář slyšel jejich otázky typu „kolik zbraní tam máte?“

To ovšem neznamená jednoznačné odmítnutí E3, chraň Molyneux! Jen jde o poznámku, že se sebou výstava musí něco udělat, že musí inovovat, aby zůstala atraktivní. V současnosti se neví, kde příští E3 bude (možná to bude zase Los Angeles – záleží na domluvě organizátorů s radnicí a město má důvod s E3 dále spolupracovat, protože na ní vydělává čtyřicet miliónů dolarů). Ať už ale bude kdekoliv, měli by organizátoři změnu místa využít k inovaci konceptu, než jim upláchnou další firmy. Už na téhle E3 pár obvyklých štamgastů chybělo.

Nejnovější články