![]() ![]() Ok. Ptej se... Můžeš mi říct něco málo o sobě? Třeba kolik ti je let, co jsi vystudoval, zájmy, něco málo ze soukromí ...samozřejmě jen publikovatelné věci. Můžu. Nějaké další otázky? ??? A řekneš? Řeknu... :o) Moment... Díváš se do občanského průkazu? Musím něco sesmolit... No, vidím že jsi skutečně plně vytížen :-))) Baví tě to vůbec ještě? Co? Dělat rozhovor? Dělat OW? Žít? :-) Cokoliv z toho, kromě rozhovoru, protože kdybys mi teď řekl, že tě nebaví dělat se mnou rozhovor .... Ale jo, už jsem se na tebe dokonce těšil... Díky. Takže znovu: Kolik ti je let, co jsi studoval, zájmy? Promiň, na takovou otázku nestíhám odpovídat rychle... to víš, zavzpomínáš, sentiment ti vžene slzy do očí ... nevidíš na klávesy... Nad věkem snad ještě plakat nemusíme... studium vhání slzy do očí všem nám, co máme již dostudováno (kromě Peti Toboly, který bude studovat už na vždycky) a všichni se s tím musíme nějak srovnat a zájmy? No, máš-li na mysli to, že když se zájem stane prací, tak se může ze zájmu stát nezájem... pak je to důvod k pláči :-) Tak dobře, budu stručnější: Je mi asi o sedm let víc, než bych si přál. ![]() Hry mam rád hodně a odjakživa... rozhodně víc a déle než třeba počítače. A myslím tím hry jako takové, ne jen jejich hraní. Hned po základce jsem hry vymýšlel pro dětský oddíl. Taky jsem tehdy dělal historický šerm, což se časem přesunulo k organizování šermovaček dřevěnými zbraněmi v terénu... Psal jsem cosi do pokračování Dračího doupěte (a taky ho s chutí hrál), vymyslel jsem pár stolních či karetních her (i když na pulty to dotáhla jen Aréna), napsal jeden Gamebook... a samozřejmě, naučil se programovat, protože počítače jsou pro hry výborná platforma... Pracuješ ještě s dětmi, nebo už není čas? Člověk nemůže dělat všechno. Když jsem dělal s děckama, věnoval jsem tomu většinu volného času. Když to člověk odsune až na druhou kolej (a to s mou prací ani jinak nejde), už to není ono. Vystudoval jsem informatiku na Masarykově Universitě v Brně. Programovat mě bavilo, ale ještě víc mě bavilo dělat hry (koneckonců, moje diplomka se jmenovala: Taktické a strategické počítačové hry). Takže jsem se po asi třičtvrtě roku dělání databází rozhodl, že i kdybych měl chcípnout hlady, budu hry dělat . A pak vznikla interaktivní odnož Altaru... Odnož Altaru? Myslela jsem, že jste Altar založili vy? ??? Kdepak, Altar vznikl v roce tuším 90 nebo 91 jako nakladatelství, které vydalo (a dosud vydává) Dračí Doupě. Altar Interactive se oddělil až někdy v půlce vývoje Original War. Zakladatelem je Altar... A byl založen pro mne, Rumuna (Radim Křivánek), Havrana (David Spáčil) a Tomáše Kučerovského :o). V době kdy vznikl oficiálně tu Rumun zrovna nebyl (každý si musí vyzkoušet na vlastní kůži, že dělat databáze je nuda), ale bylo tu asi deset dalších lidí... ale Rumun už je rok zpátky a teď pro Altar Interactive dělá takových 25 lidí. ![]() Jo. Chtěli jsme něco jednoduššího na rozjezd. Základ Fish Fillets jsme měli v roztomilé VGA grafice (v jedné místnosti FF ji ještě můžeš vidět) už ze školních let, tak jsme řekli, že to jen během pár měsíců přepíšeme pod Wokna, vymyslíme hromadu místností a uděláme tomu novou grafiku... no... a pak jsme začali dělat animace... psát dialogy... intra... nakonec to trvalo 3/4 roku. Kolik lidi se na této hře podílelo a tušili jste předem, že tato hra je natolik obtížná, že ji dohraje jen šest lidí na světě? Nebo to byl dokonce záměr? Full time jsme na ní dělali čtyři... Pak je tu samozřejmě hudba, dabing a sem tam pomůže nějaký kamarád nebo kamarádka. Tu rostoucí obtížnost jsme tam dali celkem schválně, protože tam byla soutěž o počítač... Konec konců, vítěz hry s tím strávil méně než 100 hodin čistého času. Dohrálo to šest lidí ale spoustě lidí chybí tak dvě až čtyři místnosti... Jiným třeba 10. Každý si ve Fillets najde svůj limit, ale aspoň takových 30 - 40 místností je pro každého. A kolik hráčů to vyřeší ve světě, to se možná ještě dozvíme, když půjde dobře jednání se zahraničím... možná se rybičky přece jen dočkají výletu za hranice. Tak to držím palečky :) Jak jste přišli na nápad s OW? Chtěli jste si zkusit strategii, nebo jste měli pocit, že vám ty jsoucí nevyhovují? Víceméně obojí. Teda... ne že by se mi tehdejší strategie nelíbily. Ale mám rád RPG a pěkné příběhy, a toho se horko těžko dostávalo tahovým strategiím, natož pak realtimeovým. A nelíbil se nám směr, kterým hrozilo, že tyto hry půjdou. Vydali jsme se proto od Warcraftu opačným směrem, než klikací akce typu KKND nebo Z. V té době jsme měli také spoustu nápadů na zajímavé herní mechanismy. Některé už sice od té doby začaly používat i jiné hry, ale většina jich bude v realtimeovkách ještě stále nová. No, a Peťa Tobola nadhodil skvělý námět na příběh... Zkrátka jsme měli pocit, že rozhodne stojí za to celé to dát do kupy. ![]() Většina z nás chce dělat fantasy, magii, rytíře, hrdiny, draky... a v dalším projektu se téměř jistě do něčeho takového pustíme. Ale jako první projekt, který zkusíme dostat za hranice, jsme zvolili to, o čem jsme v té době byli přesvědčeni, že to dokážeme nejlépe prosadit. Změnil se nějak podstatně OW ve chvíli, kdy do hry vstupuje Virgin? A proč právě Virgin? První demo, které jsme měli, ještě nevypadalo nijak lákavě. Ty věci, o které ve hře mělo jít nejvíc (příběh, přístup k lidem, zajímavé mechanismy), ještě nebyly vidět, grafika byla tehdy nic moc... Možná to na první pohled pro běžného obchodního zástupce vypadalo jako tuctová strategie. Tady musím poděkovat Paulovi Whippovi (náš producent u Virginu), který lépe než zástupci jiných firem pochopil, že to co slibujeme, není jen hype, jaký obvykle bývá v design dokumentech, a že fakt chceme dát hernímu světu něco nového. No a Virgin přece jen má v tomto typu her tradici, takže když nám Virgin řekl, že když předěláme grafiku, tak to vezmou, šli jsme do toho s nimi. Kromě nové grafiky si Virgin vyžádal více speciálních druhů jednotek atd., a myslím si, že všechno to bylo ku prospěchu hry (i když to samozřejmě prodloužilo vývoj). Zkrátka jak si často kdekdo stěžuje, že mu do toho distributor kecá, my jsme s Virginem moc spokojeni. Měli pár požadavků i po podpisu smlouvy, ale byly rozumné a navíc nás k nim nenutili. Je pravda, že si Virgin přál, aby byla plná verze hry na 2 CD a proto budou nové civilizace (jako Arabové a Legie) případně až na možném datadisku? Virgin si přál, aby hra byla na jedno CD :o) Ale když je tam tolik dialogů a grafiky, tak to prostě nejde. A kdyby byly 3 kampaně na 2CD, museli bychom snížit počet misí, dialogů, hudby atd. Virgin nám řekl, jestli nebude lepší udělat pořádně dvě strany, než se snažit nacpat tam tři. Navíc díky tomu můžeme ty dvě lépe propracovat a doladit. Kdyby jsme trvali na tom, že je tam dáme, tak bychom to možná dokázali... ale už jsme fakt unaveni (za posledního čtvrt roku jsem měl dva nebo tři volné dny), takže jsme se rozhodli, že to tak uděláme, aspoň lépe stihneme termín... jenže jsme se začali zbytečně piplat s těma dvěma, tak zase makáme a nestíháme :o) ![]() ![]() Mám zhruba tušení co budou Arabové, ale co budou Legie? S Araby i s Legií se potkáš i během ruské a americké kampaně. Arabové totiž mají ve svých řadách spoustu žoldáků, a po roztržce se většina z těchto odtrhne a jede na vlastni pěst... (v americké kampani část toho odtržení sledují tví vojáci zalehlí na kopci nad základnou :) Ty budeš za Araby hrát žoldačku, takže se v tom okamžiku rozhodneš, s kým to potáhneš dál... jestli ten datadisk bude... Takže Legie jsou žoldáci? Jo, žoldáci, kteří jsou ochotni spolupracovat s tím, kdo jim zaplatí. Takže to vnáší silně diplomatický prvek do klíčových míst ostatních kampaní. Často se s nimi můžeš za úplatu dohodnout, že zůstanou stranou boje, nebo je dokonce uplatit, aby ti pomohli, můžeš je i podvést. V ruské misi se zase musíš rozhodnout, jestli si to rozházet víc s Legií nebo s Araby... můžeš vyměnit důležitého zajatce atd. Fakt nekecáme, že hráč ovlivňuje příběh a vývoj hry ;o) ![]() Jak jsem již řekl, jdeme opačným směrem. Rozdíl mezi hrou, kde vojáka vyrobíš za pár sekund a kde vojáka opatruješ několik misí je takový, že bych je skoro nepokládal za stejný žánr. Zkrátka si myslím, že to nejsou konkurenční produkty. Člověk může mít RA2 i OW a podle nálady sáhnout po tom či onom - je to něco úplně jiného. Doufám, že se to marketingu podaří lidem ukázat. To máš pravdu, ale s tím souvisí má další otázka: nemáš pocit, že té hře věnujete hodně práce a že reklama je spíš mizerná? Virgin je ostatně dost známý tím, že reklamní kampaň podceňuje a vy přece jen nejste nijak známí ... málo lidí o vás ví, málo lidí ví o co jde... chtělo by to masivní kampaň. Tady máš pravdu ty. Já osobně sice preferuji dobrou hru před nahypovaným shitem (zatraceně, měl bych se naučit zase mluvit česky :o), ale reklama se mi zdá taky podceněna. I když v zahraničí už se trochu začíná objevovat (dostali jsme např. neuvěřitelně nadšenou čtyřstránkovou recenzi v předním britském časopise)... A nemyslíte si, že se ta hra může jevit většině hráčů jako hodně náročná a komplikovaná? Aby ji nakonec nehrálo jen pár "fajnšmekrů". Myslím, že tohle je největší problém marketingu. Už jsem viděl pár lidí, kterým přišla moc složitá, ale jak ji začali hrát, tak se jim moc zalíbila... V demu, které jsi hrála, je první a upravená čtvrtá mise: proto ti ta čtvrtá přijde moc složitá. Normálně se o obsazování budov, materiálu, jízdě vozidly a léčení dozvíš ve druhé, o stavění základny, vynalézání a stavbě vozidel ve třetí misi... ![]() ![]() Nedohodli jste s JRC resp. s Bohemia Interactive o lokalizaci na český trh? Dohodli jsme se s Virginem. Ve smlouvě máme kromě šesti světových jazyků i češtinu. Dialogy už jsou profesionálně česky nadabované. České demo bude co nevidět... právě se jedná s papírovými časopisy, protože ne každý si může stáhnout 100 MB. To je fakt, protože například já bych to přes modem vůbec ani nezkoušela. Jenže mi to stáhnul šéfredaktor a hodil na CD, ale říkal, že to máte na pomalým serveru, tak vám to dal k nám na World Online, protože: WOL HO MÁ LEPŠÍ :-)) Tak jo, diky. Časem vám dáme českou verzi, ok? OK, ale zpátky k samotné hře. Mám radost z českého dabingu... kdo vám to namluvil? Nepředpokládám že by to byli titíž lidé, kteří dabovali Rybičky. Ne, jsou to titíž lidé, kteří nedabovali Rybičky :o), ale možná měli, konkrétně mám pocit, že jsem mezi jmény viděl Janu Musilovou, která dabovala Scullyovou v Aktech X. Jsou to profesionální lidi z dabingu, z brněnského studia. Promiň, přesně ti to neřeknu, dabing šel trochu mimo mě, ale je to nadabováno tak, jak bývají nadabované filmy. Jo, a není tam Izer ani Sobota - doufám, že tahle informace nepohřbí prodej :o) ![]() Ta doba, kdy nás práce na OW nejvíc nebavila, už je naštěstí za námi. Přece jenom, když vidíš, že to všechno přece jenom začíná fungovat, tak to morálku znatelně pozvedne. Navíc máme funkční multiplayer a rádi si od OW odpočineme při multiplayer OW :o) Ale máš pravdu, dřina je to strašná, už ať je to venku a máme klid... A ty budoucí projekty? Na to, abych něco konkrétního řekl o dalších projektech, je teď brzo, musíme se plně soustředit na OW. Ale máme dost námětů, z toho asi dva až tři jsou skutečně originální (žádné uděláme Baldur´s Gate, ale lepšího) a zajímavě natolik, aby mělo smysl nabídnout je světu. A draků se nejspíš dočkáš... všichni tito nejžhavější kandidáti jsou fantasy. Máte teď na mysli spíš žánr RPG? Určitě. Ale role playing podle mě není žánr, ale herní prvek. Patří do každé hry, kde se hráč má sžít se svou postavou či postavami (konec konců je to význam tohoto slovního spojení) a do fantasy obzvláště. Takže RPG může být nejen dungeon (klasické RPG, které jsi měla na mysli), ale i adventura nebo strategie nebo nějaký mix toho všeho. Co konkrétně bude to naše, ti říct nemůžu (protože to ještě není rozhodnuto), ale RPG prvky a silný příběh to bude mít určitě. Ptám se ze zištných důvodů, jelikož dungeony nehraji a tím by mi vaše další hra vlastně unikla... Kdybychom udělali dungeon, tak ho hrát budeš, to si piš :o) Ale zatím fakt nevím, promiň. OK :-) Ale teď fakt nevím jestli to je příslib nebo výhružka … A poslední otázka: Člověk, který má za poslední čtvrtrok 3 dny volna musí mít velmi silné zázemí, nebo nemá žádné... jak jsi na tom? Netrpí tvé soukromí? … ![]() Trpí. Soukromí i zázemí. Zázemí mám skvělé a moc jí děkuji, že to tak dlouho vydržela. Taky proto už se těším, až to bude za námi. Ať už bude příští projekt jakýkoliv, bude veden normálněji než tahle šílenost (BTW: je neděle večer a sedí nás tu v práci dvanáct). Že si člověk bude moci přečíst knížku... jit ven... jet na dovolenou... jen tak ležet a povídat si... cokoliv... sakra... A k těm zvířatům: tak krutý být nedokážu, dost na tom, ze trápím Marcelu. BTW: pozdravuj vaši kočku Džínu... Jo, kočka Džína trpí jako kůň, protože chce v pravidelných intervalech kocoura a tím my nedisponujeme. Ale Marcelu moc pozdravuji a ty si važ ženy, která vydrží tak dlouho bez milovaného muže aniž by ho přestala milovat. Diky za rozhovor a mějte se všichni moc hezky. Měj se taky pěkně ... a dik za pokec. Je to příjemné osvěžení, takovou dobu kecat s děvčetem a vymlouvat se, že je to pracovně :o)
|
26. 1. 2001 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |
Jednoho pozdního zimního odpoledne jsme si povídali s Vláďou Chvátilem o chystané strategii Original War od Altar Interactive.
