Rozhovor o české divizi Electronic Arts
zdroj: tisková zpráva

Rozhovor o české divizi Electronic Arts

15. 12. 2003 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Electronic Arts, největší vydavatel her na světě otevřel v Praze svou pobočku, s jejímž šéfem Otto Jermanem jsme si povídali o budoucích plánech, cenové politice, distribuci nebo lokalizaci The Sims 2.

Autor: Kate & jd
Publikováno: 15.prosince 2003


Jak asi už víte z dřívějška, největší vydavatel her na světě v podobě společnosti Electronic Arts otevřel na podzim svou vlastní pobočku v Praze. Tato událost poměrně dost zamíchala kartami na rozložení domácího trhu, což je názorně vidět například na našich vánočních tipech vybíraných čístě podle atraktivity pro koncové zákazníky, kde jsou EA Czech zastoupeni největším počtem titulů. I to byl jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli uskutečnit rozhovor s Otto Jermanem, šéfem české pobočky firmy, o budoucích plánech a jejich vlivu na koncové zákazníky, včetně cenové politiky, rozchodu s Cenegou, způsobu distřibuce her na českém trhu nebo jejich lokalizace.

Tiscali Games: Mohl by ses naším čtenářů v krátkosti představit a prozradit, jaké máš dřívější zkušenosti s hrami a jaká je tvá pozice (úkol) v nově založené pobočce Electronic Arts Czech Republic?

Otto Jerman na NHL 2004 turnaji v Bontonlandu zdroj: tisková zpráva Otto Jerman, 34 let, ženatý, 3 letý syn Michael. Po studiu vysoké školy jsem nastoupil do PEPSI, která v tu dobu začala působit v České republice. Během necelých 5ti let v této americké společnosti jsem prošel několika pozicemi, vesměs v rámci obchodního oddělení. Následovala roční zkušenost s etablováním značky Philips Car Systems (bývalá divize Philips pro auto hi-fi) na našem trhu a poté orientace na zábavní průmysl. Až donedávna jsem působil jako obchodní ředitel v české pobočce hudebního vydavatelství Universal Music.

Upřímně řečeno, dřívější zkušenosti s hrami mám asi jako „řadový kluk“, který si u kamaráda párkrát do měsíce „po škole“ zahraje. Nicméně snad právě těch necelých 8 let strávených v Universalu mě nominovalo do této pozice v EA. Electronic Arts stejně jako ostatní vydavatelé a tvůrci her se jednoznačně a čím dál tím více řadí do zábavní branže, hned vedle svých „funkčně starších kolegů“ z oblasti muziky a filmu. „Ruku v ruce“ s vývojem nových technologií nabízí herní průmysl lidem pro zábavu, relax a rozvoj kromě vjemů poskytovaných filmem či hudbou, něco navíc - nabízí možnost aktivně se účastnit, být součástí děje.

Nejsem klasický „hráč“, vidím ve společnosti Electronic Arts a jejích produktech budoucnost kvalitní zábavy pro širokou veřejnost, založenou na interaktivitě, kvalitním zvuku a muzice, úchvatných animacích a schopnosti uspokojit potřebu „hrát si“, kterou má uvnitř sebe každý z nás bez ohledu na věk či pohlaví. Můj úkol? Pochopit do detailu vizi EA, ztotožnit se s ní a přispět svým dílem k její realizaci v rámci českého a slovenského trhu. Postupně se ze stávající pozice „sales managera“ dostat do pozice manažera odpovědného za chod a výsledky firmy s očekávaným růstem aktivit na tomto trhu. Převedeno do každodenního práce hovořím o řízení týmu motivovaných lidí, zabezpečování běžných úkonů v rámci obchodu a marketingu, to vše s nadhledem jasné strategie dané v rámci EA.

Proč se vůbec Electronic Arts rozhodli otevřít svoji pobočku v České republice? Budou se z Prahy řídit jen aktivity v Česku nebo i dalších východních zemích? A pod čí velení spadáte?

Otto Jerman na EA party se svým nadřízeným z Německa zdroj: tisková zpráva V České republice nazrál čas na to dělat věci „jinak“ - řekněme více „evropsky“, což je možné pouze v případě máte-li přímou kontrolu a možnost chod událostí přímo ovlivnit. EA vyhodnotila český trh jako místo strategické s velkým prodejním potenciálem. Z Prahy budou kontrolovány aktivity v rámci českého a slovenského trhu - alespoň prozatím. Regionální členění v rámci EA nás zahrnuje do skupiny zemí nazývané „Central Region“, kde kromě ČR, Slovenska, Polska a Maďarska najdete i např. Německo, Rakousko či Švýcarsko. Je však evidentní, že bývalé „východoevropské“ trhy tvoří v rámci tohoto regionu ještě další podskupinu a to nejen z důvodu, že na jejich územích byly EA kanceláře otevřeny až nyní (v druhé polovině tohoto roku) - je to především pro mnohem užší spolupráci lidí pracujících v těchto „východoevropských“ kancelářích. Řídící centrála našeho regionu je v Německu v Kolíně nad Rýnem.

Co bylo důvodem ukončení spolupráce EA s Cenegou, která zde hry od EA distribuovala řadu let? Myslíš si, že Cenega neodváděla kvalitní práci?

V žádném případě si nemyslím že Cenega odváděla nekvalitní práci, dokonce vím, že jako distributor zboží odváděla po 8 let práci velmi dobrou. To, co se odehrálo mezi EA a Cenegou, je přirozený vývoj. A není to nic nelogického - tento proces je běžný v rámci trhů, které se dají označit za rostoucí. Prostě nastane situace, kdy distributor má pocit, že pro daný produkt nemůže v rámci svého portfolia udělat nic víc než dělá a společnost, která daný produkt vyvíjí, je z mnoha důvodů oprávněně přesvědčena, že dokáže svůj vlastní produkt „marketovat“ a prodat lépe a efektivněji v případě, že bude mít nad trhem přímou kontrolu. Tedy i tento „ rozchod“ není ničím jiným. Koncentrace na vlastní produkt, efektivní PR & marketing, detailní spotřebitelský marketing, adresný zákaznický servis - to jsou hlavní aspekty, které opravňují EA převzít „svůj“ podíl trhu a zároveň vědět, že dokáže dlouhodobě víc, než spoluprací s třetí stranou/distributorem.

Kolik lidí v současnosti česká pobočka EA zaměstnává a podle čeho probíhal jejich výběr? Kolik sil ještě chystáte v nejbližší době přijmout a na jaké funkce?

Fotka z NHL 2004 turnaje v Bontonlandu zdroj: tisková zpráva Kromě Borise Tománka (marketing manažera pro ČR, Polsko, Maďarsko) a mé maličkosti jsou v naší kanceláři další 3 lidé. Věra Bahl Lhotská na pozici „Sale administrator“, Andrea Šmídová (PR&Marketing manažer) a tento týden nastoupil Dan Kreš jako specialista na “spotřebitelský marketing” (Consumer relation marketing manager). Usilovně teď pracuji na obsazení místa obchodního manžera pro klíčové zákazníky (Key account manager).

Můj nadřízený tvrdí, že strategií EA v oblasti lidských zdrojů je vytvářet v rámci jednotlivých zemí malé a efektivní týmy těch nejlepších manažerů (v jisté poloze by to mohlo znít až moc hrdě a vychloubačně, což bych nerad). Výborně motivovaných, kteří dokáží na lokální úrovni dokonale zhodnotit vklady ze strany EA a splnit veškerá očekávaní společnosti. S tímto ohledem si také EA lidi vybírá.

Jaké jsou plány a cíle EA na českém trhu? Na co se ve vaší práci hodláte zaměřit nejdřív nebo nejvíc?

Obrovské ;-) Jednoznačně chceme nabídnout spotřebitelům to, co nabízí EA po celém světě, tedy kvalitní zábavu v podobě „EA gamesek“ a veškerou podporu a servis s tím spojený. Základem je pro nás navázat co nejužší vztahy se strategicky důležitými obchodními partnery, a současně s tím vytvářet poptávku jasně cíleným marketingem na všech úrovních. No a potom už jenom zvládnout všechny věci spojené s logistikou a distribucí….. a půjde to „samo“ ;-) Určitě se také chceme podílet na řešení záležitostí týkajích se celé „branže“ - např. nelegální kopírování, cenová politika, celková „kultivace herního trhu“, technologie. A troufnu si tvrdit, že pod vlivem možné výměny zkušeností v rámci EA bude náš tým kvalitním partnerem pro jednaní a řešení globálních záležitostí.

Proč jste si za svého distribučního partnera vybrali právě firmu Conquest Entertainment, která není na českém herním trhu příliš známá a dříve se zaměřovala hlavně na Nintendo? Co všechno pro vás nyní zajišťuje? Bude jediným distributorem vašich her na našim území, nebo plánujete v budoucnu spolupracovat ještě s někým dalším / šířit hry i sami?

NFS: Underground zdroj: tisková zpráva Nejdůležitějším sdělením asi je, že jediným oficiálním distributorem EA her pro ČR a SR je v současnosti společnost Electronic Arts Czech Republic s.r.o. Všechny ostatní subjekty jsou obchodními partnery naší společnosti a fungují buď jako přímo zásobovaný maloobchod, nebo velkoobchodní partner, obchodující s naším zbožím dál na trhu. Conquest Entertainment je tedy velkoobchodním partnerem, zabezpečujícím zároveň další servis pro EA (merchandising, distribuce POS atd.) např. v řetězcích hypermarketů.

Naší jasnou politikou je získat přímou kontrolu nad hlavními prodejními kanály v oblasti jak sítí hypermarketů, tak i nezávislých maloobchodníků a celý distribuční model doplnit velkoobchodnim(i) partnerem(y). A proč právě CQE? Je to tým reálně uvažujících flexibilních lidí a jejich styl práce a myšlení odpovídá představám naší „mise“ na tomto trhu.

Změnily se s vstupem EA na český trh nějak ceny vašich her? Pokud ano, můžete to demonstrovat na konkrétním příkladu nějaké nové hry - kolik by stála třeba před rokem (ve spolupráci s Cenegou) a kolik nyní?

Samozřejmě vyřazení jednoho článku z distribučního řetězce nám přinese větší prostor, třeba i pro úpravy v rámci cenové politiky. Nemůžu však slibovat nemožné, zatím budou tyto prostředky použity spíše do rozpočtu marketingu a investovány do podpory značky na trhu. Podle mých informací jsou současné námi doporučované „pultové“ ceny nižší než byly v minulosti, např. u novinky na PS2 je to 1749,-Kč, na PC CD 1399,- Kč. Zároveň můžu přislíbit mnohem větší aktivitu co se týká prodejních akcí zaměřených na koncového spotřebitele, samozřejmě založených na snížení koncové ceny.

LOTR: Return of the King zdroj: tisková zpráva Je pravda, že se díky přímému zastoupení budou vaše tituly objevovat v Česku jen o něco málo později, případně ve stejné době (pokud budou bez lokalizace), jako v západních zemích? Všimli jsme si, že LOTR: Return of the King zde vyšel pouze s týdenním zpožděním oproti zbytku světa, zatímco třeba FIFA 2004 trvala delší dobu. Čím jsou takové rozdíly způsobeny a s kterou variantou se budeme setkávat častěji?

Především v zájmu naší společnosti je dodržování tzv. „street date“ neboli data, kdy se hra oficiálně objeví na pultech obchodů a pokud možno na všech trzích najednou, je to obrovsky silný marketingový nástroj. Celý logistický systém na naší lokální úrovni běží od 1.10. 2003 a zrovna prodělává zatěžkávací zkoušku ve formě vánoční sezony, tím chci říci, že má ještě spoustu nedostatků a nefunguje na 100%. Náš cíl je nabízet tituly českému trhu v ten samý den jako v okolních zemích, bez ohledu na to je-li titul lokalizovaný či nikoli.

Jak to nyní bude s počešťováním her od EA? Dříve lokalizaci (včetně překladu manuálů) zajišťovala právě Cenega. Chystáte vytvořit vlastní lokalizační tým nebo budete tuto práci přenechávat někomu dalšímu (jiná specializovaná firma)? Pokud ano, komu?

Chceme lokalizovat, lokalizujeme a budeme čím dál tím více. Organizaci tohoto procesu pro ČR Polsko, Maďarsko zajišťuje tým lidí s Polska, využívající lokální partnery v jednotlivých zemích.

Zaznamenali jsme poměrně tiché vydání lokalizované verze nového Harry Pottera - podle čeho se budete rozhodovat o tom, která hra se přeloží a která u nás vyjde v anglickém originálu (a hlavně jak - jen texty, nebo i český dabing?)

FIFA Football 2004 zdroj: tisková zpráva V otázce lokalizování platí jednoduchá „ matematika“. Na to, abychom mohli investovat do plné (obal. tiskoviny, obsah, dabing) lokalizace produktu je nutný určitý objem prodeje tohoto titulu. Současně s tím víme, že lokalizace pravděpodobně pozitivně ovlivní prodej hry. Takže kudy do toho?! Máme určité představy, jak postupně rozšířit řady příznivců EA her nabídkou lokalizovaných verzí.

Jaké novinky na PC, případně na PS2 jste uvedli na podzimně-vánoční český trh a jaká je jejich cena?

Nejlepší bude, když se čtenáři sami podívají do přiložené tabulky (XLS, otevře Microsoft Excel - pozn.ed.), kde je odpověď na obě otázky.

Kde všude jsou / budou hry od Electronic Arts k dostání? Půjde jak o maloobchody, tak i nějaké větší distribuční sítě?

Jen v krátkosti zopakuji již zmiňované. V současnosti zásobujeme napřímo síť hypermarketů Elektro World, maloobchodní síť 20ti obchodů Bontonlandu včetně Megastoru v Praze, od ledna 2004 síť hypermarketů TESCO. CQE dodává naše zboží do dalších hypermarketů (Carrefour, Globus, Datart a maloobchodním prodejcům (JRC a ostatní). Tento stav není konečný, naším cílem je optimální pokrytí celého trhu s možností ovlivnit dění kolem prodeje našeho zboží.

The Sims 2 zdroj: tisková zpráva Víme, že je to možná ještě brzy, ale nějaké plány už zřejmě mít musíte. Na první kvartál příštího roku chystá EA čtyři velké hity - The Sims 2, Battlefield: Vietnam, Medal of Honor: Pacific Assault a Black & White 2 - bude některá z těchto her lokalizovaná do češtiny?

Tiskoviny ke hrám budou každopádně v češtině u všech. The Sims 2 by měli být lokalizované celkově (titulky).

Hodláte prodej svých produktů nějak více marketingově podporovat? Například rozsáhlejšími reklamními kampaněmi (nejen v herních) médiích, různými akcemi, turnaji atd.?

Určitě ano, to je oblast, do které hodláme investovat. Příkladem může být právě proběhnuvší nominace pro Global Championship v NHL 2004, akce organizovaná ve spolupráci s Megastorem Bontonland, kde vítězové tohoto šampionátu pojedou reprezentovat naši republiku do USA. Mnoho dalších aktivit máme v plánu, určitě budeme vidět a bude o nás slyšet!

Myslíš si, že vzhledem k velikosti této země a úrovni pirátství, je v Česku vůbec možné prodávat nějaký výrazně větší počet her než dosud? Jakými kroky toho chcete dosáhnout?

Jsme přesvědčeni, že lze, proto jsme tady. Je to otázka kvalitního marketingu, získávání stále širší spotřebitelské základny a následně bezchybného zákaznického servisu jak na úrovni obchod, tak i spotřebitel. Kvalita her je samozřejmostí a podmínkou.

NHL 2004 zdroj: tisková zpráva Hodně našich čtenářů si stěžuje, že patche pro jakékoli nové hry od EA (FIFA, NHL, NFS...) se dají aplikovat pouze přes webové rozhraní, které některým lidem vůbec nefunguje a musí to pak různě obcházet (info). Nesetkáme se v budoucnu i s klasickou formou updatů, které se nejprve stáhnou na disk formou .exe souboru a poté aplikují na hru?

Neberte mou reakci jako vyhýbavou, ale jsem na své pozici v EA natolik krátce, že si netroufnu fundovaně odpovědět. Jako správný manažer však mohu „sehnat“ vyjádření lidí, kteří jsou v rámci EA za tuto oblast odpovědni. Určitě se najde v blízké době prostor, kdy budeme Vašim čtenářům schopni zodpovědět jakýkoliv konkrétní dotaz.

Kdy spustíte českou verzi své webové prezentace a co bude všechno obsahovat? Dvě současné adresy www.easports.cz a www.czech.ea.com nejsou v tuto chvíli příliš aktuální...

Při rozjezdu firmy je po nějakou dobu absolutně nutné striktní dodržování priorit. V mém listu priorit tato záležitost figurovala až „na druhé stránce“. Právě včera nastoupil můj nový kolega Dan Kreš, o kterém jsem se již zmiňoval a on má jako absolutní prioritu spuštění naší webové prezentace a především technické podpory pro příznivce her od EA. Dejte nám prosím ještě 5 minut ;-)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Chtěl bys na závěr něco vzkázat hráčům a čtenářům Tiscali Games?

Žádné dlouhé závěry a vzkazy: Vám, kdo EA znáte, děkujeme za přízeň. Vám, kteří jste o nás a našich produktech ještě neslyšeli, slibuji, že dlouho neodoláte, přesvědčíme Vás o kvalitě a smyslu našeho „Elektronického umění“.

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně úspěchů.


Související články: Plány EA s počtem prodaných her, Electronic Arts začínají v Česku a fotky z party, Byznys u Electronic Arts a The Sims Online, Hry od Electronic Arts nejlépe na nVidii, Hry versus byznys v Electronic Arts, Electronic Arts válcují herní hitparády

Za první tři fotky u tohoto článku děkujeme české NHL fansite.

Kate & jd
připravil: jd

 
 

Nejnovější články