Autor: jd & Kate Publikováno: 2.listopadu 2003 |
První část našeho obsáhlého rozhovoru jste si nedávno mohli přečíst zde, nyní pokračujeme s druhou polovinou odpovědí Alexandra Sily, animátora hry Hidden & Dangerous 2 z Illusion Softworks. Tiscali Games: Během vývoje se počet kampaní a misí často měnil - kolik jich finální H&D2 nakonec obsahuje a do jakých lokací zavítáme? Kolik má taková průměrná venkovní mapa kilometrů čtverečních? ![]() Jaké všechny dopravní prostředky budeme moci ovládat a jaká bude ve hře funkce letadel či ponorek - můžeme se těšit na nějaké čistě střílečkovité levely? Jedná se u vozidel o stejný fyzikální engine vozidel jako byl použitý v Mafii? Pokud ne, čím se liší? Ve hře je možné použít více než 20 různých vozidel. Můžete se povozit klasickým jeepem, obrněným Haklem nebo německým náklaďákem. Zastřílíte si také z tanku nebo z Pumy (obdoba tanku na rychlých kolech). Miniponorky vám poslouží k přepravě pod vodou na větší vzdálenost a k zaminování nepřátelských cílů. Letadlem se proletíte pouze jako kulometčík v akční mezihře při průletu kaňonem. Fyzikální model je v podstatě převzat z kódu Mafie. Došlo však mezitím k celé řadě vylepšení, zejména kvůli pásovým vozidlům a motocyklům. Kolik zbraní ve hře celkem najdeme, o jaké konkrétní kousky se jedná a podle čeho jste je vytvářeli? Všechny zbraně byly vytvářeny podle reálných předloh. Hodně nám pomohl například pan Jan Skramoušský, redaktor Střeleckého magazínu. Měli jsme možnost se seznámit se se způsobem obsluhy a museli jsme nastudovat principy a použití jednotlivých zbraní. Celkem najdete ve hře něco přes 40 typů různých zbraní - samopaly stengun, thompson, německá MP40, různé pistole, pušky klasické a útočné, miny, granáty apod. Je možné zbraněmi prostřelit některé typy materiálů nebo zcela zničit nějaké předměty ve hře? ![]() Jak se oproti minulému dílu zlepšila umělá inteligence nepřátel i vlastních vojáků? Co od nich můžeme v tomto ohledu očekávat - pouze striktně naskriptované chování nebo budou někdy jednat i na vlastní pěst nehledě na zvolený mód agresivity? Umělá inteligence a prakticky i veškeré další části hry byly vyvinuty kompletně znovu. Postavy se rozhodují na základě skutečných událostí - jako je sluch a vidění. Pokud vás nepřítel reálně neslyší nebo nevidí, pak na vaši přítomnost nereaguje. AI nevyužívá žádných triků nebo podvodů ze strany kódu. Nepřátelé spolupracují a chovají se logicky podle svého zařazení: defenzívní (hlídají určitý objekt), agresivní (můžou hráče pronásledovat po celé mapě) nebo můžou například přejít do paniky (voják zahodí zbraň a vzdává se, pokud není zajmut nebo eliminován, tak se po čase může vzpamatovat a znovu zaútočit), atd. Umělá inteligence vlastních vojáků je mnohem účinnější než v prvním díle a bude vám hodně pomáhat. Mnohokrát se vám stane, že zvládnete těžkou situaci jenom díky pomoci vašich spolubojovníků. Hodně času nám zabralo najít správný poměr mezi kvalitou AI hráčovy skupiny, aby nedocházelo k tomu, že jsou vám ostatní buď k ničemu nebo naopak vyřeší všechno za vás. Vzhledem k variabilitě a komplexnosti podnětů, na základě kterých se AI rozhoduje, dochází ve hře k celé řadě neopakovatelných momentů. Některé situace se budete snažit opakovat znovu a znovu jenom proto, abyste zjistili, jak to tentokrát dopadne. Pokud lze určit, bude H&D2 v porovnání například středních obtížností náročnější nebo jednodušší než jednička? Kolik času trvá dohrání jedné mise průměrnému hráči? A jak to bude s ukládáním pozic - bude jich na nejlehčí obtížnost neomezeně, nebo jen omezený počet, aby se zabránilo zbabělému ukládání na každém kroku? ![]() O co přesně půjde v avizovaných singleplayerových modech Lone Wolf a Carnage? Lone Wolf je vlk samotář, který plní všechny úkoly úplně sám a na nikoho nespoléhá. V některých situacích bude tento mód mnohem obtížnější, protože nemůžete využít palebnou podporu ostatních členů týmu. Carnage je obdobný mód jako klasický Hidden jen s tím rozdílem, že musíte vždy eliminovat veškerý odpor nepřítele v oblasti - žádné slitování, nikdo nesmí přežít. Povězte nám prosím něco o modifikovaném engine z Mafie, na kterém hra poběží. Jaké úpravy v něm byly provedeny, aby lépe sloužil pro účely H&D2? Uspokojí engine i ty, kteří si oblíbili "rag-doll" animace mrtvých postav, které se při pádu přizpůsobí okolním předmětům? Od vydání Mafie naši programátoři odvedli na enginu LS3D pořádný kus práce. V mnohých ohledech byl engine optimalizován a urychlen na vyšší výkon. Původní systém animovaných smrtí byl plně nahrazen dynamikou (rag-doll fyzikou) a byla přidána inverzní kinemtaika. Smrt vojáka ovlivní typ zbraně, směr a intenzita zásahu. Při pádu na zem se pak kolizní systém postará o správné usazení na terén, přičemž jednotlivé končetiny mají své limity tak, aby nedocházelo k „překrucování“ postav. ![]() ![]() ![]() Alexander Sila, animátor Hidden & Dangerous 2 z Illusion Softworks Neobáváte se toho, že grafika bude kvůli dlouhému vývoji hry vnímána zmlsanými lidmi jako příliš zastaralá? Podporuje některé DirectX 9 vlastnosti nebo je postaven pouze na starším DX 8.1? Ne. H&D2 vypadá skvěle. Plánujete použití tohoto enginu i v dalších hrách od Illusion Softworks nebo souběžně vyvíjíte ještě jinou technologii například pro Chameleona? Do budoucna jistě plánujeme další updaty nebo nové verze naší technologie. Jaký procesor a grafická karta bude potřeba, aby si člověk vychutnal H&D2 plynule hratelné (tzn. 30+ snímků za sekundu) v dnes nejpoužívanějším herním rozlišení 1024x768/32bit? Na pohodovou pařbu potřebujete 2 GHz procesor a 512 MB RAM. Jinak H&D2 jede bez problému i na počítači kolem 1GHz, není nijak náročná na hardware. Co můžete prozradit o hudebním doprovodu a ozvučení H&D2? Kdo je autorem soundtracku? Autorem je Michal Szlávik, soundtrack je nahrán brněnským symfonickým orchestrem. Některé skladby máme také licencované, stejně jako v případě Mafie. Jaké všechny mody obsahuje multiplayer v H&D2 a v kolika lidech / na kolika mapách si celkem zahrajeme? ![]() Proč ve hře chybí hráči tolik žádaná kooperativní MP hra? Kooperativní mód jsme zatím nezařadili z časových a technických důvodů, neboť je nutné v takovém případě znovu vyladit hratelnost všech misí, které jsou určeny primárně pro jednoho hráče a upravit vlastnosti skriptovacího jazyku. Určitě se chceme ke kooperativnímu módu vrátit v některém z našich dalších produktů. Chystáte později vydání hry třeba i pro PS2 a Xbox stejně jako v případě Mafie? Zatím ještě nebylo rozhodnuto. Můžeme se těšit na vydání hratelného dema? Pokud ano, kdy by k tomu teoreticky mohlo dojít? To záleží na našem vydavateli. Plánujete po vydání hry pracovat ještě na nějakých přídavcích/datadiscích, případně do čeho dalšího se tým, stojící za vývojem H&D2, pustí? Připadají v budoucnu v úvahu i nějaké přídavné mise nebo editační nástroje/SDK volně ke stažení z internetu? ![]() Chcete na závěr něco dodat, případně vzkázat čtenářům Tiscali Games? Příjemnou zábavu!!! P.S. Česká verze H&D2 měla původně vyjít 3.listopadu, ale její vydání bylo posunuto zhruba o dva týdny, takže bude k dispozici až kolem poloviny listopadu včetně avizovaného opravného patche (info).
Každý, kdo si českou verzi Hidden & Dangerous 2 předobjedná za zvýhodněnou cenu 899 Kč z internetového obchodu Tiscali GameShop, získá s třemi orginálními CD s hrou ještě čtvrté bonusové od nás, na němž nalezne kompletní hru Hidden & Dangerous Deluxe. Ta je přímým předchůdcem H&D2 a vedle vylepšené grafiky (oproti původní verzi hry) obsahuje i oficiální datadisk Fight for Freedom nebo editor levelů. Stáhněte si: Videa, Trailery, Intro, Screenshoty, Cheaty... Související články: Dojmy po dohrání, Preview (6/2003), Novinky, Hidden & Dangerous Deluxe recenze a návod |
jd & Kate | |
autorovi je 24 let, na Tiscali Games pracuje hlavně jako šéfredaktor, editor a novinkář, nejraději má akční (Quake, GTA), strategické (Transport Tycoon, UFO), závodní (NFS) a sportovní tituly, neobejde se bez kvalitní (psy)trance/ambient hudby, baví ho taneční party, squash, lyžování a cestování (více) |