Autor: Marek Beniač Publikováno: 29.září 2008 | Verze: PS3/review/anglická Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() Je potěšitelné, že způsob vydání, prezentace i konečná cena ctí text předchozích řádků, jelikož hra je k mání pouze přes PlayStation Store (premiéra byla ve čtvrtek, 25. září), kde si ji můžete i z ČR za cenu necelých dvanácti britských liber (tzn. jen 360 Kč) stáhnout. Pokud jste snad spílali Sony za v uvozovkách placené demo Gran Turismo 5 Prologue, teď naopak zavládne spokojenost a pohoda z dobrého nákupu už před prvním spuštěním. Základem je kariéra A pohoda vás rozhodně neopustí, protože vše co tvůrci naslibovali, to také do puntíku splnili. Výhodu budou mít zpočátku jednoznačně majitelé PSP a hráči Pure či Pulse obecně, jelikož znalost herních mechanismů spolu s zažitým layoutem tratí se bude nepochybně hodit. WipEout HD disponuje osmi ďábelskými okruhy, rovným tuctem závodních týmů (vlastně antigravitačních kluzáků) a pěti základními herními režimy. Na úvod je pochopitelně přístupné jen nezbytné minimum jmenovaného a další tratě i stroje je teprve nutno odemknout. V hlavním menu proto patrně nabídky typu Racebox a Online napoprvé jen přejedete očima a zakotvíte u jakési kariéry. Campaign mode je v podstatě sérií osmi lig, přičemž každá je sestavena z několika závodů, potažmo klání. Obecně lze dovádění kluzáků na tratích rozdělit na tradiční závod proti sedmi soupeřům a nelítostný souboj s časomírou, oba způsoby ovšem znají vždy několik variant. Těšit se můžete na režimy Single Race, Tournament, Time Trial, Speed Lap a Zone Mode. ![]() ![]() ![]() S protivníky se tedy popasujete nejen v jednotlivých závodech ale také v jejich sériích (turnaj) a úřadují-li stopky, respektive ubíhající vteřiny v závodech s časovým limitem, vyzkoušíte si nejrychlejší kola po vzoru kvalifikace F1 i souhrnné limity stanovené pro několik kol. Ať tak či tak, vždy vás zajímá jen umístění na stupních vítězů či zlatá, stříbrná či bronzová trofej. Bodově hodnocené jsou totiž pokaždé pouze první tři příčky/dosažené časy a právě body jsou tím, co vám zpřístupní další závody i vyšší ligy. Kvalitní technika nutností Tradičně tak není zapotřebí odehrát všechny závody v lize, stačí jen nastřádat dostatek bodíků a hurá dále. Trápíte-li se s určeným časem pro Time Trial a přes veškerou snahu nedokážete kýžený limit pokořit, můžete to dohnat třeba v klasickém závodě nebo turnaji a ziskem zlata vylepšit své konto takhle. Obtížnost nicméně působí velmi nevyváženým dojmem a mnohdy budete nad stanovenými požadavky jen kroutit hlavou. Začátek hry je vpravdě přístupný a zlaté poháry se jen sypou (jste-li matadory) nováčci zase ocení vlažný rozjezd pro osvojení si ovládání. Zhruba od třetí ligy ale poměrně přituhne a úkoly se často zdají téměř nesplnitelné. Mnohé pochopitelně vyřeší správná volba plavidla. Každý tým má vlastní vznášedlo a tato se radikálně liší v atributech jako rychlost, tah motoru/akcelerace, ovladatelnost i výdrž konstrukce, lépe řečeno síla štítů. Závodění v budoucnosti totiž není pro slečinky, tím spíše že v sérii WipEout úřadují i zbraně. Důležitá je pouze pozice v cíli, jak jste ji dosáhli nebo kolik projektilů a raket jste vypálili nikoho nezajímá, stejně jako soupeři doplativší na vámi nakladené miny. Výběr stroje je proto klíčový, přestože lze experimentovat a sázet pouze na jednu kartu. Zkusíte to s rychlostí a pekelnou akcelerací, byť s obavou že vás někdo rozstřílí na cucky nebo rozdrtí na padrť o mantinely, díky slabým štítům? Nebo budete za obrněný tank, obalený silovým polem a sunoucím se relativně líně okruhem, destruující soupeře? ![]() ![]() ![]() Vysoká škola pilotáže Vhodný kluzák je však pouze polovina úspěchu, neméně záleží též na umu pilota. Znalost tratě, správné a hlavně čisté projíždění prudkých zatáček i neustálé využívání akceleračních plošin je naprosto nezbytné. Svoje však dělá také taktika a způsob boje, ať už jde o sbírání zbraní (jež jsou tu rozesety v podobě power-upů) jejich následné používání a vlastní počínání na trati. Kupříkladu jen s kvedláním kniplem v kokpitu už dnes nevystačíte a zásadním se jeví používání airbrakes. Tyhle brzdící štíty, umístěné na bocích kluzáku, dokážou vhodným vysunutím nasměrovat loď do ladného oblouku a vykroužit tak zatáčku nejen bez úhony, ale též bez radikálního snížení rychlosti. ![]() Není nic zábavnějšího, než se zbavit dotírající hrozby jízdou v závěsu za nebohým kolegou a v pravý okamžik ze slipstreamu vyskočit. Rakety zde nejsou zvlášť vybíravé, neřku-li naváděné - důležitá je pro ně pouze exploze, jedno o čí trup. Podobné finesy nepochybně nejsou standartní náplní závodů, stejně jako řezání a zkracování zatáček, čím dále v kariéře se však dostanete, tím více se hodí. Ačkoliv obtížnost všech závodů lze vybírat ze tří úrovní, i ta prostřední vám mnohdy pěkně zatopí. Na druhou stranu je to výzva a nutí vás to k neustálému drilu a opakování. Vědomí že „se to prostě musí dát zajet“ a „protivníci nejsou zas takoví machři“ je silné a prostor ke zlepšování se jeví téměř nekonečný. ![]() ![]() ![]() Zábava v singlu i online Na skok ještě zpátky k herním volbám. Až se patřičně vyřádíte v kampani, otestujete dozajista též singleplayerový Racebox (nyní již s odemčeným obsahem) a online multiplayer. V pomyslné závodní krabičce je prostor na vše, lze si libovolně navolit závodiště, stroje i typ souboje, včetně vlastnoručně nadefinovaného turnaje. K dispozici je též populární split-screen pro dva hráče a s výběrem horizontálně či vertikálně rozdělené obrazovky. Myslelo se zkrátka na všechno. Hru po internetu doporučuji ponechat až na úplný závěr, na vlnách sítě sítí se totiž pohybuje spousta ufounů, jenž vám sotva dovolí prozkoumat na pár chvil jejich motory, než zmizí v prachu. I když jména v tabulkách s výsledky neuvádějí žádné Sebulby ani Anakiny Skywalkery, polovina hráčů musí nutně patřit k rytířům řádu Jedi. Světové rekordy a časy nejlepších kol prostě vypadají jak z jiné sluneční soustavy, o to víc zamrzí nemožnost stahování opakovaček, případně ghost záznamů. Mno třeba se toho dočkáme s nějakým updatem, naopak na co se myslelo už teď, je systém trofejí – těch můžete získat až 80. Výtečná podívaná Má vůbec smysl cokoliv dodávat k audio-vizuálnímu provedení WipEout HD, když se všude kolem povalují všeříkající obrázky a videa? A když všechny tiskové materiály zmiňují kromě písmen HD též údaje jako 1080p, 60FPS a Dolby 5.1? Grafika je jednoduše parádní a maximálně plynulá, což bych ale na druhou stranu očekával, vzhledem k designu vznášedel i tratí. Stroje jsou vymodelovány skvěle, stejně jako okolí okruhů… a bylo by smutné pokud by PS3 měla s rozpohybováním problém, když se modeláři nemuseli pachtit se záležitostmi jako trojrozměrní animovaní diváci hnedle za mantinelem a podobnými proprietami klasických pozemských závodů. ![]() ![]() ![]() další obrázky v naší galerii Jestliže při běžném závodění nestačíte valit oči, režim Zone Mode je kapitolou samou pro sebe. Nechal jsem si ho až na tuhle chvíli, je totiž vážně speciální. Jednak svou zběsilostí, kdy kluzák automaticky zrychluje a je pouze na vás, jak daleko ho zvládnete ukočírovat. Každých pár vteřin zvýší svoji rychlost a dokud konstrukce i štíty alespoň trochu drží loď pohromadě, jede se dál. Tahle šílená zábava je však navíc vyvedena v psychedelických barvách, jež se mění právě při skokovém zrychlení. Celé to trochu evokuje grafický styl TRON 2.0 či nedávný písíčkový Audiosurf. ![]() Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Novinky, WipEout Pure recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |