Warcraft III - průvodce multiplayerem
zdroj: Archiv

Warcraft III - průvodce multiplayerem

Datum vydání:
5. července 2002
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

13. 8. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jeden z nejlepších hráčů Starcraftu a Warcraftu v Čechách se s námi podělil o své bohaté zkušenosti se síťovým hraním RTS od Blizzardu. Nebo snad někdo nechce vědět, jak vyhrávat na Battle.netu?

Autor: [PG]LordChick
Publikováno: 13.srpna 2002


Obrázek Vývojářská firma Blizzard je všeobecně známá tím, že své produkty vypouští asi takovou rychlostí, jakou lidstvo zkoumá vesmír, zkrátka a dobře postupuje ve výrobě her jako astmatický mravenec s těžkým nákupem. Je to dáno velkou dychtivostí dosáhnout co nejlepší hratelnosti a tudíž co největší spokojenosti v řadách hráčské komunity, takže to je vlastně pro naše dobro a zatím se vždy dlouhé čekání vyplatilo.

 Důraz na progaming
Warcraft III se kromě výborné singleplayer kampaně popisované v naší červnové recenzi začíná prosazovat, dle očekávání, také jako hra zaměřená především na multiplayer. Mnoho lidí hrajících dílka StarCraft a StarCraft - BrodWar po internetu ví, že bez multiplayeru by SC a BW byly jen další průměrné, ač skvěle dělané hry, kterých jsou dneska opravdu spousty. Už to, hrát s někým, kdo nemá předem definované a mnohdy předvídatelné tahy, je jakési „opojení" . Člověk musí cítit to napětí, jenž mu pumpuje adrenalin do žil, umět prohrávat i vyhrávat - to všechno je nutné se naučit nejen ve hře, ale i v životě, a o tom přesně multiplayer ve WarCraft III je.

Směřuje jisto jistě směrem k progamingu, tzn. profesionálnímu hraní. Firma Blizzard během betatestování pečlivě dohlížela na vybalancování všech ras a to pomocí neuvěřitelného počtu patchů. Ty měly WarCraft III posunout k unikátnosti a dokonalosti v různorodosti ras, a posunout tak pole strategií do nové evoluční fáze s využitím RPG prvků a přesto ponechat stejnou šanci na výhru každému hráči. Ač tak či onak, vše závisí na hráčích samotných a jejich dotazů na tzv. FAQ, podle nějž se výrobce více či méně orientuje, jak a co by se mělo změnit nebo co ponechat.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Tipy a rady na úvod
Po dlouhých měsících testování se WarCraft III vyvinul do té podoby, jaké ho znají ti, kdo mají přístup na Internet a na Battle.net. Každá rasa má své unikátní hrdiny, unikátní jednotky, techniku těžby. Mé postřehy za těch pár měsiců hraní jsou takové, že nezáleží, stejně jako v SC/BW na tom, za jakou rasu hrajete, záleží na tom, JAK za ní hrajete a jakého hrdinu zvolíte za svého prvního. Tento prvek je velmi důležitý a podle něj můžete přizpůsobit svou strategii. Každý hrdina má své jedinečné schopnosti a je třeba je plně v multiplayeru využít.

Bitvy většinou nerozhoduje množství vojska, ale právě hrdinové a volba těch správných jednotek. Rozhodují zde též upgrady (zlepšení vašich svěřenců) a počáteční stavění budov - zde záleží na tom, jak si co kryjete. Odpadá nudné chránění jedné přístupové cesty, kde si dáte pár věží, postavíte obranu na jedné straně a jste v klidu. To ale není všechno - musíte mít celkový přehled, hlídat si minimapku, těžbu, chránit si důležité budovy a stavět zeď z budov, která slouží jako obranný val před nepřáteli a blokuje přístup k vašemu významnému středisku ekonomiky.

 Ochrana hrdiny za každou cenu
Zvětšit Ve Warcraftovi III je přímo nutnost si dávat pozor na to, kam chodíte, neboť mnoho dolů a budov je chráněno potvorami, které nečinně stojí a hlídají je až do té doby, dokud si na Vás nesmlsnou. Hrdina je všechno, co máte, a proto ho chraňte za každou cenu. Stavte Altar (budova na hrdiny) jako první nebo ve stejnou dobu, jako budovu na jednotky. Používejte zkratkové klávesy na kouzla, buďte ve střehu a snažte se ovládat skupinu jednotek jako celek, ale zároveň každého jedince zvlášť.

Hrdiny je dobré vytvářet v určité kombinaci. Jeden hrdina sice stačí, ale je vždy lepší mít více než jednoho. Hra bez hrdiny na jedné straně je téměř sebevražda, sice ne tak úplně, ale je to velký risk a to z toho důvodu, že dotyčný s hrdinou se brání, stoupá na zkušenostech a zlepšuje se, kdežto vy ne. Některé strategie se zakládají právě na vytvoření všech hrdinů a získávání zkušeností. Když během hraní uvidíte, že váš hrdina a vaše jednotky pomalu umírají, použijte svitek Town portal na přenesení domů. Lepší je zachránit hrdinu, než prohrát a čekat, dokud si všechno neobnovíte v plné síle. Používejte výsadky, ničte nepřátelské základny a hlavně využívejte jednotky na prozkoumání nepřátelské základny. Zkrátka mějte přehled o všem, co se děje.

 Funkce UpKeepu v multiplayeru
Asi víte, že se ve hře objevuje nový prvek tzv. „Upkeep“ nebo-li daně za vybudovanou armádu. Jelikož ve WarCraftu III těžíte zlato a dřevo, za které pak vytváříte všechno a potravu (jídlo, farmy, baráčky, jakkoliv jen v překladu chcete), Upkeep se dotýká pouze zlata. Dá se zjednodušeně říct, že funguje na principu DPH. Pokud dosáhnete limitu 40 jednotek potravy, nemáte stále žádné daně, takže z dolu vám přibývá 100% zlata. Jestli překročíte limit až na 70, máte malé daně, přibývá vám už jen pouze 70% zlata, z dolu vám stále ubývá 100%, ale vy obdržíte o 30% méně. A pokud překročíte i těch 70, tak jste ve velkých daních (tedy v průseru :), dostáváte pouze 40% zlata.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Z toho vyplývá, že ekonomika se silně prolíná se strategií boje - můžete mít velkou armádu, ale málo těžíte, takže pokud platíte nějaké daně, doporučuji to vykompenzovat další základnou anebo zabíjením příšer na mapě, jelikož nejen z nich dostáváte zkušenosti pro svého hrdinu, ale získáváte také potřebné finance.

 Multiplayer přes Battle.net
Je hned několik možností, jak si Warcraft III zahrát ať už s přáteli nebo s nějakým, vám úplně neznámým hráčem, třeba z Brazílie. K tomu slouží Battle.net. Jeho oficiální servery pojmou desítky tisíc hráčů, proti kterým si můžete zahrát oficiální tzv. "Ladder" (žebříček). Ten, jako tomu bylo již ve StarCraftu, obsahuje oficiální hodnocení všech hráčů hrajících tento mód hry.

Oproti StarCraftu (SC) má WarCraft III hned v úvodu několik výhod. Informace o vašem profilu lze zobrazit 2x kliknutím na vaše jméno, ale po kliknutí už nastává změna a tou je informace o tom, kolik her za jakou rasu jste hráli, kolik vyhráli a kolik prohráli, plus vaší statistiku v procentech. Po určitém počtu vyhraných her obdržíte obrázek před vaším jménem a to podle toho, za jakou rasu jste nejčastěji hráli. Třeba po 25 výhrách na vašem kontu za lidi se vám objeví ikona Footmana neboli pěšáka (já už se těším na knighta - rytíře :)

Zvětšit Úžasná novinka pro mě byla ta, že jsem si mohl pomocí klepnutí pravého tlačítka na profil kamaráda ho přidat do přátel. Takže když se objeví na Battle.netu, ukáže se, kde je a můžu zjistit všechny potřebné informace a ne jako v SC složitě vypisovat příkazy. Pravým tlačítkem se dá dělat a zjišťovat mnoho věcí, které se v SC daly vykonávat jen pomocí naučených příkazů. Zajímavostí je, že v SC se ladder hrál prostřednictvím speciální volby hry a mapy k tomu určené, nyní je tomu malinko jinak.

 Multiplayerové módy
Play Game (hrát hru) je jednoduchá možnost, jak si zahrát 1v1 do žebříčku, body se jak přičítají, tak odečítají, je to 50/50, pokud hrajete se stejným levelem zkušenosti. To znamená, pokud hrajete první hru a potkáte někoho, kdo také ještě nehrál a vyhrajete, dostanete 100 bodů, pokud prohrajete, samozřejmě nejste v minusu, ale nic nedostanete. Pokud potkáte někoho na vyšším levelu, třeba na levelu 3 a vyhrajete, dostanete vetší počet bodů a on jejich větší počet ztratí.

Nejen, že se tento systém hry započítává do žebříčku, ale také velmi rychle najdete soupeře, aniž byste dlouho čekali. Většinou se nestačíte ani pořádně usadit a už musíte čelit úvodní tabulce, proti komu že to hrajete... ale ještě předtím si můžete navolit jakou mapu chcete hrát. Palec nahoru znamená ano, palec dolu ne - nechci ji hrát. Je tu jedno úskalí - pokud oponent nezvolí stejnou mapu jako vy, tak se level volí náhodně. Je to jisté překvapení, ale proč ne :o)

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Arranged Game (hra družstev) je mód speciálně určený pro hru ve více hráčích, jinak to samé jako Play Game (hrát hru), ale buď 2v2 nebo 3v3. Je to též bodovaný mód hry.

 Custom game (vlastní hra)
Tato možnost je asi nejvyhledávanějším módem hry mezi začínajícími hráči. Zde si můžete, aniž byste se obávali o body, hrát takzvaně cokoliv, počínaje 1v1 až po 6v6 na jakékoliv mapě chcete. Dají se zakládat i hry, které si sami doma v editoru vytvoříte neboli nadefinujete. Můžete si zde upravit vše, co uznáte za vhodné - celou mapu od píky, či její část, vlastnosti hrdinů, jednotek, budov, skillů (kouzel a dovedností), hlášky typu „ Vy že jste král?, Tak vás příště volit nebudu“ na .. „píííp“ atd...

Zvětšit zdroj: Archiv Omezeni jste tedy pouze svou vlastní fantazií. Vytvořte si třeba čistý dungeon, Hero Arenu, kde bojují jen hrdinové, obranu opevnění - cokoliv si přejete a na cokoliv máte chuť nebo čas. Doporučuji se kouknout na tuto adresu, kde najdete opravdu velké výstřelky, ale také mapy hodné uznání.

 Základ je vědění
Ve WarCraftu III jsou, jak už mnozí z nás vědí, 4 rasy. Je to mnoho nebo málo? O tom se lze leda přít. Nicméně máme tu rasy:

Lidé (Humans) - detailní popis v češtině nebo v angličtině
Elfové (Night Elfs) - detailní popis v češtině nebo v angličtině
Orkové (Orcs) - detailní popis v češtině nebo v angličtině
Nemrtví (Undead) - detailní popis v angličtině

Zvětšit Doporučuji si přečíst jejich pro a proti, ať už v češtině nebo v angličtině na výše uvedených adresách. Základ je vědění, základní věc je znát svou oblíbenou rasu co nejlépe. Člověk je tvor myslící, a proto nestačí jen ke hře přijít a začít hrát. Proti člověku je to hop nebo trop, buď jste rychlejší, přesnější, lépe stavíte, máte lepší strategii nebo lépe znáte, co a jak kde postavit.

Téměř vždy přijde někdo, kdo vás porazí a vy si budete klást tu samou otázku, jakou jsem si kladl a doposud kladu „jak je možné, že jsem tohle prohrál?“ Je tu možnost uložit hru v podobě „Replay“ a studovat, jak sami sebe, tak protivníka - to je základ všeho. Ukládejte si přednostně své prohrané hry, ať přesně vidíte, v čem jste udělali chybu.

 Novinky oproti síťovému Starcraftu
Jedním z mnoha zlepšení oproti SC/BW je přepínání základen. Pokud jste v boji a nejste schopni se starat o těžbu, stavbu budov a jednotek na několika základnách, tak stačí když použijete klávesu „backspace“, která vás okamžitě přehodí k vaší hlavní základně a po jejím dalším stisknutí se přepne k další základně. Takto snadno můžete přepínat mezi základnami neurčeného počtu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Někteří z vás si možná kladli otázku, proč jsou ve hře formace, že se přeci nedají moc používat. A přeci jen dají! Nejsou to formace v pravém slova smyslu - máte možnost je zapínat/vypínat pomocí ALT+F. Formace slouží v zásadě jen k jedné věci a to té, že každá jednotka ve WarCraftu III je jinak rychlá, či pomalá, chcete-li. Pokud máte pár jednotek ve skupině a každá je jinak rychlá, můžete použít formaci - tím se veškeré jednotky přizpůsobí té nejpomalejší a jdete tak trošku jako na pohřeb v krásném, leč mnohdy zranitelném šiku. Ale zase pokud pošlete rychlé jednotky na druhý konec mapy, tak se vám pomalejší nešourají týden za prvními utočníky.

Další, pro mne spíše nevyužitelná věcička, je scrolování pomocí PAGE UP a PAGE DOWN a otáčení kamery pomocí INSERT a DELETE, dle mého názoru v multiplayeru moc nepoužitelné. Ale co je velké plus a to především ve hře 2v2, jsou signalizace. Ptáte se, co to je? Představte si, že nemáte čas v bitvě oznámit svému parťákovi, kam jdete/útočíte/utíkáte - pak stačí jen zmáčknout klávesovou zkratku ALT+G a kliknout levým tlačítkem na minimapku. Tím se jak vám, tak vašemu spoluhráči objeví vykřičník v barvě toho, kdo tuto možnost využil a oznámí místo, kam dotyčný míří. Toto je pro mne dnes již nepostradatelná věc.

 Další zlepšení hry
Zvětšit Střídání dne a noci. Říkáte si, že je to hezké, celkem změna, ale dnes to má každá strategie a navíc, co z toho - noc den, je v tom snad nějaký rozdíl? Ano, je a velký. Každá jednotka má svůj dostřel/dosah a každá má svůj dohled. Pokud jste ve dne útočili na tu a tu vzdálenost a ostřelovali jste bez problému jakoukoliv věž, tak to neplatí o noci. V noci holt není vidět, katapulty nevidí tak daleko a tudíž se jim snižuje dostřel, dokonce je i „menší“, než mají věže. Některé jednotky Elfů jsou v noci neviditelné, Lidé a Orkové se regenerují jak v noci, tak ve dne. To však neplatí o Elfech, ti se regenerují jen v noci a Nemrtví jen na svém "slizovém" podkladě.

Podobně jako bylo běžné u SC/BW, tak i zde je možné ukládat skupiny jednotek pod čísla. V SC/BW jsme mohli mít - co číslo, to budova nebo 12 jednotek. Ve WarCraftu III můžeme mít ten samý počet, co v SC/BW jak v jednotkách tak budovách. Ano, můžete mít 3 výrobní budovy na jednom čísle, a tak v klidu kliknout na zvolené číslo, vyvolat si tak výrobnu jednotek a pouhým jedním kliknutím nebo zkratkovou klávesou naráz ve všech výrobnách stavět jednotky, samozřejmě pokud je tzv. "z čeho vařit".

 Podskupiny
Další věcičkou, mému srdci blízkou, jsou tzv. podskupiny. Pokud máte více jak 2 různorodé jednotky v jedné skupině, můžete mezi nimi přepínat pomocí klávesové zkratky TAB a to dopředu a nebo SHIFT + TAB zpět. Zobrazený zmenšený portrét právě vybrané skupiny je vždy větší než portréty nevybraných skupin. Vybraná podskupina se vám vždy seskupí a uspořádá zleva doprava. Takto můžete využívat jejich zvláštní schopnosti nebo kouzla, aniž byste porušili výběr skupiny jako celku.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z Warcraft III najdete v našich galeriích tady, tady nebo tady

Přídavek jsou hrdinové, kteří se automaticky usídlí pod klávesami F1 až F3 dle chronologie vytvoření. Z toho vyplývá, že hrdinů můžete ovládat za každou rasu až 3. Avšak je možné, pomocí jedné jednotky za Nemrtvé a to Banshee (smrtonoška, bože, to je jméno :) ovládnout jinou rasu a tudíž mít další hrdiny.

 Automatické kouzlení
Další výhoda a usnadnění ve WarCraftu III oproti SC/BW je automatické kouzlení. Mnoho kouzel má schopnost automatického seslání, pokud to tak navolíte. Pravým tlačítkem kliknout na kouzlo, které vám umožňuje autocast a zapnout nebo opět pravým tlačítkem tuto volbu vypnete. Už slyším ty hráče, kteří říkají „no jo, tak to je nuda, jen dám autocast a jen si chodím s jednotkami, kam se poděla ta hratelnost, třeba STORM a High Templář, jen dost dobrý hráč dokázal ovládat pár Templářů a ještě ostatní jednotky, takhle to bude nuda“.

Zvětšit Opak je pravdou. Sice jsou jistá kouzla, při kterých je to prostě nutnost, ale mnoho jich je jen a jen na použití hráče, a navíc i autocast kouzla se musejí měnit, mana se vyčerpá, nebo naopak musíte počkat na mocnější kouzlo a nesmíte ji takto ztrácet. Možností je spousta a mnohem větší působení magie a kouzel ve WarCraftu III obohacuje celou hru novým směrem.

 Linky na závěr
- Na této adrese naleznete prográmek, který umožňuje hrát lidem přes internet pomocí LAN Games.
- Jiný prográmek zase dokáže předělat klávesové zkratky z české verze na anglickou, pouze na multiplayer (více informací na ProGamers.cz, sekce WarCraft).
- A zde najdete článek, o kterém by měl vědět každý hráč W3, neboť pojednává o tom, zdali je obrana či útok lepší - veškerá pro a proti.

Autor tohoto článku, [PG]LordChick, je jedním z nejlepších hráčů multiplayerových strategií od Blizzardu v Čechách a stará se o sekce Starcraft a Warcraft na webu ProGamers.

Stáhněte si: Cinematic trailer (30 MB), ECTS video (15 MB), Video (15 MB), Cheaty, Patch

Související články: Recenze (6/2002), Rozhovor o české lokalizaci (7/2002), Návod 1.díl, 2.díl, 3.díl, První dojmy z betaverze (2/2002), Preview (3/2001), První dojmy z E3 2000 (6/2000), Novinky

 
[PG]LordChick
připravil: jd


 
 

Nejnovější články