Autor: Nukem Publikováno: 3.dubna 2004 |
![]() ![]() ![]() Kouzlo sněhu Ačkoliv by se mohlo zdát, že zasněžená krajina nebude příliš atraktivní podívanou, opak je pravdou. Pochopitelně, že nemůže konkurovat rozkvetlé botanické zahradě v univerzitním městečku Barrockstadt z prvního dílu, přesto mají i sněhem zaváté louky a lesy své kouzlo. Myslím, že z obrázků je více než zřejmé, s jakou pílí a velkým smyslem pro detail byl vytvářen ![]() Všimněte si například, jak věrohodně vypadá sněhová pokrývka na každé větvičce či kameni. Ani souvislá vrstva sněhu není jen bílou hmotou, ale jeho povrch je pěkně plastický, místy zvrásněný od větru, jinde od spadlého kusu sněhu. Youkalská osada, jíž tvoří složité stavby ze svázaných prken, kůlů, trámů a mamutích klů vystavených v obrovské podzemní ledové jeskyni, představuje asi tu nejfantastičtější scenérii z celé hry. Možná zaregistrujete, že za Kate i jinými postavami zůstávají ve sněhu či blátě stopy, byť jsou poněkud nesmělé, velmi rychle mizí a v hlubokého sněhu se žádná postava nepropadá. Po projití kaluží se na hladině objeví kruhy. Chválu si zaslouží i animované sekvence, které za grafickým ztvárněním hry nezůstávají pozadu. Ovšem je třeba pokárat pracovníky odpovědné za pohyby postav za to, že ani po téměř dvou letech nenaučili Kate chodit do schodů, aniž by se před nimi zastavila. Nebo že se neumí otáčet bez mezikroků jako na pořadových cvičení a vůbec všechny akce provádět rychleji než pyrotechnik zneškodňující bombu. ![]() ![]() ![]() Sousto pro myš Grafice prospívá i to, že není viditelný rozdíl mezi předrenderovaným pozadím a trojrozměrnými objekty, které tím pádem poznáte až v momentě, kdy se pohnou. To na druhou stranu trošku komplikuje pátrání po použitelných předmětech, které odhalíte buď intuitivně, na základě zkušeností z minula, nebo prostým pátráním kurzoru po obrazovce. Tento pixelhunting tu není sice tak častým jevem, bohužel zcela odstranit se jej nepovedlo. Řekl bych, že je ho zde trochu více, než v předchozí hře. Většinou jde o nevýrazná tlačítka, páky, aktivní místa na vzdáleném pozadí apod., což představuje asi ten největší problém při plnění daných úkolů. Spletité lokace Ani zde se designéři hry nevyhnuli z prvního dílu známým hluchým lokacím, které prostě jen projdete, aniž byste zde museli cokoli udělat, snad pouze se kochat tou krásou. Není jich tu zrovna málo a ve spojení s několika skutečně rozsáhlými lokacemi to může působit poněkud otravně. Zmíněná Youkalská osada je nejen krásná, ale také značně rozlehlá. ![]() Je tu hodně míst k navštívení a když cestou přehlédnete něco důležitého, hodně se naběháte, než to objevíte. Je tedy vhodné pořádně prošmejdit kurzorem každou obrazovku, než se vydáte jinam. Předmětů ve svém inventáři nebudete mít opět mnoho, takže u určitého aktivního místa by neměl být problém zvolit napoprvé ten správný. Jen mírně obtížnější Řešení drtivé většiny úkolů jsou logická a velmi snadno vydedukovatelná, ale najdou se i taková místa, kde budete bezradně zkoušet více předmětů nebo volit možné i nemožné kombinace ovládacích prvků jistých zařízení. Může za to prakticky nulová nápověda, jako jsou v jiných hrách komentáře hlavní postavy k určitým místům či předmětům. O většině míst se od Kate dozvíte spíš jen to, že netuší, k čemu to může být, nebo jen strohý popis vzhledu. Žádné další úvahy či nástin možného řešení. Někdy tedy záleží na štěstí nebo na otrockém zkoušení. Bohudík takových míst je jen pár, takže do nesnází přijdete spíše díky přehlédnutému místu či předmětu. ![]() ![]() ![]() Jednoduchý příběh Díky ne příliš přehnanému počtu hádanek má hra celkem rychlý spád, jehož rychlost stoupá s blížícím se koncem. Na některých lokacích strávíte hodinu, jinde jen pár minut a než se nadějete, sledujete s překvapením závěrečnou animaci. Abych řekl pravdu, trochu jsem to očekával. Děj není nijak zvlášť komplikovaný a vše se točí kolem trampot, jež vám znepříjemňují postup hrou. Jednou je to nedostatek uhlí, potom Hansovo ochoření nebo dva povedení bratři - jeden hloupí a druhý chamtivý, kteří vám připraví nejedno nemilé překvapení. ![]() Dabing opět na úrovni Málem bych zapomněl na neméně důležitou součást hry - na zvuk. Asi není třeba se pozastavovat nad celkově kvalitním dabingem, jaký jsme mohli obdivovat už v původní Syberii. Hlasy hlavních postav byly svěřeny nám již známým dabérům, o čemž jsem chviličku pochyboval po odehrání prezentační verze hry z května loňského roku (viz dojmy). Systém dialogů nebyl bohužel nijak zvlášť inovován, takže pouze odklikáte všechny nabízené možnosti. Často se tak dozvíte některou informaci dvakrát, nebo i Kate znovu položí otázku stejného významu, byť volenou z jiné možnosti. ![]() ![]() ![]() ![]() Zvuků na pozadí určitě o něco přibylo. Neustálý studený vichr je přehlušen občasným zpěvem ptactva, šuměním vody nebo štěkotem vašeho nového přítele Youkiho, což je sibiřský kříženec tuleně a ledního medvěda s chováním psa. Do toho se občas vmísí pěkné melodie, jejichž styl odpovídá dané lokaci. Ruská lidová doprovází vaše kroky Romansburgem, mužský chorál v klášteře nebo domorodá skladba v Youkalské jeskyni. Počet skladeb a jejich omezená reprodukce se ale nevymyká původní Syberii a tak více než libých tónů si užijete ruchů přírody. Slovo závěrem ![]() Každý, kdo si předobjedná chystnou českou verzi Syberia II z Tiscali GameShopu, získá jako dárek zdarma akční adventuru The Devil Inside v češtině. Stáhněte si: Demo, Trailer, Tiscali video, Návod Související články: Dojmy z dema (12/2003), Novinky, Syberia recenze (6/2002) a návod |
Nukem | |
autorovi je 30 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora) |