Autor: Bergy Publikováno: 2.května 2005 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Jak asi tušíte, jedná se o kampaň, ve které jde především o budování a produkci. Výhodou je, že v každé misi nezačínáte lidově řečeno od píky, ale naopak pokračujete přesně tam, kde jste minule skončili. To znamená, že všechny budovy a obyvatelé se přesouvají do dalších kol v té samé podobě, v jaké jste je zanechali při plnění předcházejících cílů. Když se to tak vezme, celá tato kampaň je vlastně jedna velká mise uměle rozkouskovaná předěly s novým zadáním. Úkoly se skládají například z dostavby výstražného majáku, hašení požárů či přestavby ruiny kamenného hradu. Bojům se sice úplně nevyhnete, protože i zde se občas nějaký vyskytne, ale jinak zde hraje budovaní jednoznačný prim. ![]() Ekonomická kampaň je také prospěšná v tom, že hráč pomalu, ale jistě vstřebává základní herní principy Strongholdu 2 a učí se systematicky spravovat hrad či jeho okolí. Na druhou stranu, ti z vás, kteří by se v tomto herním módu příliš nudili, se nemusí „zdržovat“. Rychlejší variantou je projetí klasického tutoriálu, kde je rovněž hodně cenných rad a můžete se rovnou pustit do více atraktivnější válečné kampaně. Jak už jsem se zmínil, bojové tažení vychází z úvodního příběhu. Počáteční mise jsou takříkajíc na rozkoukání a posléze se postupně přitvrzuje. Ani v tomto případě neplatí, že by se hráč věnoval pouze jednotvárné akci. Kromě čistě bojových misí se proto musíte věnovat též stavebním činnostem. ![]() ![]() ![]() Průběh této kampaně je doprovázen slušným počtem in-game animací, které ještě více rozšiřují děj. Úkoly jsou také hodně podobné těm z původního Strongholdu. To znamená zabíjení mocných šlechticů, opevněných ve svých hradech, kteří vám stojí v cestě. Najdou se ale další cíle jako je záchrana nějaké té relikvie nebo určité osoby či zabírání území, které je pod cizí kontrolou. Dohrání jednotlivých misí jinak trvá v průměru tak hodinku, někdy i déle. (Pokud nechcete byt ošizeni o rozuzlení děje, přeskočte následující odstavec) Na konci šestého kola pak na hráče čeká bonbónek v podobě dvou alternativních konců celé kampaně. V této chvíli se totiž musíte rozhodnout, jestli sklouznete k temné straně proradných lordů a zlikvidujete samotného krále nebo se naopak vydáte cestou dobra a za svého panovníka se postavíte. Každá z variant představuje další 3 odlišné mise, které zakončí tažení podle vašich představ. ![]() Králem snadno a rychle Další možností je tzv. Kingmaker, který nahrazuje klasický skirmish a jeho podstata je identická s multiplayerem. Tato herní volba představuje mapy pro 2 – 8 hráčů, přičemž je nutné uvést, že všechny jsou hranicemi rozdělené na více či méně rozlehlá území. Tyto plochy obsahují porůznu nerostné suroviny a každá je buď majetkem jednoho z hráčů nebo teprve čeká až jí někdo silou zabere. ![]() ![]() ![]() Princip tedy spočívá v tom, že každý hráč má dopředu vyčleněný prostor, na kterém začne rychle budovat svůj hrad a rozvíjet svou ekonomiku. Volné sektory je vhodné co nejdříve zabrat už kvůli dalším zdrojům a také postavení. Posléze přijde ke slovu boj o obsazená území mezi jednotlivými soupeři a vítězem je samozřejmě ten, kdo přežije a podaří se mu ovládnout veškeré okolí. Rychlost je životně důležitá, protože jak vám na začátku ujede pomyslný vlak, už se později jen stěží chytnete. ![]() Poslední herní možností je opět volba Custom maps. V obou částech hry slouží ke spouštění vlastnoručně vyrobených misí, které si každý může velmi jednoduše navrhnout v in-game editoru. Díky němu se už dají od různých nadšenců stahovat prostřednictvím internetu nové mapy. V editoru můžete tvořit i scénáře pro mód Kingmaker, takže rozhodně nehrozí, že by po nějakém čase nebylo do čeho píchnout. ![]() Zajímavou novinkou jsou tzv. body cti, které obdržíte například za zásobování potravinami, stavění soch, pořádání hostin, slavností či turnajů atd. Střádání těchto bodů je velmi důležité, jestliže chcete být povýšeni a dostat se tak k dalším stavebním a vojenským jednotkám. Řada z nich je totiž podmíněna vaší hodností, a proto je potřeba neustále dbát o vaši čest s čímž souvisí i neméně důležitá spokojenost obyvatelstva. ![]() ![]() ![]() Obranný systém Velmi populární byly v původní hře při bitvách o hrady různé nástrahy, které chystali obránci svým nepřátelům. Nejinak je tomu i nyní a tak, když pominu známější metody jako jsou vodní příkopy, spršky žhavého oleje, jámy s bodáky či zápalné škarpy se smůlou, lze proti přibíhajícím útočníkům nově posílat třeba zapálené dřevěné klády nebo sypat dávky připraveného kamení. Tyto vymoženosti dokážou správným použitím doslova divy, ale na druhou stranu šikovný obléhatel si musí umět s podobnými srandičkami poradit. Chce to mít určitou přesilu a vybavit se obléhacími stroji schopnými účinně ničit kamenné hradby na delší vzdálenost apod. Na škodu rozhodně nejsou ani různé mobilní kryty pro pěchotu nebo možnost prokopat se tunely pod nepřátelské hradby. Ačkoli byl původní Stronghold vynikající hrou, určité chybky se mu nevyhnuly. Asi nejmarkantnějším a nejvíce vzpomínaným nedostatkem byla skutečnost, že na zničení i těch nejtlustších kamenných hradeb stačila parta obyčejných kopiníků. Tato vada na kráse je však nyní minulostí, protože kamenné zdivo je tentokrát odolné proti všemu vyjma obléhacích zbraní, což už je daleko reálnější. U palisádových hradeb z dřevěných kůlů to sice neplatí, jelikož s nimi ani normální pěchota nemá moc starostí, ale to snad není až taková katastrofa. ![]() Škoda, že člověk časem narazí na další pihy na kráse nebo řekněme nedokonalosti. Například rozjeté klády sice obstojně zválcují vše živé, co jim stojí v cestě, ale párkrát se mi stalo, že přejeté nepřátelské katapulty neutrpěly žádnou vážnější ujmu a s postavenými obléhacími žebříky to také ani nehnulo. Přitom na podruhé se katapulty rozložily a byly nadále nefunkční, takže je to pro mě trochu záhada. Jako zajímá kuriozita se mi jevila možnost na povel spouštět mé vražedné nástrahy i v tom případě, že se vyskytovaly na nepřítelem dobyté části hradu, kde již nebyl žádný z mých vojáků. Netvrdím, že mi to nepřišlo vhod, ale v pořádku to asi není ;) Umělé inteligenci se rozhodně nedá upřít dávka iniciativy při hledání toho nejslabšího článku ve vaší obraně a nutno dodat, že počítač je mnohdy celkem zdatným protivníkem. Vůbec ale nechápu, proč se počítačová AI nesnaží jako první zničit zcela viditelné nástrahy na hradbách, které ji následně stojí citelné ztráty. Podobně nelogicky se počítač chová rovněž v situaci, kdy jsou role obrácené. Naprosto zbrkle třeba spouští hořící klády i přesto, že se k hradbám přiblíží pouze osamocený voják. Přitom by bylo daleko lepší vyčkávat, až se do smrtící dráhy dostane alespoň pěkná skupinka. ![]() ![]() ![]() Přitažlivější vizuální podoba ve 3D? ![]() Pokud se podívám na budovy jako celek, musím připustit, že byla odvedena dokonalá práce. Vystavěné hrady vypadají naprosto fantasticky a když k tomu ještě připočtu, že do většiny stavení lze nahlédnout a koukat se, co se děje uvnitř, je to zkrátka paráda. Velkým plusem je samozřejmě 3D kamera, která umožňuje rotovat kolem dokola a zoomovat. Možnosti maximálního oddálení kamery hodnotím jako dobré. Šiknul by se sice ještě o fous větší rozhled nad bojištěm, ale když to srovnám s nedávnými RTS, je na tom Stronghold 2 pomalu nejlépe. Úhel pohledu jinak měnit nelze. Na druhé straně ale stojí jen velice průměrné zobrazení veškeré vegetace. Kupříkladu stromy mi přijdou vyloženě odfláknuté a navíc se neustále podivně kývají. K zobrazení vlnících se vodních toků je sice využívána moderní technologie, ale výsledek je rovněž nepřesvědčivý. To samé platí i pro ztvárnění prachových a kouřových stop za letícími zápalnými šípy či vrhaným kamením. ![]() ![]() ![]() ![]() Modely jednotek sice moc neoslní, ale tady se to dá odpustit. Nikdo přece při bitvách nepoužívá maximálně přiblížený pohled a z výšky nutné pro dobrý nadhled vypadají vojáci v pohodě. Výhrady si ovšem neodpustím ke znázornění bitek. Jednotliví panďuláci se totiž navzájem prolínají takovým způsobem, že ve finále člověk vidí jen podivný meloucí se slepenec, ze kterého se prakticky nedá nic rozeznat. Opravdu smutné :( Ani další informace nejsou zrovna potěšující. Dospěl jsem totiž k názoru, že Stronghold 2 by potřeboval optimalizaci grafického engine jako sůl. V některých velkých bitvách dochází k citelné ztrátě výkonu a není to způsobeno herním HW. Schválně jsem zkoušel jednu a tu samou scénu z obléhání hradu Heuneburg a počet fps se nijak výrazně nelišil, ať byly detaily nastaveny na maximum nebo naopak na úplně nejnižší úroveň. Přitom má sestava ve složení AMD Athlon 64 3500+, 1GB RAM a GF 6800GT (použité rozlišení 1280x1024) je podle mého na podobné hry více než dostačující. Až na pár podobných excesů je však plynulost celé hry přijatelná. Resumé ![]() Stáhněte si: Patch, Trailery, Cheaty... Související články: Novinky, Preview, Stronghold recenze (10/2001) |
Bergy | |
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora) |