State of War 2: Arcon - recenze
4/10
zdroj: tisková zpráva

State of War 2: Arcon - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

29. 12. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Proč se tvářit, že děláme něco převratného, když stačí dobře zopakovat něco, co tu již bylo a pěkně to navonět? Tímto mottem se asi řídili slovenští tvůrci sci-fi RTS.

Autor: Jan Rod
Publikováno: 29.prosince 2007
Verze hry: česká/prodávaná/PC
Doba recenzování: pár týdnů


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na poli real-time strategií se až na výjimky typu Supreme Commander žádné revoluce nekonají, a tak se vývojáři tohoto žánru specializují spíše na vylepšování grafiky, AI, herního systému a podobně. Přes to přese všechno se ale většina tvůrců snaží o nějaký postup kupředu. Slovenští Cypron Studios se rozhodli vsadit na opačný postup. Proč se tvářit, že děláme něco převratného, když stačí velmi dobře zopakovat něco, co tu již bylo a pouze to zasadit do atraktivních rekvizit a pěkně to navonět? Takový přístup známe ze světa filmu, hudby, ale také her. Nicméně i sázka na jistotu vyžaduje pořádnou porci zkušeností. Především proto, že všichni (a my recenzenti především) v takovém případě, kdy studio rezignuje na unikátní nápad, očekáváme bezchybné zpracování na vysoké úrovni.

Absence příběhu
Ačkoliv přebal hry v češtině o příběhu informuje a uvádí nás do situace, kdy jsou neobydlené planety užívány pro války vedené čistě jen k zábavě, je na první pohled vidět, že jde o ten typ příběhu, který ve hře je prostě proto, aby autoři mohli říkat, že tu nějaký je, případně aby bylo co dát na krabici. Proto myslím můžeme konstatovat, že příběh není ničím zajímavý a nemusíme s ním dále ztrácet čas.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na první pohled na vás dýchne minimalistické zpracování, které ovšem není na škodu. Menu a vše okolo jsou laděné do tradiční futuristické poloprůsvitné zelené barvy, animace plynulé, i když nijak bombastické. Nevydržel jsem a zapnul klasický skirmish mód, v němž si může hráč jen tak zabojovat, bez nutnosti řešit všelijaké úkoly, které diktuje kampaňový mód (o něm dále).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Volba budov a jednotek v zásadě nevybočuje ze zažitých konvencí – máme tu výrobnu budov, výrobnu bojové techniky, výzkumné centrum, teleportér jednotek a radar, který navíc tvoří holojednotky, které matou nepřítele. A samozřejmě plejádu dalších obranných věží kulometných, raketových, protiletadlových, laserových a tak. Na první pohled se to může zdát málo, ale na druhou stranu je takto systém dostatečně jednoduchý a zároveň je dobře funkční.

Bodový systém v praxi
Ekonomika samotná představuje jakýsi úkrok stranou mimo tradiční postupy, spíše směrem k příběhu. Základní jsou kredity – ty plynou z kreditových terminálů, budov, které jsou rozmístěny po mapě a nejdou zničit, pouze obsadit. Čím více jich máte, tím rychleji přibývají kredity. Tím druhým, o co se bojuje, jsou body. Ty se dají získat výhradně ničením nepřátelských budov nebo jednotek. Body jsou důležité pro postup ve výzkumu, který je na ně navázán, takže aby se dalo zkoumat, musí se bojovat. Ačkoliv je to na první pohled úplně nesmyslné, ve finále to hře prospívá, protože ta se potom nerozpadá na klasické fáze „budování“ a „totální válka“.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Třetí veličinou je „datový tok“, což není nikde ve hře pořádně vysvětleno, ale funkce je jednoduchá – omezení počtu jednotek a budov. Přičemž platí, že datový tok se zvyšuje s vyzkoumanými technologiemi a tak, takže postupem času se dají stavět větší armády (ovšem nikdy příliš velké a příliš kvalitní, protože čím technologicky vyspělejší jednotka, tím vyšší datový tok spotřebuje). Prostě a jednoduše, na celém herním systému je vidět, že byl vyvíjen se snahou o rychlou akci, dynamickou hru a že nepůjde o žádné mamutí několikahodinové bitvy (a ještě delší přípravy).
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Na druhou stranu, po těch několika týdnech přerušovaného hraní jsem zjistil, že i v případě všech těchto omezení přetrvává známý problém – stačí na začátku udělat jednu strategickou chybu a už se z ní nevylížete a bitva je prohraná.

Neumělá inteligence
Nebo možná „umělá neinteligence“. Hned na začátku si musíme říci, že opravdu nejde o hru, která by ve zpracování počítačem ovládaných hráčů vynikala. Pokud se proti stroji postavíte, máte na výběr několik obtížností, které se liší v urputnosti útoků, avšak nikoliv v organizovanosti, nebo nedej bože lstivosti (ta předpokládá učení počítače z herních postupů hráče). Prostě a jednoduše, jako za starých časů na vás bude útočit to, co zrovna vyjelo z výrobních pásů pěkně postupně a neustále.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dalším neduhem je standardní pasivní chování vlastních jednotek – typickým příkladem je moment, kdy máte shromážděn svaz deseti tanků a přijede jeden nepřátelský. Ten se postaví tak, aby byl v dostřelu právě jediného tanku z vaší skupiny a s tím začne bojovat (velmi staticky, prostě stojí a střílí). Asi by bylo logické, aby v takovém případě ostatní tanky, které stojí okolo napadenému pomohly. Nikoliv v tomto případě, zde prostě stojí. Částečně se to dá řešit nastavením agresivního módu, jenže ten má zase jiné nevýhody – v momentě, kdy se protivníkova jednotka vydá na ústup, všechno co je nastaveno jako agresivní jí začne bezhlavě pronásledovat, třeba doprostřed nepřátelské základny.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
V případě multiplayer hraní spousta těchto problémů odpadá a hra je o mnoho lepší a daleko vyváženější. Sympatické totiž je i to, že rozdíly mezi technologickými stupni nejsou příliš vysoké – takže i relativně technicky vyspělá jednotka s plazmovými zbraněmi se dá zvládnout podle ruského stylu „Nás mnógo!“.

 Kampaň
Singleplayer není nijak objevný či přelomový. Prostě jde o různé typy misí s různými podmínkami pro vítězství (to funguje i ve skirmishi a multiplayeru). Jednou máte obsadit kredit terminály, jindy zase pobít všechny nepřátele, případně zničit důležitou budovu, nebo splnit nějaký „hospodářský cíl“ ve formě sumy kreditů či bodů. V zásadě je kampaň asi tak stejně dobrá, jako patnáct skirmish levelů za sebou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na druhou stranu, může fungovat jako docela dobrý výukový systém. Postupujete totiž od úkolů triviálních k úkolům složitějším, stejně tak se zvyšuje technologická úroveň jíž v průběhu dané úrovně dosahujete – až k ultimátním plazmovým zbraním a tak. Zajímavé je i využití letectva, či klasických útoků ve stylu „vis maior“, které jsou k dispozici jednou za nějaký časový úsek. Oproti jiným hrám nejsou všechny ty nálety, útoky z laserových satelitů a atomovky přehnaně silné, takže je nutné je kombinovat s útoky pozemních či vzdušných jednotek (námořní válka se tu nekoná). Všechny tyto bonusové útoky získává každý hráč s nově vyzkoumanou technologií, příčemž zde nejsou žádné rozdíly mezi jednotlivými stranami. Prostě mají všichni k dispozici to samé co ostatní a tak nenastanou žádné hádky, jestli jsou lepší modří hubeňouři z planety Alfa, nebo červení svalovci z planety Gama, je to prostě jedno.

 Standardní hra za přiměřenou cenu?
State of War 2: Arcon je docela dobrá hra. Má svoje neduhy, není to žádná pecka, ale pokud si chcete užít nějakou tu multiplayerovou řežbu v nových kulisách, představuje zde jistou alternativu ke starým klasikám. Herní systém staví na tradici, přesto se snaží (a sem tam se mu to i daří) implementovat něco neotřelého. Umělá inteligence je na tom hůře, jak na straně počítačových protihráčů, tak co se týká samostatnosti vlastních jednotek.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jste zmlsaní nebo chcete něco, při čem se sami pobavíte, sáhněte jinam - např. do zlevněných re-edic pár let starých hitů nebo na DVD přílohu herních časopisů, za něž navíc dáte jen poloviční částku co za State of War 2 (399 Kč). Pokud chcete rychlou, dynamickou a žánrově čistou RTS pro pár síťových klání v docela solidní grafice, jste na správné adrese. Další chyby v zápalu boje snadno přehlédnete.

Související články: O prvním dílu hry

 
Jan Rod








 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Obyčejná RTS zaměřená hlavně na multiplayer. Singleplayer a kampaň tam je jaksi náhodou, takže pokud chcete příběhovku a zážitky, na něž nepotřebujete kamarády, sáhněte i kvůli špatné umělé inteligenci a celkové tuctovosti radši jinam.

Nejnovější články