Star Wars Galaxies - recenze
7/10

Star Wars Galaxies - recenze

5. 2. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Star Wars Galaxies si uzurpovaly právo na přídomek první MMORPG nové generace, ale po úvodním nadšení začala silná hráčská základna trochu chladnout. Jak si ambiciózní projekt vede po půl roce své existence?

Autor: Petr Chlumský
Publikováno: 5.února 2004
Verze hry: prodávaná
Doba recenzování: červen 2003 - leden 2004

Obrázek zdroj: tisková zpráva V červnu loňského roku by spuštěn projekt Star Wars Galaxies: An Empire Divided (dále už jen SWG), jež si uzurpoval právo na přídomek první MMORPG nové generace. Po prvním hysterickém nadšení však počáteční velmi silná hráčská základna začala trochu chladnout. Jak si tato ambiciózní hra vede po prvních šesti měsících své existence?

Na SWG vyšla v českých herních periodikách již nejedna recenze. Proto se v tomto textu budu snažit neopakovat dokola omleté pravdy. Navíc většina základních informací je obsažena i v prvních dojmech, které jsme zde publikovali koncem prosince. Zkusím jít proto více ke kořenům a pokusit se s vámi podělit o své zkušenosti, jak se tato hra hraje, jaká má úskalí a přednosti.

ONLINE ÚNOR na TISCALI GAMES
Čtvrtek 5.2.
Čtvrtek 12.2.
Středa 18.2.
Pátek 27.2.
Bonus

Rasy a povolání
Kamenem úhelným každé MMORPG jsou rasy, povolání a vývoj hráčské postavy. V SWG, i když se to na první pohled nezdá, je implementován systém poměrně unikátní a nebál bych se ho označit až za vynikající. Rasa má na postavu vliv řekněme spíše kosmetický. Její specifické RPG vlastnosti (wookie mají bonus ke scoutovi, trandoshané zase k boji zblízka apod.) jsou spíše minoritního rázu. A tak s jakoukoliv rasou je hráč schopen slušně zahrát de facto jakékoliv povolání. Nicméně onen kosmetický vliv je velmi silný. Při vytváření postavy je možné zvolit tolik parametrů, že téměř každá postava se zdá být unikátní. Navíc ve spojení s velmi košatým počtem různých oblečků se skoro nemusíte bát, že ve hře potkáte někoho, kdo bude stejně vypadat a bude i stejně oblečen jako vy.

Samotný systém primárních vlastností (síla, konstituce, rychlost apod.) je velmi nezvyklý. Setkáme se tu s devíticí vlastností rozdělených do tří skupin. První skupina určuje fyzické dispozice charakteru, druhá jeho obratnost a třetí duševní schopnosti. Každá tato skupina je reprezentována třemi čísly, které determinují absolutní velikost, efektivitu a schopnost regenerace. Kupříkladu silové dispozice jsou určeny zdravím, silou a konstitucí. Zdraví určuje absolutní velikost fyzické kondice, síla určuje, jak dobře dokážete tento fyzický fond využít a konstituce říká, jak rychle se vám zdraví regeneruje. Například pokud vás zasáhne nepřítel, tak se o velikost zranění zmenší zdraví. A pokud použijete nějaký speciální úder, tak se určitý počet bodů odečte od zdraví v závislosti na tom, jak vysokou máte sílu (tedy zdraví se zmenšuje nejen tím, že vás zasáhne nepřítel, ale i tím, že použijete nějakou svoji speciální dovednost).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tento princip je identický ve všech třech skupinách, pouze každá vaše akce spotřebovává každou vlastnost jiným tempem. Takže povely squad leadera a střelba z pušky nejvíce vyčerpává duševní schopnosti a střelba z pistole zase spotřebovává nejvíce obratnost. Pikantní na této situaci (která by se navíc od příštího velkého patche měla radikálně změnit :-) je to, že i nepřátelé mohou útočit cíleně, na kterou ze skupin vlastností se jim zamane. Přitom stačí, aby kterákoliv ze skupin vlastností (zdraví, obratnost, mysl) klesla na nulu a postava upadne do bezvědomí, ve kterém ji může kdokoliv dorazit. Do toho všeho je vpleten systém, který oproti jiným hrám zesložiťuje léčení a systém zbrojí, které sice svého nositele chrání, ale zároveň snižují některé jeho vlastnosti.

Virtuální proměna
Velmi zajímavý je i koncept, který hráči dovoluje vlastnosti postavy svobodně a beztrestně měnit kdykoliv v průběhu hraní. A tak může hráč změnit své vlastnosti, kdykoliv se mu to hodí. Tj. když se chystá natrénovat jiné povolání, nebo jen chce změnit taktiku, s jakou chce hrát. Velmi se tím zvyšuje pestrost hraní a variabilita, protože každý může zkusit hledat kombinace povoláni, dovedností a vlastností, aby celková účinnost byla při zvolené taktice maximální.

SWG mají výborný systém povolání, jež je prošpikován celou řadou nenápadných, ale přesto vynikajících myšlenek. Hráč má k dispozici 250 skill pointů, které může v rámci určitých mantinelů utratit za dovednosti. K dispozici je 33 povolání, ze kterých si každý vybere tu svoji kombinaci dovedností, která jeho naturelu sedne nejlépe. Velmi neotřelá je i myšlenka poměrně snadného získávání zkušeností. Spolu s možností kdykoliv v průběhu hry volně měnit svoje základní vlastnosti to hráči umožňuje pilovat a zkoušet stále nové a nové kombinace povolání. A zkoušet jak profese nebojové, tak bojové a maximálně si užít vlastní hru.

Tyto skutečnosti mají ještě jeden pozitivní efekt - smazává rozdíl mezi občasným hráčem a powergamerem, který u hry tráví nestoudné množství času. Zatímco v ostatních MMORPG je rozdíl mezi těmito dvěma skupinami hráčů propastný a navíc vyjádřený rozdílem desítek levelů, tak v SWG se powergamer odlišuje spíše tím, že jeho postava trénuje již několikátou kombinaci různých povolání, zatímco občasný hráč dotáhl do konce svoji první. Přitom ale oba mají aktuálně vytrénované postavičky podobně silné a tak mohou spolu hrát bez zbytečných frustrací. Neboť v SWG má i občasný hráč možnost dotáhnout trénink své postavičky do úspěšného konce.

Ekonomika
Tvůrcům z Verantu a Sony se také extrémně povedl design nebojových (crafterských) povolání. Hra je založena mimo jiné na faktu, že téměř každou věc, kterou hráč hodlá používat, musí nějaký jiný hráč vyrobit. Chcete zbraň, brnění, robota, drogy, jídlo nebo nové oblečení? Žádný problém. Jenom musíte najít hráče, který natrénoval příslušné povolání a objekt svého zájmu od něj koupit. Jinak své potřeby neuspokojíte. A hra jde ještě dál. Potřebujete vyléčit fyzická zranění, zrelaxovat duševní únavu? Musíte najít hráče, který se věnuje kariéře medika doktora, tanečníka či hudebníka, aby vám z vašich nesnází pomohl, neboť ve hře neexistuje žádné NPC, které by vám v tomto pomohlo. Potřebujete něco prodat? Opět to není žádný problém. Jenom musíte najít hráče, který bude mít zájem danou věc koupit a vyrazit z něj co možná nejvíce peněz.
A to jsme teprve začali. Systém výroby je sám o sobě velmi komplexní a nemá smysl ho v recenzi detailně popisovat. Takže jenom naznačím, že po planetách se náhodně vyskytují ložiska nepřeberného množství surovin, které mají různou kvalitu. Výrobce nejenom ví, že pro ten který výrobek potřebuje tu a tu surovinu. Ale pokud chce vyrábět opravdu kvalitní věci, musí shánět jen ty nejkvalitnější suroviny. Jenže ty suroviny musí někdo najít a za pomoci harvestrů je vytěžit. A to většinou crafter nemůže, neboť počet staveb, které může postavit, vyčerpal postavením továren, ve kterých vyrábí. Musí se tedy poohlédnout po někom, kdo surovinu natěžil a je ochoten ji prodat. Ovšem sem vstupuje i fakt spekulací. Kvalitní surovina určitého druhu se třeba v celé galaxii neobjeví několik měsíců a její cena se šplhá do závratných výšin a naopak. Zkrátka lidé s obchodním duchem se v SWG rozhodně nudit nebudou. A bavit se budou minimálně stejně dobře jako zabijáci nejrůznějšího ražení.

Avšak bylo by bláhové domnívat se, že právě ekonomice se vyhnuly problémy. Není tomu bohužel tak. V současné době vládne inflace a jediný předmět, který má opravdu cenu, je perla z Krayt Dragona. Všechno ostatní sice něco stojí, nicméně lze si bez problému vydělat velmi rychle na téměř cokoliv, co se vám zamane (například těžbou není problém vydělávat několik miliónů týdně).

Boj
SWG není čistě bojová hra. Jak již z předchozího textu vyplynulo, hrát architekta může být stejně vzrušující jako kariéra Bounty Huntera alias Lovce odměn. Nicméně přesto boj s NPC příšerami tvoří značnou část náplně pro celou řadu hráčů. Přijde mi zbytečné v recenzi rozebírat jednotlivá povolání, případně vám sdělit překvapivou pravdu, že v SWG se můžete setkat jak s bojem zblízka tak se střeleckými souboji. Zkusím se spíše dobrat toho, nakolik jsou souboje jako takové zábavné.

Zpočátku jsou boje s NPCéčky nesmírně zábavné. Je to dáno tím, že kdejaký motýl či krysa ohrožuje primární životní funkce začínajícího hráče. A tak se tito hráči sdružují do větších skupin, které zvyšují jejich šance na přežití. Jak ale postupně svoji postavičku trénujete více a více, zjišťujete, že hned tak nějaká potvora vám sandál nerozhodí. Dobře zahraný Teras Kasi Artist (povolání, jež se specializuje na boj zblízka a beze zbraně) s prstem v nose rozpráší sedm rancorů najednou, aniž by ho to nějak výrazněji ohrožovalo. Což vzhledem k tomu, že v SWG nejsou postihy za úmrtí (tedy jsou, ale jsou směšně nízké) moc velké napětí do hry nepřináší. Dobrý hráč s natrénovanou postavou tak je postaven více méně mimo adrenalinovou akci, kdy s NPC příšerami bojuje o holé přežití. Tím také není příliš nucen se sdružovat do skupin, neboť na tom již nezávisí jeho přežití.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Skutečnou výzvou pro takého hráče jsou zatím toliko dva nepřátelé: Krayt dragon a Night Sister‘s Cave. A je pravda, že obě lokace za to stojí. Obzvlášť dungeon plný čarodějnic ovládajících sílu je potřeba čistit dobře sehraným týmem velmi zkušených a dobře připravených hráčů. Nicméně jsou tu dvě ALE. Jednak se mi to zdá docela málo (chtěl bych takových lokací a nepřátel mnohem více) a druhak za zabití finální Night Sister není nijak odměněn a to ani zkušeností. Tato potvora má 400 tisíc životů a ovládá sílu - pro srovnání normální hráč má životů tisíc, nabuffovaný tři tisíce a většina silných monster má 10-15 tisíc životů.

Hráči proti hráčům alias PvP
SWG je postavena na konfliktu dvou stran Rebelů a přívrženců Impéria. Hráč se v průběhu hry může libovolně přiklonit ke kterékoliv z těchto dvou stran. Buďto jako Overt, kdy svoji příslušnost k dané skupině veřejně deklaruje, nebo jako Covert, který se navenek tváří jako neutrál, ale srdcem je již rozhodnut, kterou část konfliktu bude podporovat. Automaticky bez varování může napadnout toliko Overt Overta. Nicméně za určitých specifických okolností se Covert může prozradit a stát se tak součástí válečného konfliktu, ani neví jak. Takže byť většinou souboj hráčů jsou doménou dobře připravených a vybavených Overtů, tak Coverti nejsou ve 100% bezpečí, což hru činí poměrně zajímavou, neboť Covert na rozdíl od Overta na náhodný souboj většinou připravený není.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bohužel v PvP se asi nejvíce projevuje nedodělanost SWG. Jednotlivá povolání jsou velmi nevyvážená a některé kombinace povolání a skilů jsou, pokud jsou dobře zahraná, téměř neporazitelná. To mnoho lidí od PvP odrazuje, neboť mají oprávněný pocit, že zkrátka jejich povolání prostě nebude mít šanci. PvP také neprospívá soubojový systém, který je za pochodu upravován a měněn. A stále má k dokonalosti daleko - V PvP obzvlášť.

Navíc v současné době je PvP upozaděné HOLOšílenstvím, kdy téměř každý hráč se vrhl do nejistého podniku otevřít FSCS (viz níže), takže jeho bojová připravenost je citelně nižší díky tomu, že musel shodit několik sloupců z Bounty Huntera a Pistolníka, aby mohl natrénovat tanečníka, kterého mu doporučil holocron. V současné době jsou také vypnuté i battlefieldy, kde se dříve docela beztrestně PvP praktikovalo. Vývojáři se zkrátka rozhodli, že je potřeba je kompletně předělat. A dokud nebudou s předělávkou hotovi, battlefieldy zkrátka nebudou. Myšlenka sice chvályhodná, nicméně díky těmto čtyřem faktorům (nevyvážená a nedodělaná povolání, HOLOšílenství, nedodělany systém soubojů a nefunkční battlefieldy) zmírá v současné době PvP na úbytě

May horse be with you
Velkým lákadlem SWG jsou jediové. Každý hráč má šanci otevřít Force Sensitive Character Slot (FSCS). To znamená, že na daném serveru kromě svojí postavičky si může založit ještě jednu, která dostane přístup k „síle“ a povolání jedi. Až do letošního podzimu nikdo nevěděl, jak FSCS otevřít. Byla to krásná doba. Na internetu se objevovaly nejrůznější teorie a domněnky, které bylo možno vzrušeně probírat s ostatními hráči. Velmi lákavě také zněla prohlášení vývojářů o tom, že prvního jedije očekávají nejdříve po roce hraní. Případně, že v PvP jeden master jedi rozšmelcuje až dvacetinásobnou přesilu „normáních“ hráčů.

Bohužel první jedi se objevil na můj vkus velmi brzo. A zrovna před Vánoci, což vedlo ke spekulacím, že Sony potřebuje kolem SWG trochu rozvířit prach, který se pomalu začal po nedobrém rozjezdu na SWG usazovat. Prvních několik měsíců totiž vývojáři neposkytli hráčům žádné vodítko, jak se jedim stát. Ale asi tak měsíc před svátky se začaly objevovat ve hře holocrony, které hráčům říkaly, že pro otevření FSCS je potřeba namasterovat to a to povolání. V tu chvíli se ve hře rozpoutalo HOLOšílenství, které s různou intenzitou trvá až dodnes. Hráči začali masterovat holo povolání jak rozumu zbavení. Jedno, druhé, třetí, čtvrté … A dál nic. Holocrony prozradily hráči maximálně čtyři povolání a dál byly zticha. Žádná další rada se nekonala.

Jak se stát Jediim?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nicméně poměrně záhy se přišlo na základní princip, že pro otevření FSCS je potřeba namasterovat pět povolání. Přičemž čtyři vám prozradí holocrony a páté je nutné uhádnout. Tedy aspoň drtivá většina hráčů tak činí, zatímco ti zbylí se zoufale snaží přijít na nějaký princip, kterým by šlo páté povolání uhádnout. Zatím ale nikdo na nic 100% nepřišel, a tak kupříkladu hráč z naší gildy (CzA) namasteroval 16 povolání, než se mu FSCS otevřel.

Já osobně jsem byl z principu otevírání FSCS slotu dosti zklamán. Čekal jsem něco více sofistikovanějšího a mystičtějšího. A hlavně něco méně pro hráče oprudivého. Avšak pokud odhlédnu od svých emocí, které se ve mně vzedmuly v okamžiku, když jsem si uvědomil, že pokud chci i já mít svého jedije, tak se budu muset vzdát pracně nabytých profesních dovedností, nepřijde mi systém až tak špatný.

Jak jsem se již zmiňoval, namasterovat povolání je v SWG relativně snadné. SWG zkrátka není Ultima Online, kde namakrovat postavu zabralo enormní množství času. Navíc je také třeba připomenout fakt, že již zavedená silná postavička, která má vyděláno dost peněz, masteruje povolání mnohem rychleji než nováček s jednou kapsou prázdnou a druhou vysypanou. Nicméně namasterovat deset a více povolání není ani v SWG úplně bezbolestné. Díky této vlastnosti není získaní FSCS slotu tak otřesně nedostupné, jako se to může zdát na první pohled. Navíc díky tomuto principu se ve hře neobjeví jedi, který by se hrou opravdu nebyl sžitý a neznal detailně její zákonitosti a principy.

Povolání jedije je na natrénování mnohem náročnější než ta ostatní. Když totiž Jedi umře, tak umře nadobro. Tedy respektive po několika málo úmrtích je hráč donucen se svým jedijem rozloučit a začít toto povolání trénovat pěkně znovu od začátku. Což vzhledem k permanentnímu ohrožení jak ze strany MOBů, tak hráčů, kteří mohou na prozrazeného jedije kdykoliv bez výstrahy zaútočit, činí tento úkol velmi obtížným. Navíc zatím se nezdá, že by jedi byl nějak extrémně silnou postavu. Cesta Síly není rozhodně jednoduchá.

Bohužel v současně době není povoláni jedi (jako mnohá další) dotaženo do finálního a kvalitního stavu. A tak s touto postavičkou zatím žádnou velkou zábavu neužijete. Avšak současné „nedotažené“ nápady dávají tušit, že jednou by to velká švanda býti mohla. Již teď funguje princip, kdy Bounty Hunteři dostávají mise na ulovení hráče/jedije, což vzhledem k permanentní smrti u jedije je docela povedená taškařice, která jednou bude extrémně zábavná.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Pozitiva
SWG nad ostatními MMORPG ční svým systémem a herním světem, který je velmi originální a promyšlený. Hra vás do ničeho nenutí. Můžete hrát bojovou, kombinovanou nebo čistě výrobní a obchodní postavu. A všechny tyto možnosti jsou zábavné. Systém výroby je taktéž velmi propracovaný a spolu s nutností těžit desítky náhodně se vyskytujících surovin z něj činí v jiných hrách nevídaný klenot.

Také rozsah povolání je nevídaně široký. A možnost poměrně volného kombinování schopností z různých povolaní dělají tento systém variabilním. Velmi se také povedla hráčská městečka. Kromě statických měst se totiž může domluvit skupinka hráčů a založit městečko. V něm zvolí svého politika, který do města láká nové a nové usedlíky a svádí politické boje s ostatními politiky o moc v dané lokaci.

Čím má hráčské město více obyvatel, tím je mocnější politik, jež mu vládne a tím je možné ve městě stavět pokročilejší budovy (nemocnice, banku, shuttleport atd.). Politik také může jmenovat milici - hráče, kteří se starají o bezpečný chod města. Bohužel se zatím nepovedlo vyladit boj o hráčská městečka. Nicméně až tento systém bude doopravdy vyladěn, tak to slibuje ohromnou zábavu pro všechny PvP pozitivní hráče.

Dočista se povedlo i grafické zpracování hry, které převyšuje všechny ostatní euro-americké MMORPG. A přitom není až tak náročné na hardware. Pokud se spokojíte s nižšími detaily, pohodlně vystačíte s 1GHz procesorem a kartou na úrovni GeForce2Tii a 512 MB paměti. Na plné detaily to chce něco trochu silnějšího (3 GHz procesor, hodně nabušenou grafiku a 1 GB paměti), ale pak se po vizuální stránce hned tak něco SWG rovnat nemůže. Na hře je také velmi sympatická poměrně značná otrlost vůči nekvalitnímu připojení k internetu, takže SWG lze bez zásadních problému hrát i přes GPRS.

Nedodělanost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nedodělanost je asi nejčastěji citované slovo spojované se SWG. Všude, kam se ve hře ohlédnete, je něco, co není úplně dodělané, nebo to dodělané je, ale zase to zaslouží kompletní předělávku, což je občas velmi frustrující. Podle mého názoru hra loni v červnu vyšla velmi předčasně. A to tak předčasně, že s tím nepočítali ani vývojáři, neboť již v základní verzi měly být přítomné dopravní prostředky (zvířata a vznášedla) a hráčská městečka. Obě tyto vlastnosti byly však do hry implementovány za běhu a postupně, takže těchto vylepšení jsme se dočkali až v prosinci. A teprve od této doby já soukromě počítám start SWG. A vše předtím beru jako, bohužel, placený betatest.

Ani v současné době není vše v ideálním stavu, stále se něco vylepšuje a mění. Je slíbená kompletní předělávka soubojového systému, který by konečně učinil zajímavým především PvP. Celá řada povolání je tu více, tu méně nedodělaná a nevyvážená. A hlavně svět SWG by stálo za to trochu více zaplnit obsahem z Hvězdných válek.

Nyní totiž hra sama o sobě nabízí hráčům jen poměrně málo zábavy, ve formě náhodného generátoru misí (je jich sice několik druhů, ale žádná velká sláva to není) a několika statických příběhových celků, které jsou poměrně jednoduché a krátké (questy pro Jabbu, princeznu Leiu, Darth Vadera apod.). Silná postava, pokud se sama nezabaví, prakticky nemá co dělat. Autoři se to snaží řešit. Kupříkladu přibyl zábavný quest Warren, který svým obsahem připomíná docela dobrou adventuru, nebo se povedl i soubor Nym‘s questů. Nicméně je to pro náročné hráče pořád dost málo. Svět SWG se svým velmi otevřeným a povedeným herním systémem má obrovský potenciál, který, byť se to stále zlepšuje, není dostatečně využit. Což je velká škoda.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Abych ale jen nehaněl - na vývojářích je vidět, že se snaží tyto nedostatky velmi rychle a intenzivně řešit. Také hráči se snaží zabavit, například si sami zorganizovali Miss Universe, konají se soutěže v rybolovu, úpolové turnaje atd. I když hra zatím nepodporuje dobývání hráčských městeček, tak se velké bitvy o města již konají a jsou velmi zábavné. Od Nového roku také přibyly speciální herní akce, které jsou řízeny přímo lidmi ze Sony. Průběh imperátorského útoku na město je tak koordinován živým člověkem, který volí jak tempo akce, tak sílu a taktiku útoku. Zní to velmi zajímavě. Mě se ovšem zatím nepoštěstilo takovouto akci zažít na vlastní kůži.

Ošidné hodnocení
Nemohu se odtrhnout od klávesnice. Psal bych dál a dál postřehy, které jsem za půl roku hraní této hry nasbíral. Nicméně mám pocit, že recenze je již teď delší, než by bývala měla být. Ale zkrátka nepomohl jsem si.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Možná jsem psal a psal, abych co nejdále oddálil okamžik, kdy budu muset recenzi završit závěrečným hodnocením. Hodnotit MMORPG je nepoměrně komplikovnější než většinu ostatních her. Je to především z toho důvodu, že svět MMORPG je perzistentní. Nekončí odlogováním hráče z tohoto světa - naopak, hra stále pokračuje a rozvíjí se. Opravuje, vylepšuje a oprašuje. Již za ten první půlrok SWG ušly velmi dlouhou a prospěšnou cestu a i přes celou řadu oprávněných výtek, jež jsem v mé recenzi vznesl, mě SWG baví stále hrát. A se mnou mezigalaktická bitva mezi Impériem a rebelskými aktivisty uchvacuje mnoho ostatních hráčů.

Příště vás seznámíme s českou komunitou, jejími názory na hru a také zde probereme vliv chystaného velkého patche a užitečné internetové stránky s tématikou SWG.

ONLINE ÚNOR na TISCALI GAMES
Čtvrtek 5.2.