SimCity 4 - recenze
9/10
zdroj: Archiv

SimCity 4 - recenze

Datum vydání:
17. ledna 2003
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 1. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

S novým rokem jsme se konečně dočkali čtvrtého dílu slavné budovatelské strategie SimCity, která posouvá tutu hru na starostu města k ještě větší dokonalosti. Detaily se dozvíte v obsáhlé recenzi...

Autor: Bergy
Publikováno: 20.ledna 2003


Obrázek zdroj: Archiv S novým rokem jsme se konečně dočkali dlouho slibovaného nového dílu SimCity. Však už také bylo na čase. Škoda jen, že hra nebyla vydána ještě před Vánocemi, přestože již dokončena byla. Poděkovat za to můžeme marketingovému oddělení Electronic Arts, které upřednostnilo další trhák s názvem The Sims Online. Samozřejmě nemá cenu se tím dál zabývat, ale myslím, že je dobré vědět, že za zpožděním nestojí jen obvyklá pomalost vývoje, ale i vypočítavost distributorů.

Pokud jste četli mé listopadové preview, asi už zhruba víte, co od této hry můžete čekat. Jak to ale vlastně nakonec dopadlo? Opravdu SimCity 4 splnilo veškerá očekávání nebo se z nafouknuté bubliny nakonec stalo jen další průměrné pokračování? Tak na tyto a podobné otázky se vám nyní pokusím odpovědět.

Nejdříve ale ještě dovolte malé ohlédnutí za SimCity 3000, které bylo dle mého názoru trochu neprávem kritizováno za málo inovací a že se v podstatě jednalo jen o SimCity 2000 s upravenou grafikou. Na první pohled se to tak opravdu mohlo zdát, ale ten, kdo se do hry opravdu ponořil, zjistil, že skutečnost je trochu jiná. Hlavní koncept hry byl pochopitelně zachován, ale přibyla řada úprav. Mimo jiné se jednalo o rozšíření typů zón, vznikly sousedské a obchodní vztahy, přibyla tvorba odpadů, znečištění vody atd. Došlo tedy k výraznému prohloubení správy města a tím i ke zvýšení komplexnosti celé hry.

 Obchodování a propojování měst
V podobném duchu přistoupili vývojáři z Maxisu i ke čtvrtému dílu SimCity, takže herní jádro SimCity 3000 setrvává, ale jinak nezůstal prakticky kámen na kameni. Toto tvrzení dokazuje hned úvodní obrazovka hry. Jedná se o velkou mapu rozdělenou na spoustu menších sektorů, na kterých si dle libosti můžete budovat města či rozlehlé městské čtvrtě. Z předdefinovaných map lze použít například terén slavných měst jako třeba New York, San Francisko, Londýn nebo Berlín. Fantazii se však meze nekladou a tak si můžete vygenerovat a upravit dle vlastního uvážení libovolné krajiny, jak vás jen zrovna napadnou.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Důležitým faktem také je, že vlastně nebudujete jedno město jako tomu bylo dříve, ale desítky městeček, které lze postupně pospojovat v jeden velký celek. Ve finále tak může vzniknout ohromná a rozsáhlá metropole. Každá ohraničená oblast má svou vlastní samosprávu s vlastním starostou. Některé však nejsou ani tak velké, abyste v nich efektivně rozmístily všechny typy zón (kvůli soběstačnosti). To ale není na závadu, protože vše se dá vyřešit vzájemným obchodem a propojením infrastruktury.

Pokud postavíte v jedné oblasti pouze rezidentní zóny, můžete jejich obyvatele za zaměstnáním posílat k sousedům. Stejně tak se od svého souseda dá kupovat elektřina a vyvážet k němu odpadky. Bude vás to sice stát nějaké finance, ale zase se vám zvedne hodnota pozemků a tím i příslušný zisk na daních. Případně můžete pro změnu vy průmyslovému sousedovi prodávat neznečištěnou vodu, které máte nadbytek atd.

 Konec imaginárních sousedů
Zvětšit zdroj: Archiv Hlavní změna oproti SimCity 3000 je tedy v tom, že sousedi už nejsou jen napsaní v tabulce mapy (tedy imaginární), ale že skutečně existují. Navíc jste to právě vy hráči, kteří vybudují i ony sousední oblasti, takže když chcete například někam dovážet vodu, v cílové oblasti logicky nebudete stavět žádné vodojemy ani vodní pumpy. V zásadě je nutné mít rozpracováno několik městských částí najednou, což sice nemusí každému vyhovovat, ale na druhou stranu, jedině tak se dá regulovat systém obchodních nabídek a poptávek.

Negativem ovšem zůstává, že při uzavírání smluv vlastně obchodujete sami se sebou. Zastupujete tedy prodejce i kupujícího, což je skoro to samé, jako kdyby stejný člověk zastupoval u soudu zároveň žalobce i obviněného :) Polemizovat o tom, jestli je správné, že okolní města neřídí počítač, je těžké. U minulého dílu SimCity totiž byla řada lidí naopak nespokojena, že sousedé jsou jen imaginární a ovládaní počítačem, takže je asi složité se zavděčit všem.

Při budování průmyslu mějte na paměti, že velkou roli hraje tzv. NIMBY efekt („not in my back yard“ - volně přeloženo „ne na mém dvorku“), který v sobě zahrnuje různé exhalace, znečištění vody apod. a má výrazný vliv na okolní prostředí. U velkých map je řešení prosté - postavit továrny daleko od města a máte vystaráno. U těch malých je ale skoro nemyslitelné, aby vám NIMBY nesahalo i do obytných čtvrtí. Pokud ale umístíte průmysl do sousední oblasti, NIMBY se skrz hranice neprojevuje. Z reálného hlediska je to sice nesmysl, protože hranice oblastí jsou jen pomyslné, ale ve hře tomu tak je a byla by hloupost toho nevyužít.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Vytváříme vlastní svět
Jak jsem již uvedl, terén jednotlivých sektorů mapy lze libovolně upravovat (není to ale úplná novinka, editace terénu byla již ve starších dílech SimCity). Této funkci se přezdívá „Božský mód“, protože máte možnost vymodelovat povrch mapy zcela dle svého uvážení. Je možné nechat vystoupit zemský povrch z vody, vytvořit hory, údolí, kaňony či vyhloubit koryta řek. Do krajiny lze nasadit i spousta stromů a zformovat tak rozsáhlé lesní plochy. Aby příroda nepůsobila mrtvým dojmem, lze ji také oživit lesní zvěří, ale praktický význam to nemá, spíš jen tak na parádu.

Zemskému povrchu lze také vtisknout patinu, aby vypadal reálněji. Použít můžete například zvrásnění či některé přírodní katastrofy. Exploze sopky s následným vyhaslým sopečným pohořím nebo kráter po meteoritu vřele doporučuji. Katastrofy jsou pochopitelně přítomné i v průběhu budovatelské části hry. Jejich následky jsou ale drtivé, takže abyste si nezkazili zábavu, doporučuji nejprve pečlivě uložit svou pozici.

 Přírodní katastrofy
Zvětšit zdroj: Archiv Zpracování běsnících pohrom je jinak velmi fascinující. Sopka třeba chrlí žhavou lávu, která se roztéká po okolí, čímž zapálí blízké domy, které mohou (pokud nemáte hasiče) řetězovou reakcí zničit celé město. Meteorit svou efektní explozí likviduje přilehlé oblasti v místě dopadu a tornádo je, co se týká rozsahu škod, asi nejničivější vůbec. Navíc jej pomocí myši můžete řídit a udávat mu směr, kudy má procházet jeho smrtonosná trasa. Vyzkoušet můžete i zemětřesení, úder blesku nebo útok rozzuřeného vesmírného robota, ale to je spíš kuriozita. Ovšem i ona za pokus určitě stojí.

Ovládací interface SimCity 4 doznal také změn. V podstatě byl převzat osvědčený model ze hry The Sims, což je jednoduchost sama. Tlačítka mají velmi podobné rozložení a vše je přehledné. Dá se vlastně říct, že vymýšlením odlišného interface by si v Maxisu jen uškodili, protože jen těžko by vzniklo něco lepšího.

 Těžké začátky
Po ukončení editace terénu lze zahájit budovatelskou část hry, kde začnete s výstavbou svého města. Ta už probíhá klasickým způsobem, ale ti z vás, kteří nemají zkušenosti se SimCity 3000 a staršími díly, by si měli nejdříve projít vcelku obstojný tutoriál. Výuková mise vám ukáže základní prvky, kterými musí být funkční město vybaveno. Zjistíte, jak vytvářet pracovní místa, parcely pro obytné domy a jak získávat životně důležitou elektrickou energii a vodu. To vše jsou hlavní aspekty toho, aby se město mohlo dál rozvíjet. Bohužel vám ale v takovém tutoriálu nikdo neukáže, jak si ohlídat rozpočet a nezkrachovat do několika málo let, jako tomu bývá u mnoha začátečníků v SimCity 4.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Během hry vám jsou k dispozici ještě vaši poradci, ale ti spíš upozorňují na nedostatky toho typu, že máte například nedostatečnou síť vodovodního potrubí, vysokou kriminalitu, špatný systém zdravotnictví či školství atd. Navrhují vám i řešení. Třeba když zločinnost ve městě překročí jistou mez, doporučí výstavbu policejní stanice (na to byste sami asi nepřišli :) Že vám ale další městem dotovaná stavba udělá pěknou díru do rozpočtu, to už je nezajímá, takže někdy je mnohem lepší poslat milé poradce k šípku a vytrpět nějakou tu kritiku ze strany občanů, než se totálně zadlužit a zbankrotovat.

Zvětšit zdroj: Archiv Městský rozpočet je to nejdůležitější, co si ve hře musíte hlídat. Vyprodukovat vysoké výdaje, které několikanásobně převyšují příjmy městské pokladny, je snazší, než si vůbec dokážete představit. V takovém případě se nezadržitelně řítíte do propasti dluhů, ze které vás nevytáhne ani možnost půjčit si peníze od banky. To je totiž jen další chyták. Úroky jsou tak vysoké, že jestli jste měli před půjčkou ještě malinkatou šanci se ze svých problémů vyhrabat, tak nyní jste vyřízení úplně :)

 Snaha o vyrovnaný rozpočet
Počáteční fáze hry je přitom z hlediska ekonomické oblasti možná nejdůležitější vůbec. Jistě, utratíte značné dávky počátečního kapitálu do budování nových průmyslových, komerčních a rezidentních oblastí, ale pokud to jen trochu půjde, musíte se snažit minimálně do několika let dosáhnout vyrovnaného rozpočtu a posléze mít pravidelné měsíční výdělky. Hlavní zdrojem financí jsou pro vás daně, které vám odvádí nejen obyvatelé rezidentních čtvrtí, ale i průmyslové a komerční podniky. Nyní jsou všichni ještě navíc rozděleni do tří skupin, a tak lze vyměřit odlišné poplatky pro chudší či střední vrstvy a jiné pro zbohatlíky. Jakou daňovou politiku budete uplatňovat, to už závisí čistě na vás. Rozhodně ale nedoporučuji sdírat Simáky co to dá, protože se můžou naštvat a z města se odstěhovat.

Zvětšit zdroj: Archiv Pokud se i přes vaše úsilí začne obsah městské pokladny blížit nule, podá vám pomocnou ruku ještě vyšší instance s nabídkou na výstavbu nepopulární budovy typu vojenské základny, raketového sila a dalších. Na jedné straně to má neoddiskutovatelnou výhodu. Za umístění takové budovy dostáváte do svého rozpočtu měsíčně i několik set simoleonů (měna ve hře), což vás může i trvale vytáhnout z bryndy. Ovšem nic není zadarmo a podobný krok si vyžádá ztrátu vaší popularity u občanů města. No jen si to vezměte - kdo by chtěl mít za humny výcvikové středisko nebo poslouchat, jak každou chvíli s ohlušujícím rachotem startuje nějaká raketa?

 Řízení města z křesla starosty
Správa města nezahrnuje jen budování a rozšiřování zón. Jako starosty se vás také týká celá řádka různých nařízení a opatření. Bohužel i tyto srandičky mohou vysávat váš rozpočet, v některých případech jsou však nezbytné. Pokud třeba začne být kritická dopravní situace (tzn. šílené zácpy na silnicích), je potřeba zamyslet se nad vznikem hromadné dopravy. Když si vyberete ze tří možných typů (metro, autobusy, vlaky) a vydáte rozhodnutí o kyvadlové dopravě, máte šanci přinutit obyvatelstvo, aby nechalo své plechové miláčky doma a jelo do práce hromadným prostředkem. Pokud přesvědčíte dostatečné množství lidí, investice do dotací se vám na jízdném nejen vrátí, ale můžete i něco vydělat. Závratné sumy to sice nejsou, ale jak sami poznáte, on se každý simoleon k dobru náramně hodí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Z dalších nařízení by se vám mohly hodit například povinné detektory kouře, které umožní lépe řešit případné požáry. Pokud vás pro změnu postihne vodohospodářská nebo energetická krize, můžete nařídit šetřící programy atd. Všeobecně ale platí, že je-li nějaké nařízení prospěšné pro vaši pokladnu, Simům se to většinou nebude líbit. Vyrovnat to můžete třeba nařízením o dotované recyklaci pneumatik nebo podporou vzdělanosti atd. Výjimku tvoří povolení provozovat hazardní hry, což vám zaručuje výdělek 100 simolenů měsíčně, ovšem za cenu lehce zvýšené kriminality.

Zvětšit zdroj: Archiv  Speciální budovy
S rozvíjením struktury města a zvyšováním obyvatelstva dostáváte také tzv. budovy za odměnu. Jsou to v podstatě bonusy, které jsou dostupné jen v určitých fázích hry, například při dosažení 1000 obyvatel apod. Pod takovými stavbami si můžete představit třeba kostel, hřbitov, ZOO, televizní studio či velký basebalový stadión. Kromě speciálních budov lze také zkrášlit své město autentickými památkami typu Big Ben, egyptská Sfinga, Socha svobody, Bílý dům atd.

Výše zmíněné stavby pochopitelně nemají žádný markantní význam pro vaši ekonomiku, ale Simové se budou cítit ve městě daleko lépe. Zvlášť když si budou moci o víkendu podívat na zápas svého oblíbeného týmu nebo jít někam relaxovat. Do podobné sféry spadají i rekreační zóny, které za další měsíční poplatky můžete zřizovat. Jedná se třeba o různé parky, koupaliště s plážemi či plácky, na kterých si Simové mohou zahrát fotbal či basketball.

Jediné, co mě trochu na SimCity 4 mrzí, je fakt, že zde není možnost hrát nějakou kampaň. Já vím, svobodná a ničím nesvazující tvorba měst je výborná věc, ale opravdu by nebylo na škodu, kdyby zde bylo navíc ještě pár misí, ve kterých by hráč musel zdolávat určité úkoly. Podle mého názoru by to hře jako celku rozhodně neuškodilo a zároveň by se SimCity 4 bylo ještě více zábavy. Tím ovšem nechci hratelnost SimCity 4 nijak snižovat, je to skvělá hra, která vás dokáže tak uchvátit, že snadno zapomenete, kolik je hodin a který den v týdnu. Jen se snažím naznačit, že další iniciativě ze strany autorů bych se rozhodně nebránil.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Importování postav z The Sims do SimCity
Další novinkou je v SimCity 4 možnost vytvořit si svého vlastního Sima. Tuto postavičku pak ubytujete do vámi vybraného domečku a navíc s vámi komunikuje formou různých hlášek. Například jeden z mých Simů (v jednom městě jich můžete mít až 5) se dost rozčiloval, že byl přestěhován do jiného domu jakýmsi zbohatlíkem, který zabral jeho parcelu, aby si mohl postavit vilu s bazénem :) Mimo jiné vám bude sdělovat i své aktuální potřeby, což pro vás může být dobrým vodítkem při případném vylepšování města apod.

Zvětšit zdroj: Archiv Zajímavostí je, že nemusíte jen vytvářet nové Simáky, ale že si je můžete i naimportovat ze hry The Sims. Já jsem této možnosti pochopitelně využil a narazil přitom na jeden menší detail. Autoři SimCity asi trochu pozapomněli na poslední datadisk k The Sims s názvem Unleashed, kde členy rodin jsou i psi nebo kočky. Když jsem totiž import provedl, s úžasem jsem koukal, že mohu začlenit do městského obyvatelstva třeba i kočku Micku. Na tom by asi nebylo nic divného, ale v momentě, kdy Micka sedla za volant svého auta a jela do továrny, protože tam dostala místo dělníka, začínal jsem tušit, že něco nebude v pořádku :)

Detailní menu mi pak ještě ukázalo, že Micka je stará už 40 let a dosáhla mimo úspěšné kariéry v továrně i průměrného vzdělání. Jak sami vidíte, menší chybička se opravdu vloudila, ale nejedná se o nic hrozného. Krom toho, že jsem se docela nasmál, jsem posléze domácí zvířata raději nepolidšťoval a používal klasické Simáky :)

 Dech beroucí grafika
Zvětšit zdroj: Archiv Nyní se dostáváme k asi nejpříjemnější stránce hry a tou je jistě grafické zpracování, které je jedním slovem úchvatné a částečně vzniklo z enginu zrušeného SimsVille. I když byla i nadále zachována pseudo 3D grafika s izometrickým pohledem (kamera se dá natáčet po 45-ti stupních a lze ji přibližovat i oddalovat), je to prostě nádhera. Ze všech těch detailů mi skoro přecházel zrak a kolikrát jsem jen s úžasem sledoval, jak krásně živé město dokázali grafici Maxisu vlastně vykouzlit.

Nejdetailnější podívanou skýtá pochopitelně ten nejvíce přiblížený pohled, při kterém není problém vidět, jak Simové chodí po ulicích nebo přecházejí na zelenou přes přechody pro chodce. Grafika jde až do takových detailů, že si to po chodnících drandí i tělesně postižení Simové na svých vozících. V autobazarech zase prodavači zuřivě gestikulují a snaží se vnutit ojetiny svým zákazníkům, a tak bych mohl pokračovat skoro do nekonečna.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Pokud někde například propukne stávka, Simáci vezmou do rukou transparenty a jasně vám dávají najevo, že takhle to dál prostě nejde. V případě živelné katastrofy se ale řada Simů dá na zločineckou dráhu. Klidně začnou rabovat, zapalovat ohně, skákat po autech a převracet je. Na něco podobného se už ovšem nemusíte jen koukat, lze totiž přivolat policii - podmínkou je samozřejmě funkční policejní stanice. Ta vytvoří kordón a svými obušky vandaly srovná, takže za chvilku zase panuje pořádek. Jediné, co mě mrzí, že podobným způsobem nemůže policie rozehnat demonstranty, kteří požadují zvýšení mezd :)

 Proměna města a střídaní denní doby
Městem se také prohání nespočet různých typů aut a co teprve těch různých domečků, obchůdků a podniků, které se ve hře nacházejí. Jsou jich doslova desítky, ne-li stovky. Tvář města se přitom neustále mění v závislosti na tom, jak se vyvíjí. Pokud město stárne a bohatne, vznikají stále větší obytné domy a malé obchůdky se mění ve vysoká komerční centra nabízející fůru pracovních míst. Vyspělá ekonomika se pozná právě podle toho, že mizí těžký průmysl a vzniká více obchodních a podnikatelských budov.

Zvětšit zdroj: Archiv Příjemným zpestřením hry je i možnost zapnout střídání dne a noci. Jedná se samozřejmě jen o krásný grafický efekt, protože žádný jiný význam to zkrátka nemá. Ovšem pohled na město v noci je možná ještě hezčí než za dne, protože se rozsvítí pouliční lampy, reflektory aut a okénka domečků. Pro budování města tento pohled ale podle mě moc použitelný není (ono také stavte něco po tmě že? :) takže stejně budete asi upřednostňovat denní světlo. Záleží ovšem jen na vás, co si v nastavení hry zvolíte. Nemám obav, že si každý z vás nepřijde na své, v tomto ohledu je totiž SimCity 4 velmi „user-friendly“.

 Vysoké hardwarové nároky
Grafika má jen jednu, pro někoho celkem podstatnou vadu. Ano, je to vysoká hardwarová náročnost. Hlavním problémem se stává načítání obrovského množství textur například při přibližování pohledu nebo rychlém pohybu po mapě. Jako technologické minimum je Maxisem uváděno PIII 600 Mhz se 128 MB RAM a nutno dodat, že jde opravdu o naprostý základ, který bych já osobně ani raději pro hraní nedoporučoval.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

SimCity 4 jsem testoval na dvou sestavách. Jedna byla osazena PIII 633 procesorem se 128 MB RAM a GeForce2 MX. S hrou na tomto počítači jsem rozhodně spokojen nebyl, protože načítání textur při zoomování trvalo velmi dlouho a čím více se město rozrůstalo, tím se situace zhoršovala. Druhý počítač byl Athlon XP 2200+ s 512 MB DDR a GeForce4 Ti4400, na kterém jsem neměl žádné větší problémy. Jen to načítání grafiky i zde trvalo minimálně okolo jedné vteřiny, což při častém zoomování trochu narušuje plynulost hry, ale není to nic, co by se nedalo přežít.

Hudební doprovod mě už dlouho u žádné hry tak nepotěšil jako právě u SimCity 4. Nejedná se přitom o žádný orchestrální soundtrack, který mám jinak rovněž ve velké oblibě, ale o naprosto pohodovou a nevtíravou muziku. Tu jsem vydržel během hraní poslouchat dlouhé hodiny a vůbec se mi ani po tak dlouhé době nezprotivila, spíše naopak. Při vytváření krajiny se zase z reproduktorů nesou zvuky ve stylu ambientu.

 Závěrem
Zvětšit zdroj: Archiv Celkově si tedy myslím, že SimCity 4 splnilo většinu mých očekávání. Jestli někdo čekal více, tak snad příště. Slyšel jsem sice hlasy, které neustále volají po kompletní 3D grafice, ale já myslím, že i takhle vypadá SimCity 4 více než dobře. Co se týká herní stránky, oceňuji, že Maxis zachoval to, co fungovalo už dříve perfektně a že se nesnažil za každou cenu předělávat systém správy města jenom proto, aby se mohlo říkat, kolik je ve hře novinek. Po této stránce bylo už SimCity 3000 velmi propracovanou hrou a nebyl tedy žádný důvod k razantnějším změnám.

Děkujeme kolegům z mezinárodní pobočky Tiscali Games za poskytnutí hry pro účely recenze.

Stáhněte si: Sales trailer, Video, E3 trailer, E3 video, Cheaty

Související články: Preview, Novinky, Vyjde u nás SimCity 4 v češtině?, The Sims recenze

 
Bergy
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Výtečné pokračování budovatelské série s úžasnou grafikou a pořád stejně dobrou hratelností. Jediné, co by vás od této hry mohlo odradit, je příliš slabý hardware vašeho počítače či neschopnost obrnit se trpělivostí, pokud výstavba města nepůjde jako po másle.

Nejnovější články