Autor: Bergy Publikováno: 17.února 2005 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Základem singleplayerové části je kampaň s dvěma desítkami misí, které se od sebe neliší pouze různým zadáním, ale také svým charakterem. Někdy je proto potřeba zaměřit se především na verbování armády, zatímco jindy zase válčení prakticky vynechat a snažit se získat předepsané množství surovin. Budování vlastní osady a rozvíjení ekonomiky je však zapotřebí pokaždé bez ohledu na to, co se po hráči chce. ![]() V případě, že zrovna hrajete bojovou misi, čeká vás třeba ochrana osad či měst spojená s výstavbou opevnění a odrážením jednotlivých útoků. Ke slovu pak přichází rovněž útočné akce mající za cíl likvidaci nepřátelských táborů nebo ukončení obléhání sužující vaše spojence. Sem tam se také najde nějaký ten průzkumný úkol, při kterém se prověřuje, nakolik je doopravdy nepřátelská pevnost opuštěna apod. Ekonomicky zaměřené mise vůbec nestojí v pozadí, ale jsou naopak výborným zpestřením od akčněji pojatých pasáží. Jednou je například nutné dodat velké množství rozličných surovin pro stavbu stroje na počasí. Jindy se zase pomáhá sousednímu městu dostavět katedrálu, na kterou samo nemá prostředky. ![]() ![]() ![]() Ovšem ani při tomto shromažďování nerostného bohatství není nouze o různé chvilky napětí. Třeba když se na první pohled nevinně tvářící obchodní transakce zvrtne v hledání klíčů od krámku obchodníka, které jsou ukryty v nepřátelském městě, hned je o rozruch postaráno. Naštěstí si lze dobře poradit i bez armády - stačí použít jednoho ze svých hrdinů, který se umí nepozorovaně pohybovat v nepřátelském prostředí a do města vstoupit tajným vchodem ;) Zjednodušená ekonomika Herní systém je totálně překopaný. Musíte se smířit s tím, že tolik proslulé výrobní řetězce z předchozích dílů jsou ty tam a místo nich je zde úplně nová ekonomická struktura. Nebudu dlouho chodit kolem horké kaše a na rovinu vyklopím, že došlo k celkem podstatnému zjednodušení ekonomiky, která je nyní více podobná klasickým RTS. Technologický strom je sice stále obšírný a rozmanitý, ale ani náhodu se to nedá srovnávat s vypiplaností starých Settlerů. Když si pomyslím, co všechno bylo dříve nutné k tomu, aby člověk vůbec vyrobil zbraně a vycvičil bojeschopné vojáky, je to nyní skoro procházka růžovou zahradou. Tutoriál proto mohu doporučit snad jen úplným začátečníkům, jelikož pro ostřílenější hráče je skoro urážkou. ![]() Pro lepší představu vám nastíním, jak to vlastně celé funguje. Novinkou jsou po vzoru jiných her univerzální dělnické jednotky. Lze jim zadávat příkazy typu "postav, oprav, doluj" apod. Ovšem těžba materiálů se musí rozjet ve velkém a to už je trochu nad síly těchto chlapíků. Proto je potřeba najít příhodné místo, na kterém je možné postavit doly a na scéně se objeví nové specializované jednotky. Ty už nemůžete přímo ovládat, protože se chovají automaticky. Je ovšem nutné zajistit těmto pracantům ubytování a stravu, což zařídíte pouhou výstavbou příslušných budov. Stejně to funguje i zaměstnanců dalších struktur majících na starosti například zpracování surovin či poskytování služeb. Specializovaných dělníků se hodí mít co možná nejvíce, protože jsou pro hráče důležitým zdrojem finančních příjmů. V pravidelných intervalech jsou totiž všichni tito lidé zkasírováni daněmi, jejichž výši máte možnost sami určovat. Další cestou, jak si pomoci k penězům, je obchodování se surovinami, při kterém se dají zpeněžit materiální přebytky. ![]() ![]() ![]() Méně hospodaření, více válčení Jak jsem se už zmínil, technologický strom je oproti jiným hrám stále o poznání rozsáhlejší, ale pochopit ho je velmi prosté. Klíčem ke všemu je stavba škol a později univerzit, kde jsou studenty vymýšleny nové pracovní postupy či techniky všech možných oblastí. Vždy, když ve vzdělávacím zařízení dokončíte nějaký výzkum, zpřístupní se vám buď zbrusu nové ![]() Celé je to jednoduché a ocení to snad jen ti, kteří Settlery dříve nehráli, protože se jim zdáli moc komplikovaní nebo ti, co je vidí poprvé v životě. V tomto bodě shledávám asi největší problém, protože takhle se z pátého dílu Settlers stala obyčejná RTS. Stačí si jen vzpomenout, jakou měl člověk v minulých dílech radost, když se mu podařilo poskládat nějaký složitý výrobní řetězec a pochopíte, že jedinečnost této hry je zkrátka nenávratně pryč. S dobrodužněji laděným dějem jde ruku v ruce větší důraz na armádu a válčení. Cvičit nové vojáky je proto možné už velmi záhy po založení vesnice, která ještě nemá pořádně vybudované zázemí. Zatímco dělníci odvádí daně do vaší pokladny, vojáci naopak nekompromisně vyžadují vyplácení pravidelného žoldu. Povolávat do armády zbůhdarma více lidí, než je nezbytně nutné, se tedy moc nevyplácí, ale na druhou stranu nějaké bojové jednotky mít musíte, jinak vás nepřítel roznese na kopytech. Hrdinové v akci Výcvik vojáků se dá provést dvěma způsoby. Buď se od jedné zbraně vycvičí celá skupinka i s velitelem nebo se zaplatí jen samotný důstojník a jeho podřízené mu posléze dokupujete dle svého uvážení. Družinám, které utrpěly v boji ztráty, lze stejným postupem doplňovat mužstvo až do plného stavu. Je to rozhodně lepší než pořídit úplně novou skupinku, protože byste tím přišli o cenné zkušenosti, které nasbíral v akci přeživší velitel. Pochopitelně platí pravidlo, že vojáci vedení protřelým důstojníkem bojují efektivněji. Během bitek jde také využít rozličných formací jak útočného či obranného ražení. Nechybí ani taková, která vyloženě ochraňuje ze všech stran velitele jako nejcennějšího člena skupiny. ![]() ![]() ![]() Do bitev je skoro nezbytné angažovat všechny hrdiny, které máte k dispozici. Jsou tak důležití, že kolikrát rozhodnou o vítězství či porážce. Jednak mají několikanásobnou výdrž než obyčejné jednotky a navíc každý z nich disponuje nějakou zvláštní schopností. Dario například používá k průzkumu skrytého okolí svého sokola (pravděpodobně obšlehnuto ze hry Praetorians), Helias dokáže uzdravovat spojence a konvertovat protivníky, Erec zase pro změnu disponuje speciálním útokem zraňujícím všechny okolo stojící nepřátele atd. ![]() Vyzdvihnout musím skutečnost, že na přežití hrdinů nejsou postavené jednotlivé questy, což by byl asi hodně velký opruz. Tito bojovníci mohou přijít o život, aniž by to pro vás mělo nějaké neblahé následky a ani vás to nemusí nijak mrzet. Když se totiž od jejich mrtvolek vzdálí nepřátelské jednotky, dojde k jejich oživení a jsou vám zase k vaším službám. Naproti tomu umělou inteligenci nepřátel už pochválit příliš nemohu. Dokáže sice překvapit, ale jen v tom záporném smyslu. Že na mě počítačový soupeř posílal opakovaně stejné skupinky nepřátel, které tupě útočily na jedno a to samé místo, beru ještě s rezervou. Povzdechl jsem si ale třeba nad situaci, kdy mé nechráněné doly napadla hrstka nepřátel s nápadem upravit fasádu tamním budovám. Situaci přitom zachránilo pár šikovných dělníků, kteří začali rychle řešit vzniklé škody. Na nějakou dobu nastala patová situace, kdy z jedné strany do domků bušili ozbrojenci, kterým nedocházelo, že na odvrácené straně hatí jejich úsilí partička opravářů. Mezitím dorazily z hlavní osady mé ozbrojené složky, které si zjednaly pořádek a bylo vymalováno. Škoda, že AI při podobných akcích nějak nechápe, že prioritou je likvidace všeho živého a teprve poté má přijít na řadu destrukce budov. ![]() ![]() ![]() Zarážející je také fakt, že jsem nikde nenašel žádnou volbu obtížnosti, což není zrovna obvyklé. Je totiž dost náročné vybalancovat vše tak, aby nikdo nic nenamítal. Klidně se vsadím, že se najdou tací, kterým bude tato hra připadat příliš lehká a někomu zase naopak moc těžká. ![]() Podobné rozpaky jsem zažil i při prozkoumávání volby „Custom maps“, která obsahuje 20 dalších samostatných map a prodlužuje po dohrání kampaně herní prožitek singleplayerové části. Na chvíli jsem si myslel, že se jedná o klasický skirmish mód, ale vzhledem k absenci jakéhokoliv nastavení bylo možné vybrat pouze jednu z map a začít bez přípravy hrát. Možná zde ale tyto drobnůstky chybějí záměrně, aby měli autoři co dat do datadisku :) Naštěstí nechybí alespoň multiplayer, který nabízí hru jak po lokální síti, tak po internetu. Lze hrát i několika způsoby a to buď na body, vojenské vítězství nebo dosažení technologického vítězství.
Vizuální zpracování ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Hardwarová náročnost je pro mě samotného milým překvapením. Na mém skoro již 3 roky starém počítači Athlon XP 2200+, 512 MB DDR s GF Ti4400 se noví Settleři hýbali v rozlišení 1024x768 naprosto svižně a bez problémů. Pravda je, že to bylo na střední detaily a některé funkce mi hra ani nedovolila zapnout, ale zase tím pádem nebyla grafická karta příliš zatěžována, což byl určitě účel. Tuto hru si tak bez obav zahraje prakticky každý, kdo nemá doma úplný šrot. A ti, co mají výkonné sestavy, se navíc můžou těšit z o poznání lepší podívané, než jaká je vidět na okolních screenshotech. Závěrečné povzdechnutí I když je grafika pátých Settlers bez diskuse kvalitní a nepostrádá všemožné efekty, neodpustím si rýpnutí, že představuje pro příznivce starých dílů další podpásovku. S přechodem do 3D se totiž vytratila další významná vlastnost, kterou určitě byla roztomilost buclatých pumprdlíků lehce se kymácejících při chůzi ze strany na stranu. Místo toho tu máme realisticky vypadající postavičky, které ale mají do roztomilosti přeci jen trochu daleko. ![]() Stáhněte si: Demo, Videa, Cheaty... Související články: Novinky, Settlers IV recenze (6/2001), Settlers IV Mission CD recenze (1/2002), Settlers IV: Trójané a elixír moci recenze (3/2002), Návody | ||
Bergy | |
autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora) |