Northland - recenze

Northland - recenze

12. 9. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Budovatelská strategie Northland je pokračováním dobrodružství čtyř hrdinů, které se začalo odvíjet už v Cultures 2. Nabízí hra něco výrazně nového nebo se jedná pouze o klasickou nastavovanou kaši?

Autor: Bergy
Publikováno: 12.září 2003
Verze hry: finální/prodávaná

Obrázek zdroj: tisková zpráva Otázku, proč se tato hra jmenuje Northland a ne Cultures 3, když jde o přímé pokračování budovatelské strategie Cultures 2, si pravděpodobně položí skoro každý, kdo se o tuto herní sérii zajímá. Vysvětlení je podle slov autorů vcelku prosté. Northland totiž rozvíjí hlavně příběhovou linii a navazuje tam, kde Cultures 2 končili. Změny v herním engine jsou oproti tomu jen minimální a i samotným vývojářům proto nepřišlo jako nejlepší nápad prezentovat tento výtvor jako zbrusu nový díl. Svou roli možná hrála i změna vydavatele, neboť po JoWoodu převzali štafetu GMX Media. Vzniknul tak Northland, svým pojetím spíše datadisk, ale k jeho hraní nepotřebujete původní hru, takže bez ohledu na to se jedná o zcela samostatný titul.

Nástupce série Cultures
Jak jsem již zmínil, Northland začíná tam, kde končili Cultures 2 (recenze). Poté, co naši hrdinové zachránili svět, rozhodli se každý jít svojí vlastní cestou. Hatchie a Sigurd se vrátili do svých vlastí a Cyra s Bjarnim se vydali do Byzantské říše. Netrvalo ale dlouho a cesty všech čtyř se znovu spojily. Stalo se tak poté, co Hatchie poprosil své přátele, aby mu přispěchali na pomoc do Arábie, jenž byla napadena tajemnými hadovitými nestvůrami, které začaly pustošit zemi jeho otce.

Děj tedy začíná na jižní části herní mapy a postupně se prokousáváte na sever (v podstatě obrácený postup než v Cultures 2). Do hry také znovu vstupuje severská mytologie. Především zlomyslný bůh Loki zde sehraje velmi důležitou roli, protože jeho intriky pocítíte i vy sami na vlastní kůži během hraní hlavní kampaně.

Péče o vlastní obyvatele
Krom vcelku zajímavého a nyní už notně rozvětveného příběhu zůstává jádrem hry budovatelská strategie s možná nejvymakanější ekonomikou, jakou jsem měl tu možnost si ve hrách vyzkoušet. Jen v rychlosti připomenu, že základem všeho je vaše obyvatelstvo, jehož populaci sami ovlivňujete vytvářením fungujících rodin (párů). Když mají rodiče kde bydlet a mají zásoby jídla, lze jim příkazem určit, aby zplodili potomka (dá se ovlivnit i pohlaví).
Poté, co se narodí mimčo, musíte ještě nějakou tu chvíli počkat, než se z něj stane opravdový dospělý jedinec schopný vykonávat vámi zadanou práci. Ke konkrétní profesi se může buď dostat přes praxi v nižším oboru (dělník dolující kámen se může vypracovat na těžbu zlata či železné rudy, nosiče lze zase povýšit na obchodníka atd.) nebo skrze studium ve škole, kde teorie nahradí praxi. Každý obyvatel vesnice by měl najít své uplatnění a jedině díky tomu se dá rozeběhnout komplexní hospodářský koloběh - od základních potravinových řetězců přes výrobní průmysl až po armádu.

Jednotlivé budovy, kde vaši svěřenci provozují svá řemesla, lze také postupně upgradovat, kdy ty lepší verze budov jsou schopné vyrábět předtím nedostupné výrobky či potraviny. Samozřejmostí je i fungující navazování spojenectví (někdy jsou nutné i diplomacie a menší uplácení) a vzájemné obchodování mezi jednotlivými národy. Tomu všemu se nedá jen tak snadno porozumět, a proto pokud nejste maximálně zběhlí z Cultures 2, je potřeba projít si obsáhlý tutoriál, který vás zasvětí do všech tajů této hry.

Volba obtížnosti
Obtížnost je jak v Cultures 2 tak Northlandu na docela slušné úrovni. Složité zvyšování populace a rozvoj hospodářství totiž nejsou jediné starosti, které vás mohou potrápit. Obyvatelé vaší vesnice mají i další potřeby, kterým musíte vyhovět. V opačné případě se odeberou do věčných lovišť a jak každý ví, například výchova nástupce za potřebného řemeslníka s praxí není zrovna jednoduchá.

K základním potřebám lidiček patří jídlo a spánek. S odpočinkem jim naštěstí pomáhat nemusíte, protože když to uznají za vhodné, klidně se během práce sami natáhnou do trávy a trochu si schrupnou. Na druhou stranu nedostatek jídla se může docela vymstít. Třeba takoví horníci, které pošlete do vzdálených skal na těžbu zlata, jsou víceméně odříznuti od nejbližšího skladu a může se jednoduše stát, že zemřou hlady (pokud jim sami nedovezete nějaký ten proviant).

Nedílnou součástí hry jsou i boje s nepřáteli. Proto je nutné mít vybudovanou armádu, ale jelikož se vojáci rekrutují z řad vámi „vyrobeného“ obyvatelstva a zhotovování zbraní také není jednoduché, málokdy se podaří mít takový počet odvedenců, abyste si mohli dovolit i velké ztráty. Možná i proto vcelku uvítáte tři rozdílné stupně obtížnosti, které si lze navolit před každou misí.

Nejtěžší stupeň je normální obtížnost. Zde se nic nemění, lidé mají stejné potřeby a vojáci v boji utrží standardní poškození. O trochu lehčí je druhá varianta, kde vojáci utrpí jen poloviční zranění během ozbrojených střetů, což řadě z vás může vyřešit problém s vysokými ztrátami v armádě. Úplně nejlehčí je pak třetí možnost, ve které mají vojáci také jen poloviční poškození, ale navíc obyvatelé nepotřebují jíst a ani nemusejí spát. Je tedy jen na vás, co si zvolíte a co vám bude nejlépe vyhovovat.
 Nové tažení
V hlavní kampani je pro hráče nachystáno 8 misí. Možná se vám to zdá trochu málo, ale mise to nejsou opravdu ledajaké. Svojí rozsáhlostí se skoro vždy jedná o takové 2-3 mise zároveň. Ono také jak byste jinak nazvali misi, kde máte i 11 různých úkolů ke splnění. Herní čas se nemusí počítat na minuty, ale i na hodiny. Zvláště, když někde spácháte chybku v řetězci a celý váš koloběh se zastaví, dokud nesjednáte nápravu.

Náplň misí je docela atraktivní, ale v zásadě se jedná jen o dvě skupiny. Buď jde o ekonomické (vyrobit určité množství nějakých výrobků) nebo o vojenské úkoly. Co se týká hospodářských cílů, většinou výsledky vašeho snažení putují jako dar spřáteleným a chudým sousedům nebo jako úplatky za neutralitu či volný průchod přes území jiného národa. Vojenské cíle zahrnují například ochranu Hatchiho vesnice před nájezdem hadovitých příšer, útoky na smečky vlků apod. Mimojiné je v několika misích potřeba, aby vaši hrdinové našli vchody do tajemných katakomb.

Po vstupu do podzemí se otevírají submise s novými úkoly. Jedná se tedy o samostatné mise vložené do původních misí. Když je dokončíte, nedostanete se do menu kampaně, ale vrátíte se do rozehrané hlavní mise, kterou také ještě musíte dokončit. Procházení podzemních prostor je v podstatě ekvivalent Diabla a podobných klonů. Většinou máte k dispozici své vlastní hrdiny a někdy i hrstku normálních vojáků. Hlavním úkolem je vypátrání například 3 mečů nebo džina z láhve. Cesta katakombami je ale klikatá, protože si musíte přes odlehlé spínače pootvírat všechny potřebné zamčené brány. Oproti klasickým budovatelským misím to je vcelku zajímavé zpestření.

Dojde i na kvíz
Setkání s džinem z láhve v podzemí nebo objevení jednorožce na odlehlém ostrůvku je doprovázeno ještě další zvláštností. Tyto NPC postavy vám totiž dají malý kvíz složený ze tří otázek, na které musíte korektně odpovědět. Pro jistotu je dobré si před testem uložit pozici, protože jediná chybná odpověď znamená konec mise a její restart. I když jsou otázky celkem jednoduché (např. kdo je Bjarniho otec, se kterým jste se setkali v prvních Cultures) je potřeba mít alespoň základní znalosti angličtiny, jinak neporozumíte smyslu otázek.

Vedle hlavní kampaně máte ještě možnost zahrát si dalších 8 samostatných singleplayerových map a 6 multiplayerových, které ale můžete rovněž hrát i sami proti počítači. O zábavu je tedy postaráno na dlouhé hodiny a když ještě přičteme přiložený editor, kde je možné vytvořit své vlastní mapy, dává nám to dohromady celkem slušnou herní výbavu.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Grafika, ač pěkná je v podstatě totožná s Culutres 2, takže po této stránce není prakticky co řešit. Pokud jste milovníci německé preciznosti a detailnosti, určitě si přijdete na své. Stejné je to i u zvukové stránky a hardwarových nároků.

Hodnocení
Celkově se nedá Northlandu vytknout žádná vada, snad jen to, že přináší na můj vkus příliš málo změn. Ale když se vlastně nejedná o třetí díl Cultures, tak je to asi v pořádku. Fanoušci této série zřejmě moc váhat nebudou a Northland si určitě pořídí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vám ostatním, kteří jste ještě žádný díl Cultures nehráli a rádi byste to zkusili, poradím poohlédnout se po posledním čísle časopisu Score. Právě v něm totiž naleznete "zadarmo" plnou hru Cultures 2 a to dokonce v češtině s dabingem! Dostanete tak za podstatně menší peníz prakticky stejnou hru jako je aktuálně vydaný Northland a to mi přijde jako docela zajímavá nabídka, nemyslíte?

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty

Související články: Novinky, Cultures recenze (11/2000), Cultures 2 ecenze (6/2002)

Bergy