Autor: Nukem Publikováno: 28.listopadu 2002 |
![]() ![]() ![]() Gina, jak se jmenuje ta krásná tmavovlasá dívka, však příliš klidná nebyla. Neustále Briana přesvědčovala, že jí kdosi usiluje o život a že se velmi bojí a ať jí neopouští. Po silných prášcích na spaní ale záhy usíná. Brianovi to však stále vrtá hlavou. Ačkoliv je pravděpodobné, že Gina pouze blouzní po lehkém otřesu mozku, něco v hloubi jeho svědomí mu říká, aby přece jenom i Ginina lůžka setrval, třeba se časem dozví víc. ![]() Kdo za to může? Zdá se, že tu máme příběh poblouzněného mladíka a krásné nevinné dívky. Jistě není pochyb, že ti dva se na útěku před nájemnými vrahy určitě sblíží, ovšem není všechno zlato, co se třpytí a někdy může mít krása i nějakou tu skrytou vadu. Víc ale z příběhu neprozradím, neboť je už jenom na vás, abyste skutečnou pravdu odhalili sami. ![]() Malba není mrtvá Přestože v dnešní době pokročily techniky renderování do takové míry, že vyprodukované scény jsou pomalu jako z fotografie (viz např. Syberia), tvůrci z Pendulo Studios zůstali u klasických kreslených scén přesně ve stylu Monkey Island 3. Někdo by mohl namítnout, že je k tomu asi přinutila větší náročnost renderingu, možná to ale byl záměr, jak připomenout krásné doby ručních maleb. Ovšem ne všechno je ve hře ryzí 2D. Narazíte zde na spoustu 3D prvků, které jsou však do 2D scény velmi citlivě zakomponovány, že si to mnohdy ani neuvědomíte. Jde především o kouř, plameny, stíny či jiné pohyblivé předměty. Ve 3D jsou patrně i samotné postavy, leč to není prakticky znát. ![]() ![]() ![]() Souhrnně jde ale o velmi krásná prostředí, která sice nejsou tak detailní jako třeba ve vzpomínané Syberii, avšak na působivosti tato větší jednoduchost rozhodně neubírá, je to zkrátka jiný styl. Samotnou kapitolu tvoří animované sekvence, kterých je zde celkem slušné množství, leč kvalitou se hernímu prostředí rozhodně nevyrovnají. Nejde snad ani tak o jejich samotné zpracování, jako spíš o vysokou míru použité komprese, takže zřetelně vidíte čtverečkování na velkých plochách a neostré kontury. Navíc bych řekl, že nativní rozlišení filmečků je nižší a do herního rozlišení (jinak úctyhodných 1024×768/16bit) je roztahováno. To je ale asi tak jediná vada na kráse, kterou bych vzhledu hry mohl vytknout. ![]() Grafiku máme tedy za sebou, takže si můžeme přiblížit, jak se autoři hry a lokalizátor vypořádali s ozvučením. Jak jsem řekl v úvodu, hra je kompletně počeštěná, to znamená že české jsou jak titulky, tak i dialogy postav. Původní tedy zůstala doprovodná hudba, která je celkem pěkná. Nicméně je natolik tichá, že buď budete muset přidat na hlasitosti a pak vám vyskočí reproduktory ze závěsů, když Brian promluví, nebo hudbu prostě oželíte s tím, že v těch nejtišších chvílích sem tam nějaký ten tón uslyšíte. Bohužel zvyšovat hlasitost hudby a slova separátně nelze. Opět dabingový průměr Snad jsem příliš náročný a málo shovívavý, ale co se týče českého dabingu ve hrách, mám stále pocit, že to prostě není ono. Ani Runaway mi můj názor neopravila. Neříkám, že je dabing špatný, ale mísí se v něm lepší a horší postavy. Některé nejsou příliš přesvědčivé, jasně z nich cítíte, že představitel dané postavy prostě čte text s neurčitou návazností na aktuální situaci. Naopak dobrý výkon podala např. představitelka Giny, stejně tak se mi líbila hackerka Sushi. A třeba sochař Saturn byl sice takový „encyklopedický“, nicméně se to k němu hodilo. ![]() Jak je ale možné, že třeba v Grim Fandangu mluvily postavy tak krásně přirozeně, podobně na tom byla i Syberia, The Longest Journey a mnohé a mnohé další adventury? Ovšem v tomto směru jsem optimistický a vím, že se situace určitě zlepší. Vždyť dobře namluvené postavy najdeme ve hrách už nyní (např. Mafia) a hlavně český dabing jako takový je určitě ještě stále jeden z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší. ![]() ![]() ![]() Nevěřte všemu, co vám říkají Když už jsem se dotkl dialogů, musím se vyjádřit i k jejich obsahové stránce. Rozhovorů je ve hře dle mého názoru optimální množství. Nejsou nijak zvlášť komplikované a pokud máte na výběr z více variant, je dobré vyčerpat postupně všechny. Žádná postava vám neodmítne pomoc, pokud se zrovna netrefíte do správné odpovědi. Prostě to zkusíte znova. Např. téměř na konci hry se máte pochlubit tím, jaký je váš nejoblíbenější režisér a jeho film. Kombinací je dost a pokud se zrovna netrefíte hned na poprvé, jako se to povedlo mně ;-), pak to můžete zkoušet tak dlouho, dokud ke správné kombinaci ![]() Na kvalitě dialogů se podepsal i překlad ze španělštiny a nutno bohužel konstatovat, že ne příliš dobře. Je zřejmé, že překladatelka zpracovávala text víceméně z papíru, patrně bez hlubších znalostí o spojitostech. Od toho tu jsou samozřejmě korektoři, kteří by měli nepřesné či jinak kostrbaté formulace uhladit do smysluplné formy. Leč i tak do hry prosákla některá pochybná spojení, jež byla občas trochu mimo, někdy zavádějící a někdy si dokonce postava až protiřečila. Tak se tedy stalo, že ačkoliv vám sochař Saturn sdělil, že máte smíchat 40 ml benzínu s jedním litrem vody, správný poměr byl nakonec 400 ml na litr. Nebo že Brian o smirkovém papíru ležícím na podlaze prohlásil, že: „Bude lepší to tu nechat pohozené.“, načež se pro něj shýbl a uložil si jej do inventáře. Jindy zase, že se dýmka dá použít jako pochodeň, avšak Brian ji použije jen jako sekyrku atd. atd. Těch nepřesností je tam na můj vkus celkem dost, naštěstí nejsou obvykle tak významné, jako v případě benzínu. Další poznámky k překladu Malou výtku bych měl snad ještě k používání nespisovných či dokonce vulgárních výrazů. Nic proti, ovšem zní to trochu nepřirozeně, když půlka věty obsahuje nespisovná slova či vulgarismy a druhá je již složena jen z těch spisovných. Ale to už je vyloženě okrajová záležitost ;-) ![]() ![]() ![]() A abych odstavec nekončil negativním hodnocením, zmíním jeden zajímavý postřeh. Víte, že když vezmete klíč a použijete ho na dveře, pak se obvykle v titulku objeví popis akce ve stylu: „použít klíč na dveře.“ Ne tak ale v Runaway. Dost často je taková akce popsána jako „odemknout dveře“, stejně tak se předměty v Runaway na postavy „nepoužívají“, nýbrž se jim „dávají“, či místo toho, abyste „kámen použili na okno“, tak se budete snažit „kamenem sklo rozbít“, a to i přesto, že to nakonec Brian odmítne. Je to samozřejmě jen drobnost, která nemá na hratelnost žádný význam, ale myslím, že to ukazuje na jinak velkou pečlivost. Škoda jen, že se jí nedostalo také při úpravách dialogů a komentářů. ![]() Konečně hratelnost Každý ví, že pokud je hra neúnosně náročná, neudrží hráče ani skvělá grafika ani poutavý příběh. Obdobné zklamání může připravit naopak přílišná jednoduchost a krátkost hry. Jak je to s Runaway? Tady jsem byl celkově příjemně překvapen, neboť valná část úkonů se mi zdála celkem logická, byť zpočátku to příliš slavně nevypadalo. Jsou tu samozřejmě úkoly, nad jejichž řešením přinejmenším zatnete zuby, někdy je postup zbytečně překombinovaný. Třeba takové zprovoznění vysílačky byl učiněný horor, kde např. získání jednoho montážního klíče bylo provázeno neskutečnými obstrukcemi, aby následovaly další nekonečné komplikace kolem benzínu. Postup se snaží ulehčovat celkem obstojná nápověda ve formě Brianových komentářů k jednotlivým předmětům. Je tedy dobré si sbírané předměty prohlížet a to jak před samotným sebráním, tak i v inventáři. ![]() Milé drobnosti Co jsem určitě ocenil je taková zdánlivá maličkost. Znáte to, kliknete předmětem na nějaké aktivní místo a postava se k němu vypraví, někdy přes celou obrazovku a pak vám oznámí, že to nelze udělat. Tady se negativní výsledek dozvíte v drtivé většině ihned, bez toho, aby to hrdina šel zkoušet. Je to sice drobnost, ale takových situací je ve hře dost, takže ušetříte mnoho minut. Další užitečnou pomůckou je přecházení mezi obrazovkami. Brian sice neumí běhat a když máte přejít z jednoho konce obrazovky, nejlépe ještě rolující, na druhý, tak si to nějaký čas vezme, ale pokud hodláte opustit obrazovku, pak stačí dvojklik na místo přechodu a hned se ocitnete v další části. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Myslím, že je čas na shrnutí dojmů ze hry. Ačkoliv to vzhledem k množství výtek vypadá, že se mi Runaway nelíbila, opak je pravdou. Zmiňované chyby nejsou obvykle zase tak podstatné, aby převážily jinak velmi pěknou grafiku, zajímavý příběh, jehož děj má celkem dobrý spád a i několik zajímavých zvratů. Doufám, že jste více shovívaví, než já (konečně, je to moje práce :) a hru si patřičně vychutnáte. Nakonec i já mám po odehrání celkem pěkné vzpomínky. ![]() Stáhněte si: Trailer #1, Trailer #2 Související články: Novinky |
Nukem připravil: jd |