Runaway: A Road Adventure - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Runaway: A Road Adventure - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

28. 11. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ačkoli to s kreslenou adventurou Runaway vypadalo bledě, vše nakonec dobře dopadlo a česká verze neuvěřitelného příběhu poblouzněného mladíka a krásné nevinné dívky je tady. Jak nás okouzlila?

Autor: Nukem
Publikováno: 28.listopadu 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Když se mě někdo zeptá, jestli budu moci příští měsíc v ten a ten den být tam a tam, obvykle odpovím, že to je příliš dlouhá doba na to, abych mu to mohl říci s jistotou. Sami to možná dobře znáte. Slíbíte, že přijdete, protože nemáte žádné plány a na poslední chvíli vám do toho zčistajasna něco vpadne. Pak vypadáte, že neumíte držet slovo. A nejde jen o takové maličkosti, jako nějaká návštěva nebo posezení s kamarády. Někdy může jít i o velmi zásadní věc.

Vezměte si např. takového Briana Brasca, úspěšného studenta, nyní čerstvého absolventa Kolumbijské univerzity v New Yorku. Brian díky svým výborným studijním výsledkům na poli fyziky získal možnost pokračovat ve své vědecké kariéře formou postgraduálního studia na univerzitě v Berkeley v Kalifornii. To je prostě nabídka, která se neodmítá. Nyní tedy na Briana čeká dlouhá cesta přes Spojené státy, ale ještě než nadobro opustí rodný New York, má v úmyslu zastavit se cestou v jedné knihovně pro studijní materiál. A tak se ve svém autě vydává nočním městem na cestu, avšak dříve než do knihovny dorazí, stane se něco, co jeho krásné sny o plodném akademickém životě nadobro zmaří.

 Překvapení ze tmy
Právě, když se klidnou postranní ulicí přibližoval k nočnímu klubu Růžový leguán, vyběhla z postranní uličky dívka a rovnou pod kola jeho vozu. Brian sice nejel příliš rychle a reagoval pohotově, leč kovová masa se nedá zabrzdit na metru, takže nebohou dívku stejně srazil na zem. Naštěstí se zdálo, že náraz nebyl tak vážný, přestože dívka upadla do bezvědomí. Brian tedy neváhal a zavezl jí do nejbližší nemocnice, kde se jí dostalo patřičné péče, pohotového vyšetření a klidu na lůžku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Gina, jak se jmenuje ta krásná tmavovlasá dívka, však příliš klidná nebyla. Neustále Briana přesvědčovala, že jí kdosi usiluje o život a že se velmi bojí a ať jí neopouští. Po silných prášcích na spaní ale záhy usíná. Brianovi to však stále vrtá hlavou. Ačkoliv je pravděpodobné, že Gina pouze blouzní po lehkém otřesu mozku, něco v hloubi jeho svědomí mu říká, aby přece jenom i Ginina lůžka setrval, třeba se časem dozví víc.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V tento moment hra předává řízení hráči a je na něm, aby následující Brianovy kroky vedl. Po několika akcích, kdy Brian vyrobí návnadu, se úvodnímu intru dostává pokračování. Tak se Brian dozví, že Gina je tanečnice z klubu, která se stala svědkem vraždy Johnyho, jejího otce. Ten jí před tím stačil předat záhadný předmět ve tvaru kříže a přitom jí zapřísahal, aby ho nikomu nesvěřovala. Když se pak stala svědkem onoho zločinu, neudržela své zděšení a vykřikla. Tento výkřik se jí stal osudný a dva nájemní vrazi Ginu začali stíhat. Tak se tedy stalo, že vyběhla postranním východem z baru a rovnou do silnice, po které Brian právě přijížděl. Příběh by se možná zdál neuvěřitelný, ale vzhledem k tomu, že vrazi Ginu přišli do nemocnice zabít, vypadá to, že Gina mluvila pravdu. Brian tedy přestane váhat a nabídne Gině svoji pomoc...

 Kdo za to může?
Zdá se, že tu máme příběh poblouzněného mladíka a krásné nevinné dívky. Jistě není pochyb, že ti dva se na útěku před nájemnými vrahy určitě sblíží, ovšem není všechno zlato, co se třpytí a někdy může mít krása i nějakou tu skrytou vadu. Víc ale z příběhu neprozradím, neboť je už jenom na vás, abyste skutečnou pravdu odhalili sami.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Tímto, poněkud epickým úvodem, jsem chtěl upoutat vaši pozornost na nový přírůstek do rodiny klasických adventur - Runaway: A Road Adventure, jejíž kompletní česká verze právě přichází na náš trh a to až z dalekého Španělsku, z vývojářských dílen firmy Pendulo Studios. To vše díky ostravské firmě Top Distributor, která i přes jistá úskalí (info) naštěstí nepolevila, a tak nám v předstihu pod stromečky nadělila tento velice zajímavý titul. A co na celých třech CDčkách (příští rok i na DVDčku) vlastně najdete? Minimálně pozoruhodnou adventuru, takříkajíc „ze staré školy“, tedy ručně kreslenou, klasického ovládání, s klasickými úkoly a netradičním příběhem, který se naštěstí vyhnul omšelé záchraně světa. Ale teď již podrobněji.

 Malba není mrtvá
Přestože v dnešní době pokročily techniky renderování do takové míry, že vyprodukované scény jsou pomalu jako z fotografie (viz např. Syberia), tvůrci z Pendulo Studios zůstali u klasických kreslených scén přesně ve stylu Monkey Island 3. Někdo by mohl namítnout, že je k tomu asi přinutila větší náročnost renderingu, možná to ale byl záměr, jak připomenout krásné doby ručních maleb. Ovšem ne všechno je ve hře ryzí 2D. Narazíte zde na spoustu 3D prvků, které jsou však do 2D scény velmi citlivě zakomponovány, že si to mnohdy ani neuvědomíte. Jde především o kouř, plameny, stíny či jiné pohyblivé předměty. Ve 3D jsou patrně i samotné postavy, leč to není prakticky znát.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Souhrnně jde ale o velmi krásná prostředí, která sice nejsou tak detailní jako třeba ve vzpomínané Syberii, avšak na působivosti tato větší jednoduchost rozhodně neubírá, je to zkrátka jiný styl. Samotnou kapitolu tvoří animované sekvence, kterých je zde celkem slušné množství, leč kvalitou se hernímu prostředí rozhodně nevyrovnají. Nejde snad ani tak o jejich samotné zpracování, jako spíš o vysokou míru použité komprese, takže zřetelně vidíte čtverečkování na velkých plochách a neostré kontury. Navíc bych řekl, že nativní rozlišení filmečků je nižší a do herního rozlišení (jinak úctyhodných 1024×768/16bit) je roztahováno. To je ale asi tak jediná vada na kráse, kterou bych vzhledu hry mohl vytknout.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Grafiku máme tedy za sebou, takže si můžeme přiblížit, jak se autoři hry a lokalizátor vypořádali s ozvučením. Jak jsem řekl v úvodu, hra je kompletně počeštěná, to znamená že české jsou jak titulky, tak i dialogy postav. Původní tedy zůstala doprovodná hudba, která je celkem pěkná. Nicméně je natolik tichá, že buď budete muset přidat na hlasitosti a pak vám vyskočí reproduktory ze závěsů, když Brian promluví, nebo hudbu prostě oželíte s tím, že v těch nejtišších chvílích sem tam nějaký ten tón uslyšíte. Bohužel zvyšovat hlasitost hudby a slova separátně nelze.

 Opět dabingový průměr
Snad jsem příliš náročný a málo shovívavý, ale co se týče českého dabingu ve hrách, mám stále pocit, že to prostě není ono. Ani Runaway mi můj názor neopravila. Neříkám, že je dabing špatný, ale mísí se v něm lepší a horší postavy. Některé nejsou příliš přesvědčivé, jasně z nich cítíte, že představitel dané postavy prostě čte text s neurčitou návazností na aktuální situaci. Naopak dobrý výkon podala např. představitelka Giny, stejně tak se mi líbila hackerka Sushi. A třeba sochař Saturn byl sice takový „encyklopedický“, nicméně se to k němu hodilo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Chápu, že jinak se dabuje film, kde herec vidí přímo danou situaci a zná i předchozí souvislosti, a jinak se dabuje hra. U toho obvykle sedí každý herec v místnosti s mikrofonem a lampičkou, na stole má text a v něm pouze poznámky typu: „Tady tragicky, tady vesele, tady jako by ti ulétly včely“ apod. Aspoň soudě dle výsledného ozvučení si to takto představuji u většiny her, i když u Runaway to údajně probíhalo netradiční cestou, neboť hlavní postavu daboval zároveň majitel nahrávacího studia a prý vedl ostatní herce a seznamoval je s okolnostmi (info).

Jak je ale možné, že třeba v Grim Fandangu mluvily postavy tak krásně přirozeně, podobně na tom byla i Syberia, The Longest Journey a mnohé a mnohé další adventury? Ovšem v tomto směru jsem optimistický a vím, že se situace určitě zlepší. Vždyť dobře namluvené postavy najdeme ve hrách už nyní (např. Mafia) a hlavně český dabing jako takový je určitě ještě stále jeden z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nevěřte všemu, co vám říkají
Když už jsem se dotkl dialogů, musím se vyjádřit i k jejich obsahové stránce. Rozhovorů je ve hře dle mého názoru optimální množství. Nejsou nijak zvlášť komplikované a pokud máte na výběr z více variant, je dobré vyčerpat postupně všechny. Žádná postava vám neodmítne pomoc, pokud se zrovna netrefíte do správné odpovědi. Prostě to zkusíte znova. Např. téměř na konci hry se máte pochlubit tím, jaký je váš nejoblíbenější režisér a jeho film. Kombinací je dost a pokud se zrovna netrefíte hned na poprvé, jako se to povedlo mně ;-), pak to můžete zkoušet tak dlouho, dokud ke správné kombinaci Zvětšit zdroj: tisková zpráva nedospějete.

Na kvalitě dialogů se podepsal i překlad ze španělštiny a nutno bohužel konstatovat, že ne příliš dobře. Je zřejmé, že překladatelka zpracovávala text víceméně z papíru, patrně bez hlubších znalostí o spojitostech. Od toho tu jsou samozřejmě korektoři, kteří by měli nepřesné či jinak kostrbaté formulace uhladit do smysluplné formy. Leč i tak do hry prosákla některá pochybná spojení, jež byla občas trochu mimo, někdy zavádějící a někdy si dokonce postava až protiřečila.

Tak se tedy stalo, že ačkoliv vám sochař Saturn sdělil, že máte smíchat 40 ml benzínu s jedním litrem vody, správný poměr byl nakonec 400 ml na litr. Nebo že Brian o smirkovém papíru ležícím na podlaze prohlásil, že: „Bude lepší to tu nechat pohozené.“, načež se pro něj shýbl a uložil si jej do inventáře. Jindy zase, že se dýmka dá použít jako pochodeň, avšak Brian ji použije jen jako sekyrku atd. atd. Těch nepřesností je tam na můj vkus celkem dost, naštěstí nejsou obvykle tak významné, jako v případě benzínu.

 Další poznámky k překladu
Malou výtku bych měl snad ještě k používání nespisovných či dokonce vulgárních výrazů. Nic proti, ovšem zní to trochu nepřirozeně, když půlka věty obsahuje nespisovná slova či vulgarismy a druhá je již složena jen z těch spisovných. Ale to už je vyloženě okrajová záležitost ;-)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A abych odstavec nekončil negativním hodnocením, zmíním jeden zajímavý postřeh. Víte, že když vezmete klíč a použijete ho na dveře, pak se obvykle v titulku objeví popis akce ve stylu: „použít klíč na dveře.“ Ne tak ale v Runaway. Dost často je taková akce popsána jako „odemknout dveře“, stejně tak se předměty v Runaway na postavy „nepoužívají“, nýbrž se jim „dávají“, či místo toho, abyste „kámen použili na okno“, tak se budete snažit „kamenem sklo rozbít“, a to i přesto, že to nakonec Brian odmítne. Je to samozřejmě jen drobnost, která nemá na hratelnost žádný význam, ale myslím, že to ukazuje na jinak velkou pečlivost. Škoda jen, že se jí nedostalo také při úpravách dialogů a komentářů.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Konečně hratelnost
Každý ví, že pokud je hra neúnosně náročná, neudrží hráče ani skvělá grafika ani poutavý příběh. Obdobné zklamání může připravit naopak přílišná jednoduchost a krátkost hry. Jak je to s Runaway? Tady jsem byl celkově příjemně překvapen, neboť valná část úkonů se mi zdála celkem logická, byť zpočátku to příliš slavně nevypadalo. Jsou tu samozřejmě úkoly, nad jejichž řešením přinejmenším zatnete zuby, někdy je postup zbytečně překombinovaný.

Třeba takové zprovoznění vysílačky byl učiněný horor, kde např. získání jednoho montážního klíče bylo provázeno neskutečnými obstrukcemi, aby následovaly další nekonečné komplikace kolem benzínu. Postup se snaží ulehčovat celkem obstojná nápověda ve formě Brianových komentářů k jednotlivým předmětům. Je tedy dobré si sbírané předměty prohlížet a to jak před samotným sebráním, tak i v inventáři.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Do každé skříně či kabely vlezte nejméně třikrát, protože nikdy nevíte, zda se tam neobjeví něco, co lze ještě využít, ačkoliv pár desítek minut předtím vám Brian tvrdil, že už tam nemůže nalézt nic zajímavého. Hru také nemile komplikují a zdržují předměty, které buď stojí ve tmě, nebo těsně vedle nějakého většího předmětu, se kterým není třeba dělat nic a díky tomu potřebný předmět snadno přehlédnete. Až na tyto výjimky, je postup ve hře celkem plynulý a pokud jste adventurně znalí, neměli byste mít příliš mnoho problémů. Jak říkám, častěji zakysnete díky přehlédnutému předmětu, než že byste nepřišli na postup.

 Milé drobnosti
Co jsem určitě ocenil je taková zdánlivá maličkost. Znáte to, kliknete předmětem na nějaké aktivní místo a postava se k němu vypraví, někdy přes celou obrazovku a pak vám oznámí, že to nelze udělat. Tady se negativní výsledek dozvíte v drtivé většině ihned, bez toho, aby to hrdina šel zkoušet. Je to sice drobnost, ale takových situací je ve hře dost, takže ušetříte mnoho minut.

Další užitečnou pomůckou je přecházení mezi obrazovkami. Brian sice neumí běhat a když máte přejít z jednoho konce obrazovky, nejlépe ještě rolující, na druhý, tak si to nějaký čas vezme, ale pokud hodláte opustit obrazovku, pak stačí dvojklik na místo přechodu a hned se ocitnete v další části.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Ve hře rovněž nenajdete lokace, kde se nedá nic dělat, ale jen procházet, jako tomu bylo v Syberii. V každé obrazovce je minimálně něco k sebrání, i když to třeba hned zpočátku tak nevypadá. A pokud snad narazíte na místo, kde zdánlivě nic nelze udělat, vězte, že časem se tam pro něco vrátíte.

 Shrnutí
Myslím, že je čas na shrnutí dojmů ze hry. Ačkoliv to vzhledem k množství výtek vypadá, že se mi Runaway nelíbila, opak je pravdou. Zmiňované chyby nejsou obvykle zase tak podstatné, aby převážily jinak velmi pěknou grafiku, zajímavý příběh, jehož děj má celkem dobrý spád a i několik zajímavých zvratů. Doufám, že jste více shovívaví, než já (konečně, je to moje práce :) a hru si patřičně vychutnáte. Nakonec i já mám po odehrání celkem pěkné vzpomínky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Střední obtížnost hry a i celkem málo nelogičností vám zajistí tak 25 hodin dobré zábavy. Zákysy čekejte především díky nepozornosti, jako tomu bylo u mě, když jsem 4 hodiny lítal po zlatokopeckém městě, hledaje cokoliv, co se dá sebrat.

Stáhněte si: Trailer #1, Trailer #2
Související články: Novinky

 
Nukem
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Zajímavá a velmi poutavě vykreslená adventura s dobrým příběhem, kterou doporučuji každému znalejšímu adventuristovi.

Nejnovější články