Autor: David Ducháček Publikováno: 3.června 2003 |
![]() ![]() ![]() Jste-li rozený diplomat, můžete si protivníkův celek odkoupit. To je, co? Lahůdkou je získávání mimořádných staveb, jejichž potenciál a efektivita vám ulehčí řadu problémů. Jsou mezi nimi dobře známé divy světa - Socha svobody, Eiffelova věž, Versailles, Super Collider, Rhodský kolos a řada dalších. Divy lze vybudovat v multiplayeru nebo je získat v klasické kampani - musíte se hodně modlit a ještě víc bojovat a devastovat. RoN dále nabízí skirmish, souboj s časem (nebo na čas?) a samozřejmě nechybí hra po síti. Tradiční přehledný a hlavně funkční editor misí je přitom také, takže pokud by vás omrzel strategický život, vytvoříte si svoje vlastní kampaně. Inspirace v Civilizaci nebo Age of Empires ![]() Abyste se mohli dále rozvíjet, musíte si zajistit trvalý a co možná nejrychlejší přísun surovin, potravin a duševní energie - jídlo, dřevo, kamení a úroveň vzdělání. Pamatujte také na základní ekonomické ukazatele a pro každé město zajistěte karavanu - koník obtěžkaný zbožím, které směňuje na neviditelném černém trhu. Karavanu lze stejně jako obchodníka získat na tržišti. Obchodník ovšem v této hře zastává spíš funkci ekonomického dohlížitele a šamana - pouze on může získávat speciální bonusy ukryté na různých místech mapy. ![]() Vzdělanost a objevy Ale zpět k novému a důležitému ukazateli - vzdělanosti. Čím zvýšit rychlost vynalézání a přísun nové svěží inteligence? Jednoznačně počtem mudrců, vzdělanců či jinak duševně vyspělých jedinců, jejichž líhní jsou univerzity (opět je nezapomeňte postavit poblíž každého města). V univerzitách se nadané bytosti shromažďují a ovlivňují produkci „vědění“. Rychlost lze dále do jisté míry zvyšovat upgrady. ![]() ![]() ![]() Zmínil jsem podobnost s kultovní Civilizací, což potvrzuje systém objevů. Ve srovnání s Civilizací jde o velmi zjednodušený model, jelikož rozvíjíte pouze čtyři oblasti - teorii vědy (ovlivňuje produkci inteligence), vojenství (rozvoj armády, populace), společenskou úroveň (ovlivňuje maximální počet měst) a komerční sféru (vyšší produkce a rychlejší obchodování na trhu). Jakmile vyčerpáte všechny výzkumné programy, přicházejí na řadu speciální bonusové super-technologie - světovládá (okamžité obsazení města jednotkou), protiraketový štít (protivník vás nemůže ohrozit raketou), globální prosperita (zvýší všechny množstevní přírůstky na maximum), umělá inteligence (jednotky se vyvíjí okamžitě, stačí jen kliknout a tank nebo jakákoliv jednotka okamžitě vypluje na povrch). 18 národů na výběr ![]() Francouzská vojska zase mohou být resuscitována pomocí Supply Wagonů a jejich armáda se z továren dere o čtvrtinu levněji a polovinu rychleji než u konkurence. Májské stavby již od pradávna patřili mezi architektonické skvosty, není tedy velkým překvapením, že vaše budovy budou o polovinu silnější než u ostatních národností a vybudujete je v polovičním čase. Dejte si pozor na zákeřné Rusy, vstup na jejich území znamená výrazný úbytek vaší životní energie (to víte, zima). Nebezpeční jsou také ruští špióni, kteří jsou zatraceně levní a solidně disponovaní (že by prapočátky KGB?). Masové boje a dobývání pevností Boje lze zařadit mezi nejzábavnější a zároveň nejproblematičtější prvky RoN. Vybudování dobré armády není velký problém. Musíte dobře rozvrhnout výrobu jednotek, abyste měli od každého druhu dostatečný počet (maximum je 200) a hlavně neprodukovali zbytečné v boji nevyužitelné jednotky (i to se může stát). Vlastní vojsko se vás snaží překvapit automatickými formacemi, ty lze případně manuálně upravit, ale to je stejně k ničemu. Špatně nastavené skripty umělé inteligence často zapříčiní „bojový chaos“ - třicet jednotek útočí na daný cíl a dalších XY se zabývá jakoukoli jinou činností - pozorováním stromů, houbařením atd. Svolávání jednotek nám sice tvůrci usnadnili spoustou klávesových zkratek, ale i přesto často ztratíte přehled a budete čekat, jak boj dopadne. ![]() ![]() ![]() Poměrně originálním způsobem je řešeno dobývání cizáckých měst. Nejprve musíte překročit hranice sousedních okupantů (přestříhat dráty) a poté se zaměřit na největší města. Ty jsou velmi dobře bráněna, takže se připravte na silný nepřátelský odpor. Ideálními jednotkami pro masovou devastaci jsou katapulty a trebuchety v začátcích hry a tanky a jaderné hlavice v konečných fázích - nukleární hříbek vypadá impozantně. Častokrát se vám však nepodaří městečko ani škrábnout, jelikož vaše jednotky pozabíjí koňská jízda útočící vždy zákeřně a ze zálohy. Rozhodně vám nedoporučuji ničit ostatní např. zemědělské stavby nebo továrny. Jakmile totiž obsadíte polo-zničené město (což trvá pěkných pár minut), usurpujete si všechny okolní příbytky včetně bonusových kapybar. ![]() A.I. - Armed individuality?! Ano, ano, je to tu zase. Umělá inteligence připomíná kobylu od Salvadora Dalího - jedna elegantně vyhublá nožka je o dvacet metrů delší než ostatní. Je smutné, že i v horké novince, jakou RoN je, nacházíme klasické chyby, jejichž výskyt pamatuje i Duna. Seskupování jednotek do bizarních tvarů je efektní způsob, jak si znepříjemnit bojové škádlení. Jeho význam je tedy spíš kosmetický - aneb: „koukejte, jak mi ti legionáři vesele pobíhají v obdélníku“. RoN nerespektuje (díky bohu) terénní nerovnosti jakými jsou kopce, stromy, stavení a různé jiné hlouposti. Jednotky se tedy neprobojují stromořadím, ani nezdolají skály. Zcela zaručeně se vám stane, že budete chtít zaútočit s početnou armádou na poměrně vzdálené město. Což o to, jednotky se pohybují celkem svižně a ve většině případů se snaží plnit to, co po nich požadujete, ale jakmile mají možnost volby - jít 100 km oklikou nebo kratší úzkou stezkou - zvolí v 99 ze 101 případu tu horší (časově náročnější) variantu. Vzhledem k tomu, že řada misí je vlastně jen souboj o čas, podobné zákeřnosti vašeho pluku dokážou pěkně zvednout hladinu adrenalinu. ![]() ![]() ![]() Průměrná grafika a vysoké HW nároky? Opravdu mi není jasné, proč je hra tak hardwarově náročná. Nedělám si legraci. Ono na tom taky není nic vtipného, když RoN vypadá téměř stejně jako AoE II a při minimálním zoomu (je zobrazena velká část bojiště) a větším množství jednotek (padesát) má znatelné problémy s plynulostí na 2GHz procesoru. Kdybych měl 1GHz procesor a 256 MB paměti, tak bych to s klidem a lehce dementním výrazem ve tváři přešel, ale s půl gigabajtem RAM se dost divím. Trhání sice na mém není příliš výrazné, ale vzhledem k tomu, že mezi fanoušky strategií se zcela jistě pohybují i mnohem nižší konfigurace, řada potenciálních kupců má smůlu. Pokud překousnete počáteční problém s přehnanými a neopodstatněnými HW nároky, můžete si všimnout, že grafika je docela obstojná. Postavičky jsou i přes svoji titěrnost poměrně detailní a obzvláště solidně vypadají detonace bomb a raket. Destrukce ovšem již od pradávna fascinovala herní publikum, nedivím se tedy, že se tvůrci vyřádili i zde. ![]() Něco tu hraje... a piští Hudební doprovod je, řekl bych, trochu uspěchaný. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale přesně takový pocit ve mně zanechaly pasáže z RoN. Hudba je bez diskuse pestrou směsicí žánrů od takřka lidových motivů, po etnické celky (skotské kytarové melodie, ruské atd) s klasickými nástroji. Tu a tam se dokonce melodie stočí až k východním hranicím, ale nečekejte nic muzikálně převratného. Na druhou stranu zklamáni se v mém případě také nedostavilo. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Melodie velmi zpříjemňují hraní a navozují obvykle tu správnou bojovou atmosféru. Skladatel měl zřejmě hodně svázané (doslova) ruce a nemohl si dovolit složit 18 rozdílných doprovodů (pro každý národ) + několik bojových motivů, takže se musíte spokojit s mixem všeho během jedné mise. To je rozhodně škoda a nedává to žádný smysl, ale rozčilovat se můžete jak chcete, stejně vám to nebude nic platné. ![]() Stáhněte si: Demo, Patch, Cheaty, Trailer, E3 video Související články: Novinky, Game Guide (GameSpot) |
David Ducháček | |
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life (všechny články autora) |