Autor: Marek Beniač Publikováno: 17.září 2004 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Hlavní menu nabízí zhruba stejné volby, jako každá jiná rallye hra. Díky kompletnímu překladu do češtiny navíc netřeba cokoliv zdlouhavě vysvětlovat, názvy mluví samy za sebe. Rally škola je opravdu výukový mód, vhodný pro nováčky i pokročilé (viz dále) a Rychlá rally skutečně umožňuje okamžitě naskočit do auta a profrčet kteroukoliv erzetou. Naproti tomu Sezóna odstartuje vaši pouť celým šampionátem a provede vás ročníkem rallye hezky postupně, kontinent po kontinentu a soutěž po soutěži (viz tabulka níže). ![]() Říkal tu někdo Challenge? Poslední položkou v menu je mód Richard Burns Challenge, který sice zůstal nepřeložen, každému je ale pravděpodobně jasné, že zde půjde o opravdovou výzvu, totiž o soupeření se samotným Burnsem. A opravdu, z každé rallye byla vybrána jedna erzeta, na které se můžete pokusit změřit své síly přímo s šampiónem roku 2001. Děje se tak řekněme v reálném čase, neboť závodíte proti „ghost-car“, se kterým odjel stejný úsek trati sám Richard Burns. Výraz „můžete se pokusit“ jsem rozhodně nepoužil náhodou, tuhle výzvu doporučuji zkoušet až po pár dnech, kdy už budete mít něco odježděno. Jinak riskujete újmu na svém sebevědomí, jelikož držet krok s průsvitným obrysem mistrova vozu opravdu není legrace. V praxi to vypadá asi tak, že krátce po startu ještě stíháte sledovat počínání maestra na trati – jede sotva pár metrů před vámi. Po prvním náročnějším úseku či sérii obtížnějších zatáček ale většině hráčů zmizí v lese, případně za obzorem a dříve než v cíli ho znovu neuvidíte. Velmi potupná je také hláška, o jeho průjezdu fotobuňkou na konci erzety, zvlášť když vy se k ní doplazíte klidně s minutovým zpožděním. Ale jak jsem už napsal, po několika dnech tréninku se časy zlepší a z vlastní zkušenosti mohu říct, že neporazitelný určitě není. ![]() ![]() ![]() Tři, dva, jedna... Start! Absolutně nepochybuji o tom, že každý po prvním spuštění hry okamžitě skočí za volant a netrpělivě otestuje chování vozu na trati. Ani já nebyl výjimkou. Pravda, sice jsem seznámení absolvoval koncem léta na již zmíněné review verzi, takže jsem nemohl vzít v potaz „varování“, kterých je plná krabice i manuál, ale stejně. Jak se asi sami přesvědčíte, není to dobrý nápad. V první, nejpozději ve druhé zatáčce totiž vyjedete z trati. Pokud jste si navíc bláhově zapnuli poškození, bude to možná i to poslední, co uděláte – kontakt se stromem či pařezem škodí nejen vaší reálné Škodovce, ale i virtuálnímu soutěžnímu speciálu. Kdo se chytře poškození vyhnul, patrně bude jen udiven, jak špatně to WRCčko brzdí a vůbec, jak špatně se řídí. A kde je chyba? Jedete snad příliš rychle? Brzdíte moc pozdě? Nebo za to může klávesnice? ![]() Škola základ života Pravdu má samozřejmě Richard Burns a v rallye škole vám to hned také dokáže. V několika výukových lekcích se přeneseme do Walesu, respektive do Forest Experience Rally School, kde začínal v patnácti letech svou kariéru i mladý Richard. Teď, už v pozici zkušeného profíka, vás postupně seznámí s pravidly a zákonitostmi jízdy s vozem WRC. Celá škola je zpracována trochu v duchu Gran Turisma - nejdříve se dozvíte zadání, pak mistr předvede, jak by to asi mělo vypadat, a nakonec nastoupí hráč a pokusí se ukázat, že dával pozor a vše pochopil. Postupně se naučíte najíždět správně do zatáček, jak využívat (a vlastně také vyvolat) přetáčivost či naopak nedotáčivost vozu i jak efektivně použít ruční brzdu při průjezdu zatáček o 180 stupňů. Své místo tu má rovněž výuka řízeného smyku, skandinávský švih a technika brždění levou nohou. Vysvětleny jsou i rozdíly v jízdě na šotolině a asfaltu, stejně jako řízení vozu s měkkým a tvrdým podvozkem. Nic z toho tady samozřejmě není náhodou a pokud máte v plánu zajíždět konkurenceschopné časy, budete se muset všechno naučit. Zní to možná složitě, naštěstí vše je maximálně přehledné a pro zjednodušení jsou ještě podél trati rozmístěny barevné kužely, abyste věděli kde brzdit, kde akcelerovat a kudy vede pomyslná ideální stopa. ![]() ![]() ![]() Vozový park Množství automobilů, které jsou k dispozici, není zrovna omračující. Hra obsahuje pouze osm soutěžních speciálů, což v porovnání s ostatními (znovu ten zpropadený Colin) opravdu není na omdlení. Richard Burns je ale o kvalitě, nikoliv kvantitě. Všechna auta by měla disponovat realistickým fyzikálním modelem a v jejich chování na trati by se rozhodně měl odrazit výkon motoru, kroutící moment, váha i použité pneumatiky. A protože všichni se běžně vozy WRC proháníme, tohle všechno také bezpečně poznáme :) Zanechme ale ironie, rozdíly mezi vozy určitě poznat jdou a sám jsem se docela divil, jak těžko jsem si zvykal na Peugeot 206 po sezóně odjeté se Subaru Impreza. ![]() Všichni dobří počtáři jistě čekají na slíbený osmý vůz. Bude to Ford Focus? Nebo snad Škoda Octavia či dokonce Fabia? Kdepak, tyhle dvě automobilky byly bohužel ignorovány, možná i díky sérii WRC pro PS2 a licenci, kterou vlastní Sony. Bonusovým osmým vozem je další Subaru Impreza, tentokrát model 2000 a získat ho není snadné. Obdrží ho pouze ti, kteří dokončí školu Forest Experience s perfektním hodnocením – všechny úkoly lze splnit s razítkem „prošel“ (stříbrná hvězda) nebo s pochvalou od mistra (zlatá hvězda). Tratě Hra nabízí celkem šest světových rallye. Každá soutěž je tvořena šesti rychlostními zkouškami, dohromady se tedy svezete na šestatřiceti tratích. Jenže, dvě erzety každé rallye se druhý nebo třetí den závodu jedou v opačném směru než dřív. Co z toho plyne? Tratí je vlastně jen 24. Není to málo? U konkurenčních her bych už možná psal jedno veliké mínus, ovšem tady je to stejně jako v případě aut o kvalitě. Tak především, všechny rychlostní zkoušky jsou vytvořeny podle skutečných tratí, na kterých se opravdu rallye soutěže jezdí. Možná jste také viděli srovnávací fotografie reál vs hra a pokud u nich chyběly popisky, byl někdy docela problém hned určit, co je co. Ano, s takovou pečlivostí bylo vše převedeno do digitální podoby. ![]() ![]() ![]() Netýká se to o ovšem pouze grafického zpracování, teď mluvím především o 3D modelingu. Věřte nebo ne, ale všechny erzety mají dokonalý trojrozměrný povrch, včetně vyjetých kolejí nebo děr a výmolů. Tam, kde má Colin McRae Rally 2004 plochou dvourozměrnou silnici, na kterou nalepí texturu s namalovaným pásem trávy a šedivým výmolem, namontovali tvůrci Richarda Burnse cestu s opravdovým profilem. Tradiční vyjeté koleje, po stranách příkopy, tu a tam rozbitá silnice plná nepříjemných překvapení v podobě děr. Takhle to je ve skutečnosti a takhle to je i ve hře! A to už vůbec nemluvím o tom, že profil tratě se mění s projíždějícími vozy – pokud startujete až vzadu, soupeři vám cestu mírně zametou. Nebo o tom, že během deště se ve výmolech drží voda a že vletět do hluboké louže v rychlosti 150 km/h není sranda.
Opravdový simulátor ![]() Tohle se opravdu nedá moc dobře popisovat, tohle si zkrátka musíte sami vyzkoušet. Vyzbrojeni poznatky načerpanými přímo od mistra Burnse v autoškole a vybaveni zážitky ze sledování záznamů na Eurosportu :) vyrazíte na trať a nestačíte se divit – je to jako ve skutečnosti. Je vážně zážitek, když před zatáčkou sundáte nohu z plynu, pošlete vůz do řízeného smyku, pověsíte se na vnitřní straně koly za krajnici a krásně zatáčku vykroužíte. Výborná je také pekelná akcelerace, zvlášť při použití techniky brždění levou nohou. Jde o to, že pravou nohu neustále necháváte na plynu a levou si plynule přibržďujete. Auto se začne mírně přetáčet, tahle technika vám ovšem zajistí vysoký kroutící moment i tlak v turbodmychadle, takže až se narovnáte do směru další jízdy a uvolníte brzdu, ze zatáčky doslova vystřelíte. Auto není vznášedlo Skvělý zážitek mi připravil také opakovaný záznam mého počínání na trati. Replaye jsou mimochodem udělány perfektně, kamery sledující váš vůz jsou přiměřeně roztřeseny, jakoby se kameraman opravdu snažil zachytit rychle jedoucí auto. Virtuální režie plynule stříhá záběry z kamer na trati, občas přijde i prostřih ze zpravodajského vrtulníku, jehož houpavý obraz doplňuje ještě nezbytný svistot rotoru. Co víc, opakovačky jdou i uložit. Škoda, že chybí rychloposuv nebo naopak zpomalení, pro vychutnání zvlášť vypečených průjezdů. Mimochodem už existuje tzv. camera hack. ![]() ![]() ![]() Z čeho jsem byl ale při sledování záznamu v šoku asi nejvíc, bylo chování vozu na trati, respektive jeho kontakt s povrchem. Když jsem poprvé viděl auto z exteriéru (řídím většinou z kamery na předním nárazníku) a moje Impreza se vznesla na horizontu, předvedla se v plné parádě práce podvozku a odpružení. Kola se plynule a zcela samozřejmě vyvěsila, po pár metrech letu vzduchem vůz krásně dopadl na všechna čtyři a s klasickým zhoupnutím pokračoval vesele dál. Vtip je v tom, že pneumatiky jakoby skutečně měly kontakt s vozovkou a také hmotnost vozu působila naprosto reálně. To člověka překvapí, zvlášť když až doposud vídal, jak auta ve hrách různě plavou a vznáší se snad milimetr (nebo spíš pixel) nad vozovkou. Rallye doopravdy Nejen fyzika a chování vozu je v Richard Burns Rally blízko skutečnosti. Autoři jsou si vědomi i podstaty rallye závodů a snad poprvé se tedy můžeme v PC hře cítit jako při opravdovém šampionátu. Před každým závodem si například lze projet trať a otestovat nastavení auta. Na startu etapy je nutno zvolit vhodné obutí, podle předpovědi počasí a někdy je to vskutku alchymie. Potěší i pořadí startujících – první samozřejmě vyjíždí vedoucí posádka a musí tak „vyčistit“ cestu pro soupeře. V průběhu rallye se pak pořadí otočí a ti nejlepší jdou až na konec. Ano, tohle je naprosto normální, ale říkejte to někomu v Codemasters. Totéž platí i pro pomoc, v případě vyjetí z trati. Někde stačí stisknout klávesu reset (víme, o kom je řeč) a jste zpátky na silnici. U Burnse musí vůz nejdříve stát, až potom se můžete pokusit přivolat na pomoc diváky. Ano, pokusit - při havárii na nejvyšší obtížnost a na špatně dostupném místě bez diváků se jí taky dočkat nemusíte. Vylaďování vozu a servis ![]() Když už byla řeč o servisu, pochválím i tuhle část. Nejen že po každé erzetě následuje servisní zóna, kdy mají vaši mechanici dvacet minut na opravu vozu. Ale konečně byl použit zdravý rozum a opravy i čas, který zaberou, je reálně vypočten, podle míry poškození. Pokud jinde zabere výměna předního blatníku stejně času jako obnova totálně zdemolovaná karoserie, Richard Burns na to jde od lesa. Přesně vidíte míru poškození i odhad hlavního mechanika, jak dlouho oprava potrvá. Za překročení limitu následuje penalizace, vyplatí se proto zvolit jen ty části, které opravdu nutně potřebujete. Skvělé je rovněž zpravodajství ze servisu, které hlásí, co se zrovna děje, stylem: "demontuji tohle, opravuji tamto, montuji to zpátky" atd. Podivné poškození Moje první a vlastně jediná vážná kritika na Richarda Burnse se snese na použitý model poškození. Lze si zvolit několik úrovní, vůz se může poškozovat jen vizuálně a pro oko (což uvítají v začátcích snad všichni), stejně tak si ovšem můžete nastavit maximální realitu (tohle uvítají naprostí šílenci), kdy se přidávají i „náhodné“ potíže s elektronikou, převodovkou, mazáním a podobně. Po kontaktu s menší překážkou například poškodíte chladič a z motoru se nejen kouří, ale ozve se i kontrolka teploty. Jindy se s vámi po neopatrné jízdě rozloučí převodovka a zanechá funkční jen jeden-dva stupně. Stručně řečeno, jedna chyba a jste rádi, když auto vůbec jede a nemusíte ze soutěže odstoupit. ![]() ![]() ![]() Co už ale není tak úplně skvělé je destrukce auta a odpadávání jeho částí. Při vymetání příkopů často ztratíte přední nebo zadní nárazník. OK. Občas auto pošlete do stromu, na skálu nebo do stráně a pomačkáte plechy. Fajn. Nevyvarujete se ani přemetů přes střechu, kdy obrysy karoserie začínají ztrácet svůj tvar a okna jsou plná pavouků (nikdy se nevysypou, mají přece bezpečnostní fólii). Výborně. Jenže z auta odpadávají i věci, které by to dělat neměly a některé části jsou naopak zcela nezničitelné. Velmi často jste například svědky utržených dveří, naproti tomu přední světla jsou absolutně nesmrtelná. Už nemáte nárazník, ani přední masku, kryt motoru je zmuchlaný k nepoznání, z chladiče se kouří… ale světla jsou s vámi pořád. Největší mínus je ovšem výdrž podvozku, respektive kol. Tak častou závadu jako je poškození zavěšení, neřku-li utržení celého kola tu nenajdete, o defektu ani nemluvím. Je to škoda - po realitě, jakou Warthog předvedl na chování auta, při použité fyzice a možnostech nastavení vozu bych prostě čekal mnohem víc.
Volant versus klávesnice ![]() Technické zpracování Grafika a zvuk sice není zrovna u simulátoru to hlavní, krátkou zmínkou ale nic nepokazíme. O skvěle vymodelovaných 3D cestách už řeč byla – nemají konkurenci. Okolí tratě už je chudší, skoro veškerá vegetace je pouze dvourozměrná, ve 3D jsou jen ty nejsilnější kmeny stromů a také diváci, fotografové či další přihlížející. To ale vůbec nevadí, jednak v rychlostech, jakými se jezdí, si toho stejně nevšimnete a potom, hardware který by umožnil všechny ty keříčky, stromečky a trsy trávy zobrazit trojrozměrně zatím není. Také modely aut asi netrhnou rekord v počtu polygonů, Colin je v tomhle o fous dál, stejně jako v efektech typu zvířený prach za vozem. Celkově je ale grafika velmi pěkná a nikoho snad vyloženě neurazí. Hra mimochodem nefunguje na GeForce 4 MX, musíte mít grafickou kartu s podporou pixel shaderů. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Kompletní česká verze O lokalizaci hry se postaral CD Projekt a jak už z titulku vyplynulo, přeloženo bylo mluvené slovo i veškeré texty. Není jich sice mnoho, ono srovnávat závodní hru například s RPG asi nelze, nicméně zadání úkolů v Rally škole je - už kvůli pochopení toho co po vás pan Burns vlastně chce - určitě lepší mít v mateřštině. A totéž platí o nastavení vozu a opravách v servisu. Překlad je bez chyb, moje připomínka směřuje snad jen ke zpravodajství ze závodu, které se zobrazuje ve spodní části obrazovky v průběhu oprav. Věty typu „Jezdec XY byl nahlášen nezraněn po jeho zavadil o strom“ nebo „…byl nahlášen otřesen po jeho sjel napůl do příkopu“ nezní zrovna česky. Je ale třeba pochopit, že tyhle zprávy se skládají z několika řetězců, s čímž si náš jazyk neporadí zrovna snadno. Tyto věci ale mají být opraveny v chystaném patchi. ![]() Stáhněte si: Patch, Trailery, Videa, Cheaty..., Modifikace, Demo vyjde 1.10. Související články: Novinky |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dríve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejradeji má hry sportovní a závodní, prípadne akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyložene nezavrhuje |