Pevná kostra
Největších změn v nových ročnících sportovních her si obvykle všimnete během několika prvních odehraných minut. Podvědomé postupy, které se za posledních 12 měsíců uložily do svalové paměti, najednou nefungují jak jste zvyklí a nová hra postupně odhaluje své zákonitosti.
V případě PES 2016 se vám něco podobného nestane. Do hry se dostanete velmi jednoduše, vše je na svém místě a už od první chvíle je tak jasné, že v Konami se k žádné velké revoluci letos neodhodlali. Změny v hratelnosti jsou spíše parametrické, řady z nich si všimnete až po delší době a rozhodně vás nedonutí změnit váš styl hry. To ale neznamená, že by neovlivnily pocit ze zápasů.
PES 2016 je o něco rychlejší a plynulejší než loni, což má několik důsledků. Za prvé, hra působí více „automaticky“ než dříve. Značka PES byla vždy proslavená přesným a rychlým ovládáním, které v kombinaci s kvalitní fyzikou a animacemi umožňovalo vytváření nečekaných akcí. Letos ale tato svoboda zůstala v PES 2016 trochu stranou. Ne že by zmizela úplně, ale některé animace hráčů při zpracování míče jsou až příliš svázané a hra tedy nereaguje na pokyny tak bezodkladně, jak jsme byli zvyklí.
Druhým dopadem zrychlení hry je omezení, nebojím se říct skoro vyřazení, záložní řady ze zápasu. Hráči jsou sami o sobě dost rychlí a účinnost přihrávek do běhu, zejména těch centrovaných, vás v podstatě nenutí zabývat se postupnými útoky. V kombinaci s podobně účinnými úniky po straně a zjednodušenými souboji jeden na jednoho (z hlediska útočníka), jsou přihrávky za obranu smrtící taktikou, která se jen velmi těžko brání.
zdroj: Archiv
Rovněž je ale třeba dodat, že bránění naopak usnadňují občas až neuvěřitelně vyklidnění rozhodčí, kteří běžně pouští naprosto šílené zákroky. Skluzy se díky jejich benevolenci vyplatí používat mnohem častěji než by bylo v rámci zachování dobrého pocitu ze hry záhodno.
Vývojáři Konami upravili parametry hratelnosti směrem k arkádovějšímu pojetí hry, kostra ale zůstala stejná. PES 2016 je intuitivní a přichystá vám spoustu nečekaných situací a krásných fotbalových momentů, které jinde jen tak nezažijete. Rychlé kombinace před pokutovým územím, dramatické závary před brankou a v neposlední řadě i účinné střely z větší vzdálenosti patří k nejlepším momentům, které PES 2016 nabízí.
Fotbalové menu
Neustále stížnosti na nedostatky v licencích klubů a hráčů musí lidi z Konami už pěkně štvát, evidentně ale nepadají na úrodnou půdu. PES 2016 je na tom s licencemi stejně jako loni, tzn. někde na čtvrt cesty k ideálu. Kompletní licence se dočkají jen fanoušci francouzské a španělské ligy, ostatní se musí spokojit v lepším případě s licencovanými kluby a nelicencovanou soutěží (to je případ italské Serie A), v horším pak jen s licencovanými jmény hráčů (v případě Premier League). Ostudou je pak úplná absence německé Bundesligy.
Absence licencí vynikne o to víc v přímém porovnání s pozorností, kterou Konami věnuje soutěžím, na které licenci naopak vlastní – Liga mistrů, Pohár UEFA, Pohár osvoboditelů a další kontinentální soutěže jsou zpracovány poměrně věrně, včetně odpovídající grafiky. Jenže, co je to platné, když se stejně všichni hráči, pro které jsou důležité reálné názvy klubů a jména hráčů, musí chtě nechtě obrátit na fandovskou tvorbu.
zdroj: Archiv
Mimochodem, bylo by skvělé, kdyby fanoušci za Konami vyřešili i komentář zápasů, protože firma si s ním evidentně neví rady. Po šesti ročnících nahradil u komentátorského pultu Jona Championa Peter Drury, pohříchu ale nejde o zlepšení. Naopak, Druryho komentář je zbytečně uřvaný, plochý a absolutně nezajímavý.
Fotbalové menu aktuálního Pro Eva tvoří samozřejmě i nabídka herních módů. Ani tady jsme se nedočkali žádné převratné novinky. Konami si stále hlídá své klenoty – rozsáhlý manažerský mód Master League, ve kterém vedle hry, tréninků a přestupů řešíte poměrně dopodrobna i finanční situaci klubu, a režim myClub, který uvedla loni. Odpověď na úspěšný FUT z konkurenční Fify se evidentně ujala a v online režimu není problém s nalezení odpovídajících protihráčů.
Odřené uši
PES 2016 rozhodně není průšvih. Ale zároveň nejde o hru, která by ve vás měla vzbudit větší nadšení. Situaci navíc komplikuje fakt, že v Konami PC verzi vyloženě odflákli. Zatímco majitelé PS4 a Xbox One se mohou těšit z grafiky, která je takřka konkurenceschopná s FIFA 16, na PC uvidíte něco, co odpovídá kvalitě zpracování tři, čtyři roky staré hry.
PC standardům nejsou přizpůsobeny ani herní nabídky a například menu střídání během zápasu je šíleně nepřehledné, zvláště když máte v týmu více hráčů s dlouhými jmény. A konečně, když už jsme u těch technických věcí, Konami zatím dost bezprecedentně ignoruje aktualizace soupisek. Ve světě japonských vývojářů chytá Petr Čech v Chelsea i v polovině října a náprava ne a ne přijít.
zdroj: Archiv
Tvůrci z Konami se letos každopádně vydali jinou cestu než konkurenti z EA Sports. Zatímco nová FIFA herně zpomalila, přišla s novým stylem bránění a obecně přidala na obtížnosti, PES 2016 se snaží být přístupnější, dynamičtější a plynulejší. Nejsem si jistý, nakolik je toto pro sérii dobrá cesta, vzhledem k tomu, že bez důležitých ligových licencí se bude fotbal od Konami do srdcí začínajících hráčů zapisovat velmi obtížně.