Patriots: A Nation Under Fire - recenze
2/10
Recenze

Patriots: A Nation Under Fire - recenze

5. 1. 2007 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Problematika terorismu je i přes mnohá fiaska stále oblíbeným žánrem mezi nízkorozpočtovými hrami, což je při americké panice z Iráku docela pochopitelné. Patří tahle FPS mezi ty lepší koně z budgetové stáje?

Autor: Lichtenberg
Publikováno: 5.ledna 2007
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: pár týdnů

Zvětšit zdroj: Archiv
Problematika terorismu je i přes mnohá fiaska (Terrorist Takedown, Combat: Task Force 121) stále oblíbeným žánrem mezi budgetovými (nízkorozpočtovými / levnými) hrami, což je při americké panice z Iráku docela pochopitelné. Patriots: A Nation Under Fire je first-person 3D střílečka od firmy 4D Rulers, (ne)známé hlavně díky průměrnému krváku Gore z roku 2002. Dokázala si tato novinka udržet alespoň částečné dekorum, nebo se jedná o další a navíc těžce neoriginální ztrátu času?

Patetické srdce
Jedná se o hru víceméně bez příběhu. Před vás je položeno devatero průměrně dlouhých misí, jenž na sebe nijak nenavazují a jejich společným bodem je jen ta tuna teroristů připravená v lokacích. Hlavním hrdinou je bezejmenný voják americké národní gardy, který má za úkol popravit všechny teroristy, sídlící v několika čtvrtích New Yorku. Komunikaci s velením, rozhovory či dokonce jednoduchý briefing před akcí hledejte někde jinde.

O variabilitě prostředí se mluvit také nedá. Úvodní přestřelku v táboře „Patriotů“ střídají pouliční boje, často střižené pasážemi v interiérech. Ty by přeci jen v této hře působily o něco lépe, kdyby jejich design nebyl tak jednotvárný a zoufale nudný. Takto si budete připadat jako při procházení stále stejných míst znovu a znovu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Náplň misí také neskrývá nic světoborného a kromě střílení si párkrát uhasíte několik plamínků ohně, zachráníte několik rukojmích a aby toho nebylo málo, čas od času dostanete možnost rozstřelit granátomet, připevněný na střeše automobilu. To je v podstatě vše, co Patriots nabízí a já nebudu zakrývat rozhořčení, že je to zatraceně málo.

Kupodivu hlavní věc, která Patriots nejvíce ubírá na hratelnosti, není její jednoduchý herní systém, ale především umělá inteligence nepřátel. Ukázkový příklad přichází hned v první misi, kdy na vojenské základně čelíte útoku teroristů. Ti mají na atak základny prakticky volný prostor a mohou vás přepadnout z jakéhokoliv místa. To by to ale nesměla být Patriots: A Nation Under Fire, aby k místu, kde vy a vaši parťáci hlídáte vchod, chodili všichni nepřátelé hezky rovně v řadě za sebou, čili stačí jen mířit na určitý bod, kde se po zabití jednoho narodí další terorista :)

Kam Usáma nemůže?
V klasických bojích se ale chlapi v kuklách nechovají o nic lépe. U sebevrahů s náložemi na hrudi by se výpady směrem k vám ještě daly pochopit (je tomu tak i ve skutečnosti), ale klasičtí vojáci ověšeni samopaly působí při nabíhání na vaší mušku směšně a trapně. Někteří teroristé jsou pro změnu slepí a hluší. Přestože ve vedlejší místnosti odděláte deset nepřátel, chlapíci vedle vesele koukají do zdi. Dalším problémem je jejich opakovaný respawn, který oceníte hlavně, když se s nízkým zdravím chcete vrátit do již navštívených míst.

Na vaší cestě po území terorismu vás budou doprovázet dva spojenečtí vojáci, kteří pokud zahynou (a že se to většinou stane během několika sekund), přiběhnou další. Ačkoliv se kluci z osmdesáti procent někde zaseknou, alespoň trochu vám zpříjemní velice nudnou procházku stereotypními lokacemi.

Když jsme u toho zlepšování herního systému, dost mne překvapilo, když proti mému hrdinovi v předposlední misi vyjelo teroristické auto. Zprvu jsem byl překvapen, že se na herní obrazovce hýbe něco kromě nepřátel a pokusil jsem se jako správný atlet autu vyhnout. Po asi třech přejetích jsem se naštval, že už konečně musím přežít a když se mi to povedlo, můj hrdina stejně padl mrtvý k zemi. Samozřejmě stačilo jen vystřelit na vůz pár kulek a bylo po problému.

S kladivem proti terorismu
Kromě kladiva a hasicího přístroje nabízí arzenál Patriots pouze palné zbraně. Základním zástupcem je pistole, do níž je nábojů vždy dostatek, dále brokovnice, několik samopalů, RPG, granáty a odstřelovačka. Dojem z nich kazí hlavně nereálný dostřel, který sice v podobné střílečce tolik nevadí, ale když právě brokovnicí zastřelíte teroristu na sto metrů vzdáleného, kazí to veškerý požitek.

Ač to zní komicky, jeden ze samopalů byl během prostředních pěti misí naprosto nefunkční. Mám tím na mysli, že ačkoliv střílel, nepůsobil nepříteli žádnou škodu. Přepínání mezi zbraněmi je i přes expresní využití kolečka myši dost pomalé a samotné střílecí pasáže jsou díky tomu méně akční, než jaké bych od podobné hry očekával. Protivníci se navíc téměř nikdy nemýlí a proto jakýkoliv pohyb před vzdáleným protivníkem znamená okamžitý úbytek zdraví. To si pak můžete vylepšit pomocí lékárniček a brnění, jenž jsou různě zašitá v lokacích.

Zdraví ostatně mizí ze statistik velmi prapodivně a když jsem se v sedmé misi probíjel ulicemi a najednou mi přistála bez jakéhokoliv hluku na hlavně bomba, nezadržel jsem v sobě překvapený výdech. Občas mají vojáci tradičně naskriptovaný výstřel proti vám, který se bez „quick-loadingu“ dá překonat jen velice obtížně. Spíše se tedy připravte na boj se zdravím těsně okolo nuly, než na brutální řežbu s neomezeným životem.

Kulka v monitoru
Zvuk nám výsledný dojem také nijak nezlepšuje a přes nevýraznou úvodní hudbu zní zatraceně podivně výstřely ze zbraní. Legraci si užijete také, když se z vystřílených lokací stále ozývají bojové hlasy jakousi hatmatilkou, což skoro evokuje na zvrhlé horory, kde s lidmi komunikují záporné mrtvoly. Slovo bohužel musím říct i těm, kteří si při podobných hrách pouštějí v pozadí na počítači hudbu. Patriots vám jí utne a dovolí si svrhnout veškerý váš zájem pouze na sebe.

I když to ode mne nejspíše čekáte celou recenzi, grafiku si dovolím nepochválit stejně jako všechno ostatní. Naprostou absenci videí bych ještě s milosrdenstvím zvládnul, ale grafika na úrovni her pět, šest let zpátky, se neodpouští. Přirovnat ji můžu snad jen k WWII Combat: Road to Berlin, které je hra, co do hratelnosti velice příbuzná. Patriots zahrnují asi tři druhy postav, dva druhy interiérů a jediné, co je zpracované alespoň průměrně, jsou zbraně. Dohromady je to ale bída, což ostatně můžete posoudit z okolních obrázků.

Horší kůň z budgetové stáje
Celkově je Patriots: A Nation Under Fire velmi slabou hrou, která se jako by zapomněla v minulém století. Nudné lokace, žádná příběhová lajna a naprosto nepřekvapující herní systém dělá ze hry ten nejhorší možný budget, který většina hráčů vzdá ihned po několika minutách. Nevyvážená obtížnost se zdařile stará o jeden ze zážitků, na které se zapomene pár minut po dojetí poslední mise. Snažím se přijít na nějaké klady, ale skutečně mne žádné nenapadají.

Stáhněte si: Cheaty