Original War - recenze

Original War - recenze

22. 3. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Už jen pár týdnů nás dělí od vydání hry Original War, která by se měla stát nejlepší českou strategií. Jak dopadla v naší recenzi?

Original War (česká verze) - recenze

Autor:Félie
Publikováno: 22.března 2001

Tak se konečně dočkáme toho, že si budeme moci zahrát nejlepšíí českou strategii všech dob Original War od Altar Interactive. Po dlouhém čekání a nekonečném odkládání uvedení této hry na trh (všichni si vzpomínáme na předvánoční napětí zda to stihnou nebo ne... nestihli...), se Altaři vlastními životy zavazují, že OW spatří světlo světa 20. dubna 2001.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Možná se vám zdá recenze hry předčasná. Proč o ní nenapíšeme až těsně před vydáním? Protože prý žijeme v konkurenčním prostředí a když o ní píšou ostatní servery, budeme psát taky. Můj argument, totiž: vydat recenzi až v dubnu, že sice nebudeme mezi prvními, zato budeme aktuální, bohužel neuspěl (veškeré stížnosti na toto téma zasílejte na adresu vreco@bonusweb.cz a valik@cpress.cz - pozn.editor ;) a tudíž milí pařani, recenzi si přečtěte hned a na plnou verzi hry si měsíc počkejte. Pokud jste hodně nedočkaví a chcete se ještě víc nažhavit, můžete si stáhnout českou demoverzi této hry na našich stránkách zde.

Přenesení do minulosti
Original War čerpá námět z knihy Wolfganga Jeschkeho "Poslední den stvoření" (mimochodem - doporučuji, je skvělá). Říkám-li námět, myslím tím skutečně jen hlavní motiv, protože děj této knihy je samozřejmě úplně jiný. Základní a originální myšlenkou celé hry je to, že se uspořádá největší loupež v dějinách lidstva za pomoci stroje času. Ale od začátku: Za první světové války byl na Sibiři nalezen EON, zajímavý to stroj, který se dokáže vracet do minulosti - tedy stroj času. Nikdo pořádně neví jak se s tím zachází a tak je stroj pozorován a sem tam prozkoumán. Až v nějaké té naší blízké budoucnosti (tj. kolem roku 2004) se konečně podaří pochopit vědcům, jak stroj funguje. Jenže ouha, současně zjistí, že jedinou surovinou, která může stroj zprovoznit je Siberit. A Siberit je látka, nepozemského původu, která má velká a jediná ložiska právě na Sibiři. Jenže co s tím? V době, kdy jsou Státy hlavní mírovým policajtem na světe si přece nemohou dovolit vyhlásit Rusku válku kvůli surovině. A požádat Rusy o vydání? To by zase mohli Rusové pochopit, nač "amíci" vlastně Siberit chtějí a mohli by EON zneužít.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tak se USA rozhodnou k nejméně bolestivému řešení - prostě Siberit ukrást, a to tak, že se za pomoci EONu (trochu Siberitu na jeho nouzový provoz přece jen mají) dostane skupina k tomuto cíli určených vojáků na Sibiř dva miliony let před Kristem a ložiska Siberitu přemístí ze Sibiře na Aljašku (jak víme, Aljašku Spojené Státy od Rusů koupily v 19. století). Jenže stroj jaksi funguje jen jedním směrem, takže ti, kteří odejdou do minulosti, se už nikdy nevrátí zpět a jsou nuceni tam zůstat. A co může motivovat nějakého člověka k takové akci? Peníze? K čemu mu budou mezi neandrtálci. Sláva? Jakápak sláva, vždyť se to nesmí nikdo dozvědět. Jedinou motivací je IDEA. Skutečně. Hlavní ideou, kvůli které skupina lidí navždy odejde z tohoto nám známého světa je to, že až se podaří zprovoznit EON k stálému fungování, mohou se měnit dějiny. Mohou se odvrátit války, do dob morových epidemií se mohou dodávat účinné léky, mohou se včas varovat a zachránit osobnosti, na něž byly spáchány atentáty atd. Prostě ušlechtilost sama. Jak jinak? Přece by Američané nepoužili stroj k tomu, aby získali nadvládu nad světem, že?

Takže se skupina vojáků přemístí do minulosti a v tomto okamžiku hra začíná. K vlastní hrůze vojáci zjišťují, že EON není právě nějpřesnější a to ani časově ani místně. Nějaký ten týden, měsíc ba i rok nehraje roli a chudáci vojáci se ocitají každý sám v prehistorii, mezi šavlozubými tygry, mamuty a nějakými předchůdci pštrosů. Proto je prvním úkolem se navzájem najít a založit základnu. Stanete se jedním z těchto vojáků. Jaké bude vaše překvapení, když zjistíte, že za nejbližším mamutem na vás číhá obrněný transportér plný po zuby ozbrojených Rusů. Ještě že vás včas vysílačkou varoval kapitán Powel. Šmankote, a kdo je to vlastně ten Powel? Kde se tu vzali Rusové? A obrněné transportéry??? Jo, jo... tak na tohle budete muset přijít sami. Skvělý úvod, nemyslíte?

Specializace jednotek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mluvíme-li o Original War jako o strategii, pak je to strategie non plus ultra. Tady vám totiž nic jiného, než dokonalá strategie, není k ničemu. V této hře nemůžete chrlit bojové jednotky a posílat je do sebevražedných bojů. Máte jen velmi omezenou skupinku vojáků (za kterých se brzy stanou vaši přátelé, protože je budete znát jménem, budete vědět, co umí, jaké mají povahové vlastnosti, budou vám sympatičtí nebo nesympatičí), které si sami vypipláte a vycvičíte. Nikde vám žádní nepřibudou a nemůžete si je vyrobit. A s touto skupinkou musíte splnit úkol. A pro splnění úkolu je samozřejmé, že vás musí co nevíce přežít. Pokud možno všichni.

Každý člověk má nějaké nadání, ze kterého se pak rozvíjením stane odobornost. Zde jsou odbornosti čtyři: voják, vědec, mechanik a dělník. Co dělá voják je samozřejmé, vědec kromě vynálezů dokáže i léčit (toto je velice důležité a doporučuji vědce opatrovat jako oko v hlavě), mechanik dokáže vyrábět a opravovat zbraně a vozidla, dělník umí postavit budovy a přenášet náklady. Je pravdou, že můžete všechny použít na všechno (pokud jim zajistíte alespoň základní minimum v dané dovednosti), ale není nad specialistu. Je zbytečné poslat zcela nového vědce do výzkumu, bude vám vynalézat nekonečně dlouho to, co vědec s vysokou odborností vymyslí za chviličku. A tak je to se vším. V době klidu můžete poslat všechny osoby stavět budovy, ale dělníkovi to stejně půjde nejrychleji.

Potřeba řidičů, energie a ropy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ve všech strategiích se musí někde něco těžit, aby se z toho dalo něco vyrábět. Tady potřebujete především "bedny". Jsou to náklady důležitých věcí a surovin, které vám posílají z budoucnosti vaši přátelé. Jenže nikdy nevíte, kde a kdy se vám bedny objeví (už jsem zmiňovala nepřesnou činnost EONu). Takže je třeba sbírat bedny. K tomu se posléze přidá potřeba ropy. Budete potřebovat energii na provoz základny a vozidel. Mimochodem vozidla, to je kapitola sama pro sebe. Kromě toho, že potřebují doplňovat palivo (naftu, pokud mají spalovací motor a dobíjet články, jsou-li na solární pohon), musí každé vozidlo někdo řídit. Tzn. nemůžete si nadělat spousty tanků. Teda můžete, ale bude vám to k ničemu, pokud je nebude mít kdo řídit. Tedy počet bojeschopných vozidel je limitován počtem vhodných řidičů. Vozidla jdou opravovat a mechnici, kteří opravy provádějí, jsou skvělí v tom, že jim nemusíte tuto činnost nařizovat. Jde-li volný mechanik kolem poškozeného vozidla, opraví ho z vlastní vůle. Každé autíčko nebo transportér si v budově, k tomuto účelu určené, sestavíte podle vlastních představ. Vybavíte si ho zbraněmi, které se vám budou líbit, nebo na které budete mít. Na tomhle se fakt vyřádíte.

Když jsem si preview stěžovala, že taky mohli autoři vynaleznout nějaké ty šerpy na přenášení nákladů (aby se tím nemuseli zatěžovat cvičitelní a inteligentní vojáci), tak mi jeden z tvůrců, Petr Tobola, sdělil: "Přece si nemyslíš, že ti dáme hned všechno do demoverze? Nechej se překvapit." No a překvapení se koná. Autoři vymysleli mnou vzpomínané "šerpy" (pro nezasvěcené: šerpové jsou domorodí nosiči nákladů v Himalájích a jsou využívání především horolezci, kteří se snaží zdolat Mount Everest). Šerpové v Original War jsou také domorodci. Teda přesněji, jsou to neandrtálci. Prostě si budete moci ochočit neandrtálce a vycvičit ho na dělníka, který bude přenášet náklady. Dokonce ho budete moci vycvičit i na vojenskou dobornost a Ramba máte hotového :-)

Zdá se vám to všechno hodně složité? Nelámejte hůl. Od samotného počátku budete provázeni "vysvětlivkami" a jakýmsi výukovým programem pro blbé. Nemusíte se opravdu ničeho bát, vědomosti nabývate postupně a "polopatisticky". Doporučuji skutečně vysvětlivky a nápovědy číst (i když jsou psány ošklivým fontem), protože toto není hra, na kterou byste mohli přijít instinktivně (což u většiny jiných strategií lze).

Kvalita českého dabingu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nemusíte hrát jen za Američany, můžete hrát i za druhou stranu, tj. za Rusy, ale doporučují autoři i já, začít s misí americkou. Na podzim se dle sdělení dalšího z autorů, Vládi Chvátila, chystá datadisk, kde budete mít možnost hrát ještě za Araby a za Legie. Arabové jsou prostě národ, ale Legie budou zřejmě hodně zajímavé, protože se bude jednat o squadry zběhů z různých národů, kteří se budou přidávat jako žoldáci k některé z bojujících stran. Zvlášť multiplayer, který tato hra podporuje, bude velice zajímavý. Budu se snažit ukecat někoho z autorů na hru a pak vám z toho přinesu reportáž pod názvem: Dostala jsem na zadek :-)

Je pravdou, že český dabing je divný. Takový nějaký nedomrlý. Přitom pozitivně vím, že dabéři jsou profesionálové. Je to také poznat na dokonalé výslovnosti. Jen jakoby jednotlivé věty nešly dohromady. Zřejmě bych se na toto téma hodně rozohnila a hezky bych je "sprdla", ale nedávno jsem měla možnost zjistit, že dabing u her je záležitost velmi speciální a dabéři mnohdy ani nevědí, co dabují. Odříkavají texty, které mají napsány ve scénáři a veškeré umělecké výboje se omezují nato, že se snaží být co nejvíce srozumitelní. Protože jednotlivé repliky se pak mixují do hry a většinou dabér ani neví, v jaké situaci se bude právě jeho replika objevovat, takže jakýkoliv podtext je zbytečný. Z tohoto hlediska pak musím konstatovat, že dabing je standartně profesionální, i když se mi jako hráči nelíbí a mnohdy působí jako rušivý element. Muzika je od Michala Pavlíčka a je perfektní. Zvukové efekty jsou relevantní.

Přesun pouze loudavým tempem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nad grafikou nadšením hýkat sice nebudete, už jsme viděli i grafiky lepší, ale nijak vás nepobouří. Ale z čeho asi nebudete nadšení je pomalý pohyb postav. Neexistuje žádné zrychlení postavy ani možnost, že by běžela. Je to s podivem, protože možnost plížení v nabídce je. Zeptala jsem se na to dalšího z tvůrců, Martina Klímy, a ten mi řekl: "A kdyby tam možnost běhu byla, vypínala bys ji někdy?" No... moc sice nechápu, proč by nemohli vojáci soustavně klusat, ostatně by to šlo ošetřit třeba tak, že by běžící voják měl menší výhled a tudíž bychom je zpomalovali v očekávání střetu, nebo kdybychom prozkoumávali krajinu, ale přejí-li si autoři, že je třeba kráčet po mapě rozvážným krokem, neberme jim to. Martin mi, ostatně, doporučil, že si mohu celou hru vždy zrychlit a při boji pak zase zpomalit.

Na závěr mohu odpovědně prohlásit, že Original War, je vážně skvělá strategie. A všimněte si, že teď už nepoužívám "česká". Ono když se o nějaké hře řekne, že je česká, máme tendenci si o ní myslet, že to nebude nic moc. A mnozí recenzenti přidávají bodíky za "českost", takže některé takové hry mají vysoké hodnocení, i když nestojí za nic. Toto neplatí o OW. Tato hra má velkou šanci uspět i na mezinárodním poli a je podle mě zbytečné jí přidávat body za to, že je česká. Ona to nepotřebuje. No a naše přežraná kočka Džína je téhož názoru :-)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kupte to, je to super. Chcete-li se o pozadí tvorby Original War dozvědět více, přečtěte si náš nedávný rozhovor s Vláďou Chvátilem z Altaru.

Félie

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva