Autor: Jiří Sládek Publikováno: 24. března 2010 | Verze hry: prodávaná/anglická/PC Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() Pokud na sebe narazí znepřátelené armády – na souši či pevnině – dojde samozřejmě k bitvě. Pokud je poměr sil výrazně nakloněn ve váš prospěch, nejspíš leckdy zvolíte automatický výpočet výsledku a nebudete se bojem detailně zdržovat. Mnohdy se ale vrhnete do řízení bitvy, jejíž osud je nejistý. V reálném čase (samozřejmě s možností zpomalení či úplného zastavení času) povedete pěchotu, jezdectvo i artilerii proti nepříteli. Vojevůdci se samozřejmě vyřádí: mohou tisíce svých mužů seskupených do oddílů přesouvat a měnit formace, využívat terén, ukrývat se v lese... prostě paráda. Ani virtuální admirálové se všemi možnostmi manévrování lodí, využívání větru a volby různých druhů střel nepřijdou zkrátka. NTW nabízí poměrně slušnou porci kampaní a bitev. Přímo v roli Napoleona si můžete vyzkoušet jeho první velké tažení Itálií proti Rakousku, pak se přeplavíte do Afriky a budete bojovat nejen s nepřítelem, ale i s extrémními podmínkami v Egyptě a na Středním Východě, abyste si potom vyzkoušeli dobývání celé Evropy a nakonec protrpěli i osudnou bitvu u Waterloo. Ale, vy si ji vlastně nemusíte protrpět – můžete slavně zvítězit a změnit dějiny. Rozpačitý začátek Napoleonovy kampaně musíte projít postupně, nejsou odemknuté hned na začátku. Kroky slavného vojevůdce sledujete zpočátku poměrně lineárně; autoři zkrátka v rámci zachování věrnosti museli částečně rezignovat na otevřené hraní. Zvlášť první dvě kampaně se odehrávají na poměrně malém území a v na poměry série až nezvykle krátkém časovém úseku; v obou případech jde o zhruba dva roky. To ale neznamená, že na hru budete mít jen pár tahů. Autoři samozřejmě upravili běh času a jedno kolo trvá pouhé dva týdny. I tak ale budete mít docela fofr a příliš strategických kliček a fintiček nepředvedete, což je trochu škoda. ![]() ![]() ![]() Cílem je dobýt určitý počet provincií včetně několika klíčových, pevně daných. V Itálii i Africe nejspíš zvolíte poměrně rychlý postup směrem na severovýchod kombinující hrubou sílu s uplácením za volný průchod armád. Ale i tak mě boje od začátku bavily. Celoevropská kampaň je v tomto ohledu bohatší a méně lineární, připomíná klasické velké kampaně celé série. Zatímco první dvě Napoleonovy kampaně jsou možná až zbytečně omezené (například v Itálii vůbec nedojde na námořní bitvy, v Africe zas máte vypnutou diplomacii), ve třetím tažení malého Francouze a hře za ostatní mocnosti si vyzkoušíte opravdu všechno. Tady už si užijete klasickou Totální Válku. V Bonapartových kampaních nechybí ani různé historické vychytávky, třeba získání protektorátu po obsazení určitého území. Ti druzí Nemusíte se ale chopit jen role slavného francouzského vojevůdce, ale vyzkoušíte si i jiné mocnosti. V celoevropské kampani (můžete vždy zvolit historicky přesnou nebo volnější) můžete hrát i za Rusko, Británii, Prusko nebo Rakousko. Ať zvolíte kohokoliv, hned od začátku se ocitnete v napjaté atmosféře přelomu 18. a 19. století a rozhodně si nevystačíte jen dobrými válečnickými schopnostmi. Diplomacie (od minulého dílu o pár akcí obohacená) je neméně důležitá, protože znepřátelit si všechny sousedy a bojovat na několika frontách najednou, se zvlášť při volbě vyšší obtížnosti rovná sebevraždě. ![]() ![]() ![]() Kampaněmi – které samy o sobě zaberou desítky hodin – samozřejmě hraní NTW zdaleka nekončí. K dispozici máte i desítky bitev v otevřeném terénu i při dobývání pevností a nechybí ani námořní souboje. Za všechny reálné bitvy jmenujme Slavkov, Trafalgar či Borodino. Vedro, mráz a další novinky NTW nepřináší sice výrazné změny oproti Empire, ale něco se přeci jen najde. Tak třeba negativní vliv extrémního počasí na armádu: ruský generál Zima nebo vedro v Africe vám při dlouhém pochodu spolehlivě zdecimuje část armády. Tedy, pokud si do armády nenaverbujete vojáky na tyhle extrémy zvyklé: třeba Beduíni s pařákem fakt problém nemají. Autoři ovšem nejen berou, ale i dávají. Na spřáteleném území se totiž stav vojska automaticky doplňuje. Zvlášť, pokud máte region vybavený dobrými silnicemi a zásobovací budovou. Bez generála ani ránu Významnější roli než dřív hrají také generálové. Nejen, že přidávají svým svěřencům různé bonusy (úměrně s levelem, kterého dosáhnou), ale také mohou aktivně podporovat morálku přímo v bitvách. Naopak jejich smrt více celým mužstvem otřese a sníží bojovou výkonnost, nahlodané oddíly se pak rovnou obrátí na útěk. Ještě štěstí, že nemůžete přijít o Napoleona: v bitvě nikdy nezemře, maximálně je zahnán zpět do hlavního města. Drobného vylepšení se dočkaly i námořní souboje. Posádka lodi může zničené plavidlo vlastními silami opravovat, i když za cenu dočasného vyřazení z boje. Přiznám se ale, že jsem příliš často tuhle možnost nevyužil. ![]() ![]() ![]() Umělá inteligence bez zjevných vylepšení Na první pohled to vypadá trochu nesmyslně, ale autoři tak evidentně chtějí dát hráčům příležitost vyměnit stále nepříliš vychytanou AI za živého hráče. Pokud si chcete bitvy pořádně užít, tak vás umělá inteligence coby protivník skutečně neuspokojí: nepřítel stále někdy hloupě nabíhá do vaší křížové palby a občas nějaká jednotka vedená počítačem mašíruje sem a tam a vlastně neví, co si počít. A zcela nezmizel ani nešvar v podobě tahání nepřítele kolem dokola po mapě při obranných misích: když takhle vydržíte po celý časový limit, máte vyhráno. Ale přes to všechno mě bitvy zase bavily stejně jako v minulých dílech – to znamená bavily hodně. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Oko potěší Graficky je Napoleon opět úchvatný. Strategická mapa je milá a docela přehledná, masivní bitvy desítek lodí či tisíců vojáků vypadají fantasticky; od roztrhaných plachet lodí a vlna za jejich záděmi až po mušketýry, jejichž formace se rozpadá pod náporem dělostřelecké palby. A nepokulhává ani zvuková stránka. Ač je technické provedení oproti rok starým Empire: Total War vylepšené jen kosmeticky, pořád je strhující a i na dnešní poměry velice kvalitní. Méně novinek, ale dobrá zábava ![]() Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Novinky, Vše o předešlých dílech Total War |
Jiří Sládek | |
autor je šéfeditorem portálu TN.cz |