Autor: Bergy Publikováno: 12.listopadu 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Princip kampaně Každou kampaň lze hrát v různých délkách. Jestliže rozjedete krátké tažení, musíte k jeho dokončení ovládnout 15 až 20 provincií a přežít déle než určené sousední frakce. V případě Anglie to jsou například Skotko a Francie. Po splnění těchto podmínek můžete buď skončit nebo je vám nabídnuto pokračovat a tím vlastně přejdete do dlouhého tažení. V něm je obvykle nutné k celkovému vítězství vlastnit 45 oblastí a mít ve správě jednu či více důležitých náboženských provincií. Když si ale zvolíte dlouhé tažení hned od začátku, získáváte tu výhodu, že nemusíte nutně likvidovat své nejbližší sousedy. I když je pravděpodobné, že vám stejně mnohdy nic jiného nezbude, je určitě lepší nechat to na vlastním rozhodnutí a nemít to jako povinnost. Novinkou je ještě možnost v pozdním středověku objevovat nový svět za dalekým oceánem, což znamená zahrát si tak trochu na Kryštofa Kolumba. ![]() Nejen válkou panovník jest živ, dalo by se říci. Veledůležitým aspektem hry je proto ekonomika celého království. I když válečná kořist může nést značný zisk, je rozhodně lepší mít zajištěný pravidelný přísun peněz z prosperujících obchodů a vybraných daní. Cílem ovšem není sedrat z vlastních poddaných kůži, to byste se z různých revolt pomalu ani nevyhrabali. Naopak ideální je mít své obyvatele spokojené a v blahobytu. Získané finanční prostředky je poté vhodné investovat do rozvoje měst a verbování vojáků. Ovšem pozor - zbytečně velká armáda spolyká mnoho peněz za měsíční žoldy, což vás může rychle dovést do mínusu. ![]() ![]() ![]() Pozor na papeže ![]() ![]() ![]() Asi největší novinkou je proto rozdělení sídel do dvou hlavních skupin. V každé provincii se nalézá buď hrad nebo město. Nejedná se pouze o kosmetickou záležitost, protože v obou případech máte poté pro výstavbu dostupné jen určité druhy budov. Přítomnost hradu značí pro danou oblast především vojenskou produkci. Logicky tak můžete stavět různé druhy výcvikových středisek, trénovat nejlepší dostupné vojenské složky a střelecké jednotky. Především se ale jedná o sídlo, které má vynikající obranné schopnosti při obléhání. Naproti tomu město je zaměřeno hlavně na ekonomiku a do královské pokladnice tím pádem přináší větší počet zlaťáků. Kvalitní vojenské jednotky si v něm ale nevycvičíte a obrana, i přes možnost dostavět kamenné hradby, není úplně ideální. Ve městech se dají stavět hostince, vytvářet obchody a trénují se v nich především diplomaté, záškodnické jednotky a kupci. ![]() Cechy, kupci a inkvizitoři ![]() ![]() ![]() Novinkou je ovšem přítomnost kupců. Jsou to zcela samostatné postavy, které se do politiky nepletou, ale vydělávají vaší koruně nějaké ty penízky navíc. Stačí s nimi na mapě dojít k vyznačené ikonce jedné z komodit (uhlí, dřevo, obilí, víno apod.) a oni s ní začnou automaticky obchodovat. Každá surovina má pochopitelně odlišnou hodnotu a od toho se také odvíjí výsledný zisk. Díky tomu nastává docela často pěkná mela o výnosné obchody. Každý kupec se totiž může pokusit svého konkurenta okrást o jeho majetek, převzít jeho obchody a úplně ho zlikvidovat. Asi nemusím dodávat, že platí, čím zkušenější kupec, tím větší šance na úspěch podobných praktik. ![]() Bitevní pole Ať už hrajete jakkoli, nikdy se nevyhnete ozbrojeným konfliktům probíhajícím v reálném čase. Střet dvou armád, na otevřeném poli či při obléhání sídla, se dá řešit více způsoby. Pokud je kam, lze takticky ustoupit nebo se protivníkovi postavit čelem a začít s ním bojovat. Bitva může proběhnout buď automaticky (výsledky vygeneruje počítač) nebo se osobně ujmete velení nad svou armádou. Co se týká námořních bitev, zůstalo bohužel vše při starém a to pouze u automatického zpracování výsledků. Jestli chtěli autoři přijít s něčím opravdu novým, tohle byla podle mého jedinečná příležitost. Trojrozměrné námořní bitvy by určitě celou sérii Total War znatelně vylepšily. ![]() ![]() ![]() Ačkoli mě bitvy v Rome: Total War moc bavily, nemohu si pomoci, středověk je v tomhle směru úplně jiné kafe. Ať už bojujete takříkajíc na férovku nebo na hradbách bytelných hradů, rozdíl jednoho tisíce let je prostě znát. Druhy vojenských oddílů jsou více variabilnější od lehké až po těžkou pěchotu a to samé platí též pro střelecké / jízdní jednotky. V pozdějších fázích hry opět nastupuje na scénu vynález střelného prachu a s ním muškety, děla a houfnice. Nejdůležitější je však atmosféra, která mi v případě Medievalu II přišla jako naprosto úžasná, zejména když máte na bojišti armády čítající mnoho set nebo pár tisíc vojáků. Narozdíl od tahové části hry, kde je všechno tak nějak v poklidu, při bitvách panuje úplně jiné napětí, jenž má tendenci gradovat. Když zdoláte hradby na první pohled nedobytné pevnosti nebo se slabší armádou rozdrtíte početnějšího protivníka, získáte ten správný pocit z dobře vykonané práce. Obléhání takového hradu přitom probíhá velmi uvěřitelným způsobem. Pokud nemáte správné vybavení jako katapulty, beranidla, žebříky apod., ani si neškrtnete. Útok je třeba provádět souběžně jak na hradby, tak hlavní bránu, aby nepřítel nemohl koncentrovat odpor do jednoho místa. Přesto musíte neustále dávat pozor, aby vám obránci díky zápalným šípům beranidla nebo obléhací věže nezničili dřív, než se dostanou k hradbám. ![]() Historické mise Jestliže vás kampaně za národy omrzí nebo se nebudete chtít pouštět do delší souvislé hry, vždy jsou k dispozici historické bitvy. Medieval II nabízí rekonstrukce střetů u Hastingsu, Agincourtu, Arsufu, Otumby, Pavie, Tannenbergu a obléhání Setenilu. Pro mě však je zajímavější nabídka vlastních bitev. Ve své podstatě se jedná o generátor bitev, kde si hráč sestaví vlastní a protivníkovy armády, zvolí mapu a mimo jiné úroveň AI počítače. Sestavy armád i nastavení generátoru si lze uložit a pak kdykoli jednoduše nahrávat, abyste se pokaždé nemuseli zdržovat. Pro méně náročné hráče je zde ještě volba pro rychlou bitvu. V tomto případě nic ovlivnit nemůžete, ale zase jste během pár vteřin vtaženi do náhodně vygenerované bitvy. ![]() ![]() ![]() Součástí Medievalu II je i multiplayer a to jak po lokální síti tak internetu. Bohužel zklamu každého, kdo čekal, že by mohlo dojít na síťovou hru kampaňového stylu, tedy s hlavní mapou Evropy. Dostupné jsou tedy pouze 3D bitvy a to pro dva až osm hráčů. Vylepšená grafika ![]() Hardwarové nároky jsou poměrně krvavé, ale jen v případě, že chcete ze hry dostat tu nejhezčí grafiku a použít vysoké rozlišení. Osobně jsem hrál Medieval II na sestavě AMD Athlon 64 3500+ a 2GB RAM s NVIDIA GF 7900 GTX při rozlišení 1280x1024 s nastavenými vysokými detaily. Jen u těch největších bitev jsem zaznamenal, že počítač dostává pěkně zabrat, ale k trhání nikdy nedošlo. Pro majitele slabších strojů je určitě dobrou zprávou to, že jestli vám chodilo dobře Rome: Total War, s Medievalem II nebudete mít vážnější problémy. Musíte ale počítat s razantnějším snížením detailů (hlavně stínování a bloom), což sice nebude tak pěkná podívaná, ale zase lepší než drátem do oka. ![]() ![]() ![]() ![]() Poprvé s oficiální lokalizací Zatímco na dřívější díly série Total War vznikaly amatérské češtiny, Medieval II se může pyšnit první oficiální lokalizací, kterou mají na svědomí překladatelé domácího vydavatele CD Projektu. Dabing zůstal anglický a přeloženy byly všechny texty - že jich bylo požehnaně (hovoří se až o 1200 stránkách). O poznání příjemnější je i cena této hry, která například u nás na Gameshopu činí 899,- Kč v normální verzi a 1499,- Kč ve sběratelské edici. ![]() Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery... Související články: Dojmy z dema, Novinky, Rome: Total War recenze, Rome: Alexander recenze, Rome: Barbarian Invasion recenze, Medieval: Total War recenze, Medieval: Viking Invasion recenze, Shogun: Total War recenze, Shogun: Mongol Invasion recenze |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |