Autor: Jiří Sládek Publikováno: 18. ledna 2010 | Verze: digitální distribuce/anglická/PC Doba recenzování: 1 měsíc |
![]() ![]() ![]() Úkolů je požehnaně, nicméně jsou drobet stereotypní. Obvykle nejdřív jdete pobít do nedalekého tábora zlounů pár řadových nepřátel, případně sebrat několik předmětů, a když ohlásíte splnění, budete vysláni na zabití šéfa nepřátel nebo třeba spálení jeho bojové zástavy. Některé úkoly jsou opakovací a můžete si na ně více či méně snadno nahnat reputaci a zkušenosti do legendárních zbraní. Autoři přišli aspoň s jedním novým typem úkolu: musíte po určitou dobu udržet dané území, např. bránu do nepřátelského tábora nebo vlajku. A třeba v prologu k nové příběhové knize vám v tom budou navíc pomáhat elfí vojáci. Minimálně zpočátku se budete v Mirkwoodu muset ohánět trochu víc než je v běžných exteriérech obvyklé; subjektivně jsem to zjistil na celkem rapidní spotřebě léčivých flakónků. Level 65! Dalších pět úrovní pro vývoj postavy je na první pohled lákavých, ale v podstatě vám přinesou jen „vyšší čísla“. Nové dovednosti totiž autoři proklatě odflákli: každá profese získá jen jeden nový skill na 62. levelu, a většinou si nijak nepolepší. Typickým příkladem jsou lovci (hunter) a ochránci (warden), kteří získají jen rychlé cestování do Mirkwoodu. Na první pohled užitečná věc ztrácí na kouzlu ve chvíli, kdy zjistíte, že mapu do temného hvozdu si může u obchodníka koupit každý, kdo má dostatečnou reputaci (i když má na rozdíl od skillu ochránců a lovců dlouhý interval na opakované použití). ![]() ![]() ![]() Nemluvě o tom, že ve hvozdu je i několik tábořišť, do kterých se lovec také snadno a rychle dostane. Ani loremaster si z nového skillu nesedne na zadek: je to spojení dovednosti na léčení zranění a léčení nemoci do jednoho, což vám v lepším případě jen ušetří jedno místo na liště dovedností. Třeba takový šampión si ale stěžovat nemůže: naučí se nový silný útok. Celkově mě ale „leveling“ spíš zklamal. Legendární zbraně a nové instance Nové levely samozřejmě nečekají jen hrdiny, ale také legendární zbraně. Krom toho, že zbraně třetího věku jsou nově i pro postavy na levelu 61-65, dá se navýšit i maximální úroveň zbraně jako takové. Speciálním svitkem. Do těchto nových zbraní ovšem nacpete jen nové zkušenostní runy. Pokud jste si ty morijské schovávali v bance, máte trochu smůlu. Ale ne úplně, pořád můžete „vylevelovat“ starší zbraně a rozebrat je na relikvie, které jsou stále užitečné. Pokud tenhle odstavec čte někdo neseznámený s tím, jak to ve světě LOTRO chodí, asi nerozumí ani slovu. Ale modří už vědí. Instance (tedy lokace, do kterých jdete jen se svojí tlupou a žádné jiné hráče v ní potkat nemůžete) jsou v Mirkwoodu hodně povedené. Vesměs jde o temná zákoutí a sklepení zlem prolezlé pevnosti Dol Guldur, a je jen škoda, že jich je o dost méně nežli v Morii. K dispozici jsou tři instance pro tři hrdiny, jedna pro šest a jedna pro celý „raid“, tedy tucet odvážných reků. ![]() ![]() ![]() Výzva ![]() Tak třeba v táboře vrrků (wargů) a jejich cvičitelů představuje takovou výzvu zlikvidování všech prokletých jídel. To je ale možné jen tak, že vrrky dostatečně zraníte a pak je nalákáte k masu, které sežerou. Temná zvířata nažráním ovšem nejen že doplní své zdraví, ale také získají větší sílu než předtím ... Nebo v aréně, kde za normálních okolností bojujete se třemi vlnami nepřátel a třemi bossy, můžete vyzvat všechny tři elitní šéfy naráz. A to je slušná mela ... Škoda chybek Jak jsem řekl, dungeony mě hodně baví, včetně dost taktického žaláře, kde v první fázi příliš nebojujete, ale musíte se vyhýbat strážným trollům, případně je uspávat pomocí speciálních barelů rozesetých po vězení. Snad jediná část, která mi k srdci nepřirostla, je boj s jedním z bossů v temné věži Samath Gul, kde několik minut v tombraiderovském stylu tančíte mezi blesky. Nicméně některé kumpány z gildy zas tenhle boj bavil, takže je to spíš otázka vkusu. Objektivně je jedinou chybou na instancích jejich zbytečná (ovšem předpokládám, že jen dočasná) zabugovanost a také lagy serverů ve chvíli, kdy se pro stejný dungeon rozhodne větší množství týmů. ![]() ![]() ![]() A odměny za poražení bossů v instancích? Zajímavé šperky a zbraně, ale hlavně mince Dol Gulduru, za které si můžete pořídit novou sadu brnění s velkým bonusem Radiance, čili kousky, které se vám zatraceně hodí do těch nejdrsnějších instancí. Opět skvělá atmosféra Jedna z největších deviz celé série táhne i hratelnost datadisku. Skvěle nadesignovaný a členitý Mirkwood je opravdu temný a místy strašidelně nazvučený, z dungeonů prolezlých zas čiší bezmoc a zmar. Prostě atmosféra jak má být. Nové exteriéry i interiéry jsou velmi dobře vymodelované a autoři si pohráli i s detaily. I když některé budete vnímat až při několikátém procházení; ve většině instancí při první návštěvě spíš budete bázlivě čekat, odkud kdo nebo co vyskočí. Ale až potřetí či počtvrté vychutnáte zvrácené idoly, děsivé sochy a další libůstky. Grafické zpracování se drží ve vyjetých kolejích a pro všechny fanoušky série je to jedině dobře. Skirmish Jednu z hlavních novinek a úplně nový herní styl, přináší rychlé boje v podobě „skirmishe“. Můžete se do něj přihlásit v podstatě kdykoliv, sami nebo s malou či větší partou. Vyberete si jednu z několika předvolených lokací, nastavíte obtížnost a hurá do boje. Ten spočívá obvykle buď v bránění konkrétního místa (třeba hostince U skákavého poníka před nájezdem banditů), nebo naopak v postupném dobývání. ![]() ![]() ![]() Nejde ale jen o tupé mlácení, se skirmishi souvisí i výrazný prvek v podobě RPG vývoje. Do těchto bojů si totiž osazujete speciální traity a hlavně – vylepšujete svého vojáka. Do každé bitvy si ho můžete přivolat (a pokud zemře, přivoláte ho znovu) a zadávat mu jednoduché příkazy. Váš podřízený je bohužel občas trochu nekňuba, takže ho musíte popíchnout povelem k útoku. Můžete mít vytrénovaných hned několik různých povolání – tanka, léčitele, střelce a další. Vesměs jde o variace na specializace hratelných postav, ale aktivní bude vždy jen jedno. Co za to? Některé skirmishe budete plnit i v rámci deváté příběhové knihy a vesměs půjde o bitky přímo v temné pevnosti Dol Guldur. Už proto se vyplatí alespoň trochu času věnovat získávání odznaků, které jsou odměnou za dokončení skirmishů, a jejich výměně za vylepšení pro hrdinu či jeho vojáka. V nových válečných táborech je navíc můžete směnit i za jiné fajn věci: zbraně, brnění, lektvary, potřeby pro řemeslníky nebo třeba nové kosmetické doplňky a oblečky. Řemesla Pokud se těšíte na celou řadu nových výrobků a třeba i celý nový řemeslnický level, musím vás trochu zklamat. Na druhou stranu řemeslníci rozhodně neztrácejí svou užitečnost. Pár nových receptů má skoro každá profese a hlavně – všichni nově mohou vyrábět speciální vylepšení pro legendární zbraně. Respektive výrobky, které jsou za tato vylepšení směnitelné v řemeslnické gildě (z toho plyne, že pokud jste reputaci v řemeslnické gildě doposud flákali, je na čase to napravit). Jedním z ultimátních výrobků jsou legendární zbraně druhého věku pro nejvyšší levely. Kromě mithrilu a dalších ingrediencí potřebujete i Symbol of Celebrimbor, speciální předmět, který padá jen v nejtužších instancích. Zatím tedy nehrozí zahlcení virtuálního trhu těmito kousky a jde spíš o vzácnost, což beru jako pozitivum. ![]() ![]() ![]() Další změny Datadisk Siege of Mirkwood, respektive update s ním spojený, přinesl i spoustu drobnějších, na první pohled nepříliš patrných změn. Změnu v členění statistik zaregistrují spíše skalnější hráči a ani jiné členění skutků v deníku nijak nemění styl hry. Některé úkoly pro postavy nižších levelů byly lehce pozměněny, často i trochu zjednodušeny. Asi největší proměnou prošla lokace Lone Lands, hlavně okolí Opuštěné krčmy. Úkoly v nedalekých ruinách jsou úplně jinak poskládány a hlavně, v celé lokaci nově získáváte reputaci u místních obyvatel. U reputačních obchodníků v Ost Guruthu si pak můžete nakoupit spoustu nového vybavení. Drobnosti, které potěší Za zmínku stojí i různá zpříjemnění hry, jako třeba několik nových stájníků pro rychlou přepravu nebo třeba fakt, že při obchodování nebo nabírání úkolů nemusíte sesedat z koně. Příjemná je i změna používání koně z předmětu na dovednost (ušetří místo v inventáři) či automatické doplňování adresy při posílání dopisu. Zjednodušení doznalo i shánění jednotlivých částí setových brnění ve starších instancích v Morii. Podobně jako v Dol Gulduru, ve všech dungeonech sbíráte speciální mince, které jsou zaměnitelné a použitelné na nákup většiny částí brnění. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Již tradičně nečekejte žádné změny v PvP, tedy v řežbě hráčů s hráči. Tenhle styl hry je pořád vyhrazen pro lokaci Ettenmoors a datadisk vlastně přinesl jen zvýšení ševelů, na principu se nic nemění. Mě osobně to vůbec nevadí, jelítko Pán prstenů je spíš o kooperativní než kompetitivní hře. Méně než v Morii, ale pořád dost ![]() Související články: Novinka a trailer, Recenze LOTR Online Mines of Moria 1.část a 2.část, Recenze základního Lord of the Rings Online |
Jiří Sládek | |
autor je šéfeditorem portálu TN.cz |