Loco Mania - recenze české verze
7/10
zdroj: Archiv
Recenze

Loco Mania - recenze české verze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

27. 3. 2006 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Povolání vlakového dispečera není žádný med, zvlášť když každou chvíli hrozí kolaps dopravního systému. Jak mu předcházet a zajistit plynulý provoz na kolejích vás naučí český logický rychlík Loco Mania od 7FX.

Autor: Bergy
Publikováno: 27.března 2006
První recenze české verze zdroj: Archiv Verze hry: finální/česká/PC
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: Archiv Se zajímavě vypadající logickou hrou s názvem Loco Mania jsme vás seznámili už vloni v našich prvních dojmech a rozhovoru s jejími pražskými autory. V současnosti je tato hra již dokončena, v zahraničí se prodává a společnost 7FX má už i domácího distributora, kterým se stalo TopCD (US Action). Ačkoli původně testovaná betaverze napověděla poměrně dost, finální hra toho nabízí ještě více, takže se na to pojďme nyní detailněji podívat.

 Jednoduchá pravidla
Pro jistotu stručně zopakuji základní herní principy. Jste pasováni do role vlakového dispečera, ale poněkud netradičně. Nesedíte tedy před obrovitou světelnou tabulí, ale rovnou se vznášíte nad mapou celého kolejiště a vše řídíte takříkajíc naživo. Vaším hlavním úkolem je na spletitých železničních trasách dopravit vlaky z jejich výchozích pozic do pevně daných cílových bodů a to co možná nejrychleji, bez zbytečných prostojů.

Situaci komplikuje skutečnost, že někdy je nutné nejet přímo k výjezdu z mapy, ale přesně podle jízdního řádu stavět ve stanicích roztroušených všude možně. V některých případech je nutné primárně obsloužit spěšné vlaky nebo dávat pozor na biologický náklad, který nikde nesmí zastavit. Na kolejišti se navíc může v jednu chvíli vyskytovat až dvanáct souprav, které si logicky překážejí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Aby toho nebylo málo, vláčky nelze ovládat přímo. Jízda vpřed je totiž automatická, což znamená, že souprava jde zastavit jen prostřednictvím návěstidla či semaforu nebo šikovným přehozením výhybky. Kliknutím na vlak lze ještě docílit opačného směru jízdy, což se hodí zvlášť, když se vám dvě mašinky setkají na jedné koleji proti sobě nebo pokud vám třeba vjedou do slepých kolejí. Na srážky a kolize se zde jinak nehraje.

 Čtyři módy
Plná verze Loco Mania nabízí dohromady dvanáct kolejišť plus jedno tréninkové. Není to sice mnoho, ale díky stupňující se obtížnosti vám jejich úspěšné zdolání dá pořádně zabrat. Všechny scénáře lze hrát hned ve čtyřech různých módech, které disponují rozličnými pravidly:

Zvětšit zdroj: Archiv První možnou variantou je HRA NA ČAS, která odpovídá hernímu systému, o kterém byla řeč v prvních dojmech. Každý vlak, který vjede na mapu, pro vás znamená jeden záporný bod. Kladné hodnocení naopak dostáváte za úspěšné odeslání souprav správnými výjezdy mimo hrací plochu. Časový limit zde sice žádný není, ale účelem je dohrát dané kolo vždy co nejdříve. Konec nastává až v momentě, kdy dosáhnete předem stanoveného bodového limitu.

Výsledky poté lze online porovnat s dalšími hráči. V případě, že nejste se sebou spokojeni, můžete své umění stále zdokonalovat a hledat jiné způsoby jak efektivněji dosáhnout lepšího času. Velmi důležitá je rovněž skutečnost, že jedině v tomto herním módu lze vítězstvím ve scénářích odemknout další dosud zablokované mapy.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Druhým způsobem, jak se scénáři naložit, je HRA NA VÝDRŽ. Základní princip zůstává stejný a tím je odbavování vlaků. Tentokrát se ale nesbírají body, ale snažíte se co nejdéle zůstat ve hře. Neustále vás totiž tlačí ubíhající časový limit, který plněním svých povinnosti navyšujete formou časových bonusů. Délka každého scénáře je tak plně ve vaší režii a vše závisí na rychlosti a šikovnosti. Výsledné časy se opět dají vzájemně porovnávat.

HRA NA ČAS BEZ OMEZENÍ je pak už jen variací na prvně jmenovaný herní mód. Pravidla jsou v podstatě totožná, tedy bez časového limitu a se sbíráním bodů za odeslané vlaky mimo mapu. Chybí však bodová hranice, po jejíž dosažení by se scénář sám ukončoval. Díky tomu můžete hrát jak dlouho chcete a sami si řeknete, kdy máte dost.

Zvětšit zdroj: Archiv Poslední možností je VOLNÁ JÍZDA, což je ryze odpočinková nebo chcete-li tréninková záležitost. Žádné úkoly vás zde nečekají, vláčky vám vjíždějí na trať pro jednom a odesíláte si je pryč libovolným výjezdem z mapy. Zábava to moc není, ale dobře vám to poslouží k zevrubnému prozkoumání celého kolejiště, včetně všech výhybek, zrádných míst apod.

 Hratelnost
Loco Manii by nezasvěcený člověk na první pohled zařadil ke hrám jako MS Train Simulator nebo Trainz Railroad Simulator, ale ve skutečnosti se jedná o úplně odlišný titul a společným znakem je maximálně prostředí železniční dopravy. Loco Mania je poklidná jen ve svých začátcích a po pár rozehřívacích kolech nastupuje ostré tempo, které si nezadá s logickým rychlíkem. Řadu úkonů si totiž musíte promýšlet s dostatečným předstihem a to hned pro několik vlakových souprav zároveň. Jedna chyba dokáže nadělat velkou paseku a následný kolaps může znamenat i restart celého scénáře.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Celková obtížnost je tedy hodně vysoká a zde musím podotknout, že kvůli tomu není tato hra rozhodně pro každého. Jestli vás baví poklidné ježdění a jakýkoli spěch či stresové situace zrovna nemusíte, raději na Loco Manii zapomeňte. Rozjetý scénář nejde ani zapauzovat, abyste si mohli pohodlně rozmyslet další krok. Dá se jen přerušit, ale to zase ztratíte kontakt s železniční tratí. Osobně radím maximálně využívat náhledovou mapu, kde je vidět schéma celého kolejiště i se všemi vlaky. Klikem myši se na této obrazovce můžete bleskově přesouvat, kam je potřeba, ale výhybky a návěstidla už musíte nastavovat přímo na skutečné trati.


VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ
Zvětšit zdroj: Archiv V prvním videu (38 MB, XVID) si můžete prohlédnout ukázku z úvodní mise s motivem americké pouště. Jedná se o prosté schéma kolejiště, které nedisponuje prakticky žádnými záludnostmi. Druhá ukázka (25 MB) nabízí už mnohem pokročilejší scénář, kde se vyskytují široká seřadiště a komplikované tratě. Precizní manipulace se semafory a určitá dávka zkušenosti je v nezbytná.

 Stereotyp
Dokončení základního módu Loco Manie a tedy odblokování celého obsahu hry trvalo v mém případě necelé dvě desítky hodin. Dá se hrát ale mnohem déle. Pokud se budete věnovat i dalším herním variantám a překonávání vlastních rekordů, výsledný čas může být několikanásobný. Otázkou ovšem je, jak dlouho to člověka dokáže bavit. Přeci jen činnost hráče je vesměs hodně stereotypní a jedinou obměnu představují pouze jinak designované mapy.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

I když nemá Loco Mania žádný multiplayer ani editor, ve kterém by si hráči mohli sami vytvářet vlastní mapy, dá se podle slov autorů očekávat postupné uvolňování nových map volně ke stažení. Uvidíme tedy, jestli 7FX dodrží své slovo.

 Příjemný vzhled
Zvětšit zdroj: Archiv Grafika si v žádném případě nehraje na nějaký realistický simulátor, takže logicky byla upřednostněna nízká hardwarová náročnost, dostatečná přehlednost a roztomilé 3D vzezření. Loco Mania lze proto rozběhnout i na počítači s 1 GHz procesorem, 256 MB RAM a 3D kartou kompatibilní s DirectX 9.0c. Práce s kamerou je bezproblémová a díky tomu nejste nijak limitováni při pozorování veškerého dění. Viditelnost vlastně zhoršuje jen proměnlivé počasí, které se může měnit od slunné oblohy, přes oblačno až po pořádný liják nebo sněhovou vánici.

K rozvržení kolejišť výhrady nemám, je myslím hodně různorodé, ale prostředí navozující okolní atmosféru by mohlo být více variabilnější. Přeci jen z dvanácti herních scénářů jsou pouze dvě mapy situované do pouště či sněhem zaváté horské oblasti. Zbylou většinu tvoří zelené krajinky, které se brzy okoukají. Modely vláčků jsou ale pěkné a i když trochu působí jako hračky, pro účely hry to plně postačuje. V nastavení si lze ještě vybrat buď mezi americkým nebo CZ „Locopackem“ - souborem modelů buď zámořských nebo nám bližších českých / evropských mašinek.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Lokalizace
Loco Mania se bude u nás prodávat v české verzi a to za 299,- Kč, což je myslím dostatečně férová cena. Počkat si ale budete muset přibližně do května, kdy společnost US Action začne s distribucí. Českých textů je jinak ve hře opravdu malé množství. Kromě pár odstavců v tutoriálu a během prvního spouštění jednotlivých herních módů už na žádné další texty prakticky nenarazíte.

Zvětšit zdroj: Archiv I když se v případě Loco Manie nejedná o žádnou originální myšlenku ani nový koncept, logická hra tohoto typu na trhu momentálně chyběla. Jak jsem se už jednou zmínil, není sice určena pro každého, ale své příznivce si určitě najde. Důležitou roli ale sehraje přístup autorů ke svým zákazníkům. Pokud opravdu budou podporovat hráče volně stažitelnými mapami a případně uvolní i editor map, hráči to určitě ocení.

DRUHÁ STRANA MINCE - od Sensei_CZ
Hry s vláčky v hlavní roli nejsou na mainstreamové herní scéně příliš časté a snad právě proto vzniká velké množství vlakových her, které jsou pro členy i nečleny komunity šířeny zdarma. Jednou z takových her je freewarový projekt Dispečer, v současné době bohužel pozastavený.

Obrázek zdroj: Archiv Laik by mohl říct, že Loco Mania je vlastně graficky hezčí verze Dispečera – i v něm řídíte provoz železničního uzlu a přehazováním výhybek vytváříte cesty jednotlivým vlakům. Ty se objevují, stejně jako v Loco Manii, na kolejích vstupujících do uzlu a je potřeba je odnavigovat na správnou odejzdovou kolej. Dispečer se ale liší v několika ohledech – předně, hra dovoluje ostatním uživatelům modelovat vlastní železniční uzly, které jsou následně volně ke stažení. Tyto uzly přesně odpovídají skutečnosti a je do nich zapracován i reálný jízdní řád vlaků. Na rozdíl od Loco Manie je Dispečer víceméně hrou v textovém módu. A na rozdíl od Loco Manie je nechutně návykový!

Tvůrci Loco Manie tedy asi vzali koncept Dispečera a oblékli ho do slušivého kabátku. Bohužel nemohu souhlasit s Bergym ohledně bezproblémovosti ovládání a kamery – ta totiž ráda nesmyslně zoomuje až těsně k povrchu. Z logické hry se po chvíli hraní spíše stává zuřivé ovládání kamery v 3D prostoru a snaha o neustálé oddalování, abyste měli aspoň trochu přehled. Pokud by Loco Mania již od začátku (vedle přítomnosti editoru tratí) nabídla přehlednou mapu kolejiště s možností přehazovat výhybky a semafory, přidalo by to hře mnohem víc na hratelnosti. Takto je hráč často pouze frustrován, že nestihl kameru dostatečně rychle namířit k výhybce a vlak mu ujel špatným směrem.


Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: První dojmy & rozhovor, Novinky, Loco Commotion recenze

 
Bergy
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)






 
 
Bergy

Verdikt:

Jedno se Loco Manii upřít nedá - tříbí smysly a dokáže otestovat člověka, jak dobře umí zvládat několik věcí najednou a předvídat vývoj situace. Na druhou stranu vysoká obtížnost a stresové situace mohou některé hráče odradit už z toho důvodu, že se prostě nebudou chtít nervovat. Nezanedbatelný je i stereotyp, který se dříve či později nevyhnutelně dostaví. Avšak díky nízké ceně si myslím, že tahle hra se přesto vyplatí a zaslouží si pozornost.

Nejnovější články