LittleBIGPlanet - recenze online funkcí
9/10
zdroj: tisková zpráva

LittleBIGPlanet - recenze online funkcí

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

24. 12. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zbývá rozpitvat nejvyzdvihovanější prvek hry - sdílení vytvořených levelů, komunitní funkce a kooperativní spolupráci. Jak a zda vůbec toto vše funguje dohromady. Aneb proč se jen těsně nedosáhlo na desítku.

Autor: Agarwel Idiriz
Publikováno: 24.prosince 2008
Verze: PS3/promo/anglická
Doba recenzování: 1 měsíc

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Recenze LittleBIGPlanet počtvrté, klapka, akce, jedem... Pohled na originální singleplayer kampaň a důmyslný editor levelů máme úspěšně za sebou. Do tohoto posledního dílu recenze zbývá nejvyzdvihovanější hratelnostní prvek - online hraní a sdílení obsahu. Ani ne tak ve smyslu samotných herních mechanismů nebo typů levelů, které lze nasdílet. Ty jsou v zásadě popsány v minulých dílech. Ale jak a zda vůbec vše funguje dohromady. A zda komunita opravdu využívá poskytnuté nástroje a v počtu sdílených levelů plní očekávanou pětiletku na sto dvacet procent, soudruzi.

 Kolik levelů máš, tolikrát jsi Sackboyem
Ač je editor levelů jednoduchý na pochopení i ovládnutí, přesto vyžaduje značnou dávku trpělivosti. Vymodelovat středně velký level, který má alespoň základní kulisy a sem tam nějaký mechanismus pro oživení, zabere bez problémů celý den. Větší kousky, které krom rozmanitých pastí přinesou i solidní délku a oku lahodící prostředí, není problém vytvářet několik dní či týdnů. Proto nad LittleBigPlanet visela hrozba v podobě líných hráčů, spamujících stovkami prázdných nudných levelů, jen aby dostali trofej za zveřejnění svého díla.

Naštěstí se obavy ukázaly jako mylné. Neznám přesnou příčinu - zda jsou hráči LBP opravdu tak trpěliví a tvořiví, nebo zda mají notnou dávku sebereflexe a nezveřejňují své pokusné splácaniny. A nebo jestli systém vyhledávání šikovně filtruje levely podle hodnocení. Každopádně mi hra nabízela až překvapivě propracované úrovně od hráčů. I když nedosahovaly stejné délky, jako zhruba patnáctiminutové originály z příběhového módu hry, pořád se herní doba u většiny pohybovala v rozmezí pět až deset minut. Obávané minutové rychlovky se téměř nekonají. A pokud ano, vyvažují to přítomností zajímavého složitého mechanismu nebo bosse.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
vlastní fotky z hraní

Čím uživatelské úrovně excelují, je nápaditost a originalita. Samozřejmě, že často narazíte na témata, která si každý potřebuje vyzkoušet vytvořit - level, kde snadno získáte spoustu trofejí nebo maximum bodů, level s rychlým raketovým autem, hudební kompozice nebo překážková dráha na čas - takové se vyskytují poměrně často. Ale jsou bohatě kompenzovány originální tvorbou. Narazil jsem na funkční Pinball, znalostní kvizy, logické fyzikální hříčky, opravdu pěkné velké propracované úrovně nebo velkého rozanimovaného draka, který svou velikostí zabíral několik obrazovek a jeho tělo samo o sobě tvořilo plošinovkovou úroveň.

 Je to jako bonboniéra: nikdy nevíte, jaký level si vytáhnete
Dobře je zpracováno vyhledávání levelů a jejich provázanost. Po dohrání úrovně jej každý hráč oznámkuje a přidělí jednoslovný tag. Tagů je přehršel a lze podle nich vyhledávat, stejně jako podle konkrétního názvu levelu. A ve chvíli kdy vás něco zaujme, můžete už filtrovat pouze úrovně od stejného autora, nebo si vypsat, které úrovně onen autor označil jako povedené. Po chvíli téměř odpadá nahodilé hraní a jdete na jistotu po ozkoušených levelech. Hraní LBP silně připomíná brouzdání po Youtube. Na začátku vyhledáte téma, na které máme chuť. A pak už jen jdete po odkazech na podobná dílka.

Vyhledávání, které vám nabízí převážně kvalitní levely, je dvousečnou zbraní a zároveň velmi demotivujícím nástrojem, který paradoxně ubíjí samotné jádro hry. Ve chvíli, kdy si vypipláte svůj vlastní level a pyšně jej vrhnete mezi ostatní hráče, čeká vás studená sprcha. Můžete klidně několik dní čekat, než si jej vůbec někdo zahraje. Ve výsledku to nejen může odradit několik nadějných autorů, ale zároveň vede ke spamování diskusních fór doprošováním "Prosím, zahrajte si můj nový level. Strávil jsem na něm 30 hodin." Upravení vyhledávacího systému, aby přes nějaký parametr lehce nadržoval levelům s nízkým počtem stáhnutí, by hře prospěl a nakopnul více autorů k zuřivé tvorbě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

S nejnovějších updatem (verze 1.07 - 19.12.2008) došlo k rozšíření vyhledávacích funkcí. Krom nejlépe hodnocených levelů lze konečně vyfiltrovat nejnovější, což zajisté povede k větší hratelnosti čestvých výtvorů a zvýší motivaci jejich autorů. Stejně tak potěší možnost zobrazit seznam úrovní s největším množstvím online hráčů. Tato funkce zajisté nadchne hráče slídící po skupinové zábavě, které se mezi levely s jedním až dvěma online hráči stěží dočkali.

 Sdílíme po drobcích
Hráči nejsou nuceni sdílet pouze hotové úrovně. Pokud v editoru postavíte pěkný předmět, mechanismus, kulisu nebo třeba protivníka, tak jej můžete jako celek uložit a nabídnout jako odměnu ve své úrovni. Jde o příjemný prvek, protože i hraním komunitních počinů získáváte předměty do své sbírky v editoru. Aby nedošlo k velkému kradení, lze předmětu zakázat další sdílení. Kdo jej získá, může jen používat, ale nesmí jej nabídnout dále jako odměnu. A kdo jej chce do sbírky, musí si zahrát váš level. Potěšilo mě, že lze sdílet pouze vlastní předměty. A ne ty nasbírané ve story módu. Velmi jsem se bál levelů "100% sbírka všech předmětů", které by pohřbily znovuhratelnost kampaně. Nic takového se naštěstí nekoná.

Umísťování předmětů coby odměn hraje užitečnější roli než jako pouhý motivační prvek pro hraní online úrovní. Možnosti editoru jsou obrovské a každý hráč má jiné choutky ohledně typu předmětů, které ho baví tvořit. Jeden se rád piplá s animovanými protivníky. Druhý si rád sešroubuje složité mechanické vozidlo. Třetí třeba vyřezává kulisy a za pomoci PS3 kamery polepuje vlastnoručně kreslenými texturami. A po nasdílení se mohou dostat do rukou někoho trpělivějšího, kterého naopak baví vytvářet větší levely, ale zase nemá trpělivost se piplat s drobnými detaily. Takový člověk může použít hotové kvalitní výtvory jiných hráčů, které by sám nesvedl. Manufakturní koncept takto umožňuje vzít práci více lidí a dát ji dohromady, což prospívá kvalitě výsledných kousků.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Online hraní aneb Gruppen-Sacks
Hra více hráčů naráz je v LittleBigPlanet pojata maličko netradičně. Kombinuje koooperační hru se vzájemnými souboji do jednoho fungujícího celku. Během průchodu úrovní sbíráte modré bubliny, které přináší motivační body. Kdo má na konci bodů více, vyhrál. Zároveň ale každá z přibalených úrovní, a některé komunitní, obsahují vedlejší nepovinné místnosti, ve kterých se jeden hráč zasekne a lze je projít pouze ve spolupráci s kamarádem. Vnáší se tím do hry zajímavý prvek, kdy protivníka, kterého jste právě třikrát hodili na elektrickou podlahu a nadrzo mu vysbírali všechny body, musíte o dvě obrazovky dále přemlouvat, aby byl tak laskav a podal vám předměty, které zatím postrádáte. Tato kombinace se mi velmi líbila, až mě mrzí že není použita i v jiných hrách. FPS deathmatch, kde se ke zbraním dostanete pouze spoluprací s protivníkem by mohl oživit standardní módy multiplayer akcí.

I další zaběhnuté principy jsou překrouceny tak, aby bylo dosaženo maximální zábavnosti. Například zaostávající hráč je vždy resetován u nejčerstvěji aktivovaného checkpointu. Rychlejší a šikovnější hráči tak pomyslně táhnou zbytek party. Jednak je tím zabráněno přílišnému rozpliznutí skupinky a potom to zabraňuje nešvaru v podobě odlogovávání prohrávajících hráčů v půlce hry.

Trošku krkolomná je komunikace s ostatními hráči. Vzhledem ke standardní výbavě konzole schází většině hráčů headset a klávesnice. A psaní textovek gamepadem je bohužel nepraktické. Většinou se tedy komunikace smrskne ve zběsilé poskakování, potřebujete-li na něco upozornit, praštěné gestikulování rukama, které lze zcela volně ovládat, případně nastavení jedné ze čtyř emocí, které Hardáci svým pleteným obličejem vykouzlí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vychovaná komunita
Velmi mile jsem byl zaskočen komunitou. Normálně mám s online hraním špatné zkušenosti, protože ve většině her narážím na magory, kteří si potřebují vykompenzovat špatný den ve škole a jejich herním mottem je: "Zkazit hru co nejvíce lidem." Případně již mají vytvořené skupinky, které mezi sebe raději nováčky nepouští. U LittleBigPlanet jsem se kupodivu s podobnými potížemi nepotýkal a hraní bylo vždy zábavné. Buď hráčská komunita dospívá, nebo nedávná aféra s přespřísným moderováním drží lidi na uzdě. Jediný nešvar, který jsem zpozoroval, bylo zneužívání online komentářů příběhových levelů. Ty jsou používány jako prostor pro reklamu vlastních levelů s prosbami o dobrá hodnocení. Ale naposledy jsem si takhle dobře s úplně cizími lidmi zahrál akorát v EVE Online.

Nedomyšlený mi přišel způsob připojování do online hry. Každý z dodávaných levelů a některé sdílené mají na začátku značku. Po jejím překročení se level uzamče a už nevpustí žádné další hráče. Na první pohled jde o dobré řešení v rámci fair-play. Ale pokud se rozhodnete vstoupit do online hry, tak vás hra připojuje k hráči, který se v levelu již nachází. Než proběhne ověření připojení a loading, tak dotyčný už většinou značku překročí a dostanete se jen do pozice diváka. Můžete dokoukat level do konce, zůstat v týmu a od další úrovně již hrát ve dvou.

Problém je, že vedoucí hry většinou vybere následující level jiný, než do kterého jste se toužili připojit. A nebo máte možnost odejít a zkusit štěstí znovu. Velké zjednodušení ovládání je tu tak spíše na škodu. Klasické místnosti pro každý level, ve které se nejdříve sejde partička lidí, všichni potvrdí že už můžou hrát a následně jsou najednou vhozeni do hry, by bylo mnohem praktičtější. Tato potíž s hledáním skupinky odpadá v okamžiku, kdy již máte seznam přátel. Pokud je sezvete do skupinky ještě před vybráním levelu, je vše mnohem jednodušší. Ale při náhodném hraní s cizími lidmi toto značně drhne a znepříjemňuje požitek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 La--gu--jem a ždímáme peněženky
Úplně prvopočáteční spuštění online služeb provázely potíže, které vyústily v opětovné dočasné vypnutí serverů. I když byly největší mouchy vychytány, tak ani měsíc po vydání nebyla situace zcela ideální. Při některých hrách jsem čas od času zaznamenával značné lagování a prodlevy ovládání. Protože jsem se stejnými spoluháči prošel více levelů a jindy nebyl problém, nemyslím si, že by byl problém ze strany jejich připojení. Oproti hře jednoho hráče, která trpí poklesy frameratu pouze v absurdně přeplácaných levelech, kde se přes sebe převaluje tisíc kulatých předmětů, je online hraní často lehce opožděným a zasekaným bratříčkem. V plošinovce, vyžadující přesné časování a skoky s rozběhem, jde často u příčinu mnoha zbytečných úmrtí.

Stejně tak se mi stávalo že jsem byl z levelu odpojen, přestože jsem já i spoluhráč zůstal online. Některé vedlejší funkce byly i měsíc po vydání stále vypnuty a například ve statistikách vytvořených, nasdílených a odehraných levelů, mají všichni hráči stále nuly. A jako poslední, ale největší nepříjemnost bych viděl nemožnost stáhnout některé levely. Pokusy pouze vyústí v nepříjemnou nicneříkající chybovou hlášku "Failed to load a level." Servery zjevně stále nejsou v nejzdravějším stavu a pro nerušený herní požitek musí Sony ještě zapracovat.

 Mini-přídavky
Už zpočátku bylo jasné, že potenciální zisk z tak očekávané hry jako LittleBigPlanet, si nikdo nenechá ujít a čeká nás spousta placených minipřídavků. Což mimojiné potvrzují již první zpoplatněné oblečky pro Hadráky, které jsou ke stažení z PSN, a oznámení dalších. Mnohem diskutabilnější jsou plány na budoucí zpoplatnění uživatelského obsahu. Ne všeho, ale pouze vybraných kousků. Padly návrhy, že pokud se některý autor osvědčí kvalitou, mohl by dostat nabídku a své výtvory zpeněžit. Na jednu stranu je jasné, že nikdo nebude nadšen, pokud by měl platit. Ale na druhou stranu by mohlo jít o silný motivační prvek, který zvedne celkovou kvalitu uživatelských levelů. A to i těch, co budou zatím zadarmo. Ale zda k dojení hráčů opravdu dojde a jakou formou, to se teprve uvidí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky z této hry v galerii

 Obšírné shrnutí
Celkově jsem z LittleBigPlanet naprosto nadšen. Koneckonců jde letos o třetí hru, kterou jsem po týdnu neodložil jako konzumní titul, který již po prvním dohrání nemá co nabídnout. A navíc toho dosáhla čerstvou a originální hratelností. Hra si mě pravidelně omotává kolem prstu a drží do pozdních nočních hodin stylem "Ještě zapojím a poladím tenhle mechanismus a půjdu spát."

Hra má bohužel pár nedostatků, které jsou převážně spojeny s online funkcemi. Malý počet lidí hrající vaše nové levely, nedoladěné hraní s cizími lidmi, křehká stabilita serverů, relativně krátká singleplayer kampaň, pár krkolomností v ovládání editoru nebo v poslední době možná až paranoidní strach z cenzury levelů. Ale vše je bohatě vyváženo klady v podobě fyzikálního modelu, jenž vnáší do žánru plošinovek originální hříčky, skvělou znovuhratelností, príma kombinaci kooperace a soupeření, oblbujícím množstvím nápaditých úrovní a univerzálního editoru, který nenutí k modelování jednoho typu levelů a předmětů, ale vše nechává na chuti hráče.

Zvětšit LittleBigPlanet předkládá základní smysl her ve zcela krystalické podobě. Hráče pobaví, přesto nefrustruje, vyšmoulí úsměv na tváři, rozněžní přítulkyně a člověk se při vypínání cítí veseleji a v lepší náladě. Tohle umí málokterá hra. A v případě, že hráváte s více přáteli u jedné televize, stěží si lze představit ideálnější hru.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Recenze 1.část (úvod), Recenze 2.část (singleplayerová kampaň), Recenze 3.část (editor), Dojmy z prezentace na GC, Novinky



Agarwel Idiriz
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor




 
 
Agarwel Idiriz
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

I přes nedostatky mohlo jít o jasnou desítku za vše, co hra nabízí nového. Zabudování plošinovky do prostředí podobného The Incredible Machines obohacené online sdílením je geniální nápad. Ale kvůli soustavným potížím a drobným nedomyšlenostem v online systému jsem nucen maličko ubrat. Přesto však jde o jednu z nejlepších her letošního roku, bez ohledu na platformu. A ukázkové zpracování komunitní hry v podobě, která se očekávala od Spore. Pokud plánujete hrát, čekají vás orgie nekonečné zábavy. Pokud máte nutkání tvořit a sdílet, můžete být rozčarováni, že se výtvor nedostane mezi lidi.

Nejnovější články