Jade Empire - mega-recenze
9/10

Jade Empire - mega-recenze

5. 3. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pro hry od BioWare platí, že co dílo, to perla. Zdali to je případ i původně xboxového akčního RPG - směsi staré čínské historie, mytologie, bojových umění a fantasy - se dočtete v první české recenzi vylepšené PC verze!

Autor: Michigan
Publikováno: 5.března 2007
První česká recenze PC verze zdroj: Archiv Verze: finální/PC

Aktualizace 6.3. - článek rozšířen o několik dodatečných kapitol: Letem světem, Spojenci na cestách a Brát či nebrat?

Obrázek zdroj: Archiv Kanadské studio BioWare mají mnozí spojeno se špičkovými RPG hrami, kterým nechybí dobrý příběh a pohlcující hratelnost. Ať už to byla série Baldur’s Gate, Neverwinter Nights či Knight of the Old Republic, vždy se jednalo o výjimečné kousky. Chtělo by se říct, co dílo, to perla. Jade Empire je další z jejich her, ale narozdíl od předchozích nebylo zatíženo žádnou licencí, a proto měli autoři volnost ve vymýšlení původních a lehce pochopitelných pravidel. Na PC k nám ovšem, oproti konzolím, přichází až nyní, po téměř dvouletém zpoždění, v mírně upravené verzi, kterou detailně rozebíráme v první české recenzi.

Příběh a svět
Přeneste se do dávné starověké Číny. Zemi vládne pevnou rukou císař Sun Hai, kterému se povedlo zažehnat několikaleté sucho a díky tomu se u svých poddaných těší velké přízni. Nebe křižují fantastické vzdušné lodě, ve městech vládne čirý ruch a lidé pracující na polích oddaně slouží svému vládci. Ne vše je ale tak idylické. Světem bloumají neklidní duchové, lid císařství ovládá strach z mocných vrahů a své poslední slovo neřekla ani Nebeská byrokracie.

Když jsem se o Jade Empire poprvé dozvěděl, pomyslel jsem si, že něco takového v RPG hrách jednoduše fungovat nemůže a pokud ano, že hra bude příliš jednostranně zaměřená na jednu cílovou skupinu (takových už tu byla spousta). Ale jen co jsem pronikl do děje, začal se mi svět, ve kterém se vše odehrává, dostávat pod kůži a zjistil jsem, že se všechny tyto motivy hrou prolínají zcela nenásilně a „jen tak mimochodem“ přispívají k pohlcující atmosféře, kterou bezesporu má.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Spasitel ve vašich rukou…
Vaším chráněncem se stane mladý dvacetiletý student (nebo studentka), žijící ve škole bojových umění v malé vesničce Dvě řeky. O své minulosti toho moc neví, pouze to, že ho od dětství vychovával a cvičil moudrý učitel a rádce, Mistr Li. Život na venkově plyne líným tempem a jedinou zajímavostí tak zůstávají buď bojová klání mezi studenty nebo občasné návštěvy zcestovalých poutníků.

Zvětšit zdroj: Archiv Během prvních pár kroků potkáte spoustu svěřenců školy a také svého prvního pomocníka – Jitřní hvězdu (Dawn Star), která s vámi ve škole vyrůstala a bude vám pro začátek dělat společnost (cestou se k vám přidají i další spojenci, ale doprovázet vás může vždy pouze jeden). Poklidné toulání se po vesnici ale brzy naruší vpád zákeřných banditů, kteří si servítky rozhodně neberou a kola příběhu se roztočí naplno. Do toho je váš mistr unesen a jako na potvoru, zrovna ve chvíli, kdy se vám chystal říct důležité informace o vaší minulosti. Dlouhé pátrání právě začíná…

Všechny následné události se točí převážně okolo vás a jak už bývá u BioWare zvykem, právě díky tomu je výsledný dojem tak silný. Někomu by možná mohlo vadit, že s vámi už od začátku zacházejí jako s vyvoleným, ale budiž – vše je tak brilantně napsané a zdařile provedené, že vám to po chvíli už ani nepřijde a tu svou „jedinečnost“ si budete muset stejně vybojovat.

Během pronásledování únosců na vlastní kůži poznáte, že agresivních duchů poslední dobou neustále přibývá a při hledání ztraceného amuletu budete pronásledováni podivnými záměry, které má s vámi až příliš mnoho lidí. Jak se klubko příběhu postupně rozplétá, začínají se do všeho plést i nechvalně známí Lotosoví vrazi a později se ukáže, že ve hře osudu je toho mnohem víc, než pouhé nalezení zmizelého mistra.

... a jeho zrození
Na výběr je sedm předpřipravených postav, které si však můžete přizpůsobit podle sebe. Volit je třeba s rozmyslem, protože jejich základní atributy částečně ovlivňují i styl hraní. Zmíněné vlastnosti jsou tři – Tělo, Duch a Mysl - a z nich se pak odvíjí počet životů, množství magie a soustředění, jimiž bude váš svěřenec disponovat. Ovlivněny jsou i sekundární vlastnosti jako Šarm, Intuice či Zastrašování, jež často budete využívat v rozhovorech pro získání informací či přízně určité osoby.

Po chvíli hraní najdete tajemný amulet, který je možné vylepšovat nalezenými drahokamy nejrůznějších účinků. Ze začátku lze využít jen tři pozice, ale v průběhu hry získáte i další. Jako obvykle dostáváte za zabití nestvůr a plnění questů zkušenosti a ty je možné využít k zlepšení postavy. Mimo to je získáváte i čtením nejrůznějších svitků rozsetých všude po světě. Jakmile zkušeností nashromáždíte dostatek, postoupíte na vyšší úroveň, kde přidáte bodíky jak k základním vlastnostem, tak ke stylům, které chcete používat. Zlepšovat se můžete i pomocí speciálních technik, které vás místní obchodníci jistě rádi za úplatu naučí. Celý systém není nikterak náročný na pochopení, a přesto nabízí hodně možností vývoje postavy.

Zvětšit zdroj: Archiv

Letem světem
Postupně budete míjet samá zajímavá místa - navštívíte třeba horské městečko ležící u vypuštěné přehrady, doupě pirátů, sahající až do oblak, trosky zatopené vesnice, kde se prohánějí duchové, obrovské císařské hlavní město (opravdu obrovské!) v němž lidé nahlíží na zbytek světa s pohrdáním a jednu vnitřní dimenzi šíleného vynálezce, kde jdou pomocí různých receptů vytvářet rozmanité předměty. Můžete zaskočit i do arény a stát se jejím mistrem, tedy pokud porazíte sérii vyzyvatelů, kteří vám budou stát v cestě.

Hra má sedm kapitol a v každé se podíváte do nové oblasti, v jejíž rámci se lze pohybovat a plnit úkoly. Na místa z předchozích kapitol se je možné vrátit, ale dokončíte-li v dané oblasti všechny questy, nebudete k tomu mít moc velký důvod. Přesun mezi městy probíhá zajímavým způsobem na křídlech létajícího stroje. V tu chvíli se hra přepne do jednoduché arkádovité minihry, kdy ovládáte své letadýlko a cestu dál si musíte prostřílet. Během putování svůj stroj vylepšujete a získané vylepšení se pak v arkádě přímo projeví. Tyto minihry působí jako určité odlehčení, ale nejsou ve hře tím hlavním, a pokud vás nebudou bavit nebo vám nepůjde-li vám některá mise splnit, můžete je jednoduše přeskočit.

Boji se nevyhnete
Hra je místy velmi akční, ale naštěstí ne tolik, aby boje začaly nudit. Spíše fungují jako rozptýlení od předchozích chvil strávených konverzací. Stylů je ve hře něco přes pětadvacet, ale získání některých závisí na vašich rozhodnutích a nikdy nemůžete ovládnout všechny. Dělí se na bojové, zbraňové, magické, transformační a podpůrné. Každý z nich nabízí tři různé údery (rychlý, ničivý a plošný) a i když to není zrovna moc, spolu s blokováním a úskoky lze dosáhnout pestré variace útoků. Spojením různých stylů jdou provést některá devastující komba, což leckdy přijde vhod. Jejich animace je velmi pěkná a jeden si až vzpomene na mnohé asijské bojové filmy - v Jade Empire prostě neútočíte na dálku, ale pěkně zblízka.

Samotné boje probíhají v reálném čase, kdy si nejdřív zvolíte styl a protivníka, na kterého chcete útočit, a pak se ho střídavými snažíte poslat k zemi. Hra na něj automaticky centruje, dokud jej nezabijete, což je po většinu času výhoda, ale naštěstí to jde i vypnout. Pokud se náhodou dostanete do úzkých, můžete sáhnout po zpomaleném čase (klasický bullet time), který zafunguje vždycky. Škoda jen, že se s největší pravděpodobností upnete ke dvěma třem stylům, které vylepšíte na maximum a budete používat jen je. Nepřátel potkáte plno, ale vyjma bossů s nimi na standardní obtížnost velké problémy mít nebudete.

Dobro nebo zlo?
Zvětšit zdroj: Archiv V Jade Empire existují dvě filozofie, životní směry – cesta Otevřené dlaně a cesta Sevřené pěsti. Následníci prvně jmenované se snaží pomáhat ostatním, zatímco vyznavači druhé udělají všechno proto, aby využili určitou situaci k vlastnímu prospěchu. Nejlepší asi bude si to vysvětlit na příkladu.Vezměme si takovou hypotetickou situaci: Potkáte chudáka, kterého pronásleduje banda rváčů a pomůžete mu. Když ho následně vyslechnete, zjistíte, že dotyční patřili ke gangu, který usiluje o jeho život. Pokud ale navštívíte gang, řekne vám jeho šéf, že je ten chudák okradl a nabídne vám za jeho dopadení odměnu. Po opětovném výslechu chudáka se navíc dozvíte, že to udělal jen proto, že neměl čím nasytit rodinu. A tady se musíte rozhodnout - pomůžete onomu chudákovi, který kradl nebo nebezpečnému gangu, který je v právu? Která možnost je správná?

Odpověď zní – žádná a obě. Přestože tu lze tušit určité náznaky dobra a zla, má vaše rozhodnutí vždy dvě strany jedné mince, jing a jang. Pomůžete jednomu a druhý vás bude nenávidět. A teď si představte, že podobných dilemat budete při hraní muset řešit nepočítaně. Hra na téhle dvousečnosti staví. Rozhodovat se budete podle svého uvážení a co je důležité, žádné rozhodnutí, které uděláte není špatné – špatné mohou být pouze motivy, které k danému činu vedly. Podle toho, kterou cestu zvolíte, se k vám budou chovat odlišně i obyvatelé císařství a i některé styly a techniky jsou přístupné jen pro postavu vyznávající určitý směr.
 Spojenci na cestách
V předchozím textu jsem postavy, které se k hráči připojí, již mírně nakousl, ale vzhledem k tomu, kolik času budete trávit v rozhovorech s nimi, zaslouží si jistě více prostoru. Společníci jsou osobnosti sami o sobě, mají vlastní pocity a jak příběhem kráčíte dál, odhalují vám postupně svou, mnohdy velmi složitou, minulost. Mimo vaší kamarádky z bojové školy se k vám může připojit například zmatený pekař ovládající jedno velmi zvláštní bojové umění, hromotluk vrhající se do všeho po hlavě nebo malá holčička v jejímž těle přebývá démon. Časem získáte i jednoho, který funguje jako obchodník, což vám usnadní nákup a prodej věcí. Celkem jich je, jestli jsem dobře počítal, jedenáct a vždy budete mít velké dilema, koho vzít s sebou, neboť každý je výjimečná osobnost.

Toho, s kým chcete cestovat, si kdykoliv zvolíte z menu a zatímco plníte různé úkoly, ostatní na vás počkají v základním táboře. Pozoruhodné je, že se společníci mezi sebou baví, někteří si padnou do oka, jiní se kvůli rozdílným postojům nemusí a z toho je krásně vidět, jak hodně propracované tyto vztahy jsou. Během cestování sem tam i vstupují do rozhovorů, jenž vedete s ostatními lidmi. Navíc jsou ovlivňováni vašimi činy a je zajímavé sledovat, jak se jejich povaha, případně náklonnost k vám, postupem času mění. Dokonce to může zajít tak daleko, že se mezi vámi rozhoří nějaká ta romance (u her od BioWare je to koneckonců zvykem). Když to trochu přeženu, tak bez společníků by hra byla poloviční.

Vylepšená grafika
Nic nezastarává u počítačových her tak rychle jako grafika a toho si byli vědomi i autoři konverze. Přidali tedy podporu vysokého rozlišení (až do 1600x1200), antialiasing, dynamické stíny postav, ale hlavně bloom, jehož zapnutí dělá s obrazem hodně. Rozlišení textur a kvalita modelů bohužel původním xboxovým zpracováním částečně trpí a stejně tak obloha, která je tvořena jen jedinou texturou, což je škoda. Na dynamickou změnu denní doby, východy a západy slunce proto raději předem zapomeňte.

I když Jade Empire v současné next-gen konkurenci se svým dva roky starým enginem mírně ztrácí, přesto dokáže v některých místech překvapit a vykouzlit na monitoru zázraky. Sám jsem se nejednou přistihl, jak se kochám krásou okolní krajiny. Trochu zamrzí, že když už si vývojáři dali práci s předěláním enginu, interface zůstal víceméně při starém a ikonky postav, ukazatele stavu vlastností či okénko mapy po faceliftu doslova volají. Vedle vysokého rozlišení na pozadí to působí zvláštně.

Zvětšit zdroj: Archiv Hardwarové nároky nejsou nijak vysoké a vše mi běželo plynule na plné detaily v rozlišení 1280x1024 (jen velmi výjimečně se obraz cuknul při prvním průchodu oblastí). Vyžadována je minimálně GeForce 6200 nebo ATI 9500 a to hlavně kvůli přítomnosti pixel shaderů 2.0, bez kterých si ani neškrtnete. Osobně to, vzhledem ke specifikaci původního XBOXu, považuji za přemrštěné, ale jak jsem zjistil, podpora starších karet ve hře je, jen zablokovaná, možná ji tedy odemkne nějaký budoucí patch?

Ovládání a interface
Menu se záznamem postavy se poněkud nešťastně vyvolává stiskem Esc a jeho konzolovitost je v tomhle ohledu dost patrná. Dá se v něm sice navigovat klávesami či myší, ale jeho design byl viditelně uzpůsoben pro použití gamepadu, jako třeba v Oblivionu. Čekal bych, že autoři zrovna tohle změní, ale nestalo se. No nevadí, zvyknout se na to dá. Klasický inventář a vybavování svého hrdiny nejrůznější výzbrojí tu nenajdete a musím říct, že mi to ani nechybělo. Koneckonců, užitečné předměty stále sbírat můžete.

Každý úkol, jenž dostanete, se zapíše do přehledu questů, kde zjistíte, co je ještě potřeba udělat a kam byste se měli vypravit. Tyto poznámky se často mění a není od věci sem občas nakouknout. Pomocí mapy, která je v menu také, se budete orientovat v oblasti, kde se nacházíte. Významná místa jako jsou obchodníci, důležité postavy či oltáře regenerující energii, jsou přehledně označena ikonkami. Trochu mi vadilo jen to, že nejde psát poznámky do mapy, i když by to občas bylo potřeba.

Zvětšit zdroj: Archiv Původní ovládání gamepadem ve hře zůstalo a stále je to celkem ideální způsob, jak hru hrát. Navíc ale přibyla možnost použít klávesnici a myš, po které sáhne asi většina z vás. Klávesami WASD se pohybujete a myší otáčíte kameru. Ale říkám si, že pravé tlačítko myši by šlo využít i k něčemu jinému, než k zobrazení mapy (kterou jsem stejně vyvolával stisknutím M).

Povídáme a posloucháme
Během hry potkáte stovky různých postav a se všemi z nich můžete vést dlouhé debaty téměř o čemkoliv. Každý jedinec je něčím zajímavý, všechny pohyby jsou velmi reálné a je až s podivem, že se autorům podařilo něčeho podobného dosáhnout. Na obrazovce se neustále něco děje, NPC chodí sem a tam, ve městě vládne čilý ruch a i díky tomu budete mít při hraní pocit, že procházíte opravdovým, živoucím světem.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Rozhovorů si při hraní užijete opravdu plno – není tu sice tolik textu jako v Planescape: Torment nebo v Baldur’s Gate, ale i tak je co říct. Všechny dialogy jsou plně namluvené, vývojáři však množství textu vyřešili víceméně šalamounsky – hlavní postavy jsou dabované všechny a ty vedlejší mluví takzvaným Starým jazykem (mimochodem speciálně vytvořeným pro účely této hry několika univerzitními profesory), což je soubor různých emocionálně zabarvených nesrozumitelných vět, které postavy používají dle potřeby (je to podobné hatmatilce v The Sims). Slova hlavní postavy standardně namluvená nejsou. Do deníku se ukládá cca 100 posledních vět, co jste zaslechli a pokud tápáte, není problém se k nim vrátit a poslechnout či přečíst si důležité části znovu.

Na dabingu se podílelo více jak 70 lidí a na výsledné kvalitě je to znát. Herecké výkony jsou na úrovni a dobře odvedená práce se neztratí. Jak jsem zjistil, malé cameo jednoho „cizince ze západu“ si střihl například John Cleese a ani ostatní za ním nezaostávají. V našich končinách hru vydá firma CD Projekt v češtině a to je jen dobře, protože textu je ke čtení víc než dost. O tom, jak se lokalizace povedla, vás ještě budeme informovat. Co se týče hudebního doprovodu, nedosahuje sice kvalit předchozích her od BioWare, ale zato příjemně doplňuje dění na obrazovce a zvláště při bojích zvedá adrenalin. Pár nádherných líbivých kousků se tu najde a ručím vám za to, že třeba ústřední téma si budete broukat i dlouho po vypnutí hry ;)

Brát či nebrat?
Zvětšit zdroj: Archiv Celkově vzato máme před sebou více než dobrý kousek. Když půjdete pouze po hlavní linii, dá se hra dohrát i za 25 hodin čistého času, ale budete-li chtít splnit každý vedlejší quest a pokecat se všemi NPC, které vám toho mají hodně co říct, připravte se na několikanásobek této doby. Pokud jste Jade Empire na Xboxu nehráli, máte nyní možnost prožít nevšední a výjimečný zážitek, který by mnohé současné hry mohly závidět.

Jen na TISCALI GameShopu dostanete ke každé předobjednávce této hry módní batůžek přes rameno s logem Jade Empire. Nejrychlejší úderníci otevřenou dlaní dostanou ještě klasické RPG Icewind Dale 1 v češtině a 100 náhodně vybraných dostane ještě svítící přívěšek na klíče. V balení hry navíc naleznete barevný tištěný plakát a CD se soundtrackem.

Stáhněte si: Trailery, Videa, Cheaty...