Jenže jak už je dobře známo, svět není pódium, kde se tleská všemu a všem. I ten nejlepší záměr může zůstat na půli cesty, když se mu nedostane pořádné péče. Bohužel, právě to je případ Incredipede. Jde o fyzikálně založený logický titul, pojednávající o Quozzele, která je příšerkou přesně nenadefinovaného vzhledu. Jejím základním poznávacím znakem je hlavička s velikým očičkem. A všechno ostatní už máte ve své režii pouze vy.
Kolik nohou máš, tolikrát jsi člověkem
K očičku se dají přidávat nožičky a na ně dva druhy svalů – jeden hnátu popohání směrem vpřed a druhý naopak směrem vzad. Úkolem je, vytvořit příšerku potřebných parametrů, se kterou se vám nakonec podaří překonat připravené překážky. Kromě stavby těla se tedy nakonec zhostíte i samotného ovládání vašeho výtvoru a překonávání nástrah jednotlivých levelů.
zdroj: Archiv
Protože trvá trošku déle, než si člověk zvykne na směr a pohyb nově sestavené zrůdy, respektive nedokáže si dost dobře představit, jak se bude několik svalů chovat dohromady, velmi oceňuji možnost rychlého přepínání mezi herní a stavební částí. Tlačítko stop/play je nejfrekventovanější položkou hry, bez níž se prostě člověk nemůže obejít. A kromě toho se musí obrnit i notnou dávkou trpělivosti.
Jakmile vám příšerka začne už po desáté haprovat nebo spadne nešťastnou náhodou z plošinky dolů, člověk by jí nejraději bez milosti zpřelámal úplně všechny kosti v těle. V tu chvíli je tatam veškerá roztomilost, jíž hra od začátku dýchá, a rychle jí nahrazují pocity frustrace a beznaděje. Autor si nejspíše byl dobře vědom obtížnosti hry, a proto se hráčům snažil usnadnit první krůčky ve hře tím, že do ní zabudoval obrazový návod na sestavení šikovného individua, který s daným levelem nejlépe koresponduje.
Návod není všemohoucí
Problém je, že i když se návody vyskytují pravidelně po celou první třetinu hry, stejně to moc nepomáhá a ovládání příšerky je prostě těžké a nepohodlné. Při pochodu přes rozžhavenou lávu se nožičky zasekávají v terénu, což by se v běžném světě asi tak lehce nestávalo, při létání může vaše příšerka zase jednoduše zmizet mimo obrazovku a hra se přitom ani nerestartuje, nebo alespoň neukáže, kde se vaše postava právě teď nachází.
Chybky se najdou také v grafickém provedení. Některé části obrazovky problikávají a nezřídka se dočkáte chybějících kostí na konci nožiček nebo jejich upadávání, které nemá s hrou vůbec nic společného. V tomto směru působí Incredipede hodně lacině. Neuspokojivý technický stav i tuhou obtížnost mohl zachránit propracovaný motivační systém, jenže to by se na něj v Incredipede nesmělo úplně zapomenout. Sbírání různých symbolů a cetek podmiňuje pouze otevírání dalších herních světů, které se od sebe moc neliší.
Vedle radosti z nového prostředí navíc chybí i ono zvláštní potěšení z nově získaných vlastností příšerky, které by mohlo vzejít například z nových typů končetin, svalů atd. Tvůrce se sice nechal slyšet, že v tomto směru se v zájmu obtížnosti a přehlednosti držel raději zpátky, jenže podle mého to nebyl zrovna dobrý tah. Místo zdrženlivosti to mohl vyřešit třeba speciálními levely nebo tematickými úrovněmi ve stylu World od Goo.
Těžká hodina
Abych se přiznala, nikdy se mi o žádné hře nepsalo tak těžko jako o Incredipede. Dlouho jsem na ni byla zvědavá a doufala, že naplní svůj nemalý potenciál. Jenže už během prvních pár levelů byly naděje fuč a s každou další úrovní ve mně rostl pocit jistoty, že stačilo všechno ještě trochu doladit a výsledek mohl být mnohem lepší. Incredipede ale není ani náhodou špatná či jenom průměrná hra, naopak.
Je třeba zábavné sledovat, jak si v jednotlivých levelech vedli jiní hráči, a pak si jejich výtvory půjčit a pokusit se s nimi danou úroveň projít taky. A pokud máte hodně pevné nervy, tak se k té zábavě propracujete i při běžném hraní. Pocitu nedodělanosti se však stejně nezbavíte. Přiložený editor levelů je sice hezký bonus, ale jakou má člověk motivaci v něm něco vytvářet, když ho pak ke zkoušení výtvorů nic moc neláká? Proto jsem si jistá, že se ke hře už nikdy nevrátím, jako jsem to udělala mnohokrát například s World of Goo.