Hitman: Blood Money - mega-recenze
9/10
zdroj: Archiv

Hitman: Blood Money - mega-recenze

Datum vydání:
26. května 2006
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

26. 5. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Je zpátky. Možná jste ho neslyšeli přicházet, ale jeho strunu na své krční tepně rozeznáte spolehlivě. 47 má svojí práci rád, ale někdo mu hází pod nohy nebezpečné klacky,čemuž se podívala na zoubek první česká recenze

Autor: Jiří Lavička
Publikováno: 26.května 2006
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: Archiv
Je zpátky. Možná jste ho neslyšeli přicházet, ale jeho strunu na své krční tepně rozeznáte spolehlivě. Sedmačtyřicítka má svojí práci rád, ale jeho práce přestává mít ráda jeho. Někdo hází jemu a agentuře I.C.A. pod nohy zatraceně nebezpečné klacky, takže je třeba se věci podívat na zoubek v první české recenzi.

Krví potřísněné honoráře
Série Hitman se vždy mohla pochlubit poutavým příběhem plným geneticky upravených zabijáků, podrazů a intrik, barvitých postaviček na odstřel a mnohdy i nečekaných zvratů. Když ale útočíte na zhýčkané hráče už počtvrté, musíte chtě nechtě přitlačit na pilu. Cílem se tak v Blood Money stáváte vy a příběh je navíc vyprávěn značně filmovým způsobem, přičemž scenáristé neváhali využít pokročilých hollywoodských podfuků, aby vám trochu zamotali hlavu. Díky tomu nejsou cutscény jen výkladní skříní grafiků, ale především hodnotnými dějovými pasážemi, při kterých se vyplatí mít nastražené uši a hltat každé slůvko. Na přetřes přijdou i události z minulých dílů, ostatně Blood Money nijak neskrývá, že se chce zavděčit především dlouholetým fanouškům, kteří pamatují Vánoce roku 2000, kdy k nám holohlavý elegán poprvé zavítal. Tehdy bylo v herních doupatech hodně veselo.

Ale nač se zabývat historií, hlavní hrdina teď musí zdolat jedny z nejtěžších misí své kariéry - nebudou proti němu stát jen běžné "kachny" na odstřel, ale také jeho zruční konkurenti, jimž bude muset překazit jejich mnohdy ambiciózní plány, případně si chránit vlastní kůži. Tentokrát to nebude jen o krví potřísněných honorářích, jak prozrazuje název, ale především o záchraně holého života. Ne že by to Sedmačtyřicítka nebral s klidem. Na den, kdy mu v zátylku přistane kulka, se možná ve skrytu duše těší. Jediný vztah, který si za poslední měsíce vypěstoval, zahrnuje žlutého ptáčka, jenž mu dělá společnost při údržbě zbraní (stejně bych se vsadil, že ho má jen kvůli tomu, aby poznal, jestli někdo do místnosti nepumpuje jedovatý plyn :) Jenže každý zabiják má čest, která mu velí nenechat se odkrouhnout nižší šarží a vždycky splnit zadanou misi na jedničku. Jste připraveni na takovou zodpovědnost?

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Rozpačitý úvod? Radši dvakrát měřte a jednou řežte
Eidos se rozhodl ještě před vydáním plné verze vypustit mezi hráče demo, které obsahuje první misi. Ve skutečnosti je to tutorial a dost zásadně se liší od zbytku hry, což ale není nikde řečeno, takže bych rád všechny v úvodu varoval, že to, co se odehrává v demu, je diametrálně odlišné od "ostrých" misí v průběhu hraní. Tutorial je totiž přísně lineární a vodí vás za ručičku skrz základní úkony, při kterých si v podstatě jen uvědomíte, že všechno zůstalo při starém. Ovládání bylo jen trochu zútulněno, s čímž souvisí i nová obtížnost "Rookie", při které můžete ukládat, co hrdlo ráčí. Tvůrci se evidentně chtěli přiblížit zelenáčům, kteří doposud o Hitmana nejevili zájem, samotná herní taktika tím ale nikterak neutrpěla, jak si povíme později, při rozboru konkrétních úkolů.
Zvětšit zdroj: Archiv
Tutorial se blýskne několika novými fintami z arzenálu Sedmačtyřicítky, ke kterým patří především mnohem zajímavější chvaty na krátkou vzdálenost. Můžete dát protivníkovi hlavičku, bleskurychle ho odzbrojit (při situacích AK47 vs. holé ruce to přijde k duhu), nebo ho chytnout pod krkem a odtáhnout si ho, kam potřebujete. Rukojmí oceníte především při ústupu, ale to je skutečně jen pro extrémní situace, kterým se všichni "silent assasini" vyhýbají jako čert kříži.

Po absolvování tutorialu v zábavním parku se též můžete pokřižovat, odmodlit první mrtvoly a s klidem na celý lineární přístup zapomenout. V položce vám přibude "Hideout", kde můžete trénovat střelbu či další skopičinky a hra se konečně naplno rozjede. Nebudu v téhle recenzi pitvat děj, protože je to jedna z největších předností hry a během již zmiňovaných cutscén si budete připadat jako při kvalitním hollywoodském thrilleru. Ten má jasně stanovený začátek, prostředek i konec, protože jak sami zjistíte, jednotlivé mise jsou vlastně fragmenty vyprávění - části příběhu, díky kterým se vracíme v čase, ale přesto budete mít osud svého hrdiny v rukou mnohem pevněji než kdy dřív.

Milý deníčku...
Třináct obsáhlých misí se odehrává v rozmezí přibližně dvou let a to sice chronologicky, takže si budete připadat, jako byste si četli v deníčku našeho hrdiny. A že je to sakra barvité čtení. Jak už to tak bývá, procestujete s naším zabijákem celý svět a podíváte se do nejrůznějších zařízení. Na rozjezd je připravená hacienda, ve které na vás čekají dva cíle. Je to skutečně jenom rozcvička, během které s klidem stihnete experimentovat a odhalíte tak největší tahák Blood Money - svobodu rozhodování. Neříkám, že byste v předchozích dílech nemohli řadu věcí vyřešit několika způsoby, ani teď nemluvím o tom, že se vykašlete na stealth taktiku a naběhnete do záběru se dvěma berettami. Tenhle přístup vám nepomůže ani při nejlehčí obtížnosti, protože stráže a všemožní poskoci vašich cílů utrpěli inteligenci, takže se zvládnou krýt, domlouvat a míří zásadně na hlavu, což vašemu zdraví příliš neprospěje.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Vaše chyby tu navíc ovlivňují mnohem víc faktorů. V předchozích dílech jste mnohdy nevěděli, co se podělalo a proto je k dispozici moderní vymoženost známá pod názvem "Obraz v obraze". Jakmile stráže objeví narychlo schovanou mrtvolu, šaty nebo odhozenou zbraň, budete o tom informování vizuální vsuvkou. A dozvíte se to nejen vy, ale i ostraha, protože někdo vymyslel vysílačky. Chraň vás bůh, pokud zrovna stojíte v kostýmu Santy před nějakým drsoňem, kterému zrovna kolega diktuje do sluchátka, že našel nahého bělovousého staříka. V tu chvíli vám váš indikátor nenápadnosti vyskočí do červené a vy musíte sakra rychle tasit.


UDĚLEJ SI SÁM...
Jednou z největších výhod Hitman série zůstává svoboda, kterou vám tvůrci dali do vínku. Ve čtyřce je to ještě patrnější, než ve všech předchozích dílech dohromady. V každé misi máte pevně stanoven pouze cíl, to jakým způsobem se dopracujete k jeho eliminaci, záleží už jenom na vaší kreativitě. Pár příkladů za všechny:

Curtains Down - I zabijáci občas zaskočí do opery, zvlášť pokud mohou spojit příjemné s užitečným. Čekají tu na vás dva cíle, z toho jeden na jevišti a druhý v pečlivě hlídané místnosti. Buď se můžete k obětem prostřílet, nebo zapojit trochu rozumu. Stačí vyměnit pistoli coby rekvizitu za skutečnou devítku a nechat tak herce, aby váš cíl odpravili sami. Neuškodí ani dobře uložená výbušnina, která s dokonalým načasováním zlikviduje i druhý cíl. A pak že bez práce nejsou koláče.

Zvětšit zdroj: Archiv

A New Life
- Kubánského překupníka drog hlídá armáda bodyguardů a taky federálové z protějšího domu. Můžete zkusit štěstí ve vlastním saku a s vlastními zbraněmi (ale pozor na vlčáky), nebo se převléknout za klauna či zaměstnance cateringové služby. Co je vám bližší? U vchodu musíte odevzdat zbraně (stráže se vůbec nediví tomu, že klauni nosí po kapsách SMG :), ale to není problém, v domě stačí zneschopnit některého z bodyguardů nebo přímo oběť a už zase svíráte v rukou devítku. Zabít pána domu jeho vlastní zbraní je k nezaplacení.

House of Cards - V prominentním hotelu uprostřed Las Vegas dojde k předání důležitého kufříku. Schůzky se účastní tři postavy a všechny by měly dříve či později ležet bradou vzhůru. Můžete jim dopřát trochu soukromí, nebo odpravit poskoka s kufříkem a vydávat se za něj... pak stačí zakročit ve správný okamžik - buď během schůzky nebo všechno domluvit a nechat panákům v kufříku výbušné překvapení. Každý podle svého gusta...

Svoje chyby si ponesete na zádech celou hru, protože mezi nové vychytávky patří i tzv. Notoriety status, který zvyšuje riziko odhalení, pokud jste předchozí misi nějakým způsobem odflákli. Zapamatoval si vás někdo z přeživších strážců? Nebo vás zachytila průmyslová kamera? To znamená jediné - palcové titulky v novinách s vaší fotkou u barvitého popisu vašich schopností. I mexický krutovládce čte britské Timesy, takže se nedivte, že vás pozná na první pohled, až se k němu budete blížit s nenápadným kukučem. Za chyby se holt platí a v Blood Money tuplem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Zahraj to znovu, Same
Košatost misí a fakt, že je naskriptovaných jen pár "bubu" efektů (třeba když vám nad hlavou přelétne hejno vran právě ve chvíli, kdy stepujete po úzké římse stovky metrů nad nějakým údolím), značným způsobem snižuje frustraci z nuceného opakování misí. Všechno se vám vždycky nepovede napoprvé a tak potěší, že cíl je jednou ve svém pokoji, jindy zase opruzuje v kuchyni nebo v obýváku, pokaždé samozřejmě s věrnou partou bodyguardů za zadkem. Je možné, že svátečním hráčům a osobám s chronickou pořádkumilovností (např. moje matka :) to přivodí srdeční záchvat, ale my ostatní budeme jako v sedmém nebi (alespoň do chvíle, než budete nuceni používat mapu, ve které se během zoomování spolehlivě ztratíte).

V Blood Money si zkrátka nemůžete vsadit na nic. Převlečte se za policajta místo za pingla a hned na vás bude ochranka koukat trochu jinak. Možností je nepočítaně a někdy dokonce v průběhu mise dostanete echo, že v objektu jsou ještě dva bonusové cíle, takže jestli si chcete přivydělat, můžete zabít tři mouchy jednou ranou. A to se vyplatí.

Zvětšit zdroj: Archiv Další bonusové body samozřejmě přiklušou na konto osobám, které se nenechají odhalit, pečlivě schovávají odkrouhnuté osoby na nejnepřístupnější místa a výtahem zásadně cestují tak, že si vylezou na jeho střechu. Hra umí pošimrat ego hardcorového zabijáka, ale ty méně zkušené nijak nenutí k extrémním výkonům, což je rozhodně chvályhodná vlastnost. Není ostatně kam spěchat. Buď můžete svůj čas věnovat přemýšlení nad nejefektivnějším postupem, nebo se jen kochejte architekturou a světelnými efekty.

Vypadáš skvěle
Audiovizuální stránka nového Hitmana je totiž natolik uhrančivá, že z toho místy padá čelist i Samu Fisherovi. Nechci rozpoutat válku mezi Fisherovci a zbytkem světa, ostatně pár lokálních konfliktů v diskuzích už proběhlo, ale Blood Money vypadá opravdu k světu. Možná by bylo přehnané používat superlativy, jenže jestli nějaký ze současných titulů vypadá opravdu učesaně a to jako po grafické, tak zvukové a hudební stránce, je to právě čtvrtý Hitman. IO Interactive žene svůj engine na hranice možností, i když first-person pohled má ještě svoje rezervy. Budiž mu omluvou, že je tak nějak navíc a využijete ho vlastně jen při střílení z pušek a pozorování dalekohledem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Můžete se těšit na neuvěřitelně detailní obličeje postav, kterým k dokonalosti chybí už jen věrohodnější zuby. A především na spoustu "fíčur", které doposud nebyly realizovatelné. V několika misích se budete prodírat davem, ať už půjde o pekelnou diskotéku v klubu Hell (opravdu architektonický skvost) nebo pouliční slavnosti, při kterých se po levelu potulují STOVKY postav, šermující "lajtštykami", což je podívaná, jenž vás na chvilku donutí nechat úkol a úkolem a trochu se porozhlédnout kolem. Symfonie světla je nevídaná.

 Důraz na detaily
Zvětšit zdroj: Archiv A není to jen o tom, jak to celé vypadá... ještě než se dostanu k hudbě od veterána série, Jespera Kyda, chtěl bych vyzdvihnout drobné detaily, které posunují zážitek o notný kousek výše. Při čekání na svůj cíl si těhle věcí nepochybně všimnete - v hotelové hale portýr shrabává ze země drobné, které tam rozsypali hosté kasina, na kovbojské svatbě se opodál společnosti sešel hlouček tvrdých chlapů a rozhodli se jen tak ze srandy porvat (bohužel se nemůžete legálně "přidat") a při plavbě lodí neustále nacházíte nadržené námořníky, jež obtěžují ženské cestující. Prostředí kolem vás zkrátka pulzuje životem a když k tomu přidáte nevypočítatelné (leč vždy logické) reakce vašich protivníků a možnost několikera správných řešení, rázem se vám před očima zjeví hra, jejíž vývoj nelze odhadnout dopředu.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ
Ukázka ze hry vydá za tisíc slov a proto jsme připravili čtyři videa z hraní nejnovějšího Hitmana, která obsahují i doprovodnou hudbu. V prvním (11 MB, XVID) uvidíte popravu vědce, který se právě chystá na veledůležitou schůzku. V Las Vegas se vyplatí riskovat, ale když vám oběť sama napochoduje do výtahu, je to ideální příležitost k likvidaci. Malým překvapením je pak očumující bodyguard, kterého se hráč v ukázce zbavil trochu "nehitmanovsky", ale co... v policejní uniformě si trochu dekadence dovolit můžete (co by si ale moderní áčková hra dovolit neměla, jsou tzv. clipping problémy s animacemi, které procházejí cizími objekty nebo stání v díře na střeše výtahu, aniž byste propadli dolů). Pak vás ve druhém videu (17 MB) čeká průnik do jednoho VIP klubu. Stačí pokecat se strážným o zapomenuté tašce a pak ho "uklidit" ve vlastní kanceláři. Ani ostraha však nemá do klubu přístup a tak se budete muset převlékat ještě jednou. Štěstí vám přeje a jeden intoxikovaný zákazník se dočká dalších nežádoucích látek v krevním oběhu.

Ve třetí ukázce (18 MB) napadnete samotný Bílý dům. Vyplatí se odhodit zbraně, protože stráže u detektoru kovu by z vás udělaly zřádlo pro psy. Průnik do samotného nitra budovy ale ve hře neni tak jednoduchý, jak se někomu může zdát z videa, kde jsme vsadili na nejdůležitější místnost v domě, kam chodí i prezident bez ozbrojené ochranky. Nedbale schované tělo by se vám později vymstilo a stráže by vás vynesly v zubech. Tohle doma nezkoušejte. A co na závěr? Přeci to nejlepší. Dokonalá ukázka (16 MB) toho, jak rychle v Hitmanovi skončíte, pokud zkusíte řešit věci trochu radikálněji. Rambo styl skutečně nefunguje, zvlášť v téhle misi (kde jsme z několika možných variant infiltrování haciendy zvolili postup s převlečením za donašeče jídla). Po vyhlášení alarmu totiž přiběhne do zaměřovače několik desítek ozbrojených agentů. Berte to jako varování a možná i trochu úsměvnou tečku za naší video-exkurzí do světa pečlivých zabijáků.

Selský rozum a taktické uvažování samozřejmě mají zelenou za každých okolností, ale občas vám sebelepší úmysl nevyjde jen proto, že se náhodou někdo někde objevil, nebo jste nevzali do úvahy tohle či ono. Podobné kiksy lze většinou přičíst na vrub samotné hře, ale Blood Money působí jako samostatně fungující ekosystém, který je jen velmi těžké obvinit z nedbalosti.

Zvětšit zdroj: Archiv Kde jsme to přestali? Aha, Jesper... na toho bych neměl zapomenout, protože jako obvykle odvedl geniální práci a jeho hudba přidává mnoha okamžikům na nesmrtelnosti. Zvlášť akčnější pasáže, bušící do reprobeden ve chvíli, kdy jste blízko odhalení, si plně zaslouží být na sólo soundtracku (vychází souběžně s hrou) a nápad s provařenou skladbou "Ave Maria" v hlavním menu, zřejmě nejnevinnějším hudebním motivem vůbec, to je prostě geniální. Za hudbou nijak nezaostává ani zvuk, který již tradičně patří k silným stránkám Hitmana a z přestřelek dělá malý koncert, při kterém kulky sviští tisícem různých akordů. To alespoň trochu kryje jeden z mála nedostatků hry a to sice poněkud nevyvinutou fyziku pádů. Postavy stále padají příliš "ragdollově" a myslím, že už je na čase vymyslet něco trochu efektnějšího. Tak snad do pětice všeho dobrého.

 Práskněte do větráčků!
Mnozí se pravděpodobně bojí, že díky Hitmanovi zase padnou několikaměsíční úspory v prasátku se jmenovkou "GPU, CPU a jiné zbytečnosti". Na internetu se v souvislosti s demoverzí objevila řada naštvaných komentářů, poukazujících na to, že v pěti framech za vteřinu (např. na GFFX5600 a Athlonu 2600 v 800x600) se teda vraždit fakt nedá. S tím nelze než souhlasit (pro demo už proto vyšel patch řešící nízký framerate na některých konfiguracích), ale sám za sebe mohu prohlásit, že na stařičkém Athlonu XP 2800+ s 1GB paměti a GeForce 6600GT jsem si plnou verzi zahrál bez jakéhokoliv cuku na 1024x768 a středních detailech.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jak taková varianta vypadá, se můžete přesvědčit na okolních obrázcích a věřím, že na lepších hardware se hře povede za vzhled získat ještě pár bodů navíc. Oficiální HW nároky zní: procesor Pentium 4 / Athlon XP 1,5 GHz, WinXP/2000 (95/98/ME/NT nepodporovány), 512 MB RAM, DirectX 9 grafická karta s podporou pixel shaderů 2.0 (minimálně GeForce FX / Radeon 9500), DX-kompatibilní zvukovka, DVD mechanika a 5 GB místa na disku.

Zvětšit zdroj: Archiv  Poznámky pod čarou
Zapomněl jsem na něco? Je toho spousta a vychytávky Blood Money by si jistě zasloužily ještě pár řádek, ale nač plýtvat vaším drahocenným časem, když už se na tu hru třesete? Chtěl bych vám hlavně doporučit, abyste hráli jako správní zabijáci a nedělali řemeslu ostudu nějakými "rambo" vložkami. Dopřejte svým obětem bezstarostnou smrt ve znamení hesla "Co oko nevidí, to duši nebolí". Hra se vám za to odmění virtuálními dolary, které můžete zneužít jak na nákup tipů (šikovná to věc, když si najednou nevíte rady) nebo upgrade zbraní.

Na každou střelnou zbraň (a že jich ve hře je) lze přimontovat nějakou tu blbůstku, ať už je to puškohled nebo laser. K mání jsou standardní devítky, velké ráže s tlumičem a kolty. Nabídka přirozeně pokračuje krátkými kulomety, brokovnicemi, útočnými puškami a vrcholí elitní sniperkou W2000. Ani jsem ty zbraně nějak nevypichoval, protože tu nenajdete nějaké závratné novinky oproti předchozím dílům. Potěší snad jen větší interakce s okolím, kdy můžete použít třeba psací pero nebo šroubovák, pokud vám zrovna dojdou náboje a nic lepšího v dosahu není.

Jedním z veleužitečných upgradů je mimochodem předělávka zbraní tak, aby nešly zjistit detektorem kovu. V jedné z pokročilejších misí se totiž budete zabývat ochranou samotné hlavy USA a jak asi tušíte, do Bílého domu vás s batohem zbraní nepustí (můžete to zkusit jako Neo v Matrixu, ale to končí v Blood Money obzvlášť bolestivě, protože Bílý dům hlídají vojáci s puškami). Kdo si neuvědomí, že si může nechat zbraně předělat, ten je zahodí před vchodem a ukradne si v kuchyni nůž, skrz který se postupem času vypracuje k M14 a parádní uniformě. Na úspěchu mise to nic nezmění a ta nenucená pestrost vás zas a znovu zahřeje u srdce.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší galerii

 Tak za kolik?
Otázka, která poslední dobou padá více než často díky maturitám, se teď báječně hodí. Blood Money už žádnou zkoušku dospělosti skládat nemusel, je to ostatně titul zaběhnuté značky. O to těžší však pro IO Interactive bylo naplnit vysoká očekávání a dokázat, že některé neduhy třetího dílu (Contracts) nebyly způsobeny začínajícím "vadnutím" (všichni víme, jak to může dopadnout, viz předešlý Tomb Raider). Osobně se nepočítám mezi extrémní fanoušky Sedmačtyřicítky a i když jsem hrál všechny díly, opakovaně jsem se vrátil snad jen k jedničce. Čtyřka ale do poličky hned tak nedoputuje a to i navzdory faktu, že jsem ji stihl dohrát (závěrečné titulky jsou velmi originální a určitě se na ně budete chtít koukat až do konce... protože... co kdyby... :)

Zvětšit zdroj: Archiv Je to jedna z mála dnešních her, u kterých na druhý "sjezd" zažijete se starými známými úplně nové zážitky. Na variabilitu se zkrátka poslední dobou dost zapomíná a když jí někdo zabalí do fešného kabátku a vybafne se spoustou užitečných vylepšení pod hlavičkou čtvrtého dílu, kdy se už obvykle očekává jen nutná údržba, pak nemůžu než s chutí zatleskat a vyseknout Hitmanovi poklonu. Ale hodlám se mu při ní dívat pořád do očí, aby mě v nestřežené chvíli nezašimrala jeho věrná struna. Opatrnost především...

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Cheaty, Patch...

Související články: Preview, První dojmy, Novinky, Hitman: Contracts recenze, Hitman 2: Silent Assassin recenze, Hitman: Codename 47 recenze

Jiří Lavička
autorovi je 28 let, pamatuje ZX Spectrum a v současné době přebíhá mezi PCčkem, konzolemi a nekonečnou prací v jednom vědeckém ústavu






 
 
Jiří Lavička

Verdikt:

Konkurence tlačící na pilu Hitmanovi nepochybně prospěla. Vypadá nádherně, jeho rozsah a věrohodnost poskočily o notný kus dopředu a jeho nejnovější dobrodružství vás chytne za uši a nepustí, dokud ho nedohrajete. Nečekejte převratné novinky, jen velmi, velmi pečlivou práci s pilníkem, která z Blood Money udělala víc než zajímavé pokračování.

Nejnovější články