Highland Warriors - recenze
7/10

Highland Warriors - recenze

31. 1. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Realtime strategii Highland Warriors byla jako námět vybrána skotská středověká historie spojená s nejedním mýtem a legendou. Na první pohled neotřelé téma, ale jak se liší od jiných her v žánru?

Autor: Leon
Publikováno: 31.ledna 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva Dnes už se těžko hledá originální námět pro počítačovou hru. Za tu (relativně) dlouhou dobu, po kterou hry vznikají, bylo realizováno tolik námětů, že je v dnešní době opravdu velmi těžké přijít na něco originálního a přitom zajímavého pro samotné hráče. Přitom geniální nápad je většinou základem úspěchu hry, a tak se není co divit, že právě dobří designéři her jsou velice ceněni. K tomu všemu je ještě mít trochu předvídavosti, abyste se při vzniku hry trefili do trendu, který pofrčí za nějaké dva roky, které vývoj hry standardně zabere.

Návrat do skotských dějin
Proč o tom celém mluvím? Realtime strategii Highland Warriors, která je předmětem této recenze, byla jako námět vybrána skotská středověká historie spojená s nejedním mýtem a legendou. Na první pohled originální téma, ale ve skutečnosti už podobně zaměřených her několik existuje. Za všechny jmenujme třeba Braveheart, který těžil především z filmové předlohy - slavného filmu Statečné srdce s Melem Gibsonem v hlavní roli. Hra, jak už to u her podle filmových předloh bývá, za moc nestála, a tak se pro Highland Warriors otvírá poměrně snadná možnost ji překonat.

Samotná hra je pomocí čtyř kampaní po deseti misích rozdělena na různá historická období důležitá pro skotskou historii. Díky tomu se tak budete moci skotské dějiny, které se v hodinách dějepisu na našich běžných školách asi vůbec neučí. Nebo snad někdo z vás zná jména jako William Wallace nebo král Edward I.? Pravda, nejsou to jména úplně neznámá, ale většině z vás mnoho neřeknou. Jinak tomu ale jistě bude v anglosaských zemích, především Velké Británii, kde jsou tato jména stejně slavná, jako pro nás Jan Žižka nebo Jiřík z Poděbrad. Z toho všeho je jasné, na jaký segment trhu je hra především určena, byť ji má na starosti německá pobočka firmy Data Becker.

3D grafika jako nezbytný předpoklad k úspěchu?
Již při prvním pohledu na hru (a koneckonců i na okolní obrázky) vám musí být jasné, že jde o strategii postavenou na 3D enginu, v tomto případě zvaném Atlas. Při té příležitosti se neodpustím poznámku na toto téma. Osobně nejsem příznivcem toho, že by všechny hry musely být nutně trojrozměrné, což platí především pro realtime strategie. Nemohu si pomoci, ale všelijaké zoomy a točení si s pohledy způsobuje především to, že se ztrácí celkový přehled. Podle mého názoru to je u strategií věc zcela zásadní, z čehož pramení moje nechuť k těmto moderním „trendům“. Beru to tedy jako věc, kterou přináší nová doba, byť na staré dobré „pouze“ 2D strategie nedám dopustit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Otázkou vždy je, jak si s tímto 3D zobrazováním poradili autoři. Někdy se jim to povede více, někdy méně (tak je to ostatně u všeho). V případě Highland Warriors je to spíše ta první, tedy lepší varianta. Základní příčina je v tom, že se na hru můžete koukat stále ze stejného základního pohledu, při kterém vše vypadá jako ve 2D. Když se chcete pokochat detailnějším pohledem na cokoliv, stačí zazoomovat nebo si pohrát s kamerou, ale stiskem jediné klávesy se pak zase můžete vrátit do klasického pohledu, u které se cení právě onen přehled. Ten je důležitý především při bojích, ale to asi každý příznivec strategií ví.

Faktem je, že i při velmi podrobném zobrazení jednotek (a nejen jich) jsou k vidění slušné detaily. Při vyšším počtu jednotek na jednom místě jsem nepozoroval nějaké zpomalení enginu, natož trhání (Athlon 1,4GHz, GF4 Ti4200). Hra tak vypadá docela pěkně, byť některé animace jednotek nejsou úplně ideální. Ač jsem tedy skeptik k 3D strategiím, v případě Highland Warriors si nemohu příliš stěžovat.

Obehraný postup
Bylo by ale chybou, byť se tak občas děje, nahlížet na hru jen z pohledu grafiky. Zvláště na strategie je nutno pohlížet z hlediska hratelnosti po stránce strategické nebo taktické. Tady si naopak na mnoho nových nápadů nepřijdete. Highland Warriors se drží osvědčeného a už dost obehraného strategického postupu, kdy je třeba získat suroviny (celkem jich je pět - dřevo, jídlo, kámen, železná ruda, zlato), postavit nějaké budovy, vycvičit vojáky a porazit nepřítele. Tato hierarchie není ani nijak rozvětvená a upgradovat jednotky lze jen minimálně, takže zde si příliš nevyhrajete.

Ještě jsem nezmínil, že ve hře můžete hrát nejen za skotské klany usilující o sjednocení Skotska pod jednu vlajku, ale také za Angličany. Vzhledem k tomu, že nejde o nějakou fantasy strategii, nemohli si autoři ani dovolit příliš rozdílné jednotky na všech stranách. Ano, liší se, mají různé přednosti a dovednosti, ale z hlediska strategického to velký význam nemá. Na obou stranách tak najdeme rytíře, lučištníky, bojovníky na koních i stroje na ničení budov, ať už ve formě beranidel nebo katapultů.

Získávání zkušeností jednotek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přínos pak vidím především v tom, že vaše jednotky získávají jakousi zkušenost. U peasantů, tedy těch základních obyvatel, je možnost povýšit pracovníka na mistra svého řemesla. Tato příležitost nastane po určité době, po kterou peasant vykonává stále stejnou činnost. Pokud předpokládáte, že ji bude vykonávat i nadále, vyplatí se investovat do jeho mistrovského glejchu. Tím se zvýší jeho produktivita práce, ale pouze ve vykonávaném oboru. Nechtějte pak ale po něm, aby dělal něco jiného.

Ještě důležitější jsou zkušenosti pro bojové jednotky. Ty je získávají právě z bojů, přičemž rozdíl mezi zelenáčem a zkušeným vojákem je dost viditelný. Proto je důležité šetřit zraněné vojáky, protože zkušenosti jsou skutečně k nezaplacení. Stejně tak je posílání malých skupinek proti nepříteli jen mrháním vojáků. Není nad silnou, kompaktní a zkušenou armádu. S tou pak lze vyhrát celkem snadno - ostatně jako v každé jiné strategii.

Jinak toho ale mnoho nového ve hře nenajdeme. Z globálního pohledu jde jinak o klasickou realtime strategii, takže zajímavosti je třeba hledat jinde. Například interface hry si můžete libovolně upravit. Jinak řečeno - můžete si kdykoli uspořádat ikony na ploše podle svého gusta. Za zmínku stojí také občasné změny počasí a roční doby, kdy např. v zimě nemůžete obdělávat pole a jste odkázáni na své zásoby z dřívějška nebo alternativní zdroje.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Resumé
Při recenzování strategií by se nemělo zapomínat na umělou inteligenci protivníka. Ta je zhruba na stejné úrovni jako v jiných titulech, takže není ani špatná, ale také žádný zázrak. Pokud máte nějaký osvědčený postup v podobných strategiích, určitě vám nebude dělat problém použít ho i v této hře. Rozhodně od počítače nečekejte nějaké geniální tahy nebo postupy. Většinou jen dělá to, co má předem dáno, nebo co se dá snadno předvídat. Není tak ani třeba dodávat, že tento problém vám odpadne při multiplayeru, který hra samozřejmě umožňuje a rovněž nechybí skirmish mód proti počítači.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Highland Warriors tedy rozhodně není špatná strategie, ale stejně tak je pravda, že toho mnoho nového nepřináší. Zpočátku mě hraní i docela bavilo, ale postupem času mi připadalo, že je to stále to samé dokola. Ano, jde opět o stejný fenomén, kterým se vyznačuje většina strategií. Pro někoho může být plusem 3D rozměr hry, ale stejně tak si myslím, že je dost hráčů s podobnou nechutí k tomuto. Troufám si také tvrdit, že pro našince nebude námět hry zas až tak zajímavý, ale na to bych při hodnocení neměl příliš koukat. Ani tak se ale Highland Warriors nedostanou z šedi lehce nadprůměrných strategií…

Stáhněte si: Dema, Intro, Promo video, Cheaty