Autor: Leon Publikováno: 31.ledna 2003 |
Již při prvním pohledu na hru (a koneckonců i na okolní obrázky) vám musí být jasné, že jde o strategii postavenou na 3D enginu, v tomto případě zvaném Atlas. Při té příležitosti se neodpustím poznámku na toto téma. Osobně nejsem příznivcem toho, že by všechny hry musely být nutně trojrozměrné, což platí především pro realtime strategie. Nemohu si pomoci, ale všelijaké zoomy a točení si s pohledy způsobuje především to, že se ztrácí celkový přehled. Podle mého názoru to je u strategií věc zcela zásadní, z čehož pramení moje nechuť k těmto moderním „trendům“. Beru to tedy jako věc, kterou přináší nová doba, byť na staré dobré „pouze“ 2D strategie nedám dopustit. Otázkou vždy je, jak si s tímto 3D zobrazováním poradili autoři. Někdy se jim to povede více, někdy méně (tak je to ostatně u všeho). V případě Highland Warriors je to spíše ta první, tedy lepší varianta. Základní příčina je v tom, že se na hru můžete koukat stále ze stejného základního pohledu, při kterém vše vypadá jako ve 2D. Když se chcete pokochat detailnějším pohledem na cokoliv, stačí zazoomovat nebo si pohrát s kamerou, ale stiskem jediné klávesy se pak zase můžete vrátit do klasického pohledu, u které se cení právě onen přehled. Ten je důležitý především při bojích, ale to asi každý příznivec strategií ví. Faktem je, že i při velmi podrobném zobrazení jednotek (a nejen jich) jsou k vidění slušné detaily. Při vyšším počtu jednotek na jednom místě jsem nepozoroval nějaké zpomalení enginu, natož trhání (Athlon 1,4GHz, GF4 Ti4200). Hra tak vypadá docela pěkně, byť některé animace jednotek nejsou úplně ideální. Ač jsem tedy skeptik k 3D strategiím, v případě Highland Warriors si nemohu příliš stěžovat. Obehraný postup Bylo by ale chybou, byť se tak občas děje, nahlížet na hru jen z pohledu grafiky. Zvláště na strategie je nutno pohlížet z hlediska hratelnosti po stránce strategické nebo taktické. Tady si naopak na mnoho nových nápadů nepřijdete. Highland Warriors se drží osvědčeného a už dost obehraného strategického postupu, kdy je třeba získat suroviny (celkem jich je pět - dřevo, jídlo, kámen, železná ruda, zlato), postavit nějaké budovy, vycvičit vojáky a porazit nepřítele. Tato hierarchie není ani nijak rozvětvená a upgradovat jednotky lze jen minimálně, takže zde si příliš nevyhrajete. Ještě jsem nezmínil, že ve hře můžete hrát nejen za skotské klany usilující o sjednocení Skotska pod jednu vlajku, ale také za Angličany. Vzhledem k tomu, že nejde o nějakou fantasy strategii, nemohli si autoři ani dovolit příliš rozdílné jednotky na všech stranách. Ano, liší se, mají různé přednosti a dovednosti, ale z hlediska strategického to velký význam nemá. Na obou stranách tak najdeme rytíře, lučištníky, bojovníky na koních i stroje na ničení budov, ať už ve formě beranidel nebo katapultů. Získávání zkušeností jednotek Přínos pak vidím především v tom, že vaše jednotky získávají jakousi zkušenost. U peasantů, tedy těch základních obyvatel, je možnost povýšit pracovníka na mistra svého řemesla. Tato příležitost nastane po určité době, po kterou peasant vykonává stále stejnou činnost. Pokud předpokládáte, že ji bude vykonávat i nadále, vyplatí se investovat do jeho mistrovského glejchu. Tím se zvýší jeho produktivita práce, ale pouze ve vykonávaném oboru. Nechtějte pak ale po něm, aby dělal něco jiného. Ještě důležitější jsou zkušenosti pro bojové jednotky. Ty je získávají právě z bojů, přičemž rozdíl mezi zelenáčem a zkušeným vojákem je dost viditelný. Proto je důležité šetřit zraněné vojáky, protože zkušenosti jsou skutečně k nezaplacení. Stejně tak je posílání malých skupinek proti nepříteli jen mrháním vojáků. Není nad silnou, kompaktní a zkušenou armádu. S tou pak lze vyhrát celkem snadno - ostatně jako v každé jiné strategii. Jinak toho ale mnoho nového ve hře nenajdeme. Z globálního pohledu jde jinak o klasickou realtime strategii, takže zajímavosti je třeba hledat jinde. Například interface hry si můžete libovolně upravit. Jinak řečeno - můžete si kdykoli uspořádat ikony na ploše podle svého gusta. Za zmínku stojí také občasné změny počasí a roční doby, kdy např. v zimě nemůžete obdělávat pole a jste odkázáni na své zásoby z dřívějška nebo alternativní zdroje. další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Resumé Při recenzování strategií by se nemělo zapomínat na umělou inteligenci protivníka. Ta je zhruba na stejné úrovni jako v jiných titulech, takže není ani špatná, ale také žádný zázrak. Pokud máte nějaký osvědčený postup v podobných strategiích, určitě vám nebude dělat problém použít ho i v této hře. Rozhodně od počítače nečekejte nějaké geniální tahy nebo postupy. Většinou jen dělá to, co má předem dáno, nebo co se dá snadno předvídat. Není tak ani třeba dodávat, že tento problém vám odpadne při multiplayeru, který hra samozřejmě umožňuje a rovněž nechybí skirmish mód proti počítači. Highland Warriors tedy rozhodně není špatná strategie, ale stejně tak je pravda, že toho mnoho nového nepřináší. Zpočátku mě hraní i docela bavilo, ale postupem času mi připadalo, že je to stále to samé dokola. Ano, jde opět o stejný fenomén, kterým se vyznačuje většina strategií. Pro někoho může být plusem 3D rozměr hry, ale stejně tak si myslím, že je dost hráčů s podobnou nechutí k tomuto. Troufám si také tvrdit, že pro našince nebude námět hry zas až tak zajímavý, ale na to bych při hodnocení neměl příliš koukat. Ani tak se ale Highland Warriors nedostanou z šedi lehce nadprůměrných strategií… Stáhněte si: Dema, Intro, Promo video, Cheaty Související články: První dojmy, Rozhovor, Novinky |
Leon připravil: jd |