Heroes of Might & Magic V - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Heroes of Might & Magic V - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

16. 5. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Slavné „Heroesy“ jsou v ČR hodně oblíbené a jejich pátý díl provázelo nejen očekávání, ale i obavy z přechodu do 3D a změny tvůrců. Navozuje opět syndrom „ještě jeden tah a jdu spát (respektive se rovnou nasnídám? :)“

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 16.května 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: review/anglická
Doba recenzování: 10 dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Svět Might and Magic je pro většinu hráčů ekvivalentem pro rozsáhlá fantasy dobrodružství ve stylu RPG či strategií. Druhý jmenovaný žánr si vzala za své série Heroes of Might and Magic, dnes již ztělesnění klasické tahové strategie s budováním měst, střety mocných armád i putováním a rozvojem statečných hrdinů. Těžko říci, čím to je, ale v ČR si tahle sága získala srdce snad ještě většího počtu hráčů než jinde; tedy myšleno v relativním měřítku, samozřejmě. Není proto divu, že právě na tomto titulu postavila distribuční společnost CD Projekt své hlavní marketingové aktivity jara, čímž chce navázat na komerční úspěch předešlých dílů, které podle ní patří mezi nejlépe prodávané tituly u nás.

Šest kampaní...
Pátý díl Heroes nabízí rozmanité herní módy, které ovšem příznivce série nijak nepřekvapí. Součástí plné verze jsou i samostatné mapy a multiplayer – ten je přítomen nejen v běžném hraní po síti či internetu, ale i v podobě (ze série HOMAM dobře známého) režimu Hot Seat, kdy se více hráčů střídá po tazích u jednoho počítače. Hlavním lákadlem jsou ale samozřejmě příběhové kampaně, jejichž děj (podpořený pěkným úvodním filmečkem) se točí kolem invaze pekelných mocností do lidského království.

Kampaní obsahuje hra šest, přičemž tažení na sebe navazují a nelze přeskočit nějaké nedokončené. Tažením vás obvykle provází jeden hlavní hrdina, který se postupně zlepšuje (i když díky omezení úrovně v každé misi z něj nemůžete hned na začátku učinit poloboha, a navíc se z mapy do mapy nepřenáší nalezené artefakty). Příjemnou, ale v rámci série nikoliv novou záležitostí je výběr bonusu před každou misí - může jít o artefakt, peníze, suroviny či jednotky. V každé z půltuctu částí ze zhostíte vedení jiného národa, a střídavě tak stojíte na různých stranách konfliktu. Úvodní šestinu obstará klasická lidská říše, která se pod vedení královny Isabel snaží bránit proti invazi démonů. Pak se chopíte ďábelských stvoření, respektive pekelného lorda, který tak úplně nesouhlasí s plány svého vládce... Později se do všeho vloží nekromanti a také temní elfové, aby situaci nakonec řešil lesní národ a nevyzpytatelní mágové. Příběh se během kampaní několikrát celkem zajímavě posune, a na poměry strategických her je docela propracovaný.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

...a šest národů
Jednotlivé národy se od sebe samozřejmě radikálně liší. Rozdíly najdete v podobě i skladbě měst, mezi jednotkami nebo u hrdinů. Zatímco lidské město je v podstatě klasickým obrazem středověkého sídla obohaceného o několik fantasy prvků, pevnost démonů je peklem se vším všudy. Sídlo nekromantů připomíná kryptu, temní elfové se skrývají v podzemních městech, lesní národ pochopitelně žije v souznění s přírodou a mágové si libují ve vysokých věžích. A stejně tak, zatímco lidé mají ve svém středu rytíře, střelce, gryfy, kněze či anděly, démoni se spoléhají na... ehm, démony. Démony a podobnou pakáž, jako třeba trojhlavé psy jak vystřižené z antických pověstí o cerberovi. A tak dále a tak podpobně; pokud jste hráli v podstatě jakýkoliv díl série HOMAM, nebudete příliš překvapeni, i když se díl od dílu zařazené národy samozřejmě trochu liší.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Odhlédneme-li prozatím od přechodu do trojrozměrné grafiky, neudiví vás příliš ani herní princip. Je velmi podobný dřívejšku, skoro by se chtělo říci stejný. Je to na škodu? Myslím, že nikoliv; konec konců proč měnit něco, co se tak skvěle osvědčilo. Se svými hrdiny a jejich armádami (ano, tady je třeba oproti „čtyřce“ změna v tom, že v rámci jedné skupiny musí být vždy právě jeden hrdina a nějaká armáda – nemůžete tedy vyslat vojska bez vedení nebo naopak seskupit tři statečné reky do jedné miniarmády) budete procházet pohádkovou krajinou, navštěvovat důležité budovy a tajemná místa, bojovat s nepřáteli a obsazovat i zvelebovat města. Proberme si to tedy pěkně popořádku.

Cestování po krajině
Putování je klasické – v každém tahu můžete se svým hrdinou projít určitou část území, pohyb je vyznačen přerušovanou čarou a pokud je rozdělen na více tahů, zůstává cesta vyznačena a vám stačí kliknout na ikonku pohybu či majznout do mezerníku. Vzdálenost, kterou může váš rek urazit, je dána jeho skilly (třeba zvládnutou logistikou), případně vybavením, jako jsou kupříkladu magické boty. Dost často narazíte na hromadu surovin, truhlu se zlatem či magický artefakt; vše je ovšem obvykle dobře hlídáno.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Úchvatné exteriéry
Po krajině je navíc roztroušeno nepřeberné množství důležitých míst, které je celkem fajn navštívit. Pro znalce série podotýkám, že v tomto ohledu přináší pátý díl opravdu minimum inovací. V království najdete doly, pily a jiné zdroje surovin, které můžete zabrat a zajistit si pravidelný přísun kamení, zlata, síry, krystalů či jiné komodity. Pak zde jsou různé oltáře, tréninkové tábory a podobná místa, ve kterých se hrdina může zlepšit ve svých vlastnostech, naučit se nový skill či osvojit neznámé kouzlo.

Dalším typem budov jsou verbovací stavby, kdy lze ze určitý peníz (v případě některých slabých jendotek dokonce zcela zadarmo) rozšířit své vojsko o nové přírůstky. Nechybí ani speciální místa, kde obdržíte nějaký úkol, můžete se rozhlédnout po krajině nebo se vám odkryje část speciální mapy k mocnému artefaktu, tzv. Tear of Asha, díky kterému můžete v jednom ze svých měst postavit speciální, hodně užitečou stavbu (liší se národ od národa). Říše je opět rozdělena do dvou úrovní; kromě povrchu můžete (a někdy i musíte) nahlédnout do podzemí, ve kterém rovněž najdete doly, oltáře, města... a samozřejmě i nepřátele.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Taktické bitvy
Ať už se pohybujete na denním světle či v zatuchlém podzemí, boje vás čekají všude. Velice často narazíte na skupinku neutrálních potvor či vojáků. Někteří se k vám přidají (zvláště máte-li diplomatickou dovednost), jiní utečou a většina se do vás pustí. K boji samozřejmě dojde také v případě, že se při odpolední procházce náhodou potkají dva nepřátelští hrdinové. Bitvy se odehrávají – jako vždy – ve speciálním taktickém režimu. Trochu nepříjemné přitom je, že z rozehrané bitvy nemůžete vyskočit přímo do hlavního menu a v případě, že se vám nedaří, rychle naloadovat starší pozici.

Bojiště je rozdělené šachovnicí, nejprve si rozestavíte na své straně své svěřence (ovládáte-li skill Taktika, máte širší možnosti) a pak se do sebe pustíte hlava nehlava. Vojáci jsou na přehledné liště seřazeni podle iniciativy a vy tak předem vidíte, kdy na koho dojde řada. A nejde jen o to, že vojáci se střídají a záleží jen na pořadí! Ne ne, rychlost je tady poměrně klíčovou záležitostí,takže třeba hbitá víla má klidně i dvě akce předtím, než se silný, ale neohrabaný titán vůbec rozkouká. Ve svém tahu může jednotka vykonat pohyb nebo zaútočit (lze udělat i pohyb zakončený útokem), případně použít speciální schopnost, ovládá-li nějakou; třeba andělé mohou oživit padlé spolubojovníky. O něco obtížnější může být dobývání měst, kdy vaše pozemní jednotky musí počkat, až jim cestu skrz opevnění vyčistí katapult. Díky rozdílům mezi jednotkami jednotlivých národů se samozřejmě liší i taktika,kterou použijete. Zatímco třeba v lidské armádě se můžete pokusit obrněnými pěšáky chránit střelce a mnichy kosící nepřátele z dálky, za pekelníky není na škodu použít tzv. "Gating", který umožní zreplikovat vaše svěřence na zvoleném místě - třeba poblíž nic netušících elfích lučíštníků, kteří se zbaběle skrývají za hradbami. U nemrtvých zase budete spoléhat na početní výhodu, kterou lze získat díky doplňování slabších jednotekpo každém boji ze zabitých nepřátel.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Do boje se v Heroes V může zapojit i hrdina. Samozřejmě může mydlit kouzla ze své magické knihy, případně zaútočit (ovšem není součástí armády jako takové, prostě jen ze své výsadní pozice provede výpad či vystřelí) či použít nějakou specialitu. Ty jsou zaneseny stejně jako kouzla v knize - jde třeba o dočasné zlepšení statistik celé armády. Taktizovat se zkátka dá docela dost, a pokud by vás nebavilo namáhat si mozek, můžete zapnout automatický boj.Umělá inteligence sice není zlá, ale samozřejmě dosáhnete lepšího výsledku, pokud své svěřence budete ovládat sami. Hlavní principbojů pochopitelně zůstává podobný jako dříve, ale pár výše zmíněných drobných novinek potěší.

 Města a hrady
Ve hře samozřejmě nemůže chybět ani vylepšování a zvelebování měst, která ukořistíte nebo od počátku mise ovládáte. Výstavba vás samozřejmě stojí něco zlata a surovin (ty jsou mimochodem shodné s komoditami z dřívějších dílů). Budov je k dispozici opravdu hodně, více než v minulých hrách, včetně klasických kousků. Město lze lépe opevnit a zároveň stavbou hradu zvýšit týdenní produkci jednotek. Samozřejmě můžete (a pro úspěch ve hře hlavně musíte) stavět různá kasárna pro rozmanité typy vojáků – každou verbovací budovu lze navíc vylepšit, takže v ní vyrůstají lepší jednotky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pak tu jsou budovy zajišťující příjem financí, hospoda pro zjišťování informací a najímání hrdinů, magická gilda pro učení kouzel, trh umožňující výměnu komodit či kovář, u kterého si hrdina může pořídit několik věciček pro usnadnění bitev (stan první pomoci, zásobník střeliva či balistu). Autoři ovšem přichystali i pár specialit, jako třeba sochu zvyšující příjem města, cvičiště pro zlevnění vylepšování jednotek na druhý stupeň či sloup z kostí určený pro zlepšení nekromantických dovedností vašich hrdinů. Stavěcí část je docela rozmanitá a příjemně vyvážená, vše zpříjemňují drobné vyobrazení zlatého kladívka (= v tomto kole lze ještě stavět) či rudého domečku (= v tomto kole již bylo stavěno) na ikonkách jednotlivých měst. Ovšem i tento odstavec musím zakončit lakonickou (nikoliv však negativně míněnou!) větou – nic v principu vyloženě nového tu nehledejte.

 Hrdinové
Už několikrát jsem zmínil hrdiny. Odvážní chlapci a lepé děvy se samozřejmě se svými úspěchy v bojích posouvají na vyšší levely, s čímž souvisí vždy několik příjemných záležitostí. Předně se automaticky o jeden bod zvýší některá základní vlastnost (tradičně útok zvyšující útočné číslo svěřených jednotek, obrana zlepšující jejich defenzivní statistiky, znalost ovlivňující množství many a síla kouzel mající vliv na – hádejte – na sílu kouzel). A poté je na vás, abyste vybrali jeden nový skill (případně vylepšení stávajícího).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jednotlivé dovednosti tentokráte nejsou oddělené, ale na několik základních logicky navazují pokročilejší – například zběhlost v temné magii umožňuje osvojit si mistrovství v konkrétních skupinách kouzel, na zvládnutou logistiku zase navazuje třeba dobrá navigace na moři. Vývojáři v této oblasti přidali docela dost novinek, třeba "Konzumaci mrtvoly" umožňující vysátí many ze zabitých jendotek, již zmíněný „Gating“, který umožňuje svěřencům pekelného hrdiny povolávat si při boji posily z démonického světa, nebo na něj navazující "Hellfire", který vašim svěřencům přidá k útoku ještě ohnivé poškození .

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vedle pasivních schopností jsou k dispozici i aktivní speciální dovednosti (například schopnost fungovat po jedno kolo jako „osobní ochránce“ konkrétní jednotky), které se zapisují pro použití v boji do knihy kouzel stejně jako klasická zaklínadla. Těch je mimochodem také požehnaně, jsou rozdělená do čtyř magických škol, a kromě starých známých fireballů, rychlosti či vyvolávání lodě tu najdete i pár nových kousků.

Připadá mi, že díky ještě bohatšímu vývoji vašich reků, faktu, že po mapě se nemohou potulovat samostatné armády, a hlavně designu některých map se pátý díl Heroesů ještě více posunul k RPG. V některých scénářích vás totiž netlačí čas, ani přítomnost cizích armád, ale můžete si v klidu se svými hrdiny procházet úžasnou krajinu a odhalovat všechny budovy a artefakty. Jednotlivé scénáře se od sebe vůbec dost odlišují a v designu map najdeme pár neotřelých nápadů, což hře dodává na pestrosti.Někdy budete na mapě bez měst freneticky unikat do bezpečí před pronásledovateli, kteří jsou ve značné přesile. Jindy zase budete soutěžit se svým sokem o to, kdo dřívzíská mocný artefakt. Samozřejmě dojde i na již zmíněné relativně klidné procházení všech zákoutí mapy, onde vás zase čeká "klasická" strategiezaložená hlavně na obraně vlastních měst a postupné obsazování nepřátelských sídel. I zásluhou povedené skladby scénářů vůbec nevadí, že herní systémje velmi podobný jako dřív - bavit se prostě budete královsky.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Nově ve 3D
Hrdinové moci a magie se převlékli do trojrozměrného kabátku. Ač taková plastická operace v mnoha podobných případech nedopadá zrovna nejlépe, zde si vskutku nemáme na co stěžovat – autorům z Nival Interactive (kteří mimochodem mají na svém triku nejednu povedenou strategii, mimo jiné například žánrově blízkou záležitost Etherlords) se podařilo technické zpracování na jedničku. A to nejen co se objektivní kvality týče, ale hlavně se jim zadařilo zachovat kouzelnou a pohádkovou atmosféru celé série.

Krajinka je plná detailů, stromů, staveb, soch či oltářů. Navíc je samozřejmě kopcovitá a plastická, což ve spojení s volnou kamerou (kterou lze naštěstí dostatečně oddálit od povrchu a získat tak širší rozhled) a pěkně vymodelovanými hrdiny a nestvůrami vypadá opravdu moc hezky. Do 3D se nám překlopil i taktický mód, nicméně pokud nebudete hýbat kamerou, budete si připadat podobně jako v minulých dílech. Pokud ale chcete, můžete si na jednotky nazoomovat, otočit kamerou a podobně... Nádherně vypadají i města, jejichž rozvoj lze sledovat rovněž ze všech stran a úhlů; při postavení některých zásadních budov se navíc změní i obraz města na strategické mapě. Technické zpracování je fajn i v oblasti hudebního doprovodu tvořeného klasickými fantasy chorály a podobnými kulisami, a dabingu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Drobné výtky by mohly směřovat k in-game filmečkům, ve kterých hrdinové (většinou) jako stateční břichomluvci při rozhovorech ani nepohnou rty, a k odkrývání mapy, které je někdy trochu zpožděné za pohybem hrdiny krajinou. Nepotěší ani to, že ač jsou postavičky pěkně vymodelované ve 3D, disponují jen jedním druhem útoku - jakýkoli efekt jako kouzlo apod. je vždy prováděno stále stejnou animací, což např. v páté kampani působí už docela trapně, když při každé animaci/hlášce vidíte na obrazovce pořád to samé a jen se mění text. Hardwarová náročnost není zrovna nejnižší, a ani na oficiálně doporučené (opravdu doporučené, tedynikoliv minimální) sestavě CPU 2,4 GHz / 1 GB Ram / grafická karta s 256 MB neběhá hra při maximálním nastavení zcela plynule.

 Závěrem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přechod do 3D je samozřejmě nejpatrnější změnou oproti dílům předchozím. Samozřejmě, že hra obsahuje i další – vesměs příjemné – novinky, ale přeci jen jsou to spíše drobnosti než významnější inovace. Ale je to tak špatně? Myslím, že ne. Hra má stále to kouzlo, které dělá sérii Heroes tak výjimečnou, a bylo by asi nesmyslem osvědčený princip nějak zásadně měnit. Hratelnost je vynikající, syndrom „ještě jeden tah a jdu spát (respektive se rovnou nasnídám)“ zůstal zachován. Řemeslně skvěle odvedená práce a titul, který na ultimátní hodnocení nedosáhne jen proto, že to tady všechno už tak nějak bylo. Pro skalní i sváteční fanoušky fantasy strategií povinnost.

Stáhněte si: České demo, Videa, Trailery, Cheaty..

Související články: První pohled, Dojmy z multiplayerové bety, Preview, Novinky, Heroes of Might & Magic IV recenze&dojmy&rozhovor, HoMM IV: Winds of War&Gathering Storm recenze, HoMM III Shadow of Death recenze

Jiří Sládek
autorovi je 29 let, věnuje se marketingovým konzultacím, mediální komunikaci, přípravě GameStaru v časopise PC World a psaní do dalších médií; preferuje RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)






 
 
Jiří Sládek
Smarty.cz

Verdikt:

Výtečná fantasy strategie, která sice oproti předchozím dílům nepřináší příliš inovací v herním systému, ale je pohádkově zpracována a skvěle se hraje. Hardcore fanoušci série nechť si klidně přičtou pár bodů k hodnocení navíc.

Nejnovější články