Autor: Mickey Mouse Publikováno: 5.října 2003 | Verze hry: finální/prodávaná pro PC Doba recenzování: cca 1 týden |
![]() ![]() ![]() V pohádkách princ či Honza osvobodí královu dceru, za což dostane půl království a její ruku s veškerým příslušenstvím. V počítačových hrách jde většinou podstatně o víc. Halo v tomto případě není výjimkou a vaše dobrodružství bude namířeno k záchraně lidské rasy a vyčistění vesmíru od všeho zlého. Pro nás hráče je podstatný způsob, jaký k tomu hra dovolí využít a v něm se teď chvíli povrtám. Předně je to vcelku zajímavý příběh, do něhož sem tam vstoupí i nějaká ta záhadná postava (mohu-li tak nazvat třeba létající monitor). Dějové zvraty, měnící se atmosféra, sem tam výskyt nových nepřátel či zbraní. Tohle vše ve hře najdete a způsob, jakým je tento pel-mel vyladěn, mi přišel přesně takový, aby hráče udržel ve správné náladě po celou dobu hraní. Sám anebo v týmu ![]() Čím více spoluhráčů si necháte pobít, tím víc práce pak zbude na vás samotné. Hráči se chovají v podstatě tak, jak byste od nich čekali a i když tu není žádná možnost velení a pokročilé komunikace, přesto se nebudete cítit jako na výletě s mentály. Do toho přidejme používání různých zbraní, tedy i těch, které se dají sebrat po padlém nepříteli. Tohle je i doslova nutnost vzhledem k omezené munici a je jen příjemným zjištěním, že toto pravidlo platí i pro počítačem řízené vojáky. ![]() ![]() ![]() Týmová akce si mě získala i dalším aspektem, který se ve hrách vyskytuje jako šafrán a s předchozím zpracováním bojů úzce souvisí. Je tím možnost zraňovat spoluhráče, což vás donutí i ve zmatených přestřelkách dávat setsakra pozor, kam pálíte a koukat, kdo se nachází v místě, kam chcete naházet granáty. Pravidlo zraňování spoluhráčů opět platí pro všechny a tak se může přihodit, že se navzájem pobijí vojáci či vesmírné obludy na druhé straně fronty, případně nějdo z vašich nechtěně polechtá vás, za což se většinou i omluví. Celá týmová hra tak dosáhne mnohem hratelnější podoby oproti skriptovaným střílendám, kde klidně kropíte skrz vlastní řady a na druhou stranu ať děláte co děláte, stejně jejich předem nadefinovanou životnost nezměníte. Nejenom pěšky ![]() Vozidla se v third-person pohledu kamery ovládají do stran myší a pohyb vpřed či vzad je na klávesnici. Toto nezvyklé schéma bude chtít trochu tréninku, jakož i potřebu si zvyknout na jízdní vlastnosti a zpoždění v zatáčkách a při rozjíždění. Warthog je na rozdíl od vozidel a vznášedel ostatních nerozbitný, a tak při havárii jej pouze stačí překulit zpátky na kola a můžete pokračovat v jízdě. Warthog lze dovézt i do interiérů, a tak je z velké části na vás, kam až s ním zajedete a zda jej necháte parkovat před budovou či s ním vjedete i dovnitř. Trochu menší pohodlí při manévrování úzkými chodbami kompenzuje výhoda účinného kulometu s neomezenou zásobou střeliva. Účinná munice totiž bude ve vyšších obtížnostech jeden z permanentních problémů, které budete každou chvíli muset řešit. ![]() ![]() ![]() Zbraně a granáty Po každém zabitém zůstává k dispozici jeho primární zbraň a munice do ní. Vy sami se můžete vybavit až dvěma zbraněmi a dle vlastního uvážení je měnit za to, co právě kde najdete. Od klasických automatických pušek, razantních pistolí se zoomem či sniperek se dostanete i ke zbraním plazmovým a energetickým. Sice všechny disponují pouze jedním druhem střelby, nicméně určitá variabilita navíc se tu také najde. Někdy je to možnost zoomovat, jindy třeba volba, zda střílet jednotlivě či energii ve zbrani nakumulovat a vyslat pak jeden velký ničivý chuchel. Ke zbraním primárním se přidávají i různé granáty, které lze najednou nést až čtyři a situací, kdy se vyplatí je použít, je dost a dost. Granáty lze stejně jako zbraně nacházet po padlých a postupně si jejich zásobu doplňovat. Protivník není vždy k pohozenému granátu lhostejný a pokud jej včas zpozoruje, bude se před ním snažit utéct. ![]() Protivníci Zatím jsem se zabýval spíše vašimi spoluhráči, teď se tedy zaměřím na protivníky. Jejich umělá inteligence je rovněž řešena příjemným způsobem. Každý druh se chová trochu jinak, má jinou odolnost i styl boje. Malí vesmírní trpajzlíci představují všudypřítomnou verbež, která není nijak tuhá a spíš tvoří křoví těm ostatním, případně vás překvapí svým počtem či ze zálohy. Zajímavým protivníkem je zákeřňák schovávající se většinou za štít, takže je docela potíž se mu dostat na kobylku. Občas se odkryje při přesunech, sem tam provede úhybný kotoul, ale jen tak na vás odkrytou hruď nevyvalí. Sniperkou jde trefit vykrojení ve štítu, skrz nějž po vás sám pálí, fungují na něj i granáty, jinak palba do štítu se rovná pořekadlu o hrachu a stěně. ![]() ![]() ![]() Sem tam se potkáte i se zajímavými tužany využívajícími speciální štít, který je dělá téměř neviditelnými. Sami také občas na tuto komponentu narazíte a vyzkoušíte si, jaké to je se pohybovat nepozorovaně do okamžiku, než se prozradíte a o neviditelnost v přestřelce záhy přijdete. Když už mluvíme o neviditelnosti, zmiňme i radar nebo raději „motion tracker“, což je zařízení sledující pohyb ve vašem okolí. Pomocí něj uvidíte přímo na HUDu, kde se něco hýbe a kam zaměřit pozornost, což v případě neviditelných potvor je dvojnásob k užitku. Třetí rasa ve hře ![]() Halo, to je i atmosféra, díky níž vás hra bude bavit. Úzkost v tmavých chodbách, zběsilé bitky proti mnohonásobné přesile, nekonečné čekání na přílet záchranné transportní lodi. Samota, strach a předtucha tajemné hrůzy dýchající z krví pomazaných stěn pustých místností. I tohle ve hře najdete a budiž jí to přičteno k dobru, jakož i délka příběhu, jehož hraním strávíte víc času, než je nepsaný standard. A komu tohle vše bude málo, čeká na něj ještě multiplayer, o kterém se rozpovídám v poslední části recenze. Bohatý multiplayer Už pouhým nahlédnutím do sekce pro multiplayer odhalíte překvapivý počet herních modifikací, které Halo nabízí. Pro hru ve více lidech je tu celkem devatenáct map, jejichž počet ještě hravě překročí herní mody, které na nich půjde hrát. Ano, nezbláznil jsem se, herních modifikací je opravdu několik desítek a krom těch existujících si budete moci vytvářet i vlastní. Ale proberme si je v klidu a hezky popořádku. ![]() ![]() ![]() Multiplayerové mapy se dají rozdělit do dvou základních kategorií - ty, které podporují vozidla a ty, které nikoli. Tuto jejich chrakateristiku spolu s doporučeným počtem hráčů zjistíte už při jejich výběru, a tak nebude potřeba volit mapu stylem pokus-omyl navzdory netradičnímu mechanismu, kdy nejprve vybíráte mapu a až poté herní mod. Je to na první pohled nezvyklé, ale v podmínkách Halo zcela logické. Pro vybranou mapu se pak objeví seznam herních modifikací, rozdělený do dvou skupin - standardní a klasické. Toto členění nemá nijak determinující charakter a je tu spíše pro rozdělení dlouhého seznamu aspoň na dvě skupiny. Herní módy ![]() Assault je primárně založen na střídání obranné a útočné role zúčastněných týmů. King of The Hill je pak dalším veteránem na poli modifikací, kdy jde o to se udržet po určitý čas v sektoru (klasicky to býval vrchol nějakého kopce, a odtud tedy pochází i název), zatímco ostatní se vás snaží o nadvládu připravit. Roli zde hraje celkový čas nadvlády, který se většinou kumuluje a až některý z hráčů dosáhne stanovené hranice, stává se vítězem. Oddball zase spočívá v držení speciálního předmětu (v případě Halo je to lebka), za což se vám počítá čas, po který ji dokážete držet. Ten se pak rovněž kumuluje a jde o to jako první dosáhnout stanoveného limitu. Udělej si sám Všechny tyhle scénáře lze dodatečně upravovat vcelku zásadním způsobem a hře vdechnout jiný náboj. Tak třeba už existující modifikací jsou variace zvané Jaggernaut, což je deathmatchový hráč obdařený trochu lepšími schopnostmi než jeho protivníci. Ten, komu se podaří Jaggernauta skolit, přebírá jeho schopnosti a tak získává nad ostatními výhodu. Jindy je to zase hra proti neviditelným nepřátelům a potřeba používat k jejich odhalení radar. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Jiným příkladem budiž King of The Hill s tím, že oblast o jejíž nadvládu jde, se sama čas od času v průběhu hry přemístí jinam. Anebo známý Last Man Standing, kde má každý jediný život a vítezí poslední přeživší. Najdete tu i omezení zbraňové výbavy, ať už trvalé či počáteční. Neviditelnost jde nastavit pouze jedinému hráči, stejně jako speciální schopnosti Jaggernauta, o kterých už jsme psal. A tak dále a tak dále. Boti pro off-line klání v multiplayeru bohužel chybí. Závěr Samozřejmě by se nějaká ta chybka ve hře našla, jako třeba občas nereagující protivník, ale jsou to výjimky a celkově dobrý pocit nijak nekazí. Fajn je i obtížnost, kde už standardní Normal dá zabrat a další dvě vyšší uspokojí i ty zkušenější, kteří si rádi sáhnou na dno. Díky opakujícím se prvkům vypadá hra místy stereotypně a jako by bez nápadu, ale jde jen o optický klam daný výskytem podobných stavebních prvků, z nichž se mapy skládají. Mise jsou navrženy dobře a s ohledem na zábavnou hratelnost. Co se týká hardwarové náročnosti, na mém Pentiu 4 1,7 GHz s 512 MB RAM a GeForce4 Ti4200 běžela finální PC verze hry v pohodě v grafickém rozlišení 1280x960, ale soudě dle ohlasů v je to asi dost individiuální a některým lidem s lepší konfigurací se prý Halo občas trhá i v 800x600. ![]() Stáhněte si: Patch, Trailery, Cheaty... Související články: Preview PC verze (5/2003), Preview Xbox verze (5/2000), Novinky |
Mickey Mouse | |
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora) |