Autor: Ladis Publikováno: 9.června 2001 |
Black Mesa, Nové Mexiko, 8 hodin 42 minut
zdroj:
tisková zpráva
To byl zase včera den. S manželkou jsem se nepohodl, děti mi nechali rozežvýkanou žvýkačku na gauči, což jsem zjistil až po dvou hodinách sezení na ní, pes mě kousnul do ruky a skalár v akváriu sežral moji milovanou duhovou rybičku. Ještě že dnes mě v práci čeká klid a pohoda, jako obvykle. Totiž - pracuji jako bezpečnostní služba v jednom tajném výzkumném zařízení v Novém Mexiku - v Black Mesa. Je to taková zašívárna pro akademické mozky - neustále tu něco kutí, nad něčím bádají. Co je mi známo, snaží se tu za bohaté finanční podpory vlády zkoumat nějaké cizí dimenze. Čert ví, co to je, mně stačí, že mám hodně slušný plat a docela pohodovou práci.
Jó, jmenuju se B. Calhoun a mám vystudované 2 roky na Martinson College, ale to ostatně už víte, nemýlím se ? Dneska to bude doufám stejná pohoda, jako obvykle. Jen občas dojde k evakuaci osob v rámci bezpečnostního cvičení, ale naštěstí to bylo nedávno, takže dnes by nemělo nic hrozit. Příští týden mám školení, už se těším. Aspoň s klukama z ochranky zase trochu zapaříme. Tak si tak říkám, co dnes večer budu dělat? Asi vezmu manželku někam na večeři, je na mě nějaká naštvaná a musím si ji udobřit. Už abych měl dneska padla...
Něco takového se mohlo honit hlavou našeho hrdiny - B. Calhouna, člena ochranky ve výzkumném zařízení Black Mesa, když ráno cestoval jako obvykle do práce. To však, chudák, ještě netušil, jaké hrůzy ho to dnes čekají.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Half Life - Blue Shift je druhým oficiálním datadiskem veleúspešné hry své doby Half- Life (i když ji ke spuštění nevyžaduje), která kdysi přinesla na naše počítače úžasnou dávku kvalitní zábavy a akce. Jistě si vzpomínáte, jak jste kdysi, jakožto vědecký pracovník Gordon Freeman, zachraňovali co se dalo po jistém méně vydařeném pokusu. O co že to tenkrát šlo? Byla to v podstatě souhra nešťastných okolností, která zapříčinila otevření teleportní brány do jakési cizí dimenze. To by ještě nebylo tak špatné, kdyby v té cizí dimenzi neexistoval život. Bohužel nejednalo se o hodné ufounky, ale o pěkně krvežíznivé a hnusně nebezpečné a útočící potvory. Tyto slizké potvory se kvůli nevydařenému pokusu (prolnutí dvou dimenzí) zcela nečekaně objevily po celé základně Black Mesa a nejen vy, coby vědec Gordon Freeman, jste měl plné ruce práce, abyste situaci vyřešil. Plné ruce práce totiž měla i vláda USA, neboť si byla velmi dobře vědoma toho, co by to znamenalo, kdyby se ony potvory dostali ven z komplexu Black Mesa, nemluvě o úniku informací. Po pečlivém uvážení dospěla k závěru, že pro blaho všech bude nejlepší eliminovat cokoliv živého v základně. S nasazením armády tak hodlala zlikvidovat jak všechny potvory, tak i pracovníky v Black Mesa.
Původně pro Segu Dreamcast
zdroj:
tisková zpráva
V původní hře jsme měli možnost bojovat jak proti potvorám z vesmíru, tak i proti členům elitní armádní jednotky. V prvním datadisku nazvaném Opposing Force jsme mohli zakusit, jak to vypadalo z druhé strany - ze strany armády. Měli jsme tu čest, zahrát si z pohledu výsadkáře Adriana Shepherda a zakusit pořádné řežby a vynikající zábavy z trochu odlišného úhlu vůči původnímu Half-Lifu. Ano, datadisk Opposing Force byl velmi úspěšný a tak není divu, že další titul firmy Valve, který měl navazovat na Half Life byl očekáván s velkým napětím. Pro porozumění je však třeba vysvětlit, jak se věci mají. Hra Blue Shift byla původně určena jako bonus ke konverzi Half Lifu na Segu Dreamcast. Nebyla tedy od počátku tvořena jakožto plnohodnotná hra, nýbrž pouze jako něco "navíc" pro nenáročné konzolisty.
Bohužel, vývoj Segy Dreamcast se neubíral tím správným směrem a titulů pro tuto herní konzoli stále ubývalo. Nakonec došlo k situaci, kdy původní Blue Shift byl v podstatě vytvořen, ovšem pro již nelukrativní segment trhu. A tak Gearbox Software a Valve zcela logicky došli k závěru, že nejvhodnější (a nejekonomičtější :-) bude předělat hru na PC a prodávat ji jako samostatnou hru. Ovšem i v dnešní době by zřejmě neprošlo prodávat hru, která se dohraje za pár hodin za plnou cenu. Rozhodlo se tedy, že spolu s Blue Shift umístí na jedno CD i původní datadisk Opposing Force spolu s updatem High Definition Pack, který vylepší modely ve hře (více polygonů + kvalitnější textury) a celý komplet bude prodávat za cenu klasického datadisku, tedy 20 amerických dolarů.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Otázka, kterou si mnozí z vás položí, jistě bude znít: stojí mi Blue Shift + Opposing Force + UpgradeKit za to, abych kvůli němu vyhodil nezanedbatelnou částku peněz?
Zábava na jedno odpoledne
zdroj:
tisková zpráva
Blue Shift je hra na jedno pohodové odpoledne. Zcela pohodové, bez jakékoliv "řežby". Na zahraničních webech se můžete dočíst něco o pěti hodinách nutných k dohrání hry. Těch pět hodin je vážně reálných - pokud se nebudete nikde zdržovat a prozkoumávat okolí (např. rozbíjení beden za účelem nalezení medkitu, munice aj.), oněch 5 hodin vám bude bohatě stačit k dohrání hry. V mém případě to bylo sice něco málo nad šest hodin, ovšem celou dobu jsem se "zdržoval" prozkoumáváním okolního prostředí.
Pokud by oněch šest hodin bylo vykompenzováno vynikající hratelností a bezvadnou atmosférou, docela bych byl spokojen a autory za datadisk pochválil. Ovšem vynikající hratelnost a bezvadnou atmosféru Blue Shift, bohužel, nemá. Abych pravdu řekl, jedná se o docela nudnou zkomprimovanou krychličku původního HL. V podstatě jsem měl dojem, že znovu hraju původní HL - nyní ovšem dosti "osekaný" - jak po rozloze jednotlivých lokací, tak po množství a obtížnost nepřátel a nakonec i množství úkolů a celkové hratelnosti vůbec.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Vzpomínáte si ještě na tu obrovitou mrchu s chapadly z původního HL, která reagovala na zvuk, kdy jsme se museli kolem ní tiše plížit, abychom neupoutali její pozornost? Vzpomínáte si na odstřelování vojenského vrtulníku raketometem? Vzpomínáte si na konec HL, kdy jsme až po jisté chvíli pochopili, že na onu konečnou mrchu se musí jít fikaně a nikoliv silou? Nic takového v Blue Shift není. V podstatě stačí jen trochu přemýšlet (asi tak 2x) a hra se za vás v podstatě dohraje sama, žádné zákysy prakticky nehrozí.
Žádné nové zbraně ani nepřátelé
zdroj:
tisková zpráva
Chybí noví nepřátelé. Těch starých známých je relativně málo a jsou celkem hloupí. Úkoly ke splnění jsou sice docela zajímavé, ovšem ve hře je jich jen poskrovnu. Atmosféra. Pokud jste nikdy dříve HL nehráli, jistě budete atmosférou nadšeni. Ocitnete se jak uvnitř, tak i vně vědecké základny Black Mesa, stejně tak jako na cizácké planetě potvor. Ovšem nám, co jsme HL dohráli, toto vše připadá jaksi moc povědomé, řka až stejné.
Neustále jsem během hraní čekal, kdy se konečně "něco stane", kdy konečně přijde ona závěrečná potvora. Nedočkal jsem se. Konec je jaksi nemastný a neslaný, rozhodně jsem čekal více. Ke hře toho již není mnoho co říci. Vše je zcela shodné s původním HL, pouze díky High Definition Packu je grafika znatelně detailnější a kvalitnější, ale kvůli tomu se Blue Shift nevyplatí pořizovat, neboť by měl vyjít jako součást příšítho Half-Life patche.
Kolizní engine má stejné neduhy jako původní HL - občasné zaseknutí v rozích, mezi bednami apod. AI engine je sice stejný, ovšem subjektivně bych řekl, že degradoval. Co se ozvučení týče, nemohu si stěžovat. Původní HL jsem hrál ještě na mém stařičkém SB 16, ovšem teprve nyní, s mým SB Live! na 4 reprobedny jsem "ochutnal" špičkového prostorového zvuku s akcelerací EAX. Audio využívá jak 4 reprobeden, tak i všemožných dopplerových efektů, výsledkem čehož je opravdu kvalitní zvukový zážitek.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Ovšem ozvučení hry již nemůže nijak napravit pošramocenou tvář HL - Blue Shiftu. Velmi rychlé dohrání a absence zábavy - to je to, oč tu běží.
zdroj:
tisková zpráva
Nakonec tedy mohu hru doporučit jen těm, co buď nikdy HL nehráli, či neměli možnost okusit kvalit datadisku Opposing Force. Ostatním od srdce říkám, od Blue Shift ruce pryč.
|