Autor: Pavel Oreški Publikováno: 4.června 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Hlavně jste ale po celou dobu v pohybu, máte opravdu pocit, že se někam dostáváte a nevracíte se přes dříve vyčištěná území (až na jednu výjimku). Vždy bojujete s omezeným počtem vojáků na omezeném prostoru, tedy to, co bylo tak zábavné v prvním dílu. Další věcí, na které si autoři dali záležet, je celkový Half-Life nádech. Ten se teď mnohem více blíží jedničce a z dvojky bere jen to nejlepší - tzn. hrátky s gravity gunem, smysluplnou spolupráci s ostatními charaktery a tajemstvím opředený příběh. Alyx ![]() Její chování je až na pár okamžiků naprosto přirozené. Snaží se najít řešení zapeklitých situací, má nervy z oceli, ale přesto si občas musí odpočinout a srovnat myšlenky, když má pocit, že je situace beznadějná. Trochu se vyměnily role a teď je to Alyx, kdo vám kryje záda a snaží se vás ochránit. Může sice zemřít (což znamená opakovaní daného úseku), ale věřte, že se to mnohem častěji povede vám. Téměř se nedostanete k ovládání statických zbraní - tato stanoviště vždy zabere ona a plní svou funkci na jedničku. Na druhou stranu, díky odolnému skafandru chodíte do zamořených oblastí jen vy. A větší potvory, jako Stridery nebo vznášedla, musíte likvidovat sami, takže se rozhodně nedá říct, že by hra šla projít i bez vašeho většího přičinění. ![]() ![]() ![]() Velmi podstatným přínosem neustálé přítomnosti Alyx je i mnohem lepší podání příběhu a spousta humorných momentů. Přeci jen, ve dvou se to lépe táhne a parťačka vám často nabídne pohled na situaci z úplně jiného úhlu. Legračních scén je dost, ať už si dělá Alyx legraci z vás nebo z aktuálních událostí. Třeba běžíte potemnělou chodbou a uslyšíte klasické zombie zamrmlání, otočíte se a Alyx s úsměvem od ucha k uchu řekne: „Dostala jsem tě“. Atmosféra Druhým nosníkem Episode One je atmosféra. Ta je opět spojená s Alyx, protože postup s ní je přirozenější - nedovedu si představit, že v krizí sužovaném City 17 by měl někdo nervy na to chodit po něm sám a snažit se s klidným výrazem zabíjet jednoho vojáka za druhým. Intenzivnímu zážitku hraje do karet, že se pořád něco děje a nemáte čas se soustředit na nic jiného než na akci na monitoru. Napomáhá tomu i namluvení Alyx, její výrazy v obličeji a animace. Důkazem toho, jak moc jsem se do hry zažral, byl moment, kdy jsem se setkal se čtveřicí členů odboje, kteří na malé televizní obrazovce sledovali projev doktora Kleinera k přeživším občanům City 17. Všichni upřeně koukali na obrazovku a doslova mu viseli na rtech. Občas někdo pronesl vcelku trefnou poznámku. Projev měl asi pět minut a celou dobu jsem od něj neodtrhl oči, narozdíl od podobných slovních průjmů v HL2, kterým jsem nevěnoval takovou pozornost. Zoufalá snaha o přežití v City 17 mě zkrátka pohltila. ![]() Hodně atmosférická je již zmiňovaná část v potemnělých podzemních garážích plných zombíků a pavouků. Protože baterku máte jenom vy na svém obleku, musíte neustále svítit Alyx na cestu. Výtahu zde nejede, protože nemá šťávu. Než najdete pojistky a nahodíte zdroj energie, musíte projít dost velký prostor. Ta pravá legrace začíná v momentu, kdy si výtah skutečně přivoláte, protože baterka nesvítí do nekonečna a jsou okamžiky, kdy ji musíte zhasnout a nabít. Než výtah sjede do vašeho patra, tak se vypne alespoň dvakrát. A po celou tu dobu se na vás pomalu ale jistě valí desítky zombíků. Když baterka zhasne, jediné, co víte, je to, že nepřátelé tam někde opravdu jsou, protože slyšíte jejich zlověstné chrchlání a plouživé kroky. A pak rozsvítíte a oni jsou všude kolem vás! Boj? Neboj! Nejčastějším nástrojem ve vaší ruce je gravity gun. Užijete si s ní zábavu a to navzdory tomu, že už tady na sebe neskládáte žádné krabice, abyste se pohnuli dál. Budete se s ní i bránit, budete její pomocí zapínat menší zdroje energie nebo naopak likvidovat vytažením zástrčky silová pole. Později dojde i na různé podpírání, vyvažování a tak dále. Pro veterány HL nejde o žádné mozek trhající zákysy. Pozitivní je, že hádanky nejsou moc podobné těm z minula a na rozdíl od některým momentů z HL2 nemusíte přenášet spoustu věcí, abyste si se pohnuli vpřed - stačí jedna, dvě. Osvěžující jsou i logické puzzle a arkádové pasáže ve zmíněné Citadele neboli krátká vzpomínka na staré dobré skákačky. ![]() ![]() ![]()
Grafic exstatic Když jsem před pár týdny kritizoval SiN Episodes: Emergence, že vypadá úplně stejně jako HL2, měl jsem strach, že podobnou výtku budu muset směřovat i na Episode One. Ale opak je pravdou hned z několika důvodů. Prvním z nich je HDR, které hru dělá mnohem atraktivnější. Druhá pochvala míří za vylepšenými animacemi, zejména Alyx. A za třetí, přestože jsem měl zapnuté HDR, tak bylo hraní mnohem svižnější než ve zmiňovaném SiNu. Na příkladu těchto dvou titulů běžících na stejném Source enginu je krásně vidět, jak důležitá je optimalizace, jak důležité je si s hrou před vydáním pohrát. To se týká i celkového dojmu ze hry. Je vybroušená do posledního detailu, nikdy nenarazíte na žádný problém, vše bylo perfektně otestováno a odrazilo se to na výsledku. Aspoň už víme, co dělali Valve těch dlouhých 18 měsíců a proč asi došlo k tolika odkladům. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Resumé Dosud jsem nezmínil, kolik té úžasné zábavy Episode One nabízí. Věřte, že bych si to raději nechal pro sebe. Na střední obtížnost a bez toho, abych nějak zbytečně pospíchal, jsem byl hotov za tři a půl hodiny. Dlouze jsem se o tomhle problému rozepisoval u SiNu a tak tentokrát nechám hodnocení této skutečnosti na vás. Z recenze je jasně poznat, že jsem byl nadšen, ale to, jestli vám stojí, dalo by se říci, pouhých pár hodin za 500 Kč (k 20 dolarům na Steamu je nutné přičíst přibližně 100 Kč coby daň), resp. 600 Kč (krabicová verze v českých obchodech), se musíte rozhodnout sami. Nerad bych se jednoho dne dožil situace, kdy by se standardem u jakékoli hry stala například jen dvouhodinová zábava (multiplayer zde chybí úplně, byť je přiložen starý HL2: Deathmatch). ![]() Stáhněte si k Episode One: Teasery, Videa Stáhněte si k Half-Life 2: Demo, Cheaty, Videa, Češtinu... Související články: Preview, Další dvě epizody v plánu&jejich termíny, Half-Life 2 recenze, HL2 Deathmatch recenze, Další články o HL2 a novinky | ||
Pavel Oreški | |
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem |