Halcyon 6: Starbase Commander – recenze
8/10

Halcyon 6: Starbase Commander – recenze

16. 10. 2016 18:00 | Recenze | autor: Ladislav Loukota |

Žijeme v úžasné době! Po dekádách plánování jsou virtuální helmy konečně dostupnou realitou, davy lidí po ulicích honí Pokémony a šest lidí z Massive Damage, Inc. vytvořilo hru, o níž sním od roku 1998 – kosmickou variaci na staré díly. Mé nadšení proto bude v recenzi Halcyon 6, mixu strategie, RPG a startrekovského sci-fi, evidentní. Splněné sny ale vždycky trochu zavání nočními můrami. Co se tedy v Halcyon 6 vyvedlo, a co už méně?

Na nejzazší hranici

Nevěřte všemu, co čtete - třeba tomu, co o Halcyon 6 říkají sami tvůrci. V případě této hry totiž není třeba sahat k definicím "trochu XCOM, trochu FTL, trochu roguelike, trochu Master of Orion". Halcyon 6 se dá totiž zdaleka nejlépe popsat jako sci-fi variace na Heroes of Might and Magic II nebo III. Kvůli grafice je ale podobná spíš dvojce.

První část hry sestává z galaktické mapy, kde navštěvujete rozlišné lokace a posouváte svou flotilu blíže ke zkušenostním bodům (ve formě nepřátel). Na mapě světa však nebudujete žádné nové kolonie jako ve 4x strategiích. Jenom obnovujete již existující struktury. Když pak dojde na souboj, probíhá minimalisticky podobně jako v klasických JRPG – dvě strany stojí každá na své půlce jediné obrazovky a jde jenom o to, navolit takové pořadí útoků, abyste přečůrali partu protivníků. Další významný segment spočívá v obnovování poškozených pater vaší titulní stanice, což zahrnuje budování nových částí lodí, sběr surovin, jednoduché zkoumání technologií a tak dále.

Jasně, podobně jako v XCOM rozšiřujete jenom jednu jedinou základnu, nedobýváte hrady po celé mapě jako v HoMaM. A je pravda, že oproti HoMaM máte k dispozici omezený počet lodí i hrdinů. V jádru je však Halcyon 6 přesto mnohem blíže HoMaM. Souboje dvou skupin jsou svižné a přehledné, přesto krásně dynamické a rychlé. Musíte se spoléhat na návštěvy již existujících dolů, osad a mlýnů mlhovin. A co pár minut navíc navštívíte novou oblast. Stejně jako HoMaM je Halcyon 6 postavená na vylepšování omezené palety hrdinů, na chrabrých průnicích elitní flotily do exotických a nebezpečných krajů, ale i na budování vaší základny.

Přestože mám fantasy HoMaM III rád, jako fanoušek vědecko-fantastické fikce jsem si vždycky přál identickou hru ve sci-fi provedení. Halcyon 6 přesně takovou hrou je. Když však poslední 16 let přemýšlíte, jak by vaše vysněná hra měla a mohla vypadat, nelze se ubránit jistému rozčarování z nedostatků, když ji pak opravdu hrajete.

Začneme tím nejnudnějším

Zápletka a zasazení Halcyon 6 spadá do kategorie toho největšího klišé, jaké v rámci žánru může existovat - upravit hru do licence Star Trek nebo Mass Effect by trvalo asi tak pět minut díky nahrazení několika málo spritů a přejmenování ras. Jste nový velitel stanice Halcyon 6, místa patřícího kdysi vyspělé galaktické rase. Dosavadní kapitán odletěl, protože někdo v Terranské federaci, spolku dominujícímu galaxii, vyhlásil poplach. Než se nadějete, akční a výborně zpracovaný tutoriál vám předhodí invazi lovecraftovských monster, které zdecimují síly Terranů. Na vás je ucpat jejich portály a obnovit pořádek.

Souboj s nečekanou invazi démonických oblud není jediný úkol. Halcyon 6 sousedí s územím anarchistických pirátů, a co by kamenem dohodil je i trio "spojeneckých" ras - nevypočitatelné oranžové AI, zelených obchodníků a žlutých mystiků. Práce i rozhodování proto máte vždycky víc než dost. Halcyon 6 ale není sandboxová hra. Hraní stojí na plnění úkolů a questů, které jsou obvykle předem nadefinované. Zabýváte se však ve volných chvílích i potlačování organicky rostoucí invaze prastarých ohavností a jiných simulovaných výzev.

Zábavnější je plnění předem daných úkolů, proto by bylo lepší, kdybyste hraní Halcyon 6 začínali za velitele menší vesmírné stanice, a k důležitým úkolům i vedení hlavní stanice se postupně propracovali. Takto trvá osvojení všech činností déle, protože máte pocit neustálého ohrožení. Na začátku není čas věnovat dostatek pozornosti questům, které vás seznamují se světem a herními mechanismy. Se se základní flotilou se snažíte bránit území před invazí, i když to do značné míry není nutné, zatímco byste se mohli věnovat mnohem zábavnějším questům.

Právě začátek proto může vyvolat pocit frustrace z neustálého opakování úkonů - zejména konstantních bitev se stále stejnými potvorami. Asi nejsem sám, kdo by ocenil možnost úvodní apokalypsu alespoň na nějaký čas „vypnout“, a užít si klidnou šichtu velitele na pokraji dění. Jde o ekvivalent pronásledující rebelské flotily v FTL – ano, má tu svůj význam, ale de facto to zároveň brání si hru pořádně osahat a proniknout do ní.

Nekonečný vesmír, nekonečné možnosti

Ve hře však chybí ještě jedna věc - více odlišných scénářů. Hra přímo volá po editoru a alternativních možnostech, jak s univerzem naložit. Součástí Halcyon 6 jsou vedle soubojů ve vesmíru třeba i výsadky důstojníků na planety, což je prvek který by mohl sloužit k vyobrazení různých příhod vesmírné posádky v neznámém prostředí. K dispozici je i solidní systém diplomacie – proč tedy nenavštívit více ras a nedat hráči na výběr skutečná dilemata, ne jen komediální úkony, jaké v Halcyon 6 často najdeme...

Hodila by se také automatizace neustálého sběru surovin, chtělo by to více náhodných událostí, zážitku by prospěla implementace náhodného generování počátečního vesmíru a uživatelskému rozhraní toho k dokonalosti také hodně chybí.

Navzdory těmto nedostatkům a po čase se opakující hratelnosti je ale zjevné, že Halcyon 6 musím jedině doporučit, když ne všemi deseti, tak alespoň všemi osmi. Hra sice nenabízí tolik možností jako HoMaM, ani znovuhratelnost FTL, ale přesto si s ní užijete hodiny skvělé a do značné míry unikátní zábavy. Zbývá jen doufat, že se tvůrci na konto úspěchu první verze někdy dostanou k vývoji pokračování, aby v něm mohli realizovat výše zmíněné prvky.

Halcyon 6 připomíná sci-fi verzi HoMaM. S touto retro nálepkou ale souvisí nejen to dobré, ale i špatné v podobně počáteční nefér hratelnosti, nepřehledného interfacu a po čase se opakující hratelnosti. Přesto hra nabízí pořádnou porcí zábavy každému, kdo se někdy chtěl stát velitelem kosmické stanice ve startrekovských kulisách.