Autor: Second Publikováno: 6.ledna 2003 |
![]() ![]() ![]() Hodina dějepisu Existuje pramalá, přesto však reálná šance, že tyto řádky čte někdo, kdo ještě nikdy neslyšel o žádném z dílů série Grand Theft Auto. Z toho důvodu by byla slušnost v rychlosti načrtnout, co je její náplní. Hráč se ocitá v roli mafiána na volné noze, který pro šéfy místních gangů plní různé úkoly. Ty se skládají především z ježdění po rozsáhlém městě, likvidace nepohodlných osob, krádeží aut (odsud také pochází jméno série, které v překladu znamená Velká automobilová loupež) a podobně. Jenže GTA se od roku 1997 řádně změnilo. Novou kapitolu otevřelo právě GTA3, které se od svých předchůdců liší prakticky ve všech směrech, zůstala jen nelinearita děje, mládeži nevhodný námět a takřka beztrestná likvidace nevinných chodců. Dění na monitoru již není snímáno z ptačího pohledu, ale hra se přeměnila v téměř klasickou third-person akci. Rychlá jízda autem a krkolomné eskapády za volantem nabraly na obrátkách, při plnění misí však také o poznání častěji chodíte i po svých. ![]() Vítejte ve Vice City Na rozdíl od svého předchůdce se nejnovější díl GTA neodehrává v současnosti. Místo toho si v Rockstaru zavzpomínali na vlastní mládí a zasadili děj do 80. let minulého století. Retro atmosféru dokresluje skvělý soundrack, na němž najdete zvučná jména jako Michael Jackson, Run DMC, ELO, Iron Maiden a ostatní hudební celebrity této doby. Na příběhu se scénáristé vyřádili víc než dost. Přichystali zhruba stovku misí, které si projdete v roli Tommyho Vercettiho - schopného, avšak poměrně bezvýznamného řadového gangstera. Mladý Vercetti se domníval, že ve Vice City bude jen na skok: vyměnit odřený kufřík s penězi za neméně otlučený kufřík s drogami a rychle zpět. Jenže ono to nebude tak lehké. Při předávce obě skupinky kdosi přepadl a cenná zavazadla jsou v tahu. Instrukce od Sonnyho, Tommyho bosse, jsou jasné. Zjistit, kdo v tom měl prsty, potrestat jej, získat jeden nebo druhý kufr a všechno doručit do lačných pařátů nadřízeného. ![]() ![]() ![]() Samozřejmě, že to nebude jednoduché. Tommy má totiž ve městě jediný kontakt - zbabělého a naprosto neschopného právníka Kena Rosenberga. Navzdory své notorické inkompetenci se mu podaří uvést zoufalého mafiána do místního podsvětí, prokousat se jím však už musí on sám. Sérií drobných službiček získá několik příhodných kontaktů, jež ho dovedou až k branám padoucha, který jej do celé té mizérie přivedl. Nyní se stačí vetřít do jeho přízně, získat jeho důvěru, prozkoumat fungování jeho organizace... a zlikvidovat jej i se všemi jeho nohsledy. Konec? Kdepak. V tuto chvíli hra teprve začne nabírat ty správné grády. Tommy totiž dojde k názoru, že má dost své dříve zmíněné bezvýznamnosti a že Vice City je jeho ústřicí čekající na otevření. Zabere sídlo nyní již mrtvého drogového bosse a rozhodne se převzít vládu nad celým městem. Inu, odvážnému štěstí přeje a kdo se bojí, se*e v koutě. Digitální mraveniště Vice City velice nápadně připomíná americké Miami s jeho plážemi, palmami lemovanými bulváry, úzkými uličkami, hotely a kluby. Některé ze zdejších staveb jsou údajně zpracované podle reálných předloh. Město se rozkládá na dvou hlavních a pár vedlejších ostrovech a je dvakrát větší než Liberty City z minulého dílu. A je o poznání živější. Různí chodci a automobily nejsou pro GTA pochopitelně žádnou novinkou. Obojího je však tentokrát mnohem více - a to jak co do absolutního počtu, tak do množství typů a druhů. ![]() Celý tento digitalizovaný svět navíc vypadá naprosto úchvatně i po grafické stránce. Engine prodělal několik sice drobných, ale zato efektních vylepšení. Za zmínku stojí především lepší práce se světlem, odlesky od kovových povrchů, zpracování vody a fyzikální model, jenž nyní konečně pamatuje i na pořádný vítr - palmové listy vlají ve víru způsobeném vrtulí helikoptéry, ulicí poletují noviny a podobně. Škarohlídům by mohl vadit snad jen fakt, že zatáčky nemají se žádným obloukem nic společného. Jsou kostrbaté až hanba. To je ale daň za množství polygonů použitých jinde - například na lidech a autech. ![]() ![]() ![]() Dvě kola, čtyři, nebo radši žádná? Vice City se také konečně dočkalo něčeho, co hráči hrubě postrádali v předchozím GTA3 - interiérových lokací. Po několikahodinové jízdě po městě sem a tam rozhodně potěší, když si můžete zaskočit do klubu, hotelu, nákupního střediska nebo Diazovy (nebo snad vaší?) rezidence a projít si je od přízemí až po střechu. Smutným faktem však zůstává, že invence, jíž tvůrci prokázali při koncipování exteriérů, většinou zůstala někde za dveřmi. Holé stěny a nezařízené místnosti vypovídají o tom, že designéři Rockstaru by se jako bytoví architekti rozhodně neuživili. Možná ještě jako malíři pokojů, ale i tak by si moc nežili na vysoké noze. Vnitřní prostory budov si mohou o detailnosti a propracovanosti interiérů konkurenčních titulů jako The Getaway nebo Max Payne leda nechat zdát. ![]() Na své si přijdou i hráči se sběratelským duchem. Postupem času si můžete koupit obytné domy, bary, hotely či třeba filmové studio, o Diazově rezidenci nemluvě. Pomineme-li ten efekt, že skupováním města uděláte dobře své hamižné dušičce, má toto konání ještě jeden pozitivní dopad: můžete si v zde ukládat postup ve hře, takže nemusíte pokaždé mířit do hotelu na pobřeží. ![]() ![]() ![]() K palbě připravit! Změn se dočkal také zbraňový arzenál. Úpravy přitom vycházejí ze základní premisy, že hráči mají rádi krev, nenechají si ujít příležitost vidět jí ve velkých kvantech a nejvíce ze všeho milují, když ji mohou prolévat zblízka. Osobní kontakt je ostatně preferován ve všech oblastech lidského života, tak proč ne při zabíjení? Dočkáte se tedy nejen nových střelných zbraní, ale hlavně pomůcek pro likvidaci tělo na tělo. Je libo šroubovák, katanu, golfovou hůl, sekáček na maso, nebo snad něco stylovějšího? Co takhle motorová pila? Není nic lepšího, než být navlečen do komického obleku, projíždět se v golfovém vozíku po travnatém hřišti a rozřezat každého, kdo vám skočí do cesty... Programátoři mírně vylepšili způsob automatického zaměřování, ale bohužel má i nadále své mouchy. Lze použít jen u některých střelných zbraní a s oblibou občas provádí kanadské žertíky - zaměří například postavu na místě, kam střelit nemůžete, nebo takovou, kterou vůbec zabít nechcete. Ve větších přestřelkách přitom jde o vteřiny, takže každá chybka se může krutě vymstít. Systém zaměřování ![]() Jednou ze zdánlivě bezvýznamných, ve skutečnosti ale skvělých vylepšení herního systému je střílení z jedoucího automobilu. Zamířit sice můžete jen na cíle vedle sebe (pálit lze jen z bočních okének) a nemůžete přitom sledovat dění na silnici, ale i tak to je zážitek k nezaplacení - jet vedle cizího auta a pokropit jej dávkou ze samopalu. A to nemluvíme o motocyklech, na kterých můžete střílet přímo před sebe, takže nehrozí žádná náhodná srážka s autem vyjíždějícím z boční ulice. ![]() ![]() ![]() Necháte-li se však příliš unést rozséváním zkázy, posvítí si na vás jako obyčejně místní policie. Stupeň jejich zájmu o vaši osobu znázorňuje počet rozsvícených hvězdiček v pravém horním rohu. Při jedné vám prakticky nic nehrozí a pronásledování brzy skončí, při dvou už za vámi jede neodbytná motorová hlídka. Pak následuje vrtulník, silniční zátarasy, ostří hoši z FBI a většinou rychlá smrt. Naštěstí přibyl i nový způsob, jak policisty zmást. Kromě speciálního power-upu a obligátního autoservisu, kde vám vymění lak auta, máte ještě na některých místech možnost změnit si šaty. Strážcům zákona bude chvíli trvat, než jim dojde, že jste vyměnili montérky za plátěný oblek a vy mezitím můžete v klidu odejít středem do bezpečí. Kamera, klapky, jedem ![]() Ačkoliv je misí opravdu požehnaně, ani po dlouhé době se nedostaví pocit repetitivnosti. Jen málokdy sice dokáží opustit vyježděné koleje stylu „ochraň - postřílej - dovez - ukradni“, ale pokaždé je jejich struktura trochu jiná a navíc se skládají z několika různých částí a jsou plné nečekaných zvratů. Na první pohled snadný atentát se tak změní v šílenou honičku po městě a obyčejná předávka zase v krvavou přestřelku. Hodně to souvisí s kvalitami scénáře. Ačkoliv si Vice City zachovalo svou nelinearitu, je jeho příběh do detailu propracovaný a může se bez přehánění rovnat i s takovými špičkami, jako je česká gangsterka Mafia. Charaktery hlavních postav, počínaje Tommym či Lancem a konče padouchy jako třeba Diaz, jsou dokonale vykreslené, což se projevuje nejen v animovaných sekvencích, ale v každém jejich počínání. Diaz je mocný primitiv, Tommy ctižádostivý mafián bez jakýchkoliv skrupulí a právník Rosenberg zbabělec až to mlátí dveřmi. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů A vítězem se stává... GTA3 svého času soupeřilo s Mafií o to, jaká hra je zábavnější, kvalitnější a propracovanější. Výsledek nebyl tak úplně jasný - kdo dával přednost příběhu a atmosféře, ten sáhl po díle českých Illusion Softworks, kdo upřednostňoval hratelnost, pro toho bylo vítězem GTA. Vice City si sice zachovalo svou arkádovost, ale i tak se mu podařilo překonat Mafii na všech frontách. ![]() Stáhněte si: Trailer #1, Trailer #2, Trailer #3, Wallpapery Související články: Novinky, Potvrzení Vice City pro PC, Grand Theft Auto III recenze a návod |
Second připravil: jd |