Gran Turismo 4 (PS2) - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Gran Turismo 4 (PS2) - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

13. 4. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Po šesti letech vývoje přišlo na svět Gran Turismo a po pár rocích ho následovali dva nástupci. Nyní se opět exkluzivně pro konzoli od Sony objevuje plnocenné pokračování bezkonkurenčního závodního simulátoru.

Autor: Martin Kaller
Publikováno: 13.dubna 2005
Verze hry: prodávaná pro PS2
Doba recenzování: 3 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Závodní série Gran Turismo je zcela jistě velký fenomén a jeden z mála exkluzivně vybroušených drahokamů na královské koruně herní divize Sony. Když se v roce 1997 objevil na trhu první díl, vyvolal bouři nadšení. Sedm měsíců po svém vydání reflektoval zmiňovaný závodní simulátor pro 32 bitovou PSX přes šest milionů prodaných kusů. Dosud vydané herní inkarnace pak mají na svém kontě téměř 40 milionů odprodaných kopií, což z téhle závodní řady dělá jednu z nejúspěšnějších herních sérií současnosti.

 V zajetí čísel
I když se Gran Turismo 4 (dále jen GT4) objevilo v Japonsku až v závěru minulého roku, stihlo za krátkou dobu v tomto regionu vystoupat mezi desítku nejprodávanějších herních titulů (přes 600.000 zákazníky zakoupených kusů jenom pro rok 2004). Evropu, resp. PAL teritoria pro změnu GT4 nedávno ohromilo rekordní zásilkou (přes 3 miliony kopií), takže lze očekávat další komerčně úspěšné tažení napříč kontinenty.

Nicméně po tomhle vpravdě úctyhodném antré je čas i prostor pro několik málo rozpačitých pokrčení rameny. Tím prvním je především připomenutí opakovaného oddalování vydání GT4 a byť Polyphony Digital ještě nedosáhli kreditu Blizzardů, v těch časových posunech se nám nějak vytratila dříve slibovaná online podpora, kterou má alespoň mít kapesní verze pro handheld PSP (o níž je však podezřelé ticho po silnici).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Druhým kritickým bodem je trochu "nefér" vypuštění dvou notně ořezaných datadisků (Tokyo-Geneva a Prologue), vyplňujících období mezi třetím a čtvrtým dílem - tady ve smyslu koncové maloobchodní ceny. V tomto kontextu ještě zamrzela absence dříve uvažovaného packu GT4: Prologue s novým volantem Driving Force Pro od Logitechu, kterýžto vám tedy i dnes pořádně provětrá peněženku. Ještě že tu jsou i jiné alternativy kvalitních periferií, byť v případě Logitechu to je takříkajíc sázka na jistotu.

Jsem-li v zajetí čísel, sluší se teď poznamenat a tím vyzdvihnout nadřazenost GT4 nad konkurencí. Kde jinde totiž můžete najít takové enormní množství licencovaných vozítek, mezi nimiž je k mání legendární Brouk či nesmírně sexy stroj Ginetta G4? Kde jinde můžete najít tak detailní a sofistikované možnosti tuningu vybraného plechového miláčka? Kde jinde vám tvůrci dokáží nabídnout tak vynikající audiovizuální zpracování?

BOHATÝ VOZOVÝ PARK
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V GT4 na vás čeká neuvěřitelných 700 vozů z dílen 90 světových automobilek. Když vezmete v úvahu, že v prvním díle na PSX se objevilo všehovšudy 10 výrobců čtyřkolek, je zřejmé, že je stále větší zájem o možnou spolupráci. Ta je však oboustranně výhodná, neboť Polyphony Digital poskytují speciální modifikovanou verzi své hry jednotlivým automobilkám, které zde posléze testují své koncepty v bezpečí virtuálního světa.

Ještě malou noticku k vozovému parku: speciálně pro evropskou PAL verzi přibylo deset nových strojů, mezi nimiž jsou např. Alfa Romeo GT, Audi Nuvolai Quatro či Golf IV R32.

GT4 je v mnoha ohledech jedinečné. Připravte se nikoliv na týdny, ale na měsíce závodění. Na tisícovky projetých kilometrů, o které se nota bene můžete podělit v multiplayeru, ať již to je alternativa pro dva hráče při splitscreenu či skrze síťové propojení několika konzolí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
za típnutí obrázků z hraní děkujeme Bludrovi

 Začíná se závodit
V GT4 jsou opět dva hlavní herní módy pro výběr, Arcade a Gran Turismo, oba jsou přitom rámcově provázané. Arcade je tradičně snadno přístupné, žádné komplikování, prostě vyberete vůz z dostupné nabídky (dle výrobce či roku výroby) a ihned můžete závodit na vybrané trati. Skvělý způsob pro zacvičení se v ovládání a pochopení určitých nuancí a mechanismů GT4. Co je nejasného na závodní hře? Momentíček, hnedle k tomu dojedeme...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Od posledně nám přibyl JEDEN celý pohled na hru. Takže jsou zde k dispozici celkem tři různé alternativy, dvakrát ve first-person a jednou v third-person, kdy před sebou tlačíte svůj vůz. Když vzpomenu na stařičké V-Rally 2 z PSX, kde byla možnost manuální korekce výšky a sklonu náhledu na vaše závodění, nějak mi neštymuje ta současná next-gen rovnice. Jak je možné, že nové hry nabízejí mnohdy méně, než ty staré? Nicméně je faktem, že zde dostupné pohledy jsou dostačující, přičemž během jízdy nechybí ohlédnutí za konkurencí, jež lze suplovat skrze efektní a současně i velice efektivní zpětně zrcátko.

 3D mechanici a zvláštní kolizní model
HUD vedle klasických "budíků" a mapy okruhu reflektuje i indikaci příchozí zákruty, na níž se tak máte možnost adekvátně připravit. Bylo by však dobré předeslat, že GT4 má slabší interakci s okolním prostředím. Jistě, je tady naprosto skvěle zpracované depo s 3D mechaniky, kteří vám při delších závodech pomohou rychle vrátit vůz do vámi žádaného stavu. O oživení se ještě starají diváci podél trati, co jsou ale zajímaví jenom do té doby, než zpomalíte a stačíte tudíž vnímat ty náhle poněkud nedůstojné 2D náhražky obecenstva.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jde o to, že jsme si již zvykli na určitý standard, který před dávným časem na konzolích nastolila legenda rallye soutěží Colin McRae. Tedy skutečnost, že lze vyjet mimo ovál, při troše té nešikovnosti zdemolovat sloupky s pletivem definujícím trať apod. Mnohé z toho neplatí v GT4. Jsou místa, kde si trať sice lze cíleně zkrátit (kupodivu bez postihu), ale také místa, kde na terénní navýšení, jež by zvládlo vyjít batole, nejenom že nevyjedete, ale dosti podivně se o ně zarazíte.

V GT4 nemůžete nic rozbít. Nic okolo trati se nedeformuje, stejně tak jsou na tom auta, což bylo nicméně v předstihu deklarováno. Někomu to nevadí, jiným zase ano. Osobně si myslím, že to není tak signifikantní chyba jako s tímto do jisté míry spojená skutečnost špatné implementace kolizního modelu. Ten se vztahuje jak na střety s konkurenty na trati (za něž jsou časové penalizace), tak eventuální nárazy do svodidel (opětovně s postihem). Obé vyhlíží a působí nerealisticky, což do jisté míry sráží kredit GT4 jako simulátoru. Na druhou stranu se nedočkáte excesů co v sérii WRC, že vám auta leckdy připomínají letadlo ve vývrtce.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud jsem pohovořil o chybách, nebo spíše jistých pochybeních, nelze nezmínit AI. Soupeři totiž nemají nic, co by se dalo nazvat osobitým jízdním projevem, jejich úsilí je limitováno dodržováním jediné správné stopy, což vám díky tomu dovolí snadno předvídat jejich další krok a využít tento poznatek ke svému zvýhodnění. Ale GT4 zase není úplně nejjednodušší hra, byť se jízdě nebudete učit zdaleka tak dlouho, jako tomu je v v případě nedávného Richard Burns Rally. Takže vám dost možná uvedený deficit nebude až tolik vadit. Čímžto se posouváme do míst, která v takovém rozsahu stěží jinde najdete...

 Unikátnost Gran Turismo 4
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jestliže se skutečně považujete za hardcore odborníka na automobilový průmysl a současně se cítíte být dostatečně fundovaní na eventuální detailní ladění výkonu předních světových značek, budete tady doslova v sedmém nebi. Možnosti tuningu jsou nesmírně bohaté a co je zcela mimo diskusi, jejich vliv na výkon a jízdní vlastnosti daného auta je více než transparentní. V tomto bodě se však vyplatí velká trpělivost v kombinaci s klíčovým potlačením funkce auto-save, abyste mohli na oválu nejprve vyzkoušet, jestli se vámi vynaložené peníze promítly do vylepšení žádaných parametrů.

Pročež auto, se kterým jste doposud neměli kupř. v zatáčkách problémy, se po tuningu logicky začne chovat jinak, než jste byli doposud zvyklí, chce to zkrátka najednou úplně jiný styl a způsob jízdy. A to nemluvím o momentech, kdy přecházíte na zcela jiný vůz, s vyšším výkonem, neřku-li o odlišné charakteristice. Čeká vás pak další zkouška vašich řidičských schopností. Je tu pamatováno na neuvěřitelně různorodá nastavení, počínaje motorem, vylepšováním zavěšení, přes řazení či v neposlední řadě úpravu hmotnosti. Bylo pamatováno na eventuální výměnu vyjetého oleje (kvůli výkonu), resp. ojetých pneumatik (kvůli rychlosti). Stran vizuálních změn auta je tu bohužel jediný signifikantní element v podobě instalace přítlačného křídla.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Sice je zdejší závodění mnohdy na trochu dlouhé lokte v tom smyslu, že trvá, než se dostanete na vámi preferovanou trať (několik loadingů a obrazovek, ze kterých se bleskurychle vracíte zpět při zjištění, kde a proti komu to vlastně stojíte). A také z toho důvodu, že začátky jsou velice krušné. Tvůrci však uvedené kompenzují jednak výtečnou prezentací a druhak něco bonusovými herními aspekty.

Zde mám na mysli výtečně koncipované opakovačky s možným uložením vaší podařené jízdy na paměťovou kartu. Nově se tady objevuje Photo mód a JukeBox, kde je možné pořídit si skutečně exkluzivní momentku vašeho aktuálního modelu, resp. udělat si výběr vámi preferovaných songů z několika desítek žánrově pestrých skladeb (vč. klasiky), co mohou doprovázet vaše závodní úsilí. Přičemž JukeBox s přehráváním písní na pozadí statických obrázků ze hry představuje téměř umělecký zážitek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Manažerský režim
Naposledy tu je jakýsi manažerský režim, v němž řídíte svůj vůz nepřímo, skrze příkazy na obrazovce, což se hodí u delších závodních klání, při nichž se takto můžete střídat u volantu s virtuálním spolujezdcem po průjezdu depem. Monitorování závodu je v tomto případě další vděčný nápad, a i když ze sebe váš svěřenec stěží kdy dostane stejný výkon, co vaše maličkost, tahle nová snaha se rozhodně cení.

CO JE SKUTEČNOST A CO HRA?
V GT4 je k dispozici přes padesát tratí, jež nabízejí projížďku jednak skrze města jako Paříž, New York či Monte Carlo, a potom po známých okruzích, kam patří Suzuka, La Sarthe (z Le Mans) a zejména Nurbrugring, který dokonale prověří vaše schopnosti!

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tvůrci šli při vytváření map míře realismu co možná nejvíce naproti. Dokumentace z každé trati sestávala z 30.000 fotografií a např. u Grand Canyonu se detailně zmapovalo 15 km2. Vedle toho tu je i nabídka fiktivních tratí a dále zrcadlově obrácených okruhů, takže se nudit rozhodně nebudete. I když je pravdou, že hardcore hráče GT série tvůrci v tomto směru překvapí jen minimálně. Otázka na konec - poznáte, která momentka výše představuje originál a která je naopak ze hry?

Vysoko vyzdvihnout se musí precizní vymodelování zde představených značek z celého světa, přičemž jejich autentický jízdní projev doslova vyráží dech. Některé efekty, jako je odraz okolí na kapotě pak podtrhují celkový dojem, který spolu dotváří čistý framerate a téměř nulové doskakování objektů a pozadí, což je nejenom ve své kategorii naprostý unikát. Kaňkami na kráse jsou již shora citovaní diváci, kteří nejsou jedinou 2D kulisou tohoto představení. Nicméně některá prostředí vyhlíží skutečně fotorealisticky a při autentickém prožitku z vysoké rychlosti si mnohdy budete připadat jako v reálu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Tak nějak jsme opomněli ony dříve avizované těžké začátky v GT4. Takže - pakliže disponujete save pozicí z trojky, získáváte navrch 100.000 kreditů. V opačném případě se za zde nabídnutých deset tisíc zmůžete maximálně na nějakou ojetinu. Skrze licenční testy, které jednak slouží jako průprava vašich řidičských schopností si zpřístupňujete další tratě, závody a testy, kde lze přijít k dalším autům a penězům. Na přehledně zpracované mapě pak máte naznačené možnosti, které jsou vpravdě nevídané.

Se zakoupeným sériovým vozem či závodním speciálem se vyjma klasického závodění, omezeného typem či značkou vozu, dočkáte i hezkého oživení v podobě stíhací jízdy či krátkometrážního duelu. Skutečnost, že povětšinou nejste na trati sami, výrazně povyšuje motivační faktor a také vám do značné míry dopomáhá k vylepšení vašeho vlastního jízdního projevu. Vedle silničních závodů bylo znovu pamatováno na rallye, a i když se vaše aktivita v terénu vyznačuje spíše zvládnutím všeprostupující jízdy smykem, znovu se jedná o zajímavou nadstavbu.

 Slovo závěrem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Polyphony Digital tedy opětovně nabízejí mimořádně jakostní závodní počin, který však na první pohled nijak nepřekonává svého staršího bratříčka z počátků působení PS2 na trhu (rok 2001). Evoluční pokrok je nicméně více než patrný v rozšíření vozového parku a jistém vylepšení fyziky a grafiky, ale tyto až na druhý pohled zřejmě herní aspekty a pozitiva nakonec nepomohou titulu prosadit se na příčky nejvyšší, byť to bylo o ten pověstný fous. Nicméně takovouhle porci hraní stěží kde dostanete a propracované mechanismy jízdního modelu s optimálním vyvážením celkové hratelnosti jsou skutečně bezprecedentní

Stáhněte si: E3 2004 Trailer

Související články: Novinky...

 
Martin Kaller
autorovi je už hodně přes třicet let, působil mimojiné několik let na herním serveru BonusWeb a specializuje se na konzole






 
 
Martin Kaller
Smarty.cz

Verdikt:

Svým způsobem zcela výjimečný závodní titul, který vám vydrží a spolehlivě vás zabaví až do příchodu PS3. Stínem na zdejším ježdění je malý posun série vpřed, který je jenom částečně kompenzován některými vskutku pěknými vychytávkami.

Nejnovější články