Autor: Martin Kaller Publikováno: 13.dubna 2005 | Verze hry: prodávaná pro PS2 Doba recenzování: 3 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Jsem-li v zajetí čísel, sluší se teď poznamenat a tím vyzdvihnout nadřazenost GT4 nad konkurencí. Kde jinde totiž můžete najít takové enormní množství licencovaných vozítek, mezi nimiž je k mání legendární Brouk či nesmírně sexy stroj Ginetta G4? Kde jinde můžete najít tak detailní a sofistikované možnosti tuningu vybraného plechového miláčka? Kde jinde vám tvůrci dokáží nabídnout tak vynikající audiovizuální zpracování? GT4 je v mnoha ohledech jedinečné. Připravte se nikoliv na týdny, ale na měsíce závodění. Na tisícovky projetých kilometrů, o které se nota bene můžete podělit v multiplayeru, ať již to je alternativa pro dva hráče při splitscreenu či skrze síťové propojení několika konzolí. ![]() ![]() ![]() za típnutí obrázků z hraní děkujeme Bludrovi Začíná se závodit V GT4 jsou opět dva hlavní herní módy pro výběr, Arcade a Gran Turismo, oba jsou přitom rámcově provázané. Arcade je tradičně snadno přístupné, žádné komplikování, prostě vyberete vůz z dostupné nabídky (dle výrobce či roku výroby) a ihned můžete závodit na vybrané trati. Skvělý způsob pro zacvičení se v ovládání a pochopení určitých nuancí a mechanismů GT4. Co je nejasného na závodní hře? Momentíček, hnedle k tomu dojedeme... ![]() 3D mechanici a zvláštní kolizní model HUD vedle klasických "budíků" a mapy okruhu reflektuje i indikaci příchozí zákruty, na níž se tak máte možnost adekvátně připravit. Bylo by však dobré předeslat, že GT4 má slabší interakci s okolním prostředím. Jistě, je tady naprosto skvěle zpracované depo s 3D mechaniky, kteří vám při delších závodech pomohou rychle vrátit vůz do vámi žádaného stavu. O oživení se ještě starají diváci podél trati, co jsou ale zajímaví jenom do té doby, než zpomalíte a stačíte tudíž vnímat ty náhle poněkud nedůstojné 2D náhražky obecenstva. ![]() V GT4 nemůžete nic rozbít. Nic okolo trati se nedeformuje, stejně tak jsou na tom auta, což bylo nicméně v předstihu deklarováno. Někomu to nevadí, jiným zase ano. Osobně si myslím, že to není tak signifikantní chyba jako s tímto do jisté míry spojená skutečnost špatné implementace kolizního modelu. Ten se vztahuje jak na střety s konkurenty na trati (za něž jsou časové penalizace), tak eventuální nárazy do svodidel (opětovně s postihem). Obé vyhlíží a působí nerealisticky, což do jisté míry sráží kredit GT4 jako simulátoru. Na druhou stranu se nedočkáte excesů co v sérii WRC, že vám auta leckdy připomínají letadlo ve vývrtce. ![]() ![]() ![]() Pokud jsem pohovořil o chybách, nebo spíše jistých pochybeních, nelze nezmínit AI. Soupeři totiž nemají nic, co by se dalo nazvat osobitým jízdním projevem, jejich úsilí je limitováno dodržováním jediné správné stopy, což vám díky tomu dovolí snadno předvídat jejich další krok a využít tento poznatek ke svému zvýhodnění. Ale GT4 zase není úplně nejjednodušší hra, byť se jízdě nebudete učit zdaleka tak dlouho, jako tomu je v v případě nedávného Richard Burns Rally. Takže vám dost možná uvedený deficit nebude až tolik vadit. Čímžto se posouváme do míst, která v takovém rozsahu stěží jinde najdete... Unikátnost Gran Turismo 4 ![]() Pročež auto, se kterým jste doposud neměli kupř. v zatáčkách problémy, se po tuningu logicky začne chovat jinak, než jste byli doposud zvyklí, chce to zkrátka najednou úplně jiný styl a způsob jízdy. A to nemluvím o momentech, kdy přecházíte na zcela jiný vůz, s vyšším výkonem, neřku-li o odlišné charakteristice. Čeká vás pak další zkouška vašich řidičských schopností. Je tu pamatováno na neuvěřitelně různorodá nastavení, počínaje motorem, vylepšováním zavěšení, přes řazení či v neposlední řadě úpravu hmotnosti. Bylo pamatováno na eventuální výměnu vyjetého oleje (kvůli výkonu), resp. ojetých pneumatik (kvůli rychlosti). Stran vizuálních změn auta je tu bohužel jediný signifikantní element v podobě instalace přítlačného křídla. ![]() Zde mám na mysli výtečně koncipované opakovačky s možným uložením vaší podařené jízdy na paměťovou kartu. Nově se tady objevuje Photo mód a JukeBox, kde je možné pořídit si skutečně exkluzivní momentku vašeho aktuálního modelu, resp. udělat si výběr vámi preferovaných songů z několika desítek žánrově pestrých skladeb (vč. klasiky), co mohou doprovázet vaše závodní úsilí. Přičemž JukeBox s přehráváním písní na pozadí statických obrázků ze hry představuje téměř umělecký zážitek. ![]() ![]() ![]() Manažerský režim Naposledy tu je jakýsi manažerský režim, v němž řídíte svůj vůz nepřímo, skrze příkazy na obrazovce, což se hodí u delších závodních klání, při nichž se takto můžete střídat u volantu s virtuálním spolujezdcem po průjezdu depem. Monitorování závodu je v tomto případě další vděčný nápad, a i když ze sebe váš svěřenec stěží kdy dostane stejný výkon, co vaše maličkost, tahle nová snaha se rozhodně cení. Vysoko vyzdvihnout se musí precizní vymodelování zde představených značek z celého světa, přičemž jejich autentický jízdní projev doslova vyráží dech. Některé efekty, jako je odraz okolí na kapotě pak podtrhují celkový dojem, který spolu dotváří čistý framerate a téměř nulové doskakování objektů a pozadí, což je nejenom ve své kategorii naprostý unikát. Kaňkami na kráse jsou již shora citovaní diváci, kteří nejsou jedinou 2D kulisou tohoto představení. Nicméně některá prostředí vyhlíží skutečně fotorealisticky a při autentickém prožitku z vysoké rychlosti si mnohdy budete připadat jako v reálu. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Tak nějak jsme opomněli ony dříve avizované těžké začátky v GT4. Takže - pakliže disponujete save pozicí z trojky, získáváte navrch 100.000 kreditů. V opačném případě se za zde nabídnutých deset tisíc zmůžete maximálně na nějakou ojetinu. Skrze licenční testy, které jednak slouží jako průprava vašich řidičských schopností si zpřístupňujete další tratě, závody a testy, kde lze přijít k dalším autům a penězům. Na přehledně zpracované mapě pak máte naznačené možnosti, které jsou vpravdě nevídané. Se zakoupeným sériovým vozem či závodním speciálem se vyjma klasického závodění, omezeného typem či značkou vozu, dočkáte i hezkého oživení v podobě stíhací jízdy či krátkometrážního duelu. Skutečnost, že povětšinou nejste na trati sami, výrazně povyšuje motivační faktor a také vám do značné míry dopomáhá k vylepšení vašeho vlastního jízdního projevu. Vedle silničních závodů bylo znovu pamatováno na rallye, a i když se vaše aktivita v terénu vyznačuje spíše zvládnutím všeprostupující jízdy smykem, znovu se jedná o zajímavou nadstavbu. Slovo závěrem ![]() Stáhněte si: E3 2004 Trailer Související články: Novinky... |
Martin Kaller | |
autorovi je už hodně přes třicet let, působil mimojiné několik let na herním serveru BonusWeb a specializuje se na konzole |