Gothic II: Night of the Raven - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Gothic II: Night of the Raven - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

10. 3. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jste nadšení fandové série Gothic a stále netrpělivě čekáte na datadisk, který je v Německu už více než rok v prodeji? V tom případě pro vás máme dvě zprávy: pochopitelně dobrou a špatnou. Dozvíte se je v recenzi.

Autor: Jirka "Storm" Nehyba
Publikováno: 10.března 2005


Obrázek zdroj: tisková zpráva Jste nadšení fandové série Gothic a stále netrpělivě čekáte na datadisk, který je v Německu už více než rok v prodeji? V tom případě pro vás máme dvě zprávy: pochopitelně dobrou a špatnou. Ta špatná je, že byl vývoj anglické verze bohužel zrušen, protože se JoWood rozhodl soustředit na Gothic 3. Ta dobrá je, že se našla parta maníků, kteří byli ochotni vyrobit amatérskou angličtinu, takže se i my, germánsky nehovořící hráči, můžeme kochat krásami Gothic 2 – The Night of the Raven. K překladu se ještě vrátíme na konci recenze, nyní se podívejme na hru samotnou.

Příběhy Gothiců 1 a 2 na sebe přímo navazují, jako kdyby hrabivé hollywoodské studio rozdělilo film na dvě půlky a vypustilo je do kin s ročním odstupem, což všichni dobře známe. Datadisk se odvíjí paralelně s Gothic 2 (recenze #1, recenze #2), a přestože přináší úplně jiné dobrodružství, má společný původ (smrt Sleepera) a totožný začátek. Anabázi obou dílů si ale jistě pamatujete, takže s ní nebudeme zdržovat.

 Jak začalo pokračování
Po anihilaci spáčského božstva došlo ke zhroucení chrámu, ve kterém jste se bohužel zrovna nacházeli. Spadl na vás balvan velikosti menšího náklaďáku, a jelikož nejste žádný americký hrdina, skoro vás to zabilo a přežili jste jen díky speciálnímu, jak jinak než kouzelnému brnění. Nebýt hodného strýčka Xardase, dočista byste umřeli. On vás ale zpod trosek dostal a uzdravil. Neudělal to z lásky k bližnímu svému, ani kvůli vašim hezkým očím, nýbrž proto, aby vás vrhl do víru dalších nebezpečenství a rizik, ve kterých se mu nechce nasazovat vlastní černokněžnickou kůži. Ve stavu klinické smrti jste přišli o veškeré schopnosti a ztratili fyzickou sílu, takže bohužel začínáte jako naprostá nula.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Sleeper ve smrtelné křeči přivolal ta nejhorší monstra, aby byl pomstěn. Kromě draků a hordy orků, kteří by soutěž krásy rozhodně nevyhráli, se probudil i zlý bůh Beliar, který je opravdu zlý a chce to dát patřičně najevo. Proto povolal své služebníky, aby pronikli do světa dávno zaniklé civilizace, znesvětili hnědky... pardon, hrobky předků a zmocnili se temného artefaktu. Ať už chce Beliar s touto hračkou dráždit konečník sobě či někomu jinému, někdo mu v tom musí zabránit. Vodní mágové už na tom pracují a snaží se zprovoznit portál do ztraceného světa. Je na vás, abyste jim pomohli.

 Začínáme od začátku
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jste se těšili, že vytáhnete staré savy s vytuningovanou postavou a stejně jako v Diablu skočíte rovnou do přídavné epizody, tak to se šeredně mýlíte. „Daťák“ se totiž integruje přímo do původního Gothicu 2 a částečně ho upravuje, proto je nutné hrát úplně od začátku (nikoli však celou hru, stačí první kapitola). Noc Havrana se odvíjí paralelně s originální hrou, začátek a první kroky jsou společné a pak se můžete svobodně rozhodnout, čemu dáte přednost. Od Xardase jdete do města, stanete se řádným občanem a přidáte se k jedné ze tří frakcí (milice, žoldáci nebo ohniví mágové). Jakmile budete někam patřit, můžete se do nového dobrodružství pustit naplno.

Aby vás přijali mezi vodní mágy a umožnili použít portál, budete muset splnit několik questů, které spolu na první pohled nesouvisejí, ale jak časem zjistíte, všechno je dokonale propojené v jednu obrovskou konspiraci (a kdo je konspirátor? Za A Xardas, za B Beliar, nebo za C Červená Karkulka?

V okolí Khorinisu řádí kvantum banditů a nějaký nemorální prašivý hrabivý pes z města jim prodává zbraně. Je na vás, abyste ho našli a předali do rukou zákona. Druhá záležitost se pak týká záhadného mizení lidí. Jak brzy zjistíte, většina obyvatel postrádá někoho, kdo se beze stopy vypařil. Tu chybí snoubenka, tu zase učedník, jinde rybář, onde farmář, císařův pekař, pekařův císař... a všichni spoléhají, že ty lidi přivedete zpět.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Jharkendar
Pořád mluvím o ztraceném světě, ale Jharkendar je vlastně jen neprozkoumaná část ostrova, na kterém se nachází i město Khorinis, trestanecká kolonie a všechno ostatní. Dá se tam dostat buď po moři (to se týká hlavně pirátů) nebo již zmíněným portálem (to se týká vás). Při tvorbě tohoto regionu se autoři inspirovali lecčím, ale nejmarkantnější je na první pohled patrná aztécká kultura (architektura, rozvaliny chrámů, názvy atp.), na které je založen i příběh.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kromě Aztéků se podíváte i na tak zajímavá a neobvyklá místa jako písečná pláž (ano, tušíte správně, tábor pirátů), napodobenina Grand kaňonu, travnaté údolí s roklemi, jež by strčily do kapsy i Macochu, a na závěr bažina ne nepodobná té z prvního dílu (akorát tam neuctívají Sleepera, nýbrž krumpáče na dolování zlata). Ačkoliv není nově objevený svět tak rozlehlý, pro rychlejší přesouvání je k disposici pět teleportů, které budete postupně aktivovat a získávat za to zkušenosti.

A co vlastně budete na Jharkendaru dělat? Je toho celkem dost a rozhodně si při tom užijete. Spolčíte se s piráty, infiltrujete se do hlavního stanu banditů, abyste zjistili, jaké kují pikle (a pijí kukle), budete drancovat polorozpadlé chrámy a hledat vzácné relikvie, vykopávat poklad pirátského kapitána a tak všelijak podobně.

Než přejdu k dalšímu tématu, jednou větou se zmíním o grafice. Opravdu stačí jedna věta, protože The Night of the Raven je datadisk a jako takový nepřináší žádné inovace po vizuální stránce, kromě nových prostředí. Pravda, na dnešní poměry už je grafika dost zastaralá, ale to jí rozhodně neubírá na kráse a půvabu, takže to vůbec nevadí. Pokud nevíte, jak vypadá Gothic, znamená to, že jste ho nikdy nehráli. To je neomluvitelné, takže padejte pro instalačky a už to sypte na harddisk!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Přírůstky do bestiáře a do arzenálu
První nové zvíře potkáte už za branami Khorinisu, je to mix divočáka a tygra šavlozubého. I když z tygra má jen ty šavlové zuby, a to jsou v podstatě obří kly, takže jde vlastně o divočáka s obřími kly, který s šelmou z čeledi kočkovité nemá pranic společného. V Jharkendaru je už výběr zajímavější. Na skladě jsou různé variace krys (pouštní, bahenní), Lurkerů (Bloodhound), ještěrů (Razor, nový druh Snappera), skřetů (Goblin Warrior), much (zapomněl jsem název, ale hnusná tlustá zelená koule stříkající zelený hnus je nezaměnitelná), zombií a crawlerů (Blatcrawler - obří zelený brouk připomínající Rusáka nebo kudlanku). Z těžkotonážních druhů je tu bahenní Golem.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Zcela nové typy jsou Fire Demon (i když to je jen předělaný Shadowbeast) a Stone Guardian. Poslední uvedený je aztécký kamenný bojovník, který většinou útočí, jen když ho probudíte vlastním útokem nebo spuštěním nějakého skriptu.Ze starých známých nepřátel jsou v Jharkendaru hlavně Lizardi, dále pak bahenní žraloci (Swamp Shark), mouchy (Bloodfly), skřeti, vlci a pár dalších.

Samozřejmě nechybí ani nové zbraně, kouzla a další předměty, ale ty se vyjmenovávají mnohem hůř – nemám totiž potuchy, které byly v původním Gothic 2 a které ne. Každopádně je tu obrovské množství mečů, palcátů, střelných zbraní (dvojhlavňovku z Dooma jsem bohužel nenašel), útočných kouzel, armorů a kdoví čeho dalšího.

 Amatérská angličtina lepší než profesionální čeština?
O kvalitě některých českých lokalizací her, a myslím teď ty oficiální i amatérské, by se daly psát romány. Každý z nás se určitě setkal se špatně přeloženým titulem plným chyb, které by normálního člověka nenapadly, ani kdyby vypil lihovar a pak si dal jointa. To jen svědčí o tom, kde by se šetřit nemělo – výjimkou totiž nejsou ani případy, kdy amatérský překlad strčí do kapsy překlad profesionální, placený oficiálním distributorem hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Příklad si může kdokoliv vzít z partičky dobrodinců, kteří se sdružili pod jménem Gothic 2 Addon’s Translation Team a vykonali to, co z názvu jasně vyplývá. Snažili se hodně a i když jim pár překlepů a chyb neuniklo, v moři kvalitní práce se překlepy ztratí a my můžeme být rádi, že nemusíme při hraní hledat v německém slovníku. Dabing zůstal nezměněn, takže mluvit to na vás bude německy, a to je v zásadě dobře. Díky tomu totiž poznáte, co je nového, a nebudete se muset pracně rozpomínat, jestli zrovna ten který quest byl i v původním Gothic 2 nebo ne.

Ačkoliv z němčiny celá redakce svorně téměř propadla, řekl bych, že dabing je na vysoké úrovni a jedinou vadou na kráse jsou markantní rozdíly hlasů u postav, které dabují dva lidé. Nejvíc nám chybí elegantně odměřený chraplák anglického Xardase. Pro pořádek dodáváme, že návod k instalaci angličtiny včetně potřebných souborů naleznete zde. Můžeme ale potěšit i hráče, kteří nevládnou nejen němčinou, ale ani angličtinou – pracuje se totiž i na amatérské české verzi!

 Tipy na závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva I když jste bojovník každým coulem, nepodceňujte kouzla (hlavně ohnivý déšť a léčení). Chcete používat quicksave (F5) a mít „horké klávesy“ pro léčbu a doplňování many? Otevřete tedy instalační adresář\system\Gothic2.ini a přepište následující hodnoty z 0 na 1: useQuickSaveKeys, usePotionKeys. Jsou hned pod sebou, tak je snadno najdete.

Tento článek původně vyšel v časopisu SCORE.

Stáhněte si ke Gothic II: Češtinu, E3 trailer, Cheaty...

Související články: Gothic II - recenze a návod, Novinky...

Jirka "Storm" Nehyba
autor SCORE




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Night of the Raven je bezpochyby jedním z nejlepších datadisků posledních let. Obohacuje hlavní hru doplňujícím příběhem a současně přináší nové prvky hratelnosti. Více nepotřebujete vědět. Jen škoda, že ho u nás neseženete a zájemci se tedy budou muset hodně snažit. Třeba na německém Amazonu...

Nejnovější články