Autor: Ivan Kratochvíl Publikováno: 9.března 2007 |
![]() ![]() ![]() Hra je rozdělena na tři části, které nabízí ucelené akce z pohledu malé průzkumné jednotky v boji proti nepřátelské přesile. Útok střídá obrana, týmová akce sólovou, sabotáže po chvíli nahradí ústup do bezpečí, letecká podpora se doplňuje s pozemní. Jednou z nejzajímavějších částí hry je také situace, kdy dočasně přijdete o svou hi-tech výbavu a musíte se probít na evakuační místo bez pomoci elektronických systémů. Nesmírně populární přestřelky z vrtulníku jsou tu opět, tentokrát snad ještě úchvatnější než posledně. Stacionární kulomet se méně zahřívá a palba je teď o něco přesnější, tedy obtížnost šla výrazně dolů. To je trochu na škodu hratelnosti. Na druhou stranu je ničivost tohoto útoku natolik působivá, že budete doslova v sedmém nebi a s chutí si všechny levely zopakujete. Engine je pochopitelně bezešvý a nikdy neuvidíte loading obrazovku, i když těsně před startem každé mise dojde k několikavteřinovému prostoji. Stejně jako u prvního dílu ani teď nemusíte myslet na ukládání pozice, kterou za vás hlídají automatické checkpointy. Občas jsou rozloženy poněkud nepravidelně, ale žádný problém s tím mít nebudete V ovládání prakticky nedošlo k žádným změnám. Voják má k dispozici standardní pohybové možnosti jako v minulosti a stejné principy byly uplatněny i u krytí za překážkami. Kritizovat lze pomalé a nešikovné házení granátů, kde bych očekával změnu k lepšímu, ale asi jsme si málo stěžovali. Taktéž některé z animací by se mohly zrychlit – je však možné, že jsem v tomto směru pod vlivem akčnějších Gears of War. ![]() ![]() ![]() Ve většině misí opět velíte tříčlennému týmu, případně koordinujete akce dalších spojeneckých jednotek. Beze změny zůstala také obměna týmu a zbraní – na předem určených shromaždištích si zvolíte složení družstva a vyberete zbraně, tentokrát už s odpovídajícím označením, které mají ve skutečnosti. Znovu mě však vytočilo, že hra mi často vezme zbraň, se kterou se mi ideálně bojovalo a vnutí mi něco jiného. Chápu, že tím tvůrci chtějí ovlivnit řešení dalších situací ve hře, ale pro mě je to v příkrém rozporu s realitou. Určitě to šlo udělat lépe a logičtěji. Ačkoliv taktická stránka hry zůstala zachována, přesto jsem měl pocit, že ustoupila lehce do pozadí na úkor větší akčnosti hry. Stále je nejoptimálnějším způsobem boje neustálé krytí za překážkami a vysílání podpůrného týmu vpřed, ale mnohé situace snadno vyřešíte i v pohybu přesně vedenou palbou. To v jedničce fakticky nebylo možné praktikovat. Svou roli tu určitě sehrává výrazně nižší obtížnost hry. Tvůrci nepochybně reagovali na výtky, kterými je u prvního dílu zahrnuli recenzenti, protože vrtulníkové souboje byly možná až přehnaně náročné. Názory novinářů si však vzali k srdci až příliš a druhý díl tak nepředstavuje žádnou výzvu ani na nejtěžším stupni. Změnu nastavení poznáte maximálně v tom, že vaše postava je méně odolná, ale jinak se hra chová stejně, ať už si zvolíte kteroukoliv ze tří obtížností. Ruku v ruce s obtížností pak kráčí délka hry, která ani zdaleka nepřesáhne průměrných osm hodin a to považuji za zklamání. Čas jsem přesně neměřil, hra mě dokázala pohltit, ale správnější odhad bude spíše někde na pomezí šesti hodin. Novinky v taktice Z předchozích řádků jste se dozvěděli, že GRAW 2 v podstatě bezezbytku navazuje na svého předchůdce, ale to vůbec není na škodu. Proč také měnit výborný herní princip, který se dokonale osvědčil a který je tak populární a zábavný? Přesto k několika zajímavým změnám došlo... V rámci rozšíření možností elektronického systému IWR (Integrated Warfighter System), který tvoří součást HUD displeje, byly upraveny možnosti velení. Opět tedy máte jasně a čitelně identifikovány spojenecké i nepřátelské cíle, jednoduchým klikáním na D-padu vysíláte své vojáky vpřed, určujete jejich taktiku nebo je svoláváte zpátky. Podržením pravého buttonu se navíc můžete přepnout na kameru kterékoliv vybrané jednotky a koordinovat akci přímo z jejího pohledu. Je to nesmírně intuitivní a věrohodné, přestože někdy můžete na moment ztratit orientaci. ![]() ![]() ![]() Tato kamera funguje i u vrtulníků, pozemních obrněných vozidel, špionážního leteckého prostředku Cypher nebo malého transportéru Mule – je to dálkově ovládané vozítko, které vám převáží zbraně a munici a dá se také efektně využít jako provizorní kryt v otevřeném terénu. Z kamerového pohledu pak v podstatě veškerou techniku ovládáte, určujete jí směr přesunu, cíle k likvidaci atd. Hře to dává novou dimenzi moderní války, ale znovu to přispívá k velmi nízké obtížnosti, protože s trochou trpělivosti můžete mnohé mise dohrát bez jediného výstřelu, pouze vydáváním povelů podřízeným jednotkám. Trpělivost zmiňuji z toho důvodu, že AI střílí hodně nepřesně a mnohdy je daleko rychlejší zasáhnout sám než čekat několik minut, zda už se konečně někdo trefí. Zásahy do AI ![]() ![]() ![]() Celkově však lze AI hodnotit o stupeň lépe, než tomu bylo posledně. Boje vypadají přesvědčivěji, dynamičtěji a ačkoliv čas od času budete spílat nad neschopností spojeneckých sil, s trochou snahy a aktivnějšího velení jejich nedostatky eliminujete. Kooperativně v multiplayeru ![]() ![]() ![]() Největší novinkou multiplayeru je pak přítomnost klanů, které byly slibovány už u jedničky. S kamarády si můžete vytvořit vlastní tým, vyzývat k boji jiná družstva, časem jsou přislíbeny turnaje o věcné ceny atd. Chybět nebudou nezbytné statistiky a žebříčky těch nejlepších. Změnami prošel i respawn, kdy hra hledá optimální, bezpečné místo vašeho znovuzrození a především, na nějakou dobu jste nesmrtelní, takže odpadá kempování nepřátel u spawn pointů a sbírání snadných fragů. Vlastní lobby místnost je totožná s původním řešením - můžete si zde měnit zbraně, pokecat se všemi hráči, upravit nastavení hry atd. Během testování pak nebyl sebemenší problém se stabilitou síťového kódu a multiplayer je dozajista hlavním přínosem GRAW 2, především zárukou dlouhodobé hraní. To zaručuje široká nabídka herních módů i množství rozmanitých map s různým denním nasvícením. Jako vždy můžete počítat s dalším stahovatelným obsahem, který se objeví v následujících měsících. Technické zpracování Předchozí díl Ghost Recon Advanced Warfighter asi jako první hra ukázal v plné kvalitě, čeho je schopen Xbox 360. Ani po roce neztratila tato hra své grafické kouzlo, kterým ohromila miliony hráčů na celém světě. Druhý díl pokračuje ve šlépějích svého předchůdce. Opět na váš čeká vysoký grafický standard po všech stránkách, i když si dovolím konstatovat, že jsem čekal větší posun vpřed. To, co nás ještě nedávno nadchlo, dnes považujeme za normální úroveň. Dvanáct měsíců však zřejmě byla příliš krátká doba na to, aby se udělaly větší zásahy do enginu. Kde však GRAW 2 naprosto exceluje, jsou efekty. Ohromující kvalita explozí přesahuje vše, co bylo v jakékoliv jiné hře předvedeno. Gigantické ohnivé záblesky, kouřové stopy od letících trosek, volumetrické partikly, žhnoucí vzduch, tlakové vlny pohazující okolními objekty – dokonalá symfonie ničivé síly v ukázkovém provedení. Všechny particle efekty se navíc vzájemně ovlivňují, takže rotor vrtulníku rozfoukává do stran okolní oheň a kouř, stejně tak další exploze mají dopad na jiné partikly poblíž. Ještě nikdy nebylo tak zábavné vyhazovat do vzduchu zaparkovaná auta, odpalovat benzínové stanice nebo přivolávat letecké údery na nepřátelské linie. Jediné, k čemu lze mít výtku, jsou občasné problémy se Z-Bufferem, ale jedná se spíše o náhodný jev. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Vývojáři se také pokusili implementovat větší míru interakce s prostředím. Některé překážky ke krytí jsou tvořeny paletami s tvárnicemi, hromadou plechovek atp. Ty samozřejmě reagují na střelbu a než se nadějete, zbude z vašeho úkrytu jen hromada střepů. O dokonalé reakci vozidel na palbu jsem již psal, ale přesto si myslím, že větší část prostředí je stále příliš statická a nerozbitná, na což by vývojáři měli konečně reflektovat. Podobně zarážející je, proč někde mohu s vojákem seskočit dolů a jinde zase ne. Nikdo nečeká, že kapitán Mitchell se rázem stane atletem, který bude hravě překonávat veškeré překážky, ale jednotná koncepce designu by měla být důležitou součástí každé hry. Dobojováno ![]() Za největší mínus považuji délku hry a téměř až primitivní obtížnost, která ani na svém nejvyšším stupni nebude činit nikomu problém. Nelíbí se mi také, že v multiplayeru je opět vynechána možnost krytí, která dramaticky mění styl hraní a to k horšímu, dle mého názoru. Jaké důvody k tomu vývojáře neustále vedou, je mi záhadou. I přes zmíněné nedostatky si však GRAW 2 opět zasluhuje vaši plnou pozornost a pokud jste propadli prvnímu dílu, budete spokojeni i s jeho pokračováním. Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Singleplayerové dojmy, Multiplayerové dojmy, Novinky, Ghost Recon Advanced Warfighter X360 recenze a PC recenze |
Ivan Kratochvíl | |
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým |