Každý rok se řada fanoušků téhle fotbalové simulace, strategie, RPG a substituce reálného života, ptá, zda se vyplatí investovat do nového ročníku, protože nechtějí platit jen za updatované soupisky. A každý rok je hledání odpovědi stejně těžké, protože Sports Interactive se při vývoji neženou vpřed mílovými kroky. A přestože platí, že je zbytečné spravovat věci, které nejsou rozbité, člověk by přeci jenom rád viděl víc inovací.
Letošní ročník není výjimkou a pořád si nejsem jistý, jak na otázku hráčů odpovědět. Football Manager 2015 není revoluce, ale nových prvků několik nabízí. Skalní fanoušci je určitě ocení a SI proto nejde vyčíst, že neudělali nic nového. Lišácky nabízí toho nového „tak akorát“, a jak už jsem zmínil v prvním odstavci, jednou z největších novinek letošního ročníku je právě chování hráčů.
Psychoterapie trenérem
Za prvé si primadony mnohem lépe pamatují, co jste jim slíbili. Sice se s nimi zase lépe komunikuje (můžete je ukecávat, že půjdou hostovat, dostanou šanci z lavičky, v poháru apod.), ale pokud je hráč ambiciózní, klidně vám na rovinu řekne, že chce hrát od začátku, jinak končí. Přinejlepším pak půjde jinam, přinejhorším s ním začnete válku a hrozí, že vám rozvrátí kabinu. Věřte mi, nikoho jsem neexpedoval tak rád, jako nafrněného Obi Mikela, který byl neustále s něčím nespokojený...
Z hráčů se díky změnám staly plastičtější osobnosti. Ne o moc, ale paradoxně mi přišlo lepší, že jsem nemohl Čecha oblbovat pár zápasy, aby se nebouřil. Když mi v zimě řekl, že jsem mu něco slíbil a skutek utekl a chce pryč, vlastně jsem byl rád, že se chová reálněji. Jen myslím, že v mojí hře dopadl lépe, než tomu bude v Madridu. Obecně mám z Football Manager 2015 lepší dojem v oblasti komunikace s hráči, a i když se revoluce nekoná, machiavelisté se konečně mohou vyžít. Chcete v dobrém klubu hráče, který sedí na lavičce, nebo je v méně prestižním týmu? Rozmázněte to v novinách a pokud je ambiciózní, jeho trenér má slušný problém.
Wenger dostal, co si zasloužil. Šestku.
S komunikací souvisí i tiskovky. Spousta frází zůstala z minulých ročníků a mnohé z nich budete (jako obvykle) roboticky odklikávat. Často se mi ale stávalo, že jsem se zasekl na otázce a odpovědi, kterou jsem neznal z předchozích dílů. Často jde o nadbytečné fráze, ale třeba v oblasti komunikace s jinými trenéry mi těch pár možností navíc umožnilo efektivnější vedení hádek. Najednou už mě nebavilo hrát rozumného trenéra, který se nehádá. Jsem tedy zvědavý, jestli hra náhodou nenasimuluje, jak ze mě Samu Allardycovi rupla žilka.
První změnou, které si všimnete, protože je nejvýraznější, je ale nové uživatelské rozhraní. I když, nové... Hlavní menu se zkrátka vrací na stranu, což je styl, který znám z Football Manager tuším okolo ročníků 08 či 09, když jsem ještě vyhrál pohár UEFA s Příbramí. Momentální nastavení je každopádně mnohem lepší než lišta nahoře. Rázem najdu vše potřebné a chytrý systém rozklikávacích oken třeba v sekci taktiky je skvělý. Jde ale samozřejmě o osobní preference a pokud jste měli rádi lištu nahoře, asi zapláčete. Anebo si počkáte na fanouškovský skin, který vaše problém odstraní.
zdroj: Archiv
RPG trenér
Poněkud nadbytečně ale působí vytváření trenéra včetně naklikávání bodíků schopností. Dříve jste volili jen zkušenosti trenéra (což ovlivňovalo míru, s jakou ho hráči akceptují), nyní zvolíte, zda jste spíš trenér, který v teplákovce pohání hráče při tréninku, nebo ustrojený taktik. Rozdělíte i pár bodíků a de facto tím určujete i míru obtížnosti. Nahoďte si super bodíky a váš provinční tým získá trenéra (doslova, můžete být jeden z koučů v tréninku) špičkové úrovně. Nebo naopak, udělejte si okresního tyrana, která má na starosti velkoklub a trpte opovržením hráčů.
Plně funkční je naopak skauting. Když si rozkliknete hráče, velkou část vlastností vidíte jen v rámcovém intervalu, třeba 12-15. Teprve další sledování vašimi zvědy upřesňuje jeho vlastnosti, takže se z hledání správné posily stává delší a příjemně reálný proces. Navíc se mi líbí, že zpráva o stavu hráče od skauta kombinuje celkové hodnocení (hráč je skvělý tvůrce hry ale jeho povaha moc do týmu nesedí) s číselnými hodnotami, což značně zjednodušuje analýzu a její vyhodnocení. Je tak hned jasné, zda investovat.
Nejsem bez útočníků, ten jeden je ve stínu!
Jak už je zvykem, s novým rokem zavádí hra i nové role. Stal se z nich plnohodnotný taktický prvek. Už mi nechybí šipky, které určovaly pohyb hráče - role mnohem lépe definují funkci hráče a případně i spoluhráčů. Kupříkladu v letošním ročníku mi skvěle fungoval half-back, tedy defenzivní záložník, který se stahuje, což vede k vysouvání stoperů. Z nových rolí u mě ale vede roaming midfielder. Vandruje po hřišti, hledá skulinky a pokud kolem něj funguje tým a on sám má dostatečné schopnosti, je skvělý.
Na pozici křídla má solidní potenciál raumdater. De facto hráč s maximální volností, který hledá prostor, aby pak dělal neplechu. Někdy to funguje, jindy jej soupeř zdeptá a donutí k vystřídání. Takticky největší potenciál ale mají inverzní křídelní obránci, kteří se stahují do středu pole a umožňují tak fungovat systému hry na pět obránců. Tuhle konkrétní taktiku se mi ale nedařilo realizovat v praxi, protože jsem neměl k ruce správné typy obránců - mnohem více se hodili k výpadům na lajně.
Tak střílej, ty pitomče!
V zápasovém enginu bylo příjemně málo chybek už v betě a po vydání se situace jenom zlepšuje. Občas sice nějaký hráč zabruslí, zatímco neúspěšný exekutor penalty čučí do neznáma a stojí jako Y, přestože by mohl míč dorazit. Hra mě ale letos netlačí k využívání křídelníků či centrů do vápna a hlavně se mi vůbec poprvé podařilo pořádně realizovat taktiku s krátkými přihrávkami a postupem přes střed hřiště. Zčásti za to samozřejmě může fakt, že má letos Chelsea skvělý technický potenciál. Obecně jsem ale měl při hraní letošního ročníku FM pocit, že hráči na hřišti reagují na mé pokyny
Mimochodem, pro nahrávání některých pohybů hráčů v enginu prý tvůrci využili motion capture, ale upřímně jsem si všiml výraznější změny jen u zákroků brankářů. Ale tvrdí to člověk, který hodně dlouho hrál verzi s kolečky, protože mu to plně dostačovalo. Zápasový engine zkrátka zase udělal zase krůček vpřed, i když bych si uměl představit, že bruslící hráče neuvidím při hře vůbec. Snad příští rok...
Hráč Terry má bolest
Samostatnou kapitolou FM15 je česká lokalizace. Je jasné, že přeložit kvanta textu, navíc v hodně specifickém žargonu, je nesmírně obtížné. Přesto je česká verze občas až úsměvně neobratná, byť jde o problémy pramenící z rozdílnosti jazyků - třeba se skloňováním jmen. Výjimečně se také stane, že český překlad spíše sdělení (zvláště u tiskovek) zamotá nebo zcela převrátí. Pokud bych ale neuměl anglicky a chtěl si FM zahrát, líbal bych za podobný překlad ruce. Čeština ve hře je tedy občas kostrbatá, ale proces hraní nekomplikuje a otevírá prostor hráčům, na které by použitá angličtina byla až moc.
Nastal čas odpovědět na otázku z úvodu. Je Football Manager 2015 jen updatem soupisek? Určitě ne. V některých prvcích a stylu hraní došlo na výraznějšímu posunu, což veteráni série asi ocení. Na druhou stranu, pokud s Football Managerem netrávíte stovky hodin ročně a chcete si jen občas zakoučovat, rozmyslel bych si, zda nepočkat na slevu nebo nové hry v sérii kupovat jednou za dva roky. Novinek a vylepšení bych zkrátka v FM15 očekával víc.
Zároveň je ale FM15 skvělá hra, se kterou pár set hodin zřejmě i letos strávím - budu si při hraní pochvalovat komunikaci s hráči, s radostí budu rozčilovat Wengera a experimentovat s novými pozicemi. Je to známka závislosti, nebo dlouhotrvajících kvalit série?