zavřít

Far Cry - recenze finální verze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Téměř dokonalá akční hra po všech stránkách a jeden z horkých adeptů na nejlepší hru letošního roku - to vám jako závěrečný verdikt musí stačit.

Hodnocení redakce 9/10

Jak hodnotíme

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Plná verze střílečky Far Cry exceluje nejen revoluční grafikou rozlehlých tropických ostrovů, ale i příběhem, dlouhou hratelností, atmosférou či umělou inteligencí. V naší detailní recenzi vás o tom všem přesvědčíme...

Autor: Leon
Publikováno: 22.března 2004
Verze hry: finální/anglická DVD 1.0
Doba recenzování: 10 dnů


Letošní rok je zcela jistě ve znamení očekávání, zda konečně vyjdou nahypované akční pecky DOOM III a Half-Life 2. Zdá se poměrně reálné, že bychom se jich letos mohli dočkat, nicméně do prestižního souboje o nejlepší akční hru roku může letos zasáhnout i další titul – Far Cry od tvůrců z Crytek Studios. Je to svým pojetím čistokrevná střílečka, takže z tohoto pohledu se žádný převrat nekoná. Vysoká kvalita finální verze Far Cry je způsobena tím, že se tvůrcům povedlo dotáhnout (téměř) k dokonalosti všechny aspekty hry – příběh, hratelnost, atmosféru, grafiku, umělou inteligenci i další. Mým úkolem teď bude vás o tom přesvědčit.

 Začínáme příběhem
Hra začíná krátkým intrem, ve kterém pouze shlédnete, že byla do vzduchu vyhozena loď, na jejíž palubě byl nějaký muž a žena. Onen muž, jmenuje se Jack, se jen se štěstím zachrání, ale vyhráno rozhodně nemá. Ocitá se totiž na ostrově, kde není zrovna vítaný. Naštěstí, ale ne náhodou, se mu dostane do ruky mobilní telefon s neznámým hlasem, který mu slíbí, že ho z této šlamastyky dostane. Jackovi nezbývá, než tomu neznámému na druhé straně věřit…

Děj příběhu tak začíná trochu zvláštně, vlastně ani netušíte, co tam Jack před zničením své lodě dělal. Prvních několik misí jde vlastně jen o to, aby si Jack zachránil vlastní kůži a pokusil se najít Valerii, což je ta trochu tajemná žena z lodi. Ke všem krokům ho stále navádí onen neznámý na druhé straně telefonu, který, jak brzy poznáte, vás chce použít pro své vlastní plány. Jistý doktor Krieger totiž „trochu“ zešílel a začal vytvářet nebezpečné mutanty.


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Ušlechtilý cíl hry – zastavit šílené plány tohoto doktora - je ale v závěru hry trochu vyšperkován a vy pochopíte, že nic není černobílé. Buďte si jisti, že nic dalšího vám již neprozradím, abych vás snad o něco nepřipravil. Každopádně mohu říct, že zatímco zpočátku vypadá příběh jen jako nutné zlo pro účely hry, v několika posledních misích dostává konečně smysl a úspěšně graduje.

Ve hře na vás čeká celkem 20 opravdu hutných misí, jejichž dohrání zabere skutečně hodně času, alespoň co se týče v porovnání s jinými akčními hrami. Tento fakt je způsoben několika příčinami – rozsáhlostí levelů, velkou volností pohybu, nemožností ukládat hru, což je ve spojení se skvělou umělou inteligencí občas vražedná záležitost. Pojďme si to ale projít pěkně jedno po druhém.

 Design rozlehlých levelů
Na prvním místě jsem zmínil velikost samotných map. Ti, kdo si zkusili některé demo, asi ví, co mám na mysli. Hra je zasazena na blíže neurčené tropické ostrovy (autoři se podle rozhovoru inspirovali Maledivy), takže nechybí jak krásné, skoro až romantické pláže s palmami, tak hustá džungle se starými pevnostmi, zbytky chrámů, nepřátelskými základnami, řekami s hlídkujícími čluny atd.

Každý takový level má, v přepočtu na realitu, několik kilometrů čtverečních, takže si asi můžete udělat představu, jak dlouho může trvat nejen přemístění z počátečního bodu do místa, kde mise končí, ale také splnění všech postupných úkolů, díky nimž poznáte mapu obvykle z větší části celou. Snad pouze mise zasazené do interiérů, tedy do všelijakých továren, výzkumných laboratoří, lodí, chrámů apod. jsou kratší, ale o to však intenzivnější. Někdo by mohl namítnout, že stejně rozlehlé venkovní levely byly už v dinosauří střílečce Tresspaser z roku 1998, ale ta nenabízela tak velkou dohlednost a grafika byla pochopitelně znatelně chudší.

 Volnost pohybu
Jako druhou příčinu jsem uváděl téměř absolutní volnost pohybu. Představte si výše zmíněné rozsáhlé mapy a přidejte k tomu fakt, že se na nich můžete pohybovat, jak se vám zlíbí (občas jste jen usměrňováni vrtulníkem). Ve venkovních prostorách je opravdu skoro neomezená svoboda, ale i uvnitř budov a komplexů zase téměř vždy najdete více možností, jak se dostat dál. Potřebujete se dostat z jednoho ostrova na druhý? Dobrá - můžete plavat, někde najít volný člun, násilně ho získat od patrolující hlídky, ale co třeba použít rogalo nahoře na skále?


Je pozoruhodné, že i přes velkou volnost pohybu prakticky nezabloudíte. Na miniradaru většinou vidíte dílčí cíl nebo alespoň cíl dalšího postupu, ale i když se na to nebudete soustředit, stejně se tak nějak nakonec ocitnete tam, kde máte. Výsledkem toho je, že i přes velkou možnost pohybu vás hra v klíčových momentech dostane tam, kam má.

 Rozporuplný systém ukládání
Systém ukládání Far Cry také není ještě příliš obvyklý a, to si přiznejme, ani příliš oblíbený. Hráč totiž nemá možnost hru uložit, ta se ukládá sama v předem daných místech, jakýchsi checkpointech. To se může zdát frustrující (a často také je), na druhou stranu to ale zvyšuje jak dobu strávenou u hry, tak i hratelnost. Copak je nějaké umění dohrát hru s quicksavem každých 30 sekund? Takto musíte dosáhnout dalšího uložení hry tím, že něco splníte nebo někam dorazíte. To může trvat 5 minut, ale třeba také více než půl hodiny. Chápu, že být poněkolikáté zabit a hrát zase dlouhý úsek znova je v tom okamžiku „k na**ání“, sám jsem si to při hraní dost užil, objektivně vzato to ale hodnotím pozitivně.

Jste nuceni přijít na optimální řešení celého úseku a také si můžete zkusit jiné cesty, o nichž jste předtím třeba ani neměli tušení. Pravdou je, že prakticky při každém splnění dílčího úspěchu stejně jako před každým větším střetnutím s nepřítelem se hra ukládá. Na druhou stranu jsem se také párkrát neubránil dojmu, že je nejvyšší čas, aby se hra konečně uložila. Nejsem si zcela jistý, ale myslím si, že občas se dá nějaký checkpoint i minout, prakticky ale jen ve venkovních lokacích (pro ty méně trpělivé hráče existuje pomocná ruka v podobě cheatů, které umožňují ukládat pozici kdykoliv - pozn.ed.).

 Náplň misí
Příznivě hodnotím také náplň levelů. Tvůrci hry měli evidentně snahu o pestrost ve všech směrech, a i když se občas opakováním nápadů nevyhnuli (což při takové rozsáhlosti hry snad ani nejde), celkově působí Far Cry docela pestře. Náplně misí sice nejsou nijak překvapivé, ale co se dá dneska také vymyslet nového, že?
Čeká na vás tak kradení vozidel, infiltrace základen, hledání tajných objektů, vyhazování určených cílů do vzduchu, sbírání přístupových karet, osvobozování Valerie, občas souboj s nějakým tím významným nepřítelem a na závěr tradiční souboj s bossem nejvyšším. Jak vidíte, nic převratného, ale na druhou stranu nic tradičního ani nechybí, a tak se nedá říci, že by se hraní omezovalo jen na bezmyšlenkovité střílení nepřátel.

 Protivníci a mutanti
Tím jsme se nenápadně dostali k vašim nepřátelům. Těch je docela dost, a to jak do počtu, tak co se týče druhů. Narazíte na obyčejné žoldáky, specialisty protichemických jednotek, Special Force, v závěru hry neustále přibývají i elitní vojáci střežící hlavního záporňáka a jeho nejvýznamnější objekty.


Druhou velkou zábavou jsou mutanti v několika podobách, ať už s raketometem, s útočnými puškami nebo pouze skákající. Ti jsou ale opravdu nepříjemní, protože pokud se vám dostanou k tělu, jedno jejich máchnutí mívá většinou tragické následky na stav vašeho zdraví. Někteří z nich umí být i neviditelní a odhalit je lze pouze zásahem nebo použitím tzv. Cry vision, což funguje podobně jako termovize. Tato funkce se hodí i v jiných situacích, např. v temných chodbách a prostorách, přičemž její použití je omezeno pouze dostatkem energie, která se průběžně dobíjí.

 Výborná umělá inteligence
Kromě grafiky, ke které se dostaneme až za chvíli, je asi největším přínosem Far Cry umělá inteligence nepřátel, obvyklý to nedostatek prakticky každé akční hry. Po dlouhé době, možná od dob Half-life, je tu zase hra, kde se dá mluvit o skutečné umělé inteligenci, ne jen o vykonání předem připraveného skriptu. Samotné pojetí hry s velkou volností pohybu a rozsáhlými mapami prostě vyžadovalo, aby si vaši protivníci uměli poradit prakticky v každé situaci. A to se jim, až na malé výjimky, opravdu daří nadmíru povedeně.

Rozhodně bych si nedovolil ukončit povídání o umělé inteligenci předchozím odstavcem, a tak přidám další, kde se podíváme na konkrétní chování vojáků a mutantů v některých situacích. Vše začíná od toho, že protivník poté, co vás zbystří, neběží jako imbecil proti vám v sebevražedném úmyslu. Většinou se sice snaží být aktivní a jít vám vstříc, ale dělá tak skutečně uváženě a kryje se při tom. Pokud se po vojácích pokusíte střílet, klidně postup přeruší, snaží se ukrýt, stáhnout se, nebo vás obejít z jiného směru.

Jindy je zase skoro nemožné dostat je z jejich pozice, kde jsou jak dobře kryti, tak mohou střílet na místo, kudy musíte projít. Nezbývá, než zapojit všechen svůj um a takto ukrytého protivníka zlikvidovat. Aby to zase nebylo tak lehké, většinou se navzájem pohybuje a kryje víc protivníků, čas od času dojde k výsadku dalších z vrtulníku. Pouze mutanti jsou trochu dementní, vlastně vůbec nepřemýšlí, jdou zkrátka po vás. V tomto případě je to ale zcela jistě schválně, protože jednak se tím docílila variabilita chování vašich protivníků a pak se tím také kompenzuje velká účinnost jejich zbraní a hnátů.



Především díky umělé inteligenci (a nemožnosti ukládat pozici) je hra poměrně těžká, a to už i na nejlehčí obtížnost. Upozorňuji na to schválně, protože ten, kdo si zvykl automaticky volit střední a vyšší obtížnost, může dost narazit, takže na tohle pozor, alespoň pro první absolvování hry. Hra nabízí i možnost automatického přizpůsobení obtížnosti vzhledem k vaším schopnostem a výsledkům, takže je ideální zaškrtnout tuto volbu a doufat, že to skutečně funguje tak, jak je avizováno. Pokud tomu tak je, pak je hra obtížná prakticky pokaždé :)

 Výzbroj a výbava
Zbraňový arzenál obsahuje pouze reálné zbraně a v jednom okamžiku jich nemůžete nést více než čtyři. Pokud chcete sebrat jinou, nejprve musíte některou ze stávajících odhodit. Tou nejobyčejnější zbraní ve hře je mačeta, která se hodí k tiché likvidaci nepřátel, především v prvních levelech. Pistole také není tím, co byste často používali, podobně třeba jako nepříliš účinná MP5. To M16 je již jiná písnička - v první polovině hry je to určitě nejpoužívanější zbraň, která vyniká slušnou přesností a účinností.

Ve druhé polovině Far Cry se zase nejvíce osvědčí AG36 od speciálních jednotek, nejen pro vynikající účinnost, ale také díky ostřelovačskému módu a možnosti přepnutí na granátomet. Asi žádná akční hra si nedovolí absenci raketometu a ostřelovačské pušky, takže i zde si příznivci těchto zbraní přijdou na své, byť pro nedostatek munice zase až ne tolik. Občas se hodí i granáty - a to jak klasické, tak kouřové a ty, které vás na chvilku oslní tak, že prakticky nevidíte.

Některé ze zbraní mají i sekundární mód střelby, který ale není na obvyklém pravém tlačítku myši, protože tam je nastaveno přesnější zacílení zbraně. Nezbývá tedy, než se mezi módy přepínat jiným tlačítkem, což sice není úplně rychlé, ale zase se to nedělá tak často. Přesnost střelby je závislá na vašem pohybu, takže při běhu čekejte spíše střílení pánu bohu do oken, naopak při střelbě ze sniperky vleže se vám ruka skoro nehne a zásah je tak prakticky jistý.

Podobná pravidla pro přesnost střelby závislé na pozici a rychlosti se pomalu stávají standardem, a tak tuto vlastnost uvádím spíše pro úplnost. Zapomenout bych rozhodně ještě neměl na jednu část výstroje, a to na dalekohled. Ten nejen výborně přibližuje, ale odhalí a zobrazí i pozici nepřítele, který jinak není vidět. V otevřených prostorách je to pomůcka skoro k nezaplacení.

 Dopravní prostředky
Zapomenout nemohu ani na možnost používání několika typů vozidel. Jsou zda asi tři základní typy – buginy s kulomety a kanóny, čluny s výzbrojí nebo bez ní a rogalo. Bugin si užijete dost, pokud máte možnost, berte tu, kde je i kanón. Také člun je lepší mít s výzbrojí, pomocí něho se dá skvěle vyčistit pobřeží před přistáním ke břehu. Rogalo můžete ve hře použít jen párkrát, a to spíše z efektních důvodů, než že by to byla nutnost.


Při použití jakéhokoliv z těchto vozidel se můžete přepnout do externího pohledu, ale opět je to spíše pro efekt, než že by to pomáhalo při hraní. Používání jakéhokoliv dopravního prostředku může být i velmi nebezpečné, protože při zničení explodují, což většinou znamená konec pro vaše úsilí. Podtrženo, sečteno, používání vozidel se doporučuje, ale pozor na následky.

 Velmi vydařený engine
Pozvolna přecházíme k samotnému enginu, ale než se dostaneme k vizuálnímu zjevu, ještě se zastavíme u jiné vymoženosti. Rozhodně bych se měl zmínit o poměrně reálném chování některých objektů z pohledu fyzikálních vlastností. Nejvíce si toho asi všimnete u často se vyskytujících sudů, které se přímo vybízejí k rozkutálení, což je několikrát využito přímo v designu levelů, aniž byste si toho museli všimnout. Nahromaděné sudy nad několika střežícími vojáky? Co takhle ustřelit prkno, které je tam drží? Další často využívanou věcí je přestřelování řetězů a lan, které něco drží, a i to funguje velmi věrohodně.

Také ostatní předměty se chovají z tohoto pohledu velmi realisticky - převracejí se, posouvají, ale jedna věc se přesto nedá přehlédnout. Ani jedna z těchto věcí se nedá poškodit či zničit, což působí divně třeba u takových lahví. Na druhou stranu jsem byl překvapen tím, že po výbuchu granátu či rakety došlo k vytvoření kráteru, i když jen ve venkovních lokacích. Je zkrátka vidět, že možnosti enginu jsou značné, jen některé z nich buď ještě nejsou dotaženy, nebo jsou potlačeny schválně. To ví asi jen tvůrci sami.

 Opravdové grafické orgie
Teď už se konečně dočkáváme ke grafickému zpracování. Far Cry se vyznačuje především tím, že mapy jsou nejen neskutečně rozsáhlé, ale není problém je zobrazit v celé své velikosti (bez nutnosti nahrávání). Je opravdu úchvatné vylézt si jen tak někam nahoru na kopec a rozhlížet se dokola po těch ostrovech, vidět opravdu daleko a přitom vše tak detailně. Je to opravdu neuvěřitelné, zvláště když si uvědomíme, že nejde o holou krajinu, ale o území plné malých keříků, stromů, rostlinek a já nevím čeho. Pravda, leckdo namítne, že takhle ve skutečnosti nic nevypadá, ale toho bych se nechytal.

Ve hře opravdu vše vypadá nádherně, od prvního po poslední grafický aspekt, co vás napadne (včetně např. rozmazávání vidění při zranění či pádu z výšky). Při plavání v moři narazíte na ryby, vidíte vydechované bublinky, pak si všimnete plavající mrtvoly, která krví barví vodu. Spousta, opravdová spousta neuvěřitelných detailů na vás čeká na každém kroku, a tak hra připomíná spíše ukázkové technologické demo než plně funkční vynikající hru. Far Cry je bez debat jednou z dnes nejlépe vypadajících her, ne-li vůbec nejlepší.

 HW nároky a ozvučení
V této souvislosti se nutně musím zmínit o nárocích Far Cry na konfiguraci počítače, které nejsou tak krvavé jako třeba v případě hůře vypadajícího Battlefield: Vietnam. Na mé konfiguraci (AMD Barton 2,5 GHz, 512 RAM, Ge4 Ti4200) je Far Cry docela hratelné na střední detaily, ale na čemkoliv slabším to už asi může být problém. Každopádně i na ty střední detaily je to krásná podívaná a nechtějte ani vědět, jak vše vypadá na maximální detaily (na podobné konfiguraci lišící se jen Pentiem 4 2,6 GHz běží hra při nastavení všeho na HIGH plynule, pouze při přestřelkách se občas na 1-2 sekundy zasekne - pozn. jd, více v této novince).


další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Ještě se zmíním o ozvučení hry, které považuji také za velmi podařené. Pro mě osobně to je jeden z klíčových důvodů pro skvělou atmosféru hry. Když se tak procházíte temným úsekem chodby a slyšíte pomalé kroky jiných, běhá vám skoro mráz po zádech. Zvlášť strašidelné je to třeba na lodi, kde kroky na kovových plátech obzvláště dobře vyznějí. Inu, jak je obecně známo, největší strach máme z toho, co nevidíme, ale pouze tušíme. V tomto směru má Far Cry docela dobrý výsledek. Ve hře nechybí ani multiplayer, kterému jsme se věnovali už v dojmech z bety a jeho úroveň prověří pouze čas.

 Hozená rukavice konkurenci?
Závěrem mohu jen konstatovat, že Far Cry není prakticky co vytknout. Hra je po všech stránkách skvěla vytvořena a vyladěna, přesto musím vyzdvihnout dva aspekty hry – umělou inteligenci a neuvěřitelnou grafiku. V těchto směrech hra opravdu vyniká. Far Cry je prostě bomba a můžeme se jen těšit, jak na hozenou rukavici zareagují nové díly DOOMa a Half-Life. Laťka je nastavena poměrně vysoko…

Stáhněte si: Dema, Modifikace, Videa, Trailery, Cheaty...

Související články: Rozhovor, Dojmy z dema & preview, Dojmy (nejen) z multiplayeru, Novinky

Leon
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie (všechny články autora)



 
 
Leon
Některé naše odkazy mohou vést na prodejce her či hardwaru. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta. Více informací zde.

Kupte na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.