Autor: Leon Publikováno: 22.března 2004 | Verze hry: finální/anglická DVD 1.0 Doba recenzování: 10 dnů |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Ve hře na vás čeká celkem 20 opravdu hutných misí, jejichž dohrání zabere skutečně hodně času, alespoň co se týče v porovnání s jinými akčními hrami. Tento fakt je způsoben několika příčinami – rozsáhlostí levelů, velkou volností pohybu, nemožností ukládat hru, což je ve spojení se skvělou umělou inteligencí občas vražedná záležitost. Pojďme si to ale projít pěkně jedno po druhém. ![]() Design rozlehlých levelů Na prvním místě jsem zmínil velikost samotných map. Ti, kdo si zkusili některé demo, asi ví, co mám na mysli. Hra je zasazena na blíže neurčené tropické ostrovy (autoři se podle rozhovoru inspirovali Maledivy), takže nechybí jak krásné, skoro až romantické pláže s palmami, tak hustá džungle se starými pevnostmi, zbytky chrámů, nepřátelskými základnami, řekami s hlídkujícími čluny atd. Každý takový level má, v přepočtu na realitu, několik kilometrů čtverečních, takže si asi můžete udělat představu, jak dlouho může trvat nejen přemístění z počátečního bodu do místa, kde mise končí, ale také splnění všech postupných úkolů, díky nimž poznáte mapu obvykle z větší části celou. Snad pouze mise zasazené do interiérů, tedy do všelijakých továren, výzkumných laboratoří, lodí, chrámů apod. jsou kratší, ale o to však intenzivnější. Někdo by mohl namítnout, že stejně rozlehlé venkovní levely byly už v dinosauří střílečce Tresspaser z roku 1998, ale ta nenabízela tak velkou dohlednost a grafika byla pochopitelně znatelně chudší. Volnost pohybu Jako druhou příčinu jsem uváděl téměř absolutní volnost pohybu. Představte si výše zmíněné rozsáhlé mapy a přidejte k tomu fakt, že se na nich můžete pohybovat, jak se vám zlíbí (občas jste jen usměrňováni vrtulníkem). Ve venkovních prostorách je opravdu skoro neomezená svoboda, ale i uvnitř budov a komplexů zase téměř vždy najdete více možností, jak se dostat dál. Potřebujete se dostat z jednoho ostrova na druhý? Dobrá - můžete plavat, někde najít volný člun, násilně ho získat od patrolující hlídky, ale co třeba použít rogalo nahoře na skále? ![]() ![]() ![]() Je pozoruhodné, že i přes velkou volnost pohybu prakticky nezabloudíte. Na miniradaru většinou vidíte dílčí cíl nebo alespoň cíl dalšího postupu, ale i když se na to nebudete soustředit, stejně se tak nějak nakonec ocitnete tam, kde máte. Výsledkem toho je, že i přes velkou možnost pohybu vás hra v klíčových momentech dostane tam, kam má. ![]() Systém ukládání Far Cry také není ještě příliš obvyklý a, to si přiznejme, ani příliš oblíbený. Hráč totiž nemá možnost hru uložit, ta se ukládá sama v předem daných místech, jakýchsi checkpointech. To se může zdát frustrující (a často také je), na druhou stranu to ale zvyšuje jak dobu strávenou u hry, tak i hratelnost. Copak je nějaké umění dohrát hru s quicksavem každých 30 sekund? Takto musíte dosáhnout dalšího uložení hry tím, že něco splníte nebo někam dorazíte. To může trvat 5 minut, ale třeba také více než půl hodiny. Chápu, že být poněkolikáté zabit a hrát zase dlouhý úsek znova je v tom okamžiku „k na**ání“, sám jsem si to při hraní dost užil, objektivně vzato to ale hodnotím pozitivně. Jste nuceni přijít na optimální řešení celého úseku a také si můžete zkusit jiné cesty, o nichž jste předtím třeba ani neměli tušení. Pravdou je, že prakticky při každém splnění dílčího úspěchu stejně jako před každým větším střetnutím s nepřítelem se hra ukládá. Na druhou stranu jsem se také párkrát neubránil dojmu, že je nejvyšší čas, aby se hra konečně uložila. Nejsem si zcela jistý, ale myslím si, že občas se dá nějaký checkpoint i minout, prakticky ale jen ve venkovních lokacích (pro ty méně trpělivé hráče existuje pomocná ruka v podobě cheatů, které umožňují ukládat pozici kdykoliv - pozn.ed.). Příznivě hodnotím také náplň levelů. Tvůrci hry měli evidentně snahu o pestrost ve všech směrech, a i když se občas opakováním nápadů nevyhnuli (což při takové rozsáhlosti hry snad ani nejde), celkově působí Far Cry docela pestře. Náplně misí sice nejsou nijak překvapivé, ale co se dá dneska také vymyslet nového, že? ![]() Protivníci a mutanti Tím jsme se nenápadně dostali k vašim nepřátelům. Těch je docela dost, a to jak do počtu, tak co se týče druhů. Narazíte na obyčejné žoldáky, specialisty protichemických jednotek, Special Force, v závěru hry neustále přibývají i elitní vojáci střežící hlavního záporňáka a jeho nejvýznamnější objekty. ![]() ![]() ![]() Druhou velkou zábavou jsou mutanti v několika podobách, ať už s raketometem, s útočnými puškami nebo pouze skákající. Ti jsou ale opravdu nepříjemní, protože pokud se vám dostanou k tělu, jedno jejich máchnutí mívá většinou tragické následky na stav vašeho zdraví. Někteří z nich umí být i neviditelní a odhalit je lze pouze zásahem nebo použitím tzv. Cry vision, což funguje podobně jako termovize. Tato funkce se hodí i v jiných situacích, např. v temných chodbách a prostorách, přičemž její použití je omezeno pouze dostatkem energie, která se průběžně dobíjí. Výborná umělá inteligence Kromě grafiky, ke které se dostaneme až za chvíli, je asi největším přínosem Far Cry umělá inteligence nepřátel, obvyklý to nedostatek prakticky každé akční hry. Po dlouhé době, možná od dob Half-life, je tu zase hra, kde se dá mluvit o skutečné umělé inteligenci, ne jen o vykonání předem připraveného skriptu. Samotné pojetí hry s velkou volností pohybu a ![]() Rozhodně bych si nedovolil ukončit povídání o umělé inteligenci předchozím odstavcem, a tak přidám další, kde se podíváme na konkrétní chování vojáků a mutantů v některých situacích. Vše začíná od toho, že protivník poté, co vás zbystří, neběží jako imbecil proti vám v sebevražedném úmyslu. Většinou se sice snaží být aktivní a jít vám vstříc, ale dělá tak skutečně uváženě a kryje se při tom. Pokud se po vojácích pokusíte střílet, klidně postup přeruší, snaží se ukrýt, stáhnout se, nebo vás obejít z jiného směru. Jindy je zase skoro nemožné dostat je z jejich pozice, kde jsou jak dobře kryti, tak mohou střílet na místo, kudy musíte projít. Nezbývá, než zapojit všechen svůj um a takto ukrytého protivníka zlikvidovat. Aby to zase nebylo tak lehké, většinou se navzájem pohybuje a kryje víc protivníků, čas od času dojde k výsadku dalších z vrtulníku. Pouze mutanti jsou trochu dementní, vlastně vůbec nepřemýšlí, jdou zkrátka po vás. V tomto případě je to ale zcela jistě schválně, protože jednak se tím docílila variabilita chování vašich protivníků a pak se tím také kompenzuje velká účinnost jejich zbraní a hnátů. ![]() ![]() ![]() Výzbroj a výbava ![]() Ve druhé polovině Far Cry se zase nejvíce osvědčí AG36 od speciálních jednotek, nejen pro vynikající účinnost, ale také díky ostřelovačskému módu a možnosti přepnutí na granátomet. Asi žádná akční hra si nedovolí absenci raketometu a ostřelovačské pušky, takže i zde si příznivci těchto zbraní přijdou na své, byť pro nedostatek munice zase až ne tolik. Občas se hodí i granáty - a to jak klasické, tak kouřové a ty, které vás na chvilku oslní tak, že prakticky nevidíte. Některé ze zbraní mají i sekundární mód střelby, který ale není na obvyklém pravém tlačítku myši, protože tam je nastaveno přesnější zacílení zbraně. Nezbývá tedy, než se mezi módy přepínat jiným tlačítkem, což sice není úplně rychlé, ale zase se to nedělá tak často. Přesnost střelby je závislá na vašem pohybu, takže při běhu čekejte spíše střílení pánu bohu do oken, naopak při střelbě ze sniperky vleže se vám ruka skoro nehne a zásah je tak prakticky jistý. ![]() Podobná pravidla pro přesnost střelby závislé na pozici a rychlosti se pomalu stávají standardem, a tak tuto vlastnost uvádím spíše pro úplnost. Zapomenout bych rozhodně ještě neměl na jednu část výstroje, a to na dalekohled. Ten nejen výborně přibližuje, ale odhalí a zobrazí i pozici nepřítele, který jinak není vidět. V otevřených prostorách je to pomůcka skoro k nezaplacení. Dopravní prostředky Zapomenout nemohu ani na možnost používání několika typů vozidel. Jsou zda asi tři základní typy – buginy s kulomety a kanóny, čluny s výzbrojí nebo bez ní a rogalo. Bugin si užijete dost, pokud máte možnost, berte tu, kde je i kanón. Také člun je lepší mít s výzbrojí, pomocí něho se dá skvěle vyčistit pobřeží před přistáním ke břehu. Rogalo můžete ve hře použít jen párkrát, a to spíše z efektních důvodů, než že by to byla nutnost. ![]() ![]() ![]() Při použití jakéhokoliv z těchto vozidel se můžete přepnout do externího pohledu, ale opět je to spíše pro efekt, než že by to pomáhalo při hraní. Používání jakéhokoliv dopravního prostředku může být i velmi nebezpečné, protože při zničení explodují, což většinou znamená konec pro vaše úsilí. Podtrženo, sečteno, používání vozidel se doporučuje, ale pozor na následky. Velmi vydařený engine ![]() Také ostatní předměty se chovají z tohoto pohledu velmi realisticky - převracejí se, posouvají, ale jedna věc se přesto nedá přehlédnout. Ani jedna z těchto věcí se nedá poškodit či zničit, což působí divně třeba u takových lahví. Na druhou stranu jsem byl překvapen tím, že po výbuchu granátu či rakety došlo k vytvoření kráteru, i když jen ve venkovních lokacích. Je zkrátka vidět, že možnosti enginu jsou značné, jen některé z nich buď ještě nejsou dotaženy, nebo jsou potlačeny schválně. To ví asi jen tvůrci sami. Opravdové grafické orgie Teď už se konečně dočkáváme ke grafickému zpracování. Far Cry se vyznačuje především tím, že mapy jsou nejen neskutečně rozsáhlé, ale není problém je zobrazit v celé své velikosti (bez nutnosti nahrávání). Je opravdu úchvatné vylézt si jen tak někam nahoru na kopec a rozhlížet se dokola po těch ostrovech, vidět opravdu daleko a přitom vše tak detailně. Je to opravdu neuvěřitelné, zvláště když si uvědomíme, že nejde o holou krajinu, ale o území plné ![]() Ve hře opravdu vše vypadá nádherně, od prvního po poslední grafický aspekt, co vás napadne (včetně např. rozmazávání vidění při zranění či pádu z výšky). Při plavání v moři narazíte na ryby, vidíte vydechované bublinky, pak si všimnete plavající mrtvoly, která krví barví vodu. Spousta, opravdová spousta neuvěřitelných detailů na vás čeká na každém kroku, a tak hra připomíná spíše ukázkové technologické demo než plně funkční vynikající hru. Far Cry je bez debat jednou z dnes nejlépe vypadajících her, ne-li vůbec nejlepší. HW nároky a ozvučení V této souvislosti se nutně musím zmínit o nárocích Far Cry na konfiguraci počítače, které nejsou tak krvavé jako třeba v případě hůře vypadajícího Battlefield: Vietnam. Na mé konfiguraci (AMD Barton 2,5 GHz, 512 RAM, Ge4 Ti4200) je Far Cry docela hratelné na střední detaily, ale na čemkoliv slabším to už asi může být problém. Každopádně i na ty střední detaily je to krásná podívaná a nechtějte ani vědět, jak vše vypadá na maximální detaily (na podobné konfiguraci lišící se jen Pentiem 4 2,6 GHz běží hra při nastavení všeho na HIGH plynule, pouze při přestřelkách se občas na 1-2 sekundy zasekne - pozn. jd, více v této novince). ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Ještě se zmíním o ozvučení hry, které považuji také za velmi podařené. Pro mě osobně to je jeden z klíčových důvodů pro skvělou atmosféru hry. Když se tak procházíte temným úsekem chodby a slyšíte pomalé kroky jiných, běhá vám skoro mráz po zádech. Zvlášť strašidelné je to třeba na lodi, kde kroky na kovových plátech obzvláště dobře vyznějí. Inu, jak je obecně známo, největší strach máme z toho, co nevidíme, ale pouze tušíme. V tomto směru má Far Cry docela dobrý výsledek. Ve hře nechybí ani multiplayer, kterému jsme se věnovali už v dojmech z bety a jeho úroveň prověří pouze čas. Hozená rukavice konkurenci? ![]() Stáhněte si: Dema, Modifikace, Videa, Trailery, Cheaty... Související články: Rozhovor, Dojmy z dema & preview, Dojmy (nejen) z multiplayeru, Novinky |
Leon | |
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie (všechny články autora) |