Autor: Rodier Publikováno: 12.února 2010 | Verze: finální/anglická/PC Doba recenzování: 3 týdny |
Země roku 2156 Začátek hry je proveden formou příběhového tutoriálu, ve kterém se dozvíte, že vlastně nejste nic víc než jen další lidská schránka, vyrobená klonováním kvůli tolik potřebným orgánům. Protože je však svět na pokraji vyhubení a systém dárcovské sítě přestal fungovat, je vám dána milost. Ta však není zadarmo. Na lékařské zařízení v době naklonování zaútočila jednotka aktivistů CHOTA, což je skupina bojující proti zbytkům GlobalTechu a celému systému klonování. Nezbývá, než se prostřílet ven. Tím je zvládnuta praktická část tutoriálu, ve které se naučíte hru ovládat a mimo jiné si zajezdíte na čtyřkolce. Do začátku získáte několik zbraní, kterými lze lovit přerostlou zvěř. Kromě sportovní kuše a několika šipek je to pendrek a kus dřeva. Zajímavé je, že tohle vše můžete mít nasazené najednou. Vaše postavička naráz unese až 4 různé zbraně. Dvě velké na zádech (sekera a kuše) a dvě menší na stehnech. Přepínat mezi nimi lze klasicky kolečkem na myši. Nestůj a braň se A jak se vlastně Fallen Earth ovládá? Naprosto perfektně. Bojuje se jako například v Call of Duty či jiné střílečce. Jednoduše vytáhnete zbraň a mačkáte tlačítko na myši. Pokud máte zbraň s hledím, můžete i mířit. To zajišťuje zábavné momenty při lovení nepřátel. Konec nudnému stylu „zamknout nepřátele stisknutím TAB“ a poté jen spamovat určité skilly z hotbaru. V případě, že vlastníte velkou zásobu kulek, můžete si z Fallen Earth udělat slušnou doomovku. Rozhoduji se vydat na první lov. Záhy zjišťuji, že střelba z kuše či jakékoliv jiné palné zbraně, je zde poměrně luxusní záležitost, protože kupovat si munici od NPC vyjde draho. Většina hráčů si tak vyrábí svou vlastní, nebo kupuje od hráčů, kteří se specializují na výrobu herních předmětů. Prozkoumávám tedy inventář a nacházím v něm celou řadu nástrojů na získávání materiálu a výrobu všeho možného. Od hráčů se dále dozvídám, že co si člověk nevyrobí, to v podstatě nemá. Vyrábí se skutečně prakticky vše. Od hřebíků, až po čtyřkolku na benzin. Ten je ovšem velmi cenný. Ve stájích se dá poměrně levně koupit kůň. Ten však vyžaduje každodenní krmení. První lov je za mnou a já si užívám první kroky v novém světě. Jen si říkám, jak to vypadá o kus dál, zatím se mi však nikam dál jít nechce, neboť cokoliv zajímavějšího je relativně daleko a já zatím nemám ani na koně. Každé monstrum, které najdu a zabiju, zkouším stáhnout z kůže. Občas narážím na zbytky elektroniky či motorů, které lze také rozebrat. Zkrátka svět se vším všudy. Ekonomika s reálnými základy, kde se neobjeví NPC, které vám bude cpát spoustu peněz jen tak, zadarmo. Samozřejmě v každé lokaci, do které se dostanete, naleznete několik pěkných příběhových úkolů. Jejich odměna je však většinou drobná. Pomůže, ale boháče z vás rozhodně neudělá. Ostatně hra je značena jako sandbox, tedy pískoviště, virtuální svět, ve kterém se máte zabavit sami. Proto zde nehledejte žádné držení za ručičku, hromady úkolů a instancované dungeony či raidy. Naopak, svět se snaží vypadat naprosto přirozeně a na vás je, najít si v něm své místo k zábavě a přežití. Fallen Earth patří k sandboxovému typu MMORPG, jde tedy o hru, ve které nejste nikterak směrováni, můžete si dělat, co chcete, kdy chcete a jak chcete. V takové hře většinou nejsou ani tolik důležité faktory jako třída (class) či levely. Podobně je to i ve Fallen Earth. Každým levelem získáte určitý počet AP bodů, které investujete do jednotlivých statů či skilů: Statů je dohromady 8. Jsou to Osobnost, Koordinace, Obratnost, Výdrž, Vzdělanost, Chápání, Síla a Síla Vůle. Každý stat ovlivňuje celou řadu dalších dovedností, zvedajíce jejich maximální hodnotu. Skillů je dohromady 9. Jsou to Využití brnění, Atletika, Uhýbání, První pomoc, Skupinová taktika, Boj z blízka, Pistole, Pušky, Vyjednávání. Každým levelem navíc získáte 1 bod do statů. Budoucnost taková, jakou si ji vyrobíme Sice jsem potkal jen pár druhů pasivních zvířat, ale z každého jsem získal nějakou kůži nebo rohy a maso, takže si budu moct vyrobit jídlo a z elektronických součástek snad i něco, co by šlo vyměnit za lepší zbraň, než je kus dřeva. Zajímavé na celé výrobě je to, že skutečně stojí čas. Například vyrobit jednoduchý pokrm je otázkou minut, zatímco vyrobit čtyřkolku vám zabere několik týdnů skutečného času. Naštěstí vyrábění takto složitých věcí probíhá v dílnách a vy u toho nemusíte být. Druhá strana mince Bohužel po několika hodinách hraní přichází procitnutí objevením prvních velkých nedostatků hry. Nejsmutnější na těchto nedostatcích je fakt, že by se daly poměrně snadno odstranit, ale vývojáři jim pravděpodobně nepřikládají takovou váhu, neboť se aktuálně věnují něčemu úplně jinému. Na jednu stranu vidíte, že Icarus Studios se vážně snaží hře věnovat a přidávají do hry nový obsah, na druhou stranu však úplně ignorují aktuální problémy a stížnosti hráčů. První problém: nulová inteligence monster. Všechny druhy příšer, které jsem měl tu čest potkat, se brání poměrně jednoduše, a co je ještě horší, navzájem si nepomáhají. Objevíte stádo mutantů a jednoho po druhém v klidu umlátíte. Když už narazíte na agresivní tlupu nepřátel, jsou naprogramováni jen na útočení dle vzdálenosti. Logicky vás musí vidět, ale neútočí, protože jste o kus dále, než je naprogramováno. Zkrátka žádná pokročilá umělá inteligence. Žádné utíkání či volání o pomoc, žádná kolegialita, objevení nepřítele podle zvuku, moment překvapení, nic. Pro lepší představu si vzpomeňte na monstra v prvních levelech World of Warcraft či jiné moderní MMORPG. Tak se chovají obludy ve Fallen Earth všude. A to je opravdu smutné. FE prostě postrádá jakýkoliv akční náboj. Lovení příšer se pro vás brzy stane rutinou. Je to pravý opak hry typu Stalker, kde jste šli do pustiny a netušili, co kde na Vás vybafne. Odfláknutý svět Druhý problém: svět. Jde prý o největší svět, jaký jsme kdy v MMORPG hře měli. 5000 km čtverečních. Základ je prý tvořen podle topografických map kolem Hoover Damu (přehrada v USA), kde vlastně příběh jako takový začíná. Problém je, že je svět až příliš generický, nudný a velmi rychle se okouká. Stejně tak spawn mobů mi přijde příliš náhodný a rozhodně se zde nestane, že byste si našli nějaké místečko a rádi se na něj vraceli. Přeci jen ručně vytvořený svět bývá detailnější, než když použijí software na generování terénu, byť základem posloužila reálná část světa. V nejnovějším dopise se vývojáři chlubí tím, že v dalších přídavcích budou přidávat další zóny, přičemž už teď si většina lidí stěžuje, že dostat se z bodu A do bodu B je docela problém. Svět je zkrátka až příliš moc velký, ale jednoduchý. Kvantita zde jasně zastoupila kvalitu. Bohužel nedostatečně.
Fallen Earth má sice velmi kvalitní crafting a otevřený svět, což je základem kvalitní sandboxové hry, ale to je v podstatě vše. Chybí zde cokoliv, co by hráče zabavilo na delší dobu. Chybí dostatek kvalitních příběhových questů, které by vám více přiblížily svět nebo vás udělaly bohatšími. Nemůžete si stavět vlastní dům a průzkum generovaného světa vám mnoho času nezabere. V podstatě jediné, co můžete dělat, je hrát si na to že žijete. Ale život je přece nudný a proto utíkáme do her. Závěr Myslím si, že Fallen Earth rozhodně JE zajímavou MMORPG, kterou stojí za to zkusit, zejména pokud máte rádi postapokalyptický svět. Icarus Studios nabízí týdenní zkoušku, bez jakýchkoliv závazků či nutnosti vlastnit kreditní kartu. Uděláte si tak vlastní dojem zdarma. Možná na vás hra zapůsobí kladně a přidáte se k početné skupině československých hráčů, které lze v FE nalézt. Rozhodně nedejte na první dojem a oněch sedm dní skutečně využijte. V těchto dnech vyšel obsahový patch 1.3, který zvýšil level cap, přidal kreatury, mise, novou oblast Sector Three nebo předělal úvodní město. Související články: Novinky... |
Rodier | |
autorovi je 29 let, herní novinařině se věnuje přes 5 let a jeho největší zálibou je svět online her, nyní vede herní server elmoreden.net a internetovou galerii MMO screenshotů www.mmosite.cz |