Fallen Earth - recenze

12. 2. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Trh s MMORPG se stále rozšiřuje, zapomnělo se však na postapokalyptický žánr typu Fallout či Borderlands. Právě taková je hra s nejrozlehlejším světem v Grand Canyonu.

Autor: Rodier
Publikováno: 12.února 2010
Verze: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 3 týdny

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Trh s MMORPG hrami se rozšiřuje každým rokem. Vznikají tak další a další díla plnící přání miliónů hráčů po celém světě. Na jeden typ hráčů se však téměř zapomnělo. Jde o příznivce postapokalyptického žánru, tedy her jako je Fallout či Borderlands.

Kromě ohlášení a stále nejasné existence Fallout Online (Interplay) zde bylo pouze několik amatérských projektů využívajících herních dat stařičkého Fallouta. A poté přišel Fallen Earth. Již v roce 2003, tedy dávno před ohlášením Fallout Online či Fallout 3, vznikla v Severní Karolíně (USA) společnost Icarus Studios. Hlavním zájmem této party mladých lidí bylo vytvořit postapokalyptický (zkráceně postapo) MMO titul. O dva roky později oznámili zahájení tvorby MMORPG Fallen Earth s využitím technologií SpeedTree a PhysX. To způsobilo nemalé vzrušení zejména mezi opomíjenou skupinou příznivců postapo her. Během dalších tří let se o FE vůbec nevědělo. Až jednoho krásného dne roku 2008 bylo prvním hráčům umožněno testovat nástrahy onoho světa. Naprostý stav blaženosti v komunitě postapo šílenců měl nastat dne 17. 8. 2009. Ten den se otvírala open beta, kdy se do hry mohl přijít podívat úplně každý. Bohužel, po několika dnech nirvána vyprchala.

ÚPADEK SVĚTA - PŘIBÉHOVÉ POZADÍ HRY
Náš příběh se začíná odehrávat v roce 2020, tedy v nedaleké budoucnosti. Investiční společnost Brenhauer skupuje celou řadu technologických firem a dochází tak ke sdružení největších mozků planety. Vzniká megakorporace GlobalTech, jež má několik dceřiných filiálek, mimo jiné i Life Industries. V roce 2044 Life Industries oznamují vynález prvních funkčních klonovacích zařízení. GlobalTech zakoupí prakticky všechny pozemky v Grand Canyonu a kromě svého sídla zde zakládá vlastní soukromé město a univerzitu. Proces klonování je později využit i k obnově herních postav a je tak vysvětleno, proč herní smrt není trvalá. Po apokalypse někteří dokonce využili klonovacích zařízení k transferu osob, jídla a materiálu. Pokud se však takový proces nepovedl, z přepravovaných osob se staly chiméry, hrůzná stvoření podobná mutantům.

Během několika příštích desetiletí získá GlobalTech nadvládu nad celou USA. Přesunuje se na území Lake Mead v Arizoně, kde postaví stát ve státě. Přílišná arogance a nekontrolovatelná možnost využití zařízení na klonování lidí se nelíbí celé řadě zejména náboženských organizací. V roce 2052 je GlobalTech napaden skupinou říkající si Vista Society. GlobalTech přichází o velkou část své infrastruktury.

Rok 2054, virus Shiva je vypuštěn. Ví se, že pochází z Indie či Pákistánu. Jeho přítomnost nelze odhalit předem. Jeho účinnost je 99%. V pozdějších fázích, před smrtí udušením či prostým infarktem, trpí nakažený svalovou křečí a tak vypadá, jako když tancuje. Odtud pochází název viru Shiva. Přes všechny technologie a peníze světa, Shivu nikdo zastavit nedokáže. Na řadu tak přišly atomové hřiby. Nikdo netuší, kdo použil atomové zbraně jako první, ale během několika dní se z celé jižní Asie stala neobyvatelná poušť. Vir se i tak šířil dál. Po několika dalších dnech a explozích celá Asie i Evropa utichla jednou pro vždy. Začátek konce je zdrojem debat, avšak většina pozůstalých se shoduje na roku 2055.

Virus Shiva dorazil do Ameriky v roce 2056. Na východním pobřeží spolu začali válčit přívrženci washingtonské vlády proti armádním generálům, snažící se o nastolení vojenské diktatury. Úplný konec nastal v roce 2062, kdy zemřel poslední president USA. Zbytek populace se snažil přežít v podzemních bunkrech odříznut od vnějšího světa. Zásah viru a následné atomové výbuchy přežil pouze 1 člověk ze 100. Radioaktivní spad, který se deštěm smísil s rothiovým a nanitovým odpadem, způsobil strašné mutace. Po Grand Canyonu, kde se hra odehrává, běhá spousta zmutovaných bytostí. Chybí jakýkoliv pevný řád, policie a armáda, takže pokud vás nesežerou obludy, narazíte na gangy, které vás přinejmenším okradou. V okrajových částech kaňonu jsou časté radioaktivní bouřky, které znemožňují odchodu do dalších částí světa.

Země roku 2156
Začátek hry je proveden formou příběhového tutoriálu, ve kterém se dozvíte, že vlastně nejste nic víc než jen další lidská schránka, vyrobená klonováním kvůli tolik potřebným orgánům. Protože je však svět na pokraji vyhubení a systém dárcovské sítě přestal fungovat, je vám dána milost. Ta však není zadarmo. Na lékařské zařízení v době naklonování zaútočila jednotka aktivistů CHOTA, což je skupina bojující proti zbytkům GlobalTechu a celému systému klonování. Nezbývá, než se prostřílet ven. Tím je zvládnuta praktická část tutoriálu, ve které se naučíte hru ovládat a mimo jiné si zajezdíte na čtyřkolce.

Poté, co se dostanete do normálního světa, jako první vás překvapí pěkné grafické zpracování, daleký dohled a celkový stav světa. Chvíli si připadáte, jako když jste se narodili do skutečného postapokalyptického ráje a nic vám nebrání v tom, začít komunikovat s usedlíky v blízké vesnici či se rozběhnout do širých plání ohromného světa s vidinou lovu zmutované zvěře. Fallen Earth zkrátka není o žití kdesi v podzemí, ale podobně jako třeba Stalker, o zkoušení štěstí v nebezpečném, radiací zamořeném světě. I když i na některé podzemí časem dojde.

Do začátku získáte několik zbraní, kterými lze lovit přerostlou zvěř. Kromě sportovní kuše a několika šipek je to pendrek a kus dřeva. Zajímavé je, že tohle vše můžete mít nasazené najednou. Vaše postavička naráz unese až 4 různé zbraně. Dvě velké na zádech (sekera a kuše) a dvě menší na stehnech. Přepínat mezi nimi lze klasicky kolečkem na myši.

Nestůj a braň se
A jak se vlastně Fallen Earth ovládá? Naprosto perfektně. Bojuje se jako například v Call of Duty či jiné střílečce. Jednoduše vytáhnete zbraň a mačkáte tlačítko na myši. Pokud máte zbraň s hledím, můžete i mířit. To zajišťuje zábavné momenty při lovení nepřátel. Konec nudnému stylu „zamknout nepřátele stisknutím TAB“ a poté jen spamovat určité skilly z hotbaru. V případě, že vlastníte velkou zásobu kulek, můžete si z Fallen Earth udělat slušnou doomovku.

Rozhoduji se vydat na první lov. Záhy zjišťuji, že střelba z kuše či jakékoliv jiné palné zbraně, je zde poměrně luxusní záležitost, protože kupovat si munici od NPC vyjde draho. Většina hráčů si tak vyrábí svou vlastní, nebo kupuje od hráčů, kteří se specializují na výrobu herních předmětů. Prozkoumávám tedy inventář a nacházím v něm celou řadu nástrojů na získávání materiálu a výrobu všeho možného. Od hráčů se dále dozvídám, že co si člověk nevyrobí, to v podstatě nemá. Vyrábí se skutečně prakticky vše. Od hřebíků, až po čtyřkolku na benzin. Ten je ovšem velmi cenný. Ve stájích se dá poměrně levně koupit kůň. Ten však vyžaduje každodenní krmení.

První lov je za mnou a já si užívám první kroky v novém světě. Jen si říkám, jak to vypadá o kus dál, zatím se mi však nikam dál jít nechce, neboť cokoliv zajímavějšího je relativně daleko a já zatím nemám ani na koně. Každé monstrum, které najdu a zabiju, zkouším stáhnout z kůže. Občas narážím na zbytky elektroniky či motorů, které lze také rozebrat. Zkrátka svět se vším všudy. Ekonomika s reálnými základy, kde se neobjeví NPC, které vám bude cpát spoustu peněz jen tak, zadarmo. Samozřejmě v každé lokaci, do které se dostanete, naleznete několik pěkných příběhových úkolů. Jejich odměna je však většinou drobná. Pomůže, ale boháče z vás rozhodně neudělá. Ostatně hra je značena jako sandbox, tedy pískoviště, virtuální svět, ve kterém se máte zabavit sami. Proto zde nehledejte žádné držení za ručičku, hromady úkolů a instancované dungeony či raidy. Naopak, svět se snaží vypadat naprosto přirozeně a na vás je, najít si v něm své místo k zábavě a přežití.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Fallen Earth patří k sandboxovému typu MMORPG, jde tedy o hru, ve které nejste nikterak směrováni, můžete si dělat, co chcete, kdy chcete a jak chcete. V takové hře většinou nejsou ani tolik důležité faktory jako třída (class) či levely. Podobně je to i ve Fallen Earth. Každým levelem získáte určitý počet AP bodů, které investujete do jednotlivých statů či skilů:

Statů je dohromady 8. Jsou to Osobnost, Koordinace, Obratnost, Výdrž, Vzdělanost, Chápání, Síla a Síla Vůle. Každý stat ovlivňuje celou řadu dalších dovedností, zvedajíce jejich maximální hodnotu. Skillů je dohromady 9. Jsou to Využití brnění, Atletika, Uhýbání, První pomoc, Skupinová taktika, Boj z blízka, Pistole, Pušky, Vyjednávání. Každým levelem navíc získáte 1 bod do statů.

Budoucnost taková, jakou si ji vyrobíme
Sice jsem potkal jen pár druhů pasivních zvířat, ale z každého jsem získal nějakou kůži nebo rohy a maso, takže si budu moct vyrobit jídlo a z elektronických součástek snad i něco, co by šlo vyměnit za lepší zbraň, než je kus dřeva.

Tvorba je zde rozdělena na tři větve: Tradeskills, Knowledges a Components. Tradeskills obsahují 10 různých výrobních odvětví od vaření až po tvorbu zbraní a brnění. Jejich výše určuje, co člověk může vyrobit. Knowledges je něco jako kniha receptů a obsahuje, co konkrétního člověk může vyrobit a doplňuje se u trenéra. Components jsou prostě materiály potřebné k výrobě. Získávají se sběrem, montáží nebo prostým kradením. Většina toho, co lze získat, má 4 kvalitativní stupně. Čím vyšší úroveň umění sběru, tím lepší předmět lze získat. V případě, že jde o drop z monstra, jde samozřejmě i o jeho úroveň a složitost zabití.

Zajímavé na celé výrobě je to, že skutečně stojí čas. Například vyrobit jednoduchý pokrm je otázkou minut, zatímco vyrobit čtyřkolku vám zabere několik týdnů skutečného času. Naštěstí vyrábění takto složitých věcí probíhá v dílnách a vy u toho nemusíte být.

Druhá strana mince
Bohužel po několika hodinách hraní přichází procitnutí objevením prvních velkých nedostatků hry. Nejsmutnější na těchto nedostatcích je fakt, že by se daly poměrně snadno odstranit, ale vývojáři jim pravděpodobně nepřikládají takovou váhu, neboť se aktuálně věnují něčemu úplně jinému. Na jednu stranu vidíte, že Icarus Studios se vážně snaží hře věnovat a přidávají do hry nový obsah, na druhou stranu však úplně ignorují aktuální problémy a stížnosti hráčů.

První problém: nulová inteligence monster. Všechny druhy příšer, které jsem měl tu čest potkat, se brání poměrně jednoduše, a co je ještě horší, navzájem si nepomáhají. Objevíte stádo mutantů a jednoho po druhém v klidu umlátíte. Když už narazíte na agresivní tlupu nepřátel, jsou naprogramováni jen na útočení dle vzdálenosti. Logicky vás musí vidět, ale neútočí, protože jste o kus dále, než je naprogramováno.

Zkrátka žádná pokročilá umělá inteligence. Žádné utíkání či volání o pomoc, žádná kolegialita, objevení nepřítele podle zvuku, moment překvapení, nic. Pro lepší představu si vzpomeňte na monstra v prvních levelech World of Warcraft či jiné moderní MMORPG. Tak se chovají obludy ve Fallen Earth všude. A to je opravdu smutné. FE prostě postrádá jakýkoliv akční náboj. Lovení příšer se pro vás brzy stane rutinou. Je to pravý opak hry typu Stalker, kde jste šli do pustiny a netušili, co kde na Vás vybafne.

Odfláknutý svět
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Druhý problém: svět. Jde prý o největší svět, jaký jsme kdy v MMORPG hře měli. 5000 km čtverečních. Základ je prý tvořen podle topografických map kolem Hoover Damu (přehrada v USA), kde vlastně příběh jako takový začíná. Problém je, že je svět až příliš generický, nudný a velmi rychle se okouká. Stejně tak spawn mobů mi přijde příliš náhodný a rozhodně se zde nestane, že byste si našli nějaké místečko a rádi se na něj vraceli. Přeci jen ručně vytvořený svět bývá detailnější, než když použijí software na generování terénu, byť základem posloužila reálná část světa. V nejnovějším dopise se vývojáři chlubí tím, že v dalších přídavcích budou přidávat další zóny, přičemž už teď si většina lidí stěžuje, že dostat se z bodu A do bodu B je docela problém. Svět je zkrátka až příliš moc velký, ale jednoduchý. Kvantita zde jasně zastoupila kvalitu. Bohužel nedostatečně.

SANDBOX NEBOLI PÍSKOVIŠTĚ
Toto je poslední dobou mnohdy zmiňovaný termín. Aby všichni pochopili souvislosti, vrátím se na chvíli do historie. První slavnější MMORPG, konkrétně Ultima Online byla sandbox. Neobsahovala žádné úkoly, člověk byl vhozen do světa a musel si poradit sám. Žádný tutoriál, žádné vedení za ručičku, žádné úkoly, které vás ošatily. Zkrátka základní vybavení a rady od přátel kam zajít (kde je nejbližší hřbitov), a tak se vlastně začínalo. Veškerá zábava, která ve hře byla, byla vytvořena hráči. To ale znamenalo minimum omezení ze strany hry a naopak velké svoboda v tom, co lze dělat. Například složitější vyrábění, objevování světa, shánění materiálů na stavbu a vybavování svého domu. A na závěr také chození do dungeonů a účastnění se různých akcí pořádaných hráči, nebo game mastery (lidmi co se starají o hráče).

Poté však přišel Everquest, World of Warcraft a další, a s nimi i plnění úkolů a nová éra MMORPG her. V dnešní době hráči většinu času tráví plněním úkolů, tedy obsahem, který pro ně někdo připravil. Bohužel tento obsah je pro některé hráče dost nudný, protože se stále dokola opakuje. Však to sami znáte „přines 5 ocásků, zabij 6 pavouků“…

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Proto se opět začalo mluvit o sandboxu, tedy o MMORPG hrách, které by byly otevřené tomu, že si hráči mohou dělat, co chtějí, mohou si vymýšlet vlastní úkoly, vlastní obsah, zkrátka se sami starat o zábavu. V realitě vás také pořád někdo neúkoluje, den si sestavujete sami. Nesmíme však zapomenout na to, že sandbox, neboli pískoviště je fajn v případě, že hra skutečně nabízí hodně možností (nástrojů) co dělat, vymyslet si svůj den. Ale když je hra neobsahuje, jde o ještě větší nudu, než v případě obyčejných úkolů typu „zabij 6 pavouků“. A to je právě problém Fallen Earth.

Fallen Earth má sice velmi kvalitní crafting a otevřený svět, což je základem kvalitní sandboxové hry, ale to je v podstatě vše. Chybí zde cokoliv, co by hráče zabavilo na delší dobu. Chybí dostatek kvalitních příběhových questů, které by vám více přiblížily svět nebo vás udělaly bohatšími. Nemůžete si stavět vlastní dům a průzkum generovaného světa vám mnoho času nezabere. V podstatě jediné, co můžete dělat, je hrát si na to že žijete. Ale život je přece nudný a proto utíkáme do her.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Závěr
Myslím si, že Fallen Earth rozhodně JE zajímavou MMORPG, kterou stojí za to zkusit, zejména pokud máte rádi postapokalyptický svět. Icarus Studios nabízí týdenní zkoušku, bez jakýchkoliv závazků či nutnosti vlastnit kreditní kartu. Uděláte si tak vlastní dojem zdarma. Možná na vás hra zapůsobí kladně a přidáte se k početné skupině československých hráčů, které lze v FE nalézt. Rozhodně nedejte na první dojem a oněch sedm dní skutečně využijte.

V těchto dnech vyšel obsahový patch 1.3, který zvýšil level cap, přidal kreatury, mise, novou oblast Sector Three nebo předělal úvodní město.