F1 25 – recenze zase o něco lepších formulí
8/10
zdroj: EA

F1 25 – recenze zase o něco lepších formulí

5. 6. 2025 18:00 | Recenze | autor: Jakub Malchárek |

Výroční iterace královny motorsportu je letos v zajímavé pozici. Současná generace monopostů, kterou známe od roku 2022, jede letos naposled, protože příští rok přinese nové regule, a tedy i novou podobu formulí. Zároveň podle spekulací zkušené závodní studio Codemasters prochází možnou existenční krizí. Byla by škoda, kdyby skončilo úplně, protože se Codies zatím dařilo každý rok dělat F1 lepší a lepší. Letošní rok není výjimkou a jestli se vyplní černé scénáře, můžeme tak před sebou mít na nějakou dobu poslední dobré formule. 

Pro nováčky i šampiony 

S výročním vydáváním sportovních her bývá ta potíž, že málokdy přinášejí významnější inovace. Krom drobných novinek a aktuální soupisky atletů jde každoročně o víceméně tutéž hru. U F1 25 je naštěstí oproti loňsku těch změn víc a úplně všechny jsou ku prospěchu. Člověk se ale neubrání jistému povzdechu nad tím, že by jich přece jen mohlo být více. 

Předně: Pokud sledujete F1 a momentální tahanice o titul šampióna (konstruktéry s přehledem drtí McLaren), tak nenajdete autentičtější zpracování závodů. Nemluvím teď o jízdním modelu, věřím, že na trhu budou pořádné realistické simulátory. Výhody simkád jako F1 25 tkví ale v tom, jaký vám dají pocit nejen z řízení, ale taky z atmosféry, strategie a všeho toho, co dělá formule tak zajímavé!

F1 25 zdroj: EA

Nezapomenu třeba, když jsem se svým týmem Ferrari Raptors úplně dokonil závod v Číně. Špatně jsem naplánoval druhou zastávku v boxech. Kdybych si počkal tři kola a nejel tak agresivně, aby z pneumatik zbyl jen sjetý kus pryže, nemusel bych pak do depa potřetí, když se přihnal déšť. V kombinaci s extra zastávkou a ještě zdržením při výměně kola jsme se z prvního místa propadli na osmé. 

Na druhé straně třeba Velkou cenu Španělska jsem vyhrál s naprostou profesionalitou. Strategie s jednou zastávkou, prvním stintem na středních gumách a druhým na tvrdých se mi skoro vymstila, když mě deset kol před finišem začal nebezpečně dotahovat loňský mistr světa Max Verstappen.

F1 25 působí za volantem dynamičtěji, přilnavost pneumatik je citelně odlišná v závislosti na směsi, teplotě a stavu tratě.

Každé kolo stahoval náskok o více než vteřinu, takže mě mělo čekat deset kol z pekla, kdy každou zatáčku budu muset bránit zuby nehty a nakonec by mě Nizozemec stejně předjel, ale ejhle! Nováček Mercedesu Andrea Kimi Antonelli skončil mimo trať a vyjel Safety Car. Hodil jsem za zpomalovacím vozem jednu rychlou výměnu pneumatik na měkké, což mě sice srazilo z prvního na desáté místo, když se ale závod znovu spustil s nějakými osmi koly do cíle, neměl jsem problém se na zlatou příčku s čerstvými pneumatikami probojovat během jediného kola. 

A takto mám v hlavě památné momenty ze všech Grand Prix. Snad jen to Monako byla jasná dominance od kvalifikace až po vítěznou čáru... což ale velmi odpovídá i skutečným F1! 

Hlavně si můžete zážitek ze závodění přizpůsobit přesně podle svého. Povypínat asistenty pro co nejvěrnější jízdu, nastavit si na škále 110 bodů um soupeřů, ale třeba si i zapnout audio pomocníka, který vám pípáním zahlásí, kdy a jak intenzivně brzdit do zatáčky.

F1 25 zdroj: EA
F1 25 zdroj: EA

Codemasters se zaměřili i na přístupnost pro nové hráče. Asistenty lze nastavit detailněji než kdy dřív a hra nováčky víc vede za ruku – aniž by vám brala pocit z jízdy a vy si připadali jen jako spolujezdec.

Podpora pro volanty a pokročilé ovladače zůstává špičková a tentokrát je v základu lépe odladěná pro DualSense – haptika a adaptivní triggery podávají lepší zpětnou vazbu. Díky tomu se F1 25 dá v pohodě hrát i na ovladači, byť s volantem je samozřejmě zážitek úplně někde jinde. 

Sám jsem třeba volnou jízdu hrál se zvýrazněnou závodní stopou, abych se co nejlépe naučil danou trať. Postupně jsem ale vypínal třeba asistenty DRS a ERS, automatický omezovač rychlosti v boxech nebo třeba ABS. I zkušení hráči a hráčky simulátorů si v letošním ročníku zkrátka přijdou na své. 

Zvolit si můžete také délku závodů, od krátkých Velkých cen, které odjedete za jednotky kol, až po závody v délce jedna ku jedné, kde třeba jezdíte jeden ovál i 60 a více kol. Citelně mi chybí nějaký mezistupeň mezi režimy long a full, tedy poloviční délkou a kompletním závodem. Myslím, že třeba 75% délka závodů by byla ideální tak, aby se více projevila zvolená strategie, dbaní na agresivitu jízdy a následné opotřebovaní pneumatik. 

Sto způsobů závodění 

Novinek se dočkal i obsah. V nezměněné podobě se vrací z loňského ročníku kariéra za současné jezdce v existujících stájích. Totožný je taky režim F1 World – arkádový mix výzev, denních závodů a sběru kosmetických doplňků, který neurazí, ale ani nenadchne. 

Novinkou je prolnutí s chystaným filmem F1 s Bradem Pittem, kde postupně projedete památnými momenty z filmu v monopostu fiktivní stáje APXGP1. Většina obsahu se ale odemkne až s premiérou 30. června, k dispozici je tak zatím pouze jízda na čas na okruhu Silverstone.

F1 25 zdroj: EA

Zdaleka nejvíce času jsem strávil v režimu My Team, kde si vytvoříte vlastní stáj a kromě závodění si užijete i rozhodování o vývoji monopostu, vyjednávání s řidiči, vylepšování jednotlivých oddělení a dohody se sponzory. 

Zmizela kostrbatá prezentace z F1 24 a místo ní vás uvítá čistší rozhraní, přehlednější kalendář a hlavně větší důraz na vývoj vozu a interakci s týmem. Rozhovory s médii už nejsou tak rušivé a díky dynamickým událostem máte skutečně pocit, že někam svoji stáj směřujete a vaše rozhodnutí mají dopad na další dění. 

Pokročilý editor livrejí vás nechá vytvořit monopost podle vašich představ, byť třeba barevné vzory jsou uzamčeny za konkrétní milníky v příběhu nebo za battle pass, takže v začátcích se musíte spokojit s málem. Postupné odemykání obsahu, sponzorů a lepších nálepek ale zanechávají pocit, že se vaše stáj někam vyvíjí. 

Vrací se taky příběhový režim Braking Point, kde prožíváte dramatické momenty z fiktivní stáje Konnersport. Přirovnal bych jej třeba k seriálu Drive to Survive. Jde o velmi zdramatizovaný pohled na F1, který je určený spíše nováčkům, zkušenější zájemci o sport v něm rozpoznají jistou přepálenost, funguje dobře ale jako sbírka největších hitů formulí skrz závodní výzvy. Musíte třeba během pěti kol dosáhnout v rozjetém závodě na třetí příčku, předjet daného soupeře a podobně. Braking Point 3 není na škodu, ale výraznější dojem ve mě nezanechal, protože v simkádách hledám především autentický pocit z jízdy, který se co nejvíc blíží realitě. 

Jízdní model a grafika 

Nepatrnou, ale vítanou změnou prošel i jízdní model a fyzika vozů. V předchozím ročníku byl příliš velký přítlak na přední křídlo, který vozům propůjčoval podivnou přilnavost. F1 25 působí za volantem dynamičtěji, přilnavost pneumatik je citelně odlišná v závislosti na směsi, teplotě a stavu tratě. Vozy reagují na změny hmotnosti přesvědčivěji, přičemž se znatelně zvýšila náročnost při výjezdech ze zatáček – zejména s vypnutými asistenty. 

Graficky F1 25 nezaznamenává velké skoky. Engine zůstává prakticky beze změn, takže kromě detailnějších modelů kokpitu a lehce vylepšených nasvícení tratí nejde o žádné vizuální orgie. Hra stále vypadá dobře, ale kdo čekal „next-gen“ grafiku, bude zklamán. Naopak stabilita a plynulost jsou výtečné – hra běží v 60 FPS bez znatelných propadů.

Potěší spíše drobné detaily, například kapky na monopostech při závodech v dešti a taky na první dobrou pohledem poznáte v nižších rychlostech stav pneumatik. Na druhé straně obličeje jezdců by potřebovaly výraznější modernizaci. Třeba Max Verstappen se sám sobě příliš nepodobá, a i ostatní jezdci si jsou podobní, až když pořádně přimhouříte oči. 

Umělá inteligence soupeřů doznala lehkého vylepšení – je méně agresivní v nájezdech do zatáček a lépe reaguje na změny podmínek. Přesto se občas vyskytnou chaotické momenty, kdy vás soupeř bezdůvodně vytlačí nebo zůstane zaseknutý v boxech.  

Zvuková stránka tradičně patří k silným stránkám série a F1 25 není výjimkou. Motory zní podle specifikací jednotlivých týmů, rádiová komunikace je čistší a atmosféra závodu díky hluku davů i realistickému komentáři působí velmi autenticky. Hra konečně podporuje i 3D audio, které ocení hlavně hráči se sluchátky. Při posledním kole v Monaku mě třeba potěšilo zahoukání výletní jachty (asi Jeff Bezos), jindy si zase všimnete prolétajícího vrtulníku, kolem tratí se toho zkrátka více děje, což dobře vykresluje atmosféru závodů.

zdroj: Electronic Arts

Občas se ale zblázní váš závodní inženýr, zvlášť když využíváte vracení času skrz Flashback, opakuje jednu a tu samou hlášku i několikrát za kolo a říká vám informace, které už dávno neplatí. Při kolizi upadlé díly vozu stále podivně klipují skrz modely a uvítal bych i přísnější stewardy, kteří ignorují třeba manévry při brzdění nebo vytlačování z trati. Díky tomu je velmi jednoduché si udržet pozici zkrátka tak, že soupeře za sebou nevybíravě blokujete, a pokud chcete co nejvěrnější zážitek, sami si musíte vytvořit domácí pravidla a držet se jich, protože virtuální FIA vám v nich čumák nevymáchá. 

Díl, který má smysl 

F1 25 je zase o krůček lepší a série tak stále zůstává nejautičtějším ztvárněním královny motorsportu. Jde o smysluplné vylepšení, které bych s čistým svědomím doporučil i majitelům F1 24. Hra dokáže věrně, a především zábavně představit, v čem je tenhle sport unikátní a proč má miliony fanoušků po celém světě. 

Smarty.cz

Verdikt:

F1 25 je důstojnou evolucí, které posouvá zážitek z virtuálních formulí opět o kus dál. Hra těží z vyvážené kombinace přístupnosti pro nováčky i hloubky pro zkušené fanoušky a nabízí autentický pocit ze závodění i z týmového vedení. Jízdní model je pokročilejší, My Team robustnější a atmosféra závodů vynikající. Zásadní slabiny hra nemá, ale absence výrazných technických inovací, jen lehce vylepšená grafika a stále nevyřešené drobné chybky v AI či prezentaci ukazují, že jde spíše o „lepší“ než „revoluční“ ročník. I tak jde ale o špičku mezi závodními hrami.

Nejnovější články