Autor: ACE Publikováno: 23.prosince 2001 |
![]() ![]() ![]() Místo many, která je jakožto všudypřítomná magická energie hojně využívána ke kouzlení ve spoustě magických světů, se zde vyskytuje tzv. éter, díky kterému můžete vyvolávat jednotlivá kouzla. Tento éter nezískáváte „tapováním“ zemí, jak tomu je v MtG, ale proudí do vás skrz jakési éterické kanály, jejichž počet se během duelu zvětšuje. Rychlost přírůstku je přímo závislá na zkušenostech a úrovni vašeho hrdiny. Pak pochopitelně platí, že čím více éteru máte k dispozici, tím silnější kouzla můžete používat. Vysoká škola magie Vlastní duel je rozdělen na kola, v nichž se hráči střídají. Na začátku obdržíte sadu pěti náhodně zvolených kouzel z vaší kouzelnické knihy a každé kolo dostanete další. Váš základní magický arzenál tvoří především příšerky. Každá z nich je charakterizována dvěma hodnotami - silou útoku a odolností. Když pak příšerka útočí, ke slovu se dostává druhý hráč, který může určit případné obránce a přiřadit je konkrétním útočníkům. Obránci však mohou být pouze ty příšerky, které předchozí kolo neútočily - jinak odpočívají. ![]() Kromě těchto základních hodnot jsou tu ještě další speciální vlastnosti, které přímo ovlivňují její chování v boji. Zde jsou ty základní z nich: Flying - příšerka umí létat. Její útok tak mohou blokovat pouze další létající příšerky. First strike - příšerka dává svému soupeři úder jako první, i když je přiřazena na obranu. Bez této vlastnosti se vyhodnocují nejdříve zásahy útočníka. Trample - příšerka disponuje brutální silou, takže když je její útok blokován slabšími obránci, hodnota jejich odolnosti se odečte od hodnoty útoku a zbytek poškození jde neovlivněn dál do hráče. Regenaration (X) - pokud je příšerka zabita a hráč má v zásobě X éteru, příšerka neputuje do hřbitova a zůstává ve hře. Haste - příšerka může útočit okamžitě po vyvolání. V ostatních případech může útočit až v dalším kole. Restless - příšerka nepotřebuje po útoku odpočívat, takže ji lze použít i na obranu. Team attacker - příšerka může útočit pouze spolu s ostatními svého druhu. Lifetap - pokud příšerka zasáhne nepřátelského kouzelníka, zdraví které mu ubere se přičte jejímu vlastníkovi. Vytváření komba Další speciální vlastnosti jsou u příšerek popsány slovně jako bublinová nápověda, která se u libovolného prvku ve hře zobrazuje po stisknutí pravého tlačítka na myši. Je tedy mimořádně důležité přečíst si všechny vlastnosti vašich příšerek a zamyslet se, jakým vhodným způsobem je použít. Pak si vytváříte tzv. komba, která všichni hráči všech karetních her bezpochyby znají. ![]() ![]() ![]() Na vytváření komb vám ale nestačí jen příšerky, musíte k nim zakomponovat i ostatní kouzla, která máte k dispozici. Jsou to enchantmenty, neboli kouzla trvalého charakteru, aplikovaná na příšerku nebo hráče a nějakým způsobem zlepšující či zhoršující jeho vlastnosti. A také jsou tu sorcery, jednorázová kouzla, ať už útočná, obranná či z čistě taktizujícím efektem, jakým je například zvětšení hodnoty éteru. Dohromady máte k dispozici několik stovek kouzel, takže určitě je z čeho vybírat. A myslím si, že vám je jasné, že vytvořit takový dobře vyladěný balík... vlastně kouzelnickou knihu, dá dost práce. Aby toho nebylo málo, má váš hrdina k dispozici ještě několik různých artefaktů, jejichž pomoc v soubojích velice rádi využijete. Každý hrdina navíc souboji získává zkušenosti a při přechodu na vyšší úroveň může získat jednu ze speciálních dovedností, jako je třeba uzdravování nebo koncentrace. Ale k tomu, abyste si tyto vlastnosti naplno vychutnali, musíte opustit režim duelů a vydat se hrát celou misi. Není to jen o bitvách... ![]() Stejně tak jako souboje je i pohyb po mapě rozčleněn na kola. Na začátku kola rozdáte svým hrdinům příkazy (kam jít či na co útočit) a ty pak po ukončení kola hrdinové provedou. Z toho vyplývá oproti HoMM jedna nevýhoda - i když jste pouze krok od nepřítele nebo artefaktu, stejnak vám tento krok zabere jeden tah, neboli herní den. Vaší základnou je hrad, umístěný v překrásném prostředí našeho éterického světa, a stejně tak je na tom i váš soupeř či soupeři. Tento hrad však, na rozdíl od HoMM, nikterak nerozvíjíte ani není bráněn žádnými jednotkami. Umožňuje však používat některá globální kouzla, jako vyvolání hrdiny nebo stavba obranné věže, do které pak můžete hrdinu na obranu hradu umístit. Vlastní dobývání hradu pak neprobíhá pomocí žádných speciálních soubojů, což je tak trochu škoda - pokud hrdina přijde k nepřátelskému hradu a útočí na něj, pozvolna mu ubírá hit-pointy, dokud ho nezničí. Žádné obsazování hradů se tedy nekoná. ![]() ![]() ![]() Další podobnosti s Heroes of Might & Magic Všechny ostatní aspekty jsou tu ale víceméně totožné s HoMM. Po mapě je roztroušeno několik dolů se sedmi základními surovinami, které posléze používáte pro nákup vašich kouzel. Tyto doly, obdobně jako speciální artefakty, jsou střeženy nepřátelskými hordami příšer, které musíte porazit, pokud si důl či artefakt chcete přivlastnit. Díky těmto soubojům také získáváte zkušenosti pro svého hrdinu, čímž ho zocelujete a můžete se tak pouštět do nebezpečnějších nepřátel. ![]() Nutnost run pro kouzlení Pokud si kouzla dovolit můžete, ještě stále není vyhráno. Speciální kouzla totiž pro svou aktivaci potřebují runy. Tyto runy se však s kouzly neprodávají, musíte je koupit ve zcela jiné budově, zpravidla celkem daleko od té předešlé. Takže se vám může jednoduše stát, že máte nakoupená kouzla, ale runy si už nemůžete dovolit, což je vzhledem k faktu, že nová kouzla ve vaší kouzelné knize nahrazují ta stará, dost velký a občas neřešitelný problém. A než přijdete na to, jak tento problém vyřešit, máte u svého hradu nepřátelského kouzelníka na levelu o několik vyšším, než váš nejlepší kouzelník, toho času bez kouzel. ![]() Poslední zklamání, které vám Etherlords přinesou, nastane, když úspěšně dohrajete misi v kampani a postoupíte do další. Ocitáte se ve zcela jiné zemi, se zcela jiným úkolem a všichni vaši pracně vytrénovaní kouzelníci jsou ztraceni v nenávratnu. Tato záležitost, která se vyskytovala i v HoMM, je ale celkem pochopitelná - hrdinové nabírají zkušenosti celkem rychle, a tak by bitvy po několika misích v kampani připomínaly dost brutální masakr. Grafika a tak vůbec Věcí, kterou ostatní začínají, já skončím. Etherlords jsou opravdovou vizuální hostinou. Všechny ostatní „karetní“ hry na počítači se vždy pouze omezily na zobrazení karet jejich obrázky z reálné podoby atak jste vždy bojovali obrázkem trpaslíka proti obrázku elfa. Etherlords si vytvořili vlastní svět a myšlenku karetních soubojů přenesli dál. Na bitevním poli začínají pouze dva mágové proti sobě a postupně vyvolávají armádu svých příšerek, které pak bojují mezi sebou. Vše s vysokým počtem polygonů, speciálními efekty, detailními animacemi a kvalitními texturami. ![]() ![]() ![]() Také pohled na celý svět na taktické mapě je jedna velká podívaná, nedíváte se na 3D model, ale na skutečně žijící svět, na kterém se něco děje. Navíc jsou tyto kvalitní 3D scény doplněny vynikajícími 2D ilustracemi, které dohromady vytváří iluzi uceleného světa, který má své zákonitosti a do kterého se snadno ponoříte. A možná se také ponoříte do příběhu - není příliš originální, ale ani nudný. V tomto éterickém světě žijí čtyři rasy, z nichž dvě jsou na straně dobra a dvě na straně zla - tomu také odpovídají dvě kampaně, za kladné či záporné hrdiny. Tyto rasy spolu vzájemně soupeří o dominantní postavení v tomto světě a vy, jakožto vůdce jedné z nich, o titul Lord of the Lords. ![]() Stáhněte si: Demo (100 MB), Trailery (3-4 MB), Patch (4 MB) |
ACE připravil: jd |