Dragon Age: Procitnutí - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Dragon Age: Procitnutí - recenze

14. 4. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Démon je poražen, ale pro velitele Šedých strážců práce rozhodně nekončí. Nový příběh na nějakých patnáct hodin přináší nové úkoly, postavy, zbraně i dovednosti.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 14. dubna 2010
Verze: PC/česká/prodávaná
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Démon je poražen, ale pro velitele Šedých strážců práce rozhodně nekončí. Nový příběh na nějakých patnáct hodin čistého času přináší nové úkoly, postavy, zbraně i dovednosti. A je zas hodně zábavný.

Dragon Age: Prameny byla velkolepá fantasy jízda (recenze, video-recenze) a datadisk Procitnutí v ní vesele pokračuje. Na začátku si můžete vytvořit nového hlavního hrdinu anebo (máte-li uložené pozice z prvního dílu) můžete chutě importovat vytrénovanou postavu i do dalšího příběhu. Přenese se vám sice jen hlavní hrdina, ale nelekejte se - rozhodně nebudete na všechny nástrahy přídavku sami.

Na sever!
Po velkém vítězství nad démonem ženoucím do války hordy zplozenců, se hlavní hrdina stal velitelem Šedých strážců. Teď putuje na sever Fereldenu, k městu Amaranthin, kam se stahuje spousta neřádů. A vůbec na něj čeká spousta práce hned od začátku: žádná velká úvodní slova, ale hned boj v Šedé tvrzi napadené zplozeneckými zlořády.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Už tady v prvních lokacích – tedy v několika částech napadené tvrze – narazíte na pár spojenců. Na začátku vám bude dělat společnost mladá rytířka, po chvilce se k vám připojí neortodoxní čaroděj a brzy potkáte i starého známého z prvního dílu, který se k vám opět přidá. Neprozradím, o koho jde, ale jen naznačím, že jde o jednoho z těch zábavnějších kumpánů...

Šest společníků
Postupem času se vaše tlupa rozšíří na půltucet spolubojovníků, nicméně stejně jako v původní hře platí, že v jednu chvíli vám mohou dělat společnost jen tři. Ostatní čekají hezky v teple hlavního sálu Šedé tvrze. Nové postavy jsou docela fajn a poměrně čile spolu komunikují, a samozřejmě se občas i pohádají. Co byste také chtěli, když se vám do party dostane třeba členka trpasličí Legie mrtvých, elfí čarodějka nebo duch z Úniku, snového domova démonů a jiných bytostí?

A pořád samozřejmě platí, že vaše rozhodnutí mají vliv na náklonnost či nepřátelství členů party k vám. I když mi připadá, že udržet si jejich přátelství je v datadisku o něco snazší. A opět je můžete uplácet dárky, opět při velké náklonnosti získávají bonusy... Tady vše při starém.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ono těch změn v herních principech vůbec v přídavku mnoho není. Ale proč taky, když herní systém jedničky fungoval velmi dobře. Svět je rozdělený na jednotlivé lokace dostupné z globální mapy, v civilizovaných místech si můžete promluvit se spoustou NPC a třeba dostat nějaký úkol či handlovat zboží. A jinde – no, co myslíte? Jasně že v katakombách, hvozdech a podzemních jeskyních na vás nečeká turistický průvodce, ale hordy nepřátel, kteří si naivně myslí, že utečou vašemu meči, sekeře, šípu, či magickému blesku.

Příběh a úkoly
Příběh točící se kolem dvou znepřátelených frakcí zplozenců, do jejichž konfliktu se dostanete, vás zavede nejen do tvrze, ale také do města s obchody, hospodou, občany dychtícími po vaší pomoci, i oblíbenými vývěskami s úkoly. Tentokrát budete pomáhat třeba obchodníkům, vyberete si, zda se přidáte ke strážím, či k pašerákům, a nechybí ani nahánění mágů – renegátů. Vesměs nejde o nic originálního, ale zábava to je pořád. Stejně jako v dalších lokacích.

Procitnutí vám zabere nějakých patnáct hodin čistého času. Plus mínus, samozřejmě záleží na tom, jak moc se zapletete do vedlejších úkolů. Připadá mi, že i když jde o dost kratší záležitost než v případě původních Pramenů, máte poměrně často možnost volby – a to je dobře. Leckterá rozhodnutí se pak odrazí v závěrečném hodnocení hry, kdy vám vypravěč formou obrázků a textů servíruje osudy důležitých lidí a míst po skončení příběhu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ohraní nepřátelé
Scénář hry vás zavede třeba do starobylého trpasličího sídla, tajemného lesa, bažin, nebo Úniku – říše za Závojem. Většina nepřátel, které potkáte, jsou jen variací na staré známé. Jen jsou třeba na vyšším levelu nebo trochu jinak vypadají; asi největší novotou jsou zplozenecké „děti“, nechutné larvy s humanoidními hlavami. Asi nejčastěji se budete potýkat právě s nimi, ostatními zplozenci a nemrtvými, jen občas se dočkáte nějakého zpestření, jako jsou třeba vlkodlaci, banditi, či hořící chodící stromy. Tady tedy autoři trochu invence přidat mohli.

Alespoň, že vám boj občas zpestří nějaká logická hádanka, obvykle jen v rámci nepovinného úkolu. Zkušení adventuristé a erpégéčkáři ale moc velkou výzvu asi nepocítí, nejde totiž o nijak složité problémy. Ve hře vás čekají i vladařská rozhodnutí, ale popravdě jsem si nevšiml, zda mají na něco nějaký výraznější vliv (tedy nepočítám-li již zmíněné vyprávění na konci příběhu). Každopádně budete řešit spory mezi šlechtici, rebelii hladových nevolníků a můžete i přiložit ruku k dílu a sehnat potřebné věci na lepší opevnění tvrze.

Nové schopnosti
Pro každé povolání (válečník, zloděj, mág) přibyly dvě specializace: třeba bojový mág nebo hlídač. Při vylepšování hrdiny a jeho kumpánů si můžete užít nových dovedností a kouzel. Tak třeba vitalita dává bonus k životům, jasnost k maně. Každé povolání má nové specifické dovednosti. A můžete se naučit rýt runy pro zbraně a brnění: stejně jako při už dřív použité výrobě jedů, pastí a lektvarů je potřeba mít správný recept a suroviny. A shánění ingrediencí si užijete i při plnění úkolů pro mistra Wade (jojo, znáte ho z minulého dílu, teď se pěkně přestěhoval do Šedé tvrze), který vám vyrobí leccos zajímavého.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Level vám v datadisku hravě vylétne ke třicítce a popravdě jsem zvědav, jak bude v tomhle ohledu sága pokračovat. Jestli jen tak, že všichni běžní nepřátelé (zplozenci, kostlivci, banditi) zas jen získají pár levelů navíc, tak už to bude celkem nuda.

Co tak datadisk ještě měl přinést?
Třeba nové předměty. Těch je v Procitnutí samozřejmě spousta. Zbrusu nové zbraně a brnění (včetně nových materiálů), šperky, ale také nové lektvary, byliny a jiné suroviny. A taky třeba erby, kterými si můžete ozdobit štíty. Je toho myslím dost.

Hodně dobrá grafika ještě opravdu nestačila zastarat a nové interiéry i exteriéry původní hře rozhodně ostudu nedělají, stejně jako zbytek hry. Nenarazil jsem ani na žádné bugy a chybky, čeština je také fajn; pár drobných stylistických neobratností nepředstavuje žádný problém.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Procitnutí se opět výborně hraje, prostě dobře odsýpá. Dobře nadávkovaná obtížnost, která díky volbě z několika stupňů musí sednout každému, zábavný příběh a solidně namíchaná směs prozkoumávání, rozhovorů a bojů bude bavit každého, koho bavila jednička. A naopak: kdo měl k původní hře zásadní výhrady (relativní přímočarost, moc velký důraz na boje), nebude spokojenější ani s datadiskem.

I když zásadních novinek není moc a někde je jich dokonce vyloženě málo (mně osobně chybělo více nových nepřátel), měli byste se bavit dobře. A nezapomeňte, že ke spuštění potřebujete i původní hru.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Vše o původním Dragon Age (video-recenze, recenze...), Reportáž z BioWare srazu

Jiří Sládek
autor je šéfeditorem portálu TN.cz



 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Příjemné pokračování povedeného RPG zase přináší výbornou zábavu v precizně zpracovaném světě. Nový příběh, dovednosti i společníci jsou fajn, jinak je novinek spíš poskrovnu. Pokud vás ale bavily Prameny, užijete si to zas.

Nejnovější články