Autor: Ivan Kratochvíl Publikováno: 5.září 2006 |
Ačkoliv nás tvůrci hry upozorňují, že podobnost s filmem je čistě náhodná, evidentně se inspirovali víc než dost a to je v tomto případě moc dobrá zpráva! V průběhu hry si všimnete několika podobných momentů, které se objevily i ve filmu a já jsem docela zvědav, zda nakonec nebude mít Capcom ještě nějaké problémy, až se někdo v Hollywoodu probudí s vidinou snadného zisku. To ale ponechejme na starost americkým právníkům a věnujme se hře samotné. V příběhu Dead Rising jste postaveni do role nezávislého novináře a fotografa jménem Frank West. Je to takový ten klasický týpek, který se poflakuje na všech možných i nemožných místech planety, zejména tam, kde zuří nějaký válečný konflikt nebo kde právě vypukla epidemie Eboly. Jeho život je plný dobrodružství a jediný smysl své existence spatřuje v šanci získat Pulitzerovu cenu. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Tentokrát stojí při Frankovi štěstí, protože se dozví o událostech v zapadlém americkém městečku Willamette někde na středozápadě USA ve státě Colorado. Celou oblast za velmi podezřelých okolností uzavřela armáda, do oblasti je přísný zákaz vstupu a všechny komunikace jsou přerušeny. Oficiální místa přitom mlčí a nikdo není ochoten sdělit podrobnosti o tom, co se vlastně stalo. Nebyl by to ale Frank West, kdyby se nerozhodl přijít celé věci na kloub. Najme si helikoptéru a vydává se do uzavřeného města, ať si nadřízená místa vyhrožují jak chtějí. I on, válkou a zvěrstvy protřelý profesionál je překvapen tím, co se tady děje. ![]() Nejhorší noční můra Posledními větami předchozího odstavce jsme se dostali k základní a poměrně nezvyklé premise Dead Rising. Běží vám totiž 72 hodin herního času, které máte na vyřešení základní otázky: „Co se to tu k čertu vlastně děje?“. Už záhy pochopíte, že nic dobrého. Davy lidí viděné z vrtulníku nejsou jen naštvaní obyvatelé jinak pokojného městečka, se kterými by snad ještě šlo promluvit, ale nám všem dobře známé zombie, jejichž jediným elementárním zájmem je někoho sežrat. Frank se proto bude muset zatraceně ohánět, aby si tahle monstra udržel v uctivé vzdálenosti od těla, ale naštěstí pro něj i pro vás jsou zombie pomalé, hloupé a nepříliš agresivní. Sem tam se sice najde nějaká výjimka, ale daleko větší nebezpečí představují nejrůznější psychopati, se kterými se potkáte později. Pokud bychom přepočítali herní čas do toho skutečného, pak dohrání hlavní příběhové linie vám zabere okolo sedmi hodin čistého času. To ale není všechno. Ve hře se postupně odemykají další herní módy, z nichž jeden se jmenuje Overtime a nabízí zhruba dvě hodiny pokračování. Pak tu máme Infinite mód, kde se počítá jen to, jak dlouho dokážete přežít. My se teď zaměříme na příběh, který vás provede událostmi ve městečku Willamette. Aneb „Nic bez prozřetelnosti“, jak praví heslo státu Colorado. Ano, prozřetelnost totiž budete opravdu potřebovat. Poté, co zůstanete opuštěni na střeše obchodního komplexu, jste trochu zmateni, co vlastně máte dělat. To ale pochopíte v okamžiku, kdy se setkáte s první NPC postavou. Město není úplně bez života, jak by se mohlo zdát, a posledních pár přeživších lidí vás bude pomalu směřovat ke klíči celé záhady. ![]() ![]() ![]() Herní struktura je poněkud netradičně rozdělena na sérii jednotlivých případů, které postupně řešíte. Jakmile přijdete na část skládanky, můžete začít řešit tu další. Jednoduše posloucháte rozhovory, plníte úkoly a dáváte si do souvislostí nové informace až máte jeden případ uzavřen. Tyto části se ovšem odehrávají v určitém čase, který ve hře neustále běží a to musíte mít na paměti. Pokud nejste ve správný čas na správném místě, máte holt smůlu. Občas je proto nezbytné podívat se na hodinky, abyste něco nezmeškali. Čistě teoreticky můžete klidně zalézt někam na bezpečné místo a jen čekat, až přijde ten správný okamžik. ![]() ![]() ![]() Cesta za poznáním V předcházejících řádcích jsem se několikrát zmínil o získávání bodů a vylepšování schopností postavy. Frank West je na začátku hry sice drsný chlapík, ale poměrně slabý a neohrabaný. Postupně však můžete jeho vlastnosti pořádně vylepšit výměnou za body. Mám na mysli takové ty klasické skilly, jako je zdraví, síla, rychlost, místo v inventáři, comba atd. ![]() Autoři popřemýšleli i nad dalšími detaily – kupříkladu systém zdraví. Ve hře doplňujete energii prostou konzumací jídla, kterého je na obchodní dům podobných rozměrů méně, než bych čekal. To ještě není tak zvláštní, jako další možnosti s tím související. Mnohem efektivněji doplníte zdraví, když si jídlo ohřejete třeba v mikrovlnce nebo zkoušejte různé kombinace. Můžete pak být nějakou dobu nezranitelní a to stojí za trochu snažení, ne? Pamatujte i na vzdělávání. Jak říkával už soudruh Lenin: „Učit se, učit se, učit se“. A v Dead Rising se vám to vyplatí dvojnásob. Všude kolem vás se válí nějaké knihy, díky nimž budete používat zbraně a vozidla s daleko větší efektivitou a výdrží. Divili by jste se, ale i takový skateboard nebo bicykl se mohou stát vražednou zbraní. Nával jako při předvánočním shonu Když už jsme se seznámili s alespoň nejzákladnějšími možnostmi hry, vydejme se na prohlídku obchodního střediska s názvem Willamette Park View Mall. Tohle nákupní centrum není jen tak ledajaký krám, ale zatraceně velký hypermarket, kde se můžete i s celou rodinkou vypravit na výlet a já vám garantuji, že o své drahé polovičce celý den neuslyšíte. I populární brněnská Vaňkovka je proti tomu jenom nepatrnou vesnickou samoškou. Stojí sice za zamyšlení, na co potřebuje nějaký americký zapadákov patrový obchoďák o ploše několika fotbalových hřišť, ale v tomto případě účel světí prostředky. ![]() ![]() ![]() Jak se před hordou bestií bránit? Prostě vším, co vám přijde pod ruku. V obchodním středisku je k dispozici nepřeberné množství zboží z nichž o mnohém by vás nikdy v životě nenapadlo, jak účinná to může být zbraň při kontaktu s lidským tělem. Má cenu vyjmenovávat, co všechno tu najdete? Jednoduše si skočte do nejbližšího Tesca, Hypernovy nebo Intersparu a už pomalu vybírejte a trénujte. Nanečisto samozřejmě! Těžko si lze představit, jak vám bezpečnostní služba hypermarketu toleruje házení plechovek od piva na cíl, kterým se stane váš nepopulární soused v důchodovém věku, jakožto ideální představitel pomalu se pohybující zombie. ![]() Je naprosto šílené, jak obrovské množství předmětů je ve hře k dispozici a k tomu i stejně šílené množství animací, protože s takovou elektrickou kytarou se pochopitelně oháníte jinak než s golfovou holí nebo pendrekem. A aby toho nebylo málo, můžete dokonce měnit svůj image a převlékat se do nejrůznějších věcí, které naleznete. Nevšimnul jsem si, že by to mělo nějaký vliv na gameplay, ale rozhodně se u toho dobře pobavíte. ![]() ![]() ![]() Trocha tréninku neuškodí Již jsem uvedl, zombie nepředstavují tak velké nebezpečí, jak by se mohlo zdát. Kritické je opravdu jenom jejich množství, protože přes některé oblasti se vyloženě musíte probít a čísla zabitých zombií tak budou skákat do tisíců. Odolnějšími nepřáteli jsou nejrůznější psychopati a závěreční bosové, na které narazíte. Nejenže jsou mnohem rychlejší, ale také jejich útok je mnohem více devastující. Přesto jsem v průběhu hry nenarazil na žádný nezvládnutelný problém. Ten však možná budete mít s ne zcela odladěným ovládáním. Abych uvedl věci na pravou míru - ovládání je na slušné úrovni, ale tvůrci se s ním mohli ještě pohrát. Na menší citlivost při míření se dá ještě zvyknout, ale že se při tom nemohu hýbat, to mě docela štve. Mnou tak nenáviděný prvek z Resident Evil je zase tady! Sakra, Capcome, kdy vám konečně dojde, že podobné herní principy byly zajímavé před osmi lety, ale ne dnes?! ![]() Je to next-gen? Pokud budete Dead Rising srovnávat s připravovanými hity typu Gears of War, Mass Effect nebo Halo 3, asi vás grafika příliš nenadchne. To by ovšem byl špatný přístup. Kouzlo Dead Rising spočívá v jeho jedinečném stylu. Od pochmurného zpracování Resident Evil se Capcom přesunul do zcela nové roviny a nabízí nám pastelově barevný svět nákupního střediska, který má svou nezapomenutelnou atmosféru. Design obchodů a neustálá proměna barev působí příjemně a hlavně autenticky. K tomu si připočítejte špičkové zpracování filmečků s detailními postavami a nekonečné zástupy zombií na každém kroku. Vše přitom běží ve velmi stabilním frameratu a až na pár výjimek nezaregistrujete žádný problém. Vývojáři nám tady naservírovali hru nové generace, ale preferovali jiné parametry, než je obvyklé. Pochvalné hodnocení zaslouží i audio. Asi nejdokonalejší jsou zvuky, které doprovází likvidaci zombií. Co zbraň, to jiný zvuk – zatraceně uvěřitelný zvuk, mnohdy až nechutně přesvědčivý. Vážně by mě zajímalo, jakým způsobem to zvukaři nahráli? Stejně skvělý je dabing většiny postav, zejména psychopatů, a snad jen hudba zůstává na hladině průměru. ![]() ![]() ![]() další oficiální obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Rekapitulace Na první pohled může Dead Rising připadat mnoha lidem jako nudná hra inspirovaná „béčkovým“ filmem. Sám jsem měl pochybnosti, protože jsem si nedokázal představit, jak dlouho může hráče bavit dokola likvidovat pomalé hordy nepřátel. Díky navrženému systému případů, nebo chcete-li kapitol, ovšem nemáte čas se začít nudit. Chvíli se prodíráte zástupy zombií, potom ochraňujete jinou NPC postavu a hned vzápětí řešíte problém s psychopaty. Hra je dynamická, má spád i dobrý scénář. Jediné místo, které vás po čase přestane bavit, jsou právě mnohdy repetivní vedlejší mise, kde pořád někoho někam doprovázíte. A protože umělá inteligence NPC postav nepatří k nejlepším, stanou se tyto úkoly doslova utrpením. Za velké mínus považuji zbytečně přísný a frustrující save systém, který volá po přepracování. Donutí vás zkusit si hru opakovaně, ale to snad nebylo nutné za takovou cenu. Alternativní konce příběhu, které hra nabízí, jsou dostatečným lákadlem. Další otravnou věcí, o které jsem se ještě nezmínil, je častý loading jednotlivých lokací, který mě přinutil zamyslet se nad tím, zda Microsoft opravdu neudělal chybu, když konzoli vybavil jenom obyčejnou DVD mechanikou a 20GB diskem? ![]() Stáhněte si: Trailery Související články: Dojmy z dema, Novinky |
Ivan Kratochvíl | |
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým |