Cultures
9/10
zdroj: Archiv

Cultures

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 11. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Cultures: The Viking Village - recenzeAutor:BergyPublikováno: 20.listopadu 2000• Že by...


Cultures: The Viking Village - recenze

Autor:Bergy
Publikováno: 20.listopadu 2000

 Že by další Settleři?
Pokud patříte mezi příznivce dobyvatelských strategií, kde se kromě všudypřítomného válčení musíte potýkat i s celkovým hospodářstvím vašeho národa, pak jste rozhodně na správném místě. První čeho si na této hře jistě všimnete, je jakási až zarážející podobnost s proslulými Settlery. Podobnost ale není čistě náhodná, stejně tak není náhoda, že tvůrci tohoto titulu rovněž pocházejí z Německa, které je, jak je dobře známo, rodištěm těch nejroztomilejších strategií vůbec. Na první pohled se samozřejmě může zdát, že Cultures jsou prachsprostým klonem Settlerů, ale pokud se na tento titul podíváme pořádně zblízka, zjistíme, že opak je pravdou. Cultures jsou totiž úplně novým druhem strategie, která v sobě kombinuje několik žánrů jiných her a jak tento experiment dopadl, se už za chvíli dozvíte.

Zvětšit zdroj: Archiv Příběh, ač smyšlen, se z určité části opírá o skutečnou pouť vikingských národů. Vždyť právě Vikingové byli prvními Evropany, kteří vstoupili na půdu Severní Ameriky prakticky 500 let před Kolumbem. Zde vám úvodní intro nastíní neblahou situaci Vikingů, které už dlouho sužuje nemilosrdná zima a tolik očekávané sluneční paprsky se ne a ne objevit. Až náhle se obloha rozjasní zábleskem hořícího meteoritu, který proniká atmosférou. Vikingové ho chápou jako padající slunce a vidí v něm obrovskou zlobu bohů. Meteor se následně rozpadne na 12 částí, které z větší části dopadnou na pevninu daleko za obzorem. Vikingové ve snaze si bohy zase udobřit, se rozhodli vydat se po stopách oněch částí meteoru a spojit je všechny dohromady. Jejich lodě jsou naloženy potřebným materiálem ke zbudovaní osad a nyní vyplouvají vstříc novým světům. První je zastávkou je nehostinná půda Grónska……

 Základem je vzdělání
Herní systém je ve svém základě podobný jako u Settlers, na prvním místě je ekonomika, bez které prostě nemůžete fungovat. Zde ale nalézáme první velkou odlišnost - k budování ekonomiky je totiž zapotřebí pracovníků a ne ledajakých, všichni musí být totiž kvalifikovaní. Pracovní vzdělání se tedy dá získat buďto praxí nebo návštěvou školy, kde se lidé danému řemeslu vyučí. Takový vyučený dělník pak svou práci zvládá o poznání lépe a rychleji. Samozřejmě je možné u vašich človíčků zaměstnání obměňovat, ale musíte počítat s tím, že když ze stavbaře uděláte rybáře, opět se bude muset nejprve zaučit. Velice důležitým povoláním je i nosič, protože když jich nemáte dostatek, tak třeba pekař si sám musí chodit pro vodu a mouku, což ho velice zdržuje. Když mu ale přidělíte pomocníka, práce se rapidně urychlí, protože tento nosič bude pracovat pouze pro pekaře.

Zvětšit zdroj: Archiv I když se vaši Vikingové mohou naučit ledascos i bez školy, nesmíte tuto instituci nijak podceňovat. Důvodem je fakt, že ve škole se vše naučí mnohem rychleji a navíc je zde možný i další postup. Funguje zde totiž určitá hierarchie vzdělání a vývoj zařízení, například když vyškolíte dřevorubce, můžete postavit budovu na výrobu dřevěných výrobků. Je logické, že nebude školit na post truhláře nějakého nosiče, ale právě človíčka, který už se dřevem pracoval, tedy dřevorubce, čímž si vlastně vytvoříte specialistu, kterého je už obtížnější nahradit. Prázdné místo po dřevorubci vyplníte i nevyškoleným Vikingem, ten se už lehko svou práci naučí i sám. Podobně to chodí i v dalších oborech, jako třeba hrnčířství, obchodnictví nebo obuvnictví.

Další hodně důležitou veličinou Cultures je obchod, pro jeho úspěšný rozvoj potřebujete dostatek komodit (ty samozřejmě vyžadují i vaši lidé) a právě tyto výrobky je poté možno směňovat se sousedy z řad jiných národů. Ani tuto složku nesmíte nijak podcenit, k čemu by vám byl nadbytek zboží, které je vám skoro k ničemu. Po těchto výrobcích naopak touží jiní, kteří vám na oplátku dají zase to co potřebujete vy. Lehce se tímto způsobem dá přijít například ke zlatu, které pro Indiány nemá skoro žádný význam (poměr pytel obilí za cihlu zlata není nikterak neobvyklý). Tento drahocenný kov naopak budete potřebovat vy ke zbudování armády. Kolikrát vám totiž nezbude nic jiného, než se tvářit přátelsky ke svým sousedům kvůli dobrému obchodu a pak na ně vyrukovat s vojskem kvůli expanzi vašeho národa. K rozlišování válečného nebo mírového statusu vám slouží speciální volba, kde máte přehledně rozčleněnou politickou situaci a vaše momentální postavení vůči ostatním. Zde si pohodlně nastavíte, s kým si přejete udržovat přátelství, neutralitu či nepřátelství.

 Je libo potomka?
Zvětšit zdroj: Archiv Nyní se ale přesuňme k té zábavnější části hry. Jak jistě určitě chápete, základem všeho je mít velkou populaci, zvlášť když se snažíte zabírat co nejvíce nových území. Ovšem ani zde nebylo autory nic ulehčeno a tak se celková populace Vikingů logicky dělí na část mužskou a ženskou. Toto dělení má jeden základní smysl a to rozmnožování. K tomu, aby se vaše vesnice rozrostla o dalšího člena, je nutné udělat z obyvatel příslušné párečky a ubytovat je obydlích. Jenom tak může vzniknout spokojená rodina. Tomu všemu ještě předchází akt seznamování, kdy si partneři musí najít své protějšky, ne každý se totiž libí tomu druhému.

Pokud vše dobře proběhne a nová rodinka se zabydlí, můžete dát příkaz k vytvoření potomka. Dobře ale musíte vše zvážit, máte totiž ve své moci rozhodnout, jestli se rodičům narodí dcera nebo syn. Pokud se budou rodit jenom chlapci, budete mít sice dost pracovních sil, ale zachování rodu bude ohroženo. Naopak pokud budou převažovat holky, budete mít spoustu slečen na vdávání, ale žádné ženichy. A nezapomeňte, že ženy nejsou schopné žádné pracovní činnosti, jediné co dokážou je vychovávat děti a nosit jídlo do domu :)

Je tedy čistě na vás jakou taktiku pro zvýšení porodnosti zvolíte, mějte však na paměti, že každý nový pár potřebuje své bydlení a jídlo. Největší katastrofou se může stát, když necháte zplodit spoustu nových človíčků a dojdou vám prostředky k obživě (například zvířata v lese), pak začne vesnice vymírat hlady a to je zlé.

Zvětšit zdroj: Archiv Každého nového potomka do vesnice přinese čáp (jak z pohádky :), ale tím to vlastně opravdu teprve začíná. Děcko, ať už je to holčička nebo chlapeček, totiž musí nejdříve vyrůst, což chvíli trvá, až po dovršení patnáctého roku se z daného subjektu stává dospělý člověk. Tyto a další soukromá data o každém Vikingovi máte k dispozici ve zvláštním okně. Zde vidíte, jestli človíček nepotřebuje odpočinek, najíst se, kde má domov, koho má za partnera a jaké má vzdělání a schopnosti. V tomto místě Cultures začínají svou piplačkou o každého človíčka připomínat trochu The Sims, ale doslova v masovém měřítku.

 Drastická obtížnost
Po výše uvedeném výčtu povinností, které musíte vykonávat, bych se ani nedivil, kdybyste nevěřícně kroutily hlavami nad tím, jestli se tohle všechno dá vůbec zvládnout. Ostatně ani Settleři nebyly nikdy lehkými strategiemi a musím říct, že v porovnání s Cultures, jsou doslova brnkačkou. Rozhodně doporučuji strávit několik hodin nad čtyřdílným tutorialem, kde je vám většina věcí pečlivě vysvětlena a pak ještě zahrát několik předem připravených misí jen tak na nečisto, než se pustíte do hlavní kampaně.

Obrázek zdroj: Archiv Cultures jsou velice náročnou hrou, vyžaduje po vás kreativní myšlení a nápaditost, ale zvládnout se to dá. Pokud vydržíte a nenecháte se odradit prvními nezdary, tato hra se vám odmění naprosto neopakovatelným prožitkem a to vám autoři garantují více než 200 čistých herních hodin, než hru dohrajete do úplného konce. To, že toto tvrzení není nijak nadnesené, mohu sám potvrdit a ještě dodávám, že podle mého je to čas minimální, nepočítají se výrazné kixy hráčů, které mohou zapříčinit i celkové opakovaní mise. Ona totiž skvěle pracující ekonomika je vám naprosto k ničemu (i když je základem všeho), když vám sousedi vyhlásí nečekaně válku, vtrhnou na vás a vy nemáte dostatek vycvičených vojáků. Jejich dostatek je ovlivněn počtem „volných“ Vikingů, velkým množstvím potřebného vybavením a také tím, jestli jsou ostatní civilní Vikingové schopni uživit i je, protože jíst a spát musí prostě každý.

 Více než kouzelná grafika
Když řeknu, že grafické zpracování je prostě kouzelné, je to až příliš slabé slovo. Ani sebelepší obrázek přímo ze hry vám nedokáže přiblížit, co se v Cultures vlastně odehrává. Veškerá příroda doslova hraje svým pohybem. Stromy, květiny a dokonce i samotná tráva se vlní ve větru, po lese pobíhá zvěř zastoupená divočáky, srnkami, medvědy a také roztomilými králíky. Dokonce můžete spatřit hejno much nebo motýlů, jak poletují kolem, to vše se pohybuje v dokonalé harmonii opojné krásy přírody, ještě v žádné hře jsem neviděl něco tak krásného jako zde.

Animace postaviček znázorňující vaše Vikingy (ale i ostatní národy) jsou rovněž fantastické, naprosto dokonalé je, když mají vaši svěřenci trochu volné chvíle mezi povinnostmi a lehnou si do trávy, dají ruce za hlavu a buď spí nebo pozorují mraky. Navíc se jednotliví člobrdíčkové od sebe liší nejen svým oblečením, ale i účesy a chováním. Je poznat, když mají starosti nebo se radují, například když si někdo najde partnera, který s ním chce založit rodinu, jejich společné nadšení je doslova nepřehlédnutelné. Celkovou atmosféru naprosto podtrhuje tématická hudba ušitá přímo na míru, jejíž kvalita je taková, že vás jen stěží omrzí i po oněch proklamovaných dvou stovkách herních hodin a to už je co říct.

Zvětšit zdroj: Archiv V samotném závěru tohoto článku mě napadá, že jsem se jaksi vůbec nezmínil o záporech této hry. Ono je to vlastně velmi obtížné, pokud neberete vysoce náročnou obtížnost jako zápor, tak snad Cultures ani nemá žádné nedostatky, o kterých bych se měl zmiňovat. I když to tak z počátku vůbec nevypadalo, styl hraní je vcelku hodně odlišný od Settlerů, kde vás nic nenutí starat se o lidi jako takové a nedejbože o jejich potřeby. Onen mnou již zmiňovaný experiment skloubení dvou žánrů do jedné hry se bezezbytku povedl na výbornou a mě nezbývá nic jiného, než jako kritik být navýsost spokojen.

Bergy



Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv




Verdikt:

Naprosto skvělá a unikátní strategie, která si vzala to nejlepší ze Settlers a The Sims.

Nejnovější články