Counter-Strike v1.4 - recenze
zdroj: Tisková zpráva

Counter-Strike v1.4 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

13. 5. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Aktuální verze populárního Counter-Strike přinesla řadu novinek včetně dvou map, ale vyvolala v hráčské komunitě rozporuplné reakce kvůli omezení skákání, chybám a celkovému ovlivnění hratelnosti.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 13.května 2002


Zvětšit zdroj: Tisková zpráva Konec dubna nadělil široké komunitě okolo Counter-Striku novou verzi, tentokrát s pořadovým číslem 1.4. Čekalo se na ni poměrně dlouho a o to víc, že její vydání se dost protahovalo. Jelikož již před drahným časem byla betaverze Counter-Striku 1.4 vypuštěna systémem Steam, mohli jste se již dříve dozvědět první dojmy v našem preview. Jak se nám jeví nový Counter-Strike po zhruba dvou týdnech hraní, se dozvíte za chvíli.

 Diskutabilní omezení skákání
CS 1.4 přináší celou řadu změn a jak asi většina hráčů ví, ne všechny jsou přijímány s nadšením. Asi nejdiskutovanější je odstranění poskakování tím, že hráč je nyní po doskoku na chvíli zabržděn v pohybu a tak se mu skákání nevyplatí ani časově, ani vzhledem ke snadné zranitelnosti právě v tom krátkém okamžiku paralýzy. Mám-li vyjádřit svůj vlastní názor na tento prvek, byl bych asi trochu v tomto omezení tolerantnější a toto zpomalení bych zavedl třeba až po druhém skoku v řadě za sebou. Nemám rád, když se na mě řítí poskakující tým, na druhou stranu tolik používané vyskakování za roh mi přijde jako šikovná metoda nakouknutí s omezením možnosti být u toho zastřelen.

Uvidíme, jak to nakonec dopadne, ve světě se zvedla vlna odporu dokonce takového rázu, že vznikla petice pro návrat ke starému systému skákání, již do soboty podepsalo na devatenáct tisíc hráčů a další ještě přibývají. Vládnete-li angličtinou, můžete si petici přečíst zde a případně přidat i svůj hlas.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

 Zbraně
Oblastí, jež doznala řady změn, jsou i zbraně. Nikoli co do názvů či obsahu, ale po stránce chování. Taková MP5ka již není jen na plašení vrabců, ale stala se z ní dost šikovná zbraň a díky ceně je její poměr cena/výkon hodný úvahy. A to dokonce natolik, že se objevuje i na clanwarech a rozšiřuje tak zaběhnuté nákupní kvarteto Desert, AWP, Kalach, M4A1. V chování posledně jmenované vintovky také došlo ke změnám a při nasazení tlumiče není tak snadné soupeře sejmout jednou dvěma kulkami. Tím pádem se řada přátel tlumiče vrací k surové variantě bez něj, která naopak možná na razanci získala. Mám pocit, že i s Kalachem to není co bývalo a jeho přesnost je trochu nižší než dřív.

Zvětšit zdroj: Tisková zpráva Dosud jsem psal o chování na dálku, na krátké vzdálenosti mi naopak připadne, že je snadnější díky menším rozptylům soupeře udolat delší dávkou. Se zbraněmi souvisí i chování záměrného kříže, jenž je nyní dynamický, tzn. při podřepu se zmenší a indikuje tak ještě vyšší přesnost než ve stoje v klidu, při pohybu a výskoku se naopak ještě rozšíří.

 Menu a spectator
Viditelné změny najdeme i v nabídkách hry, které nyní obsahují větší množství důležitých proměnných, jež lze přes menu nastavit a některé byly přejmenovány tak, aby i nezasvěcený poznal, co vlastně bude nastavovat.

Mnohem důležitější z pohledu hry je režim spectatora (pozorovatele), který doznal sjednocení s HLTV režimem. To znamená, že obsahuje všechny pohledy, které nový engine dovoluje používat. A to včetně nových vychytávek jako zobrazení skóre a času v kole, zapínání „okna v okně“, čili výřezu, kterým v rohu sledujeme pohled na celou mapu anebo naopak když celou mapu sledujeme na obrazovce. V okně si můžeme zobrazit pohled na aktivního hráče a samozřejmostí je možnost si přepínat pohledem na koho chci (pokud mi to nastavení serveru dovolí). Již jsem v preview psal, že byl vylepšen pohled očima hráče, kdy nyní již vidíme i zbraň, kterou používá. Škoda ještě, že není vidět i radar. Za zmínku ještě stojí, že pohled nastavený v spectator módu si hra pamatuje a tak až vás zase zabijí, použije se ten, který jste si nastavili naposledy.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

 Radar
Když už je řeč o radaru, povězme si, jaké změny doznal tento pomocník. Tak prvně je na něm vidět blikající upuštěná bomba. Tu vidí pouze teroristé a tohle zvýhodnění je také myslím dost diskutabilní. Na jednu stranu to pomůže hře v mrtvých okamžicích, kdy zbylí teroristé křižují mapu a hledají, kde by se bomba mohla povalovat. Na druhou stranu je to veliké zvýhodnění i v tom, že mi tato kontrolka říká „bacha, tady někde budou policajti hlídat“. Inu, můj osobní názor je, že bez indikace by to bylo lepší, anebo by aspoň mohlo jít tuto kontrolku vypnout. Chápu, že třeba na veřejných serverech, kde je hra spíše honička za fragy a o týmové spolupráci nemůže být řeč, může být takováto signalizace k dobru. Naopak ale v clanwarech mi přijde, že by mělo být součástí dobré taktiky a domluvy vědět, kde se chlap s bombou nachází a po jeho zabití tušit, kde bombu hledat i bez kontrolky.

Zvětšit zdroj: Tisková zpráva Další novinkou je zobrazování rukojmích v cs_ mapách na radaru. Ti se pro změnu zobrazují pouze policajtům, kteří navíc jediní mohou rukojmí odvádět. Terorista už tím pádem nemůže s rukojmími běhat po mapě anebo si je odvádět tam, kde se mu budou líp bránit, případně je stavět do dveří apod. Policajti také budou upozorňováni písemně na to, že „ten a ten odvádí rukojmího“. Zajímavé a užitečné je i blikání právě mluvícího hráče na radaru spoluhráčů.

 Mapy
Z hlediska map došlo jak k úpravám map známých, tak k přidání dvou nových kousků. Z úprav zmíníme train, kde byl opraven bug, kdy nešlo prostřelovat mezeru mezi vagony pod krátkým žebříkem vedoucím od „schodů“ na „náměstí“ anebo si všimnete, že byly prosvětleny prostory za pokládkou umístěnou v jednom z kamenných oblouků, takže je lépe vidět hráče, kteří se tam schovávají. Za rozumné považuji i zrušení plánované nerozbitnosti dřevěné škatule, která v nukovi blokuje výhled v místě, kde CT hlídají strategickou část mapy z okýnka a tak okamžité rozstřílení této obří bedny patří k základnímu prvku jejich strategie.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

Nové mapy jsou dvě, jedna pro pokládání bomby a druhá pro záchranu rukojmích. Oba kusy mají něco do sebe, ale netroufám si ještě jejich kvalitu objektivně hodnotit. To se prokáže až časem. Tipuji ale, že by se mohly stát populární, nenašel jsem na nich zatím nic, co by mi nějak vadilo (snad jsou o chlup větší než je moje gusto). Zajímavé na mapě s rukojmími (název cs_havana) je rozmístění záchraných zón. Neodvádíte totiž rukojmí do jediného místa, ale můžete si vybrat a tím jsou šance znevýhodněných CT o něco optimističtější, což mám u cs_ map rád. I chování rukojmích je o něco lepší než dřív a není tak jednoduché je v mapě zanechat zaseknuté, i když netvrdím, že to nedokážete.

 Vylepšený engine
Engine hry byl upravován na mnoha frontách a průšvihem jeho poslední verze je řada bugů, které v něm zůstaly. Ze změn jmenujme návrat k používání radiových hlášek, neboť je soupeři opět neslyší. Tuto změnu přinesla předchozí verze CS a tím se přestaly radiomessages v praxi používat. Bylo to sice reálnější, ale nebezpečné, a tak to hráči obcházeli přes konzoli či hlasovou komunikaci. Při chůži se sniperkou zaznamenáte, že jsou opět slyšet vaše kroky a pro tichý pohyb nezbude než držet tutéž klávesu, kterou používáte při všech ostatních zbraních.

Zvětšit zdroj: Tisková zpráva Engine přinesl i sedm nových proměnných, z nichž asi nejdůležitější bude nastavení doby, po kterou v mapě zůstávají mrtví. Ti jsou standardně ponecháni na místě do konce kola, což je další z novinek poslední verze. S tím je ale spojen problém majitelů méně výkonných počítačů, kdy jim ubývají těžce vytweakované FPS. Proměnnou cl_corpsestay si mohou v configu nastavit, kolik sekund mají mrtví zůstat ležet na svém místě a tím vrátit hru tam, kde byla za cenu přijatelnějšího frameratu. Jinak seznam nových proměnných najdete standardně v souboru readme.txt po instalaci Counter-Striku, což kupodivu málokdo ví, protože tyto soubory uživatelé zásadně nečtou :) Je tam dokonce celá historie Counter-Striku a přehled novinek každé jeho verze.

 Výčet dalších novinek a bugů
Z drobností, které zaznamenáte, vzpomenu ještě jasně zelenou barvu, jíž je nyní ve scoreboardu označen VIP a ten, kdo nese bombu. Odstraněn byl tzv. bomb-lag, kdy se dalo při pokládání bomby vyběhnout i mimo pokládací zónu. A co je snad ještě důležitější - nejde přitom ani střílet. Nyní se lze pouze otáčet na místě, ale ani výskok či jiný pohyb není dovolen. Zatím jsem mluvil o tom dobrém, co změny v enginu přinesly, ale musím v rámci objektivity zmínit i některé bugy, kterých je opravdu dost. Tak třeba takové šikovné a na clanwars používané ztmavení obrazovky po zabití hráče nefunguje.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

Další neduh je třeba mišmaš v tzv. WONID, což je unikátní číslo, které je každému hráči přiděleno a podle nějž je možné jej jednoznačně určit, ať si změní nick nebo IP adresu. Tedy bylo to možné doteď, protože nyní je v tom pěkný zmatek a každou chvíli jste označováni jinak. A to je průšvih z mnoha hledisek, která tu nebudu rozpitvávat. Naštěstí je už na světě již několikátý serverový patch pro Windows i Linux (ten má na začátku již tradičně trojku), který oba zmiňované bugy (a některé další) opravuje. Stáhnout si jej, jakož i přečíst informace o úpravách a jak se k downloadu dostat, lze třeba z oficiálních stránek.

I tak se ale připravuje patch další, protože nevyřešených problémů je dost a dost. Hráči vypadávají ze serverů, není možné přehrávat starší dema, atd. atd. Věříme, že se Valve chytí za nos a co nejdříve bugy odčiní a uklidní tím emoce, které v komunitě sem tam bouří. Ono na CS závisí samozřejmě i připravované a oddalované Condition Zero, neboť příští verze Counter-Striku s ním má být po stránce multiplayeru kompatibilní a má vyjít společně s novou hrou.

 Half-Life za tři stovky
Zvětšit zdroj: Tisková zpráva Článek o Counter-Strike ukončíme optimisticky zprávou, že se českým ProGamers podařil opravdu husarský kousek a nabízejí na svém webu Half-Life (mimo další hry) za 299,- korun. To je opravdová výzva všem a kdo ohrne i nad touto cenou, nemá mezi hráči co dělat. Ještě jednou zdůrazňuji, že Counter-Strike se bude vyvíjet i nadále a bude udržována jeho multiplayerová kompatibilita s Condition Zero, takže třístovková investice není nijak krátkozraká. Mně už zbývá jen popřát přesnou mušku a dobrý ping.

Stáhněte si: CS v1.4 mod verze (24 MB nebo 121 MB), CS v1.4 retail update (36 MB nebo 110 MB), Dvě videa (7-19 MB), Half-Life patch v1.0.0.9 (12 MB nebo 80 MB)
Související články: CS v1.3 recenze (září 2001), Recenze a novinky v CS v1.1 (březen 2001) a další

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 

Nejnovější články