Autor: Bergy Publikováno: 13.září 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Historické pozadí Hlavní a zároveň jediná kampaň, hratelná z pohledu spojeneckých sil čítá dohromady patnáct misí. Atmosféra je v řadě případů skoro až strhující a vysoké tempo, které vás stále žene vpřed, se velmi výrazně podepsalo na výborné hratelnosti. Svou roli v tom sehrál i povedený design scénářů, kdy se v jednu chvíli snažíte pod rouškou tmy překvapit nepřítele, jindy zase podnikáte útoky do rozbombardovaných měst nebo se snažíte protlačit skrze opevněné přírodní linie francouzské Normandie. ![]() I když je většina misí útočného rázu, nechybí ani čistě defenzivní úkoly a stavby obranných perimetrů, na které se pak sype jedna vlna nepřátel za druhou. Krásným příkladem toho je třeba mise Carentanský protiútok, kdy musíte udržet hned tři mosty zároveň a zabránit průlomu, dokud k vám nepřispěchají posily s těžkými zbraněmi. Musím potvrdit, že od začátku do konce jsem se prostě nestihl nudit. Stereotypu totiž brání různorodost scénářů, které ne vždy vyžadují budování základen a produkci jednotek. Samozřejmě rovněž záleží na typu mapy. Odlišně se proto hraje ve stísněných uličkách zničených měst a otevřené krajině, kde zase hrají velkou roli terénní nerovnosti a lepší manévrovací možnosti. Každopádně všechny úkoly se více či méně drží reálné předlohy (spoiler v příštích větách). Takže například poskytujte ochranu Red Ball Expresu (životně důležité silniční konvoje zásobující rychle postupující spojenecké jednotky ve francouzském vnitrozemí), bojujete o cherbourgský přístav, obkličujete Němce ve městě St. Lô nebo odrážíte německý protiútok u Mortainu. Celé tažení pak končíte tzv. Falaiskou kapsou, tedy obchvatem německých vojsk, aby se nemohla stáhnout za řeku Rýn a tam se znovu opevnit. ![]() ![]() ![]() Povedená kampaň má v zásadě pouze dva vážnější nedostatky. Jednak je to její délka. Patnáct misí totiž při ostrém tempu nevydrží déle než několik dní, při normálním hraní po večerech maximálně týden. Druhým negativem je skutečnost, že tažení lze hrát jen za americkou armádu. Nemohu si pomoci, ale u podobných her by mi daleko více sedělo, kdyby se děj odvíjel z pohledu obou znepřátelených stran. Kampaň za německou armádu mi zde citelně chybí a vážně pochybuji, že bychom se jí dočkali například v případném datadisku. Za nacisty se dá hrát jen v multiplayeru.
Pravidla jako ve Warhammeru ![]() ![]() ![]() Geniálnost tohoto systému spočívá v tom, že prostě nemůžete během hraní nikde kempovat a čekat, až si o vaše opevnění soupeř vyláme zuby a odrovná se vlastně sám. Suroviny jsou totiž nevyčerpatelné a zabíráním checkpointů ovlivňujete, kolik zásob proudí vám a kolik nepříteli. Tím pádem musíte neustále vyvíjet tlak, neboť nečinnost se v této hře tvrdě trestá. Jakmile totiž polevíte, nepřítel snadno obnoví zdroje, obstará si nové jednotky a je znovu ve hře. Velkou vychytávkou jsou stavby předsunutých velitelství. Představte si, že máte svou základnu se všemi důležitými budovami kdesi v rohu mapy a operujete přitom na opačné straně. Čerstvě vycvičené síly, což se týká zejména pěších jednotek nahrazujících utrpěné ztráty, pak musí urazit k místu určení poměrně dlouhou vzdálenost, což samozřejmě stojí drahocenný čas. V CoH ale naštěstí stačí s pěchotou obsadit jakýkoli dům, který ještě drží pohromadě a během chvilky ho proměnit v předsunuté velitelství schopné produkovat přímo u frontové linie posily v podobě vojáků a děl. Jedinou podmínkou pro podobné využití civilních budov je skutečnost, že se tyto stavby musí nacházet na vašem vlastním území (je nezbytné mít zabraný příslušný checkpoint). ![]() Vojáci s diplomem ![]() ![]() ![]() ![]() Jestli mě ale něco vyloženě příjemně překvapilo, pak to byla druhá mise kampaně. Při číhání na německý konvoj jsem trochu nelogicky narafičil miny na silnici na špatném místě a i své vojáky jsem neměl rozmístěné zrovna ideálně. Díky tomu první nepřátelská vozidla explodovala moc brzy a zbytek konvoje se naprosto správně rozhodl nepokračovat dál do jasné pasti, ale objet mé pozice bezpečně kolem a tím se mi chytře vyhnout. Jak už jsem zmínil, skirmish je zde na velmi dobré úrovni a dobře vás připraví na budoucí síťová klání. Počítám, že podobně jako v Dawn of War, se multiplayer v CoH stane velice oblíbenou a vyhledávanou záležitostí. Zahrát si lze na různých mapách pro dva až osm hráčů a to jak po internetu tak lokální síti. K dispozici jsou ale zatím pouze dva herní módy. Buď hrajete na odečítání bodů nebo až do úplné anihilace protivníka (více o MP v dojmech). Vstřícné rozhraní CoH se ovládá velmi podobně jako jiné válečné RTS, zároveň jsou zde i určitá specifika. Třeba příkaz, aby se vojáci kryli za objekty (plot, zídka, vrak auta atd.) jste mohli spatřit snad jen ve hře Soldiers: Heroes of WWII. Zde je to však trochu jednodušší. Jednak své vojáky ovládáte jako skupinky a ne jako jednotlivce a to, jestli si jednotky kleknou nebo rovnou lehnou, už probíhá automaticky. V praxi stačí mít vybranou četu vojáků a pak myší ukázat na vhodný objekt. Pokud se za něj dá skrýt, objeví se před ním zelené nebo oranžové puntíky. Oranžová barva značí možnost pro středně dobrou ochranu, zelená znamená vynikající krytí. ![]() ![]() ![]() Inteligence pěšáků je opravdu tak dobrá, že kolikrát ani není třeba něco podobného provádět a ke schovávání za bariéry dochází i svévolně. V tomto ohledu je ovládání CoH příjemné možná až moc, protože chvílemi máte pocit, že dění na bitevním poli se řídí skoro samo. V mém případě o tom svědčí fakt, že jsem zvyklý v jiných hrách neustále dění pauzovat, vydávat v klidu rozkazy a pak zase pokračovat. V CoH je tohle sice rovněž možné (přes tlačítko Pause/Break na klávesnici), ale za celou dobu hraní to prostě nebylo potřeba. Naopak, ještě mi zbývala spousta času kochat se nádhernými bitevními scénami. ![]() Vynikající grafika i fyzika Vizuální stránka této hry by myslím měla nadchnout úplně každého a nedivil bych se, kdyby si CoH mnozí spletli s first-person střílečkou Call of Duty 2. Oceňuji propracovanost a velký smysl pro detail. Ještě jsem nehrál hru, kde by scénu tvořilo například jedno město totálně v troskách s nespočtem objektů a struktur, přičemž každý dům, který vám překáží nebo v něm jsou nepřátelé, lze rozstřílet do podoby ementálu a následné způsobit jeho úplné zřícení. ![]() Reálné účinky zbraní jsou sice trochu na štíru, protože třeba tank zlikvidujete protitankovou zbraní jen klasickým udoláváním (je potřeba několik přímých zásahů). V potaz se přitom bere, jestli střílíte zepředu, z boku nebo zezadu a svou roli hraje i tloušťka pancíře jednotlivých strojů. Rovněž si na tank neposvítíte pouhým kulometem a bez nějaké větší ráže či nálože si ani neškrtnete. ![]() ![]() ![]() ![]() Hardwarové nároky jsou na střední až vyšší úrovni. CoH jsem testoval na sestavě AMD Athlon 64 3500+ a 2GB RAM, přičemž jsem postupně točil dvě grafické karty NVIDIA GF 6800GT a GF 7900GTX (z ní jsou screenshoty i videa). Při rozlišení 1280x1024 to šlo na GF 6800GT hrát vcelku pohodlně, i když to místy trochu skřípalo. GF 7900GTX naproti tomu ve stejném rozlišení zvládala maximální detaily včetně zapnutého vyhlazování a jelikož jsem měl přímé srovnání, rozdíl byl opravdu znát nejen ve výkonu, ale i v kvalitě zobrazení. Lokalizace Na vydání hry v České republice si sice ještě nějaký ten týden počkáte kvůli schvalování a výrobě, ale díky CD Projektu se zase můžete těšit na lokalizaci formou titulků a velmi přijatelnou cenu 899,- Kč. České texty jsou užitečné zejména z toho důvodu, že v kampani se jich nalézá poměrně velké množství a hraní je tak pro našince příjemnější. V překladu ještě chválím snahu zachovat jadrnou a nespisovnou mluvu amerických vojáků, působí to tak mnohem věrohodnějším dojmem. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Cheaty... Související články: První dojmy, Novinky... |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |