Autor: Xentar Publikováno: 8.listopadu 2001 |
![]() ![]() ![]() Po odpoledních seancích jsme dokonce došli tak daleko, že jsme ke svým národům odskakovali i o velké přestávce a v ještě pokročilejším stádiu i o přestávkách desetiminutových. Celé hodiny mezi přestávkami jsme pak uvažovali o dalším směřování našich civilizací. Tohle šílenství neskončilo ani s prvním dohráním. Pokaždé jsme začali okamžitě znovu a zkoušeli to ještě lépe. Radost jsme měli z každého vynálezu, kterého jsme dosáhli v předstihu před historií. Střelný prach v roce 1030 byl úspěchem, který nebyl nikdy překonán, a oslavy se protáhly dlouho do noci. Jsem přesvědčen o tom, že neexistuje lepší, zábavnější a hodnotnější možnost seznámení se se světem počítačových her. Ale zamáčkněme slzu v oku a pojďme se věnovat poslednímu počinu velkého Sida, který nás potěšil mnoha dalšími více či méně povedenými projekty jako byla Civilizace II, Gettysburg nebo Alpha Centauri. Civilizace III je od začátku listopadu mezi námi! Grafika a zvuk ![]() Jednotky už také nevypadají jako čtvereček a dokonce se hezky hýbají, jak při pohybu, tak při boji. Třeba takový egyptský bojový vůz opravdu stojí za podrobnější pohled. Liší se nejen jednotky, ale i architektura jednotlivých typů civilizací. Navíc se vrátil zpět oblíbený vládcův palác, který byl v Civ2 vytlačen trůnním sálem. Je pravda, že by se mi ve hře líbilo třeba více animací, ale toho se třeba dočkáme až s vydáním DVD verze, pokud kdy nějaká bude. Na obyčejné CD se prostě vejde pouze 650 MB dat. ![]() ![]() ![]() Civilizace jako mnoho moderních her používá hudbu v úsporném formátu MP3, ale dá se říci, že s ní nadstandardně zachází. Hudba totiž není pořád stejná, ale mění se podle stavu hry. Navíc se neustále protáčí pět různých stylů, které odpovídají jednotlivým typům civilizací. Hudbou jsou podbarvena i diplomatická jednání a zde pak hudba odráží náladu zástupce civilizace, se kterým jednáte. Vzhledem k trvanlivosti hry je však jasné, že se vám i přes tyto vychytávky hudba oposlouchá a pak ji vypnete a pustíte si něco vlastního. Se zvuky už to tak slavné není, ale standard byl rozhodně překonán. I zde platí připomínka o nedostatku prostoru na CD, bylo by krásné mít všechny texty ve hře namluvené. Možná se dočkáme s větším rozšířením technologií text to speech a speech to text. Národy a podnárody ![]() Všechny civilizace jsou hodnoceny podle šesti základních kritérií - vojenství, obchodu, expanzivnosti, vědy, náboženství a průmyslu, přičemž každé z civilizací jsou vlastní dvě oblasti, které ovlivňují chování hry. Militaristické národy tak budou mít například levnější výstavbu armád a jejich jednotky budou častěji povyšovány. Příjemné je, že v závislosti na volbě velikosti mapy se na jednom světě může potkat i všech šestnáct národů. Copak je to za jednotku V Civilizaci III se celkem vyskytuje více než 60 různých jednotek, které už nejsou závislé na městě, ve kterém byly vybudovány, ale odebírají zdroje z "federální pokladny" a nemají tak vlastní domov. Ubozí houmlesáci. Skvělou myšlenkou je možnost upgradu jednotky, která morálně zastarala. Stačí poslat veterány do kasárny a vybavit je novými zbraněmi. Vyjde to levněji než nové moderní jednotky. Výcvik některých jednotek je vázán na dostupnost některých surovin, bez železa není ani rytířů, ani tanků. Bez gumy nejezdí auta, bez koňů nebude kavalérie. Hezká věc, tyhle zdroje. Musíte je najít a spojit silnicí s městem. Se surovinami lze také obchodovat, zajištění zdrojů strategických surovin je ale nezbytně důležité pro rozvoj občanské společnosti. ![]() ![]() ![]() To, co činí Civilizaci Civilizací, je vývoj, a ten se odvíjí od objevených technologií. Těch je tentokrát celkem 82. Objevy jsou rozděleny do čtyř skupin, podle období od starověku, přes renesanci a dobu průmyslové revoluce až po moderní období. Pro postup do další éry je nutné získat většinu vědomostí předchozího období, vyjma znalostí týkajících se intelektuálního rozvoje. Blbečkům by ale stíhačky asi moc nepomohly, takže je dobré věnovat se opravdu všem oblastem. Příjemnou změnou oproti předchozím dílům je možnost předem sestavit harmonogram vývoje jednotlivých technologií a případně jej pouze operativně upravovat. K technologiím patří i objevení nových typů vlády tak, jak tomu bylo vždy dříve. Jste li zarytý komunista, není problém. V editoru lze navíc vytvořit i vlastní režim, takže toužíte-li být bohem, je to jen na vás. Kam za kulturou? ![]() Bez přírodních zdrojů bychom neměli ani nábytek, ani domy, ani počítače, a platí to i v Civilizaci. Zdroje se zde dělí na tři skupiny podle svého určení. Najdeme tak zdroje požitků, jako je kadidlo nebo drahokamy, které zvyšují spokojenost obyvatel, strategické zdroje potřebné k výrobě specifických vojenských jednotek a bonusové zdroje, jako je třeba zlato. Některé zdroje lze nalézt pouze na určitých typech terénu. Například není dobrý nápad zlikvidovat všechny džungle, protože jinde kaučuk nenajdete. Občas se může stát i to, že naleziště surovin vyčerpáte, a pak musíte hledat rychle jiný zdroj. Železo vám ale nebude moc latné, když zůstane v horách. Aby se zboží dostalo tam, kam má, je potřeba propojit nalezišť silnicí s městy. Pokud nemáte propojena všechna města, může se stát, že v některých oblastech nebudete moci vyrábět jednotky vyžadující specifické suroviny. Jemná řeč slova ![]() ![]() ![]() ![]() Brutální řeč zbraní Významných vylepšení doznal už dříve propracovaný systém vedení války. Hlavní změna spočívá v tom, že v podstatě vůbec nemusíte válčit. Tedy pokud vládnete národu kulturnímu a jste schopnými diplomaty. V boji byl systém palebné síly nahrazen klasickými ukazateli z her na hrdiny, kdy jednotku specifikuje obrana, útok a výdrž, což usnadňuje plánování vojenských akcí. ![]() Každý chce vyhrát... ... ale všichni se od sebe lišíme. I na to mysleli vývojáři, a tak je možné Civilizaci III vyhrát hned šesti různými způsoby. Jsou to: Dominance - vítězství přijde ve chvíli, kdy ovládáte většinu povrchu Země. Diplomacie - diplomatického vítězství lze dosáhnout, pokud je váš zástupce zvolen do čela Spojených národů. To vyžaduje vybudování divu UN a obsazení čtvrtiny plochy světa nebo čtvrtinový podíl na světové populaci. Kulturní vítězství - pokud kterékoliv z vašich měst vyprodukuje 20,000 kulturních bodů, máte hotovo. Druhou možností je celková kultura říše v hodnotě 80,000 bodů za předpokladu, že nikdo nemá více než polovinu vašeho ohodnocení. ![]() Vojenské vítězství - nic složitějšího než naprostá anihilace všech konkurentů. Totální válka. Historické vítězství - pokud se nikomu nepodaří dosáhnout některého z předchozích typů vítězství, přijde na řadu hodnocení celkového vlivu jednotlivých civilizací na historii. Chybějící multiplayer Multiplayer je věc, kterou máme u strategií nejraději. Je sice hezké zničit počítač, ale v případě Civilizace skýtá hra více hráčů mnohem větší možnosti. Představte si jen, kolik zábavy by se dalo užít při diplomatických jednáních. Ano, dalo by se, kdyby byl ve hře nějaký multiplayer zabudován. Není, ale podle všeho se na něm pracuje a bude k dispozici na jaře příštího roku, i když není jisté, jestli ve formě patche zdarma nebo jako součást datadisku. Uvidíme, ale už teď víme, že ho chceme! ![]() ![]() ![]() Kdybychom chtěli napsat o třetím dílu Civilizace vše, četli byste takový elaborát několik dní. Nová "Civka" je natolik propracovaná, komplikovaná a přitom nádherná a uspokojující, že by se o ní daly popsat stohy papíru. Vlastní stránku by si zasloužilo propracované ovládání využívající pravé tlačítko myši i skrolovací kolečko. Možnost plánování výroby dopředu a další a další vychytávky. Diplomová práce by se dala napsat o editorech, které má hráč k dispozici a tak dále, a tak podobně. Udělejte to ale jinak. Kupte si Civilization III a zažijte legendu na vlastní kůži. Nic není dokonalé ![]() Stáhněte si: Trailer (9 MB), Intro video (3 MB nebo 9 MB) |
Xentar připravil: jd |