Autor: Frix Publikováno: 21.září 2004 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Tkví zde problém s obtížností, na kterou řada lidí u United Offensive žehrá. Ve skutečnosti je hra velmi jednoduchá, stačí pochopit, co asi autoři po hráči chtějí a není problém dojet celý datadisk za nějakých 6 hodin na nejvyšší obtížnosti Veteran. Stejně tak se ale člověk zvyklý na trochu volnosti při hraní může zaseknout a umírat na každém kroku i na obtížnosti nejnižší, přičemž se herní doba uměle zvýší na zhruba 10 hodin. Datadisk je v otázce délky věrný své předloze, sice jde o adrenalinovou jízdu, kdy se nejde nudit, ale vydrží opravdu krátce. ![]() Pokud nechcete být ošizeni o moment překvapení při vlastním hraní, následujících šest odstavců raději přeskočte. Kampaň americká... V americké kampani, která čítá 4 mise, se hráč nejdříve dvakrát v rychlém sledu zapojí do boje o Bastogne, načež následuje druhá dvojice u měst Foy a Noville. Sluší se poznamenat, že hrdinové mají ve všech kampaních jména, ale stejně jako dříve nemluví, není jim vidět obličej a jde celkově o bezvýznamné figurky. U Bastogne začínají mise zlehka, ovšem během chvilky začíná inferno ve stylu seriálu Bratrstvo Neohrožených, kdy během bombardování musí hráč plnit sérii rozkazů a pokud možno nepřijít o krk. Jde o první setkání s velice impresivními speciálními efekty, které od CoD doznaly obrovského zlepšení. Desítky výbuchů, vířící prach, řev nalétávajících bombardérů a všudypřítomná střelba. O nervy drásající atmosféru tedy není nouze. U Foy pak následuje ofenziva s přeběhem otevřené planiny, zatímco se němečtí odstřelovači dobře baví. Nakonec finále u Noville dá hráči poprvé ochutnat, jak to Gray Matter opravdu myslí – obrana města proti nekonečným nájezdům vojska a tanků po několik minut, kde se počet padlých lehce vyrovná Serious Samovi. Americká kampaň využívá nejméně ze všech vozidla, jen párkrát se hráč projede na korbě náklaďáku. ![]() ![]() ![]() ... britská ... Britský segment je z kampaní relativně nejklidnější, obsahuje nejméně vyloženě chaotické akce a také si v něm hráč vyzkouší řadu strojů na zemi, ve vodě i ve vzduchu. Právě tam se i začíná, na palubě bombardéru B-17 na cestě k cíli je úkolem odrážet nekončící útoky německých letadel a čas od času buď změnit palpost, nebo třeba vypnout přívod benzínu k hořícímu motoru. Po delikátním závěru, kdy je nutné otevřít kličkou zaseknuté vypouštění bomb, je letadlo v krásné sekvenci sestřeleno a snášíte se s padákem a malou nadějí na přežití na nepřátelské území. Tam pomůžete silám SOE (Special Operations Executive, speciální jednotka, jenž vznikla před SAS) vyhodit do povětří důležitý most a další dvě mise následují až o pár let později, přesněji v roce 1943. ![]() ... a ruská Závěrečná ruská kampaň nasazuje znovu brutální tempo, ale narozdíl od té americké je tu vše chvílemi vyhnané až do absurdna. Čtveřice misí se vztahuje k bitvě u Kursku, nechybí proto samozřejmě ani tankové bitvy (jediné v celém datadisku). Začátek je naprosto shodný s tím v CoD, za křiku válečných komisařů je třeba si nejdřív doběhnout pro zbraň a pár nábojů. Teprve poté následuje první z řady drsných misí, kterými se od boje v zákopech dostanete do městského prostředí, kde je třeba zajmout klíčovou železniční stanici. A nakonec je tu boj o Charkov, stejně šílený jako Stalingrad v originálu a stejně depresivní. ![]() ![]() ![]() Osobně se mi právě tato kampaň zamlouvala nejvíce, ačkoliv ne každému se asi budou líbit úkoly typu "uskakuj bombám + nič tanky protiletadlovým dělem ráže 88mm + střílej po desítkách dotírajících nepřátel + dobíhej průběžně pro lékárničky + vydrž to vše 2 minuty, dokud nedorazí posily". Je to vyčerpávající a je to někdy až frustrující, nicméně tempo a atmosféra boje jsou jedním slovem neuvěřitelné. Obecně vzato jsou mise opravdu vypilované a nenechají vás jedinkrát odpočinout, ale zmiňované chyby v čele s příliš často používanými skripty zabraňují datadisku překonat hratelnost originálu, ačkoliv se mu díky spoustě neskutečných bojových vřav rozhodně vyrovnávají. Určitě by nebylo na škodu, kdyby United Offensive ubralo trochu na intenzitě, nechalo hráči volnější ruku a tím pádem by se také prodloužila herní doba, která skutečně není nijak extra vysoká ani s ohledem na běžnou délku datadisků. Nedokonalá umělá inteligence a chyby ![]() Nyní se hodí zmínit i několik chyb, na které jsem při hraní narazil a které dovedou celkem dost otrávit. Několikrát mi vlastní voják zablokoval klíčové dveře a jelikož ho prostě nešlo odsunout ani vyhnat střelbou, zbýval jen restart. To není dobré. Na druhý bug jsem narazil během jedné sekvence s ničením tanků, což je jeden z opakujících se úkolů v datadisku – najdi panzerfaust a znič přijíždějící tank. Bohužel přímo na klíčovou zbraň spadl samopal mrtvého Hanse, který mi znemožnil jakýmkoliv způsobem sebrat to, co jsem chtěl. Zbraně nejde zahazovat, pouze měnit, a tak opět nezbýval restart. ![]() ![]() ![]() Nová výzbroj Přítomny jsou samozřejmě nové zbraně a jedná se o moc pěkné kousky. Arzenál se rozrostl o poloautomatické pušky jako například Gewehr43. Z úplných novinek tu je lehký kulomet s trojnožkou, který ovšem vyžaduje chvíli na rozložení a znemožňuje pohyb, takže si jeho použití vždycky dvakrát rozmyslíte. Zajímavý je plamenomet, který tvůrci zjevně přímo přejali z Wolfensteina. Tehdy sklidil za své realistické zpracování aplaus a je třeba říci, že do dneška nebyl překonán. Za zmínku stojí granáty, které se sice pochopitelně nemění, ale jako v jedné z mála her mají v CoD reálný, tedy značně devastující, účinek. Obohacený multiplayer ala Battlefield ![]() K Deathmatchi přibyly tři nové herní módy - jmenovitě se jedná o CTF, Domination a Base Assault. CTF netřeba představovat, Domination je přímou kopií Conquestu z Battlefieldu a Base Assault je podobný, akorát že se útočí na menší počet stanovišť. Zajímavým ozvláštněním je systém povyšování, kdy je hráč za týmovou spolupráci odměňován body a v příštím kole povýšen. Čím vyšší šarže, tím více si může hráč vybrat výbavu na začátku kola. Jedině s vysokou šarží je pak možný přístup k artilerii nebo si lze vybrat třeba větší počet granátů. ![]() ![]() ![]() ![]() Technická stránka Zbývá již jen technická stránka hry a je třeba před ní smeknout. Hudba a především zvuky byly excelentní v CoD a stejnou kvalitu si udržely i v datadisku, dabing nemá chybu, hudba se dynamicky mění a zvuky zbraní nebo výbuchů mají skutečnou sílu. Zajímavější je ale grafika, která z 5 let starého (!), i když takřka kompletně předělaného Quake 3 enginu vyždímala skutečně maximum. Nejde o modely postav nebo kvalitu textur, tam se jednoduše nemůže hra měřit s kvalitou Far Cry nebo DOOM 3, ale nový systém speciálních efektů je prostě úžasný. Mlha, prach, střepiny, kouř, oheň, výbuchy - to všechno vypadá neskutečně dobře a musíte vidět tyhle vymoženosti v akci (nebo traileru), aby je člověk skutečně ocenil. Je příjemné zjištění, že i bez úplně bombastického enginu lze stvořit hra, která do sebe dovede hráče naprosto vtáhnout a pohltit svojí atmosférou. A ještě příjemnější jsou hardwarové nároky, které se od původní hry prakticky vůbec nezměnily. Stále stačí karta typu GeForce4Ti, ale samozřejmě na rychlejších strojích hra poběží o něco plynuleji. Na systému s Athlonem XP 2800+, 1 GB RAM a GF FX 5900 XT hra ani jednou netrhla v rozlišení 1024x768 na nejvyšších detailech a to i ve chvílích, kdy doslova celá obrazovka vybuchovala a na bojišti byly desítky postav. Co dodat? ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Cheaty... Související články: Preview (8/2004), Novinky, Call of Duty recenze (11/2003) |
Frix | |
autorovi je 18 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje helsinskou Open University of Economics; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora) |